Vilken dator bör min arbetsgivare ha?

Permalänk
Entusiast

Min farsa jobbar på ett kontor på Siemens med ganska viktiga saker i 3D etc och han säger att de använder Windows XP fortfarande och ska "precis uppgradera till Windows 7", tjoho antar jag
Specifikationerna på datorerna vet jag dock ej, har inte frågat.

PS. Så vitt jag vet så skall dom också använda samma hårdvara till Windows 7 *Facepalm*

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Det är till stor del egenutvecklad programvara som används, men även inköpta program givetvis. Office används också förstås.

Skrivet av Richard:

Hur kan jag snabbt kolla ifall de är flertrådade?

Som tidigare nämnts, kolla i systemmonitorn..

Då ni har egentillverkade program, så borde ni veta vilken som har gjort dem och då är det väl bara att fråga programeraren..?

Ni har inköpta program.. går oftast att googla lite eller ringa/maila tillverkaren och fråga.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Måste det vara sunkiga bärbara? De är sådana bluffar det existerar inte. Sitter med en HP DV 7 med bluff hårdvara

Du kan få en stationär som krossar för en bråkdel av priset om du inte måste bära runt datorn överallt.
Finner du att du verkligen nyttjar allt ramminne så ja då finns det ju ingen annan lösning än skaffa mer RAM. I det läget kommer det ju garanterat betala sig. SSD ger ju kortare söktider men som sagt är det kryptering och tjosan så kanske inte det är någon lösning. När man väl startat upp programmet så ger de inte mycket så det är mycket en synvilla att de verkligen rappar upp ett system. Om man då inte öppnar och stänger program konstant annars ska de ju ligga i det ännu snabbare ram minnet om det inte är för snålt tilltaget.

Men som sagt måste det va bärbar över prissatt bluff hårdvara

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

jag kör en 128gb SSD i min gamla probook med 3gb ram och den klarar av det mesta ändå om den bara har en C2D T8200 under huven

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Hejsan.

Min arbetsgivare, som är ett mycket stort bolag, har väldigt dåliga datorer. Jag har gnällt inför min närmsta chef om detta. Datorerna är HP Elitebook 8460p. Dvs i5, 4gb RAM, 5400rpm HDD. Windows 7 32-bit, så endast 3gb av RAM-minnet kan användas.

Det är konstant igång en jävla massa program, och datorerna är sega och hackar så till den grad att muspekaren stannar upp. Just nu, men jobbprogrammen och ett Firefoxfönster igång så används 2.28gb av de 3 tillgängliga. Programmet som används hela dagen tar vid uppstart 200mb RAM. Efter halva dagen tar detta program ungefär 900mb.

Datorn behöver klara av multitasking på allra högsta nivå. Datorn behöver även en snabb HDD, och den behöver absolut inte vara stor eftersom det mesta lagras på intranätet.

Chefen bad mig kolla upp lite alternativ, och jag vill då även rådfråga er.

Jag kollade in de nyare EliteBook Folio t.ex denna http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=H... som har en i5 och även den bara 4gb ram.

Kan man inte få tag i en HP laptop med starkare hårdvara? Jag tror nämligen det är så att arbetsgivaren kommer vägra annan dator än HP. Den där Folio känns ju egentligen inte som en uppgradering jämfört med de datorer vi har idag.

http://www.dustin.se/product/5010640928/lenovo-thinkpad-x230-...

Rätt bra för mobila användare

http://www.dustin.se/product/5010658543/lenovo-thinkpad-w530-...
Bra arbetshäst för produktiva användare!

http://www.dustin.se/product/5010658579/lenovo-thinkpad-t430-...

För övriga anställda som behöver dator för att skriva men inte för att göra något större projekt!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Om jag får bidra med mina 5-öre så tror jag helt ärligt att 8gb ram och ett byte till 64x windows räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Hejsan.

Min arbetsgivare, som är ett mycket stort bolag, har väldigt dåliga datorer. Jag har gnällt inför min närmsta chef om detta. Datorerna är HP Elitebook 8460p. Dvs i5, 4gb RAM, 5400rpm HDD. Windows 7 32-bit, så endast 3gb av RAM-minnet kan användas.

Det är konstant igång en jävla massa program, och datorerna är sega och hackar så till den grad att muspekaren stannar upp. Just nu, men jobbprogrammen och ett Firefoxfönster igång så används 2.28gb av de 3 tillgängliga. Programmet som används hela dagen tar vid uppstart 200mb RAM. Efter halva dagen tar detta program ungefär 900mb.

Datorn behöver klara av multitasking på allra högsta nivå. Datorn behöver även en snabb HDD, och den behöver absolut inte vara stor eftersom det mesta lagras på intranätet.

Jag kollade in de nyare EliteBook Folio t.ex denna http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=H... som har en i5 och även den bara 4gb ram.

Kan man inte få tag i en HP laptop med starkare hårdvara? Jag tror nämligen det är så att arbetsgivaren kommer vägra annan dator än HP. Den där Folio känns ju egentligen inte som en uppgradering jämfört med de datorer vi har idag.

Låter som ni endast behöver en ssd och ett ordentligt installerat operativ utan allt krafs allt tillverkar skickar med. Inte byta alla datorer. Sen får du komma ihåg att elitbook har möjlighet till ordentliga dockor. Tillskillnad från många andra som använder usb docka. Om du nu måste ha nya datorer finns det givietvis elitbook med högre specs. Sitter själv på en 11,6 elitbook med i7 och 8gb ram mm.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Min arbetsgivare, som är ett mycket stort bolag, har väldigt dåliga datorer. Jag har gnällt inför min närmsta chef...

Vad är ett mycket stort bolag? Är det tillräckligt stort så har man väl gjort upphandling och skrivit avtal om datorutrustning som inte går att riva upp utan vidare. En IT-avdelning sköter väl normalt om detta på stora bolag?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

Vad är ett mycket stort bolag? Är det tillräckligt stort så har man väl gjort upphandling och skrivit avtal om datorutrustning som inte går att riva upp utan vidare. En IT-avdelning sköter väl normalt om detta på stora bolag?

Annars kan de anlita Cygate ;);) More work for me

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Richard:

Det enda jag kan säga är att datorerna är sega, och många av de program som används äter en massa resurser. Just nu används över 2gb av de tillgänliga 3.

Jag ska kolla om det kan vara intressant att bara sätta i mer RAM och kanske en SSD.

Men om du just nu använder 2GB av 3GB tillgängliga så är inte minnet ett stort problem. Det är klart att Windows 7 kan använda överblivet minne för att cachea, men jag skulle säga att en 1GB stor cache är mer än vad som behövs. När du börjar närma dig fullt minne och/eller får peakar med minnesanvändning som går över den mängd minne du har i datorn kan vi tala om att det blir slött.

Jag förstår inte heller riktigt diskussionen om flertrådade program. Jag tolkar det som att vi pratar om vanliga kontorsprogram här. Något ekonomisystem, ordersystem eller liknande egenutvecklat, Office, Web osv. Inga krävande program. En fyrkärning i5'a ska räcka gott och väl.
Hade vi pratat 3D modellering, rendering, tunga beräkningar osv. så är det något helt annat.

Något man kan kolla är ju hur mycket processoranvändning man har med hjälp av task managern. Ligger datorn upp till ca 50% med peakar däröver så är det inte processorn som begränsar. Men igen så undrar jag om det inte i så fall är något program i datorn som är trasigt om man har hög CPU användning och frågan är då om det hjälper mer än marginellt att byta processorn. Borde vara både effektivare, billigare och enklare att byta ut programmet som beter sig illa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av LordNerf:

Kör ni simulering/beräkning/rendering borde ni ha kluster istället.

Kan nog vara bra att ha en dator med mer än 3GB RAM, även om man har ett kluster att tillgå om man har ett krävande jobb av typ 'simulering/beräkning/rendering'. Personligen hade jag inte klarat mig med mindre än 10GB RAM.

Lenovo som länkats tidigare kan jag rekommendera för övrigt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Entusiast

Asus verkar ha grymma arbetsmaskiner, men jag har ingen aning om de har någon speciell support eller liknande med företag som jag antar är ett krav.

Min pappa äger ett relativt litet företag och när hans Asus dator gick sönder åkte de och hämtade den på företaget, en vecka senare åker de och lämnar tillbaka den reparerad och klar, så deras support är inget annat än riktigt bra. Men som sagt handlar detta om ett litet företag, är säkert annorlunda för er.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Min chef har tagit på sig att fixa så jag får 64-bitars in i min dator. Det är inget jag på egen hand kan installera här. Installen sker via LAN, så det måste skickas ut från Helpdesk att just denna dator ska få 64-bitars. Vi ska även trycka in 8gb RAM istället för 4GB.

Ja, programmen är inte ordentligt kodade i vissa fall, men det går så segt att musen låser sig. Det är inte helt lätt att få bättre utveckling på programmen då denna utveckling till stor del sker i ett land "far far away".

Permalänk
Medlem

låter som idébaserad proxyutveckling via Calitech..

Skrivet av Gauz:

Om jag får bidra med mina 5-öre så tror jag helt ärligt att 8gb ram och ett byte till 64x windows räcker.

mhm. merparten av problemen verkar ju bottna i bloat, antingen ansamlad eller original. vilket iof låter konstigt på företagsinköpta burkar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

Över 25 miljarder i tillgångar, så ja, det är en upphandling givetvis.

Jag vill dock hävda att de gjort fel som valt 32-bitars OS och även "bara" 4gb RAM. Datorerna använder en jävla massa program samtidigt, och inte alla program är specellt bra optimerade.

Tyvärr.

edit: Chefen min kan få godkänt att testa olika lösningar, antingen nya datorer eller uppgradering, ifall det inte överskrider 20 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Chefen min kan få godkänt att testa olika lösningar, antingen nya datorer eller uppgradering, ifall det inte överskrider 20 miljoner.

Han kan få testa/köpa min rigg för 19 miljoner...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

This!
Förfasen, om det nu är ett "riktigt stort bolag" med miljardomsättning så finns det väl för fasen också en ordentlig IT-avdelning?!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

det låter inte alls som att datorerna är sega, det låter som erat nätverk samt krypteringen flaskhalsar era system.. släng i lite mer ramminne så blire bra!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Denna borde täcka behoven för den slags tunga multitasking du beskriver. Dessutom är det en Elitebook
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=B...

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

skaffa ssd kommer vara en ryslig skillnad. är det många program igång samtidigt så läser de säkert och skriver lite här och där hela tiden. så fort ni då flyttar en fil eller vad som så blir det bara sås av allting. era datorer är absolut pigga i övrigt skulle jag tro. 8gb ram och 64 är ju alltid trevligt men jag tror inte du kommer uppleva lika stor skillnad som ett byte till ssd skulle gjort.

hyperthreading är bra men det är inte som att du får dubbelt så många kärnor. har sett prestandavinster på kanske 15% i program som i princip är gjorda bara för att hyperthreada bra. och i många mer troliga sammanhang mellan 2 - 10%. i7 är ju dock en bättre processor över lag men i5an borde absolut inte vara slö.

mina två öre (:

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Det vore bra om du kunde berätta vad programmet gör. Jag menar, är det för att beräkna saker? Eller är det för att snacka med ett affärssystem som hostas långt bort i USA?

Rent prestandamässigt borde din maskin räcka gott så länge du inte kör simuleringar eller använder avancerade 3D-mjukvaror.

Vad vi behöver göra är att identifiera roten till ditt problem.
Är det för att programmet ska vänta på svar från en server långt bort och låser upp hela datorn på grund utav detta (det finns så dålig mjukvara. Har jobbat för för ett företag som omsatte 440 miljarder SEK förra året och de har (egenutvecklade) mjukvaror som låser upp hela datorn i väntan på svar från servrar i USA.

Tyvärr säger inte omsättning något om kvaliteten på mjukvaror.

Som sagt, tala om vad programmet bör använda för resurser (kolla ex. i systemhanteraren om det är CPU, minne, etc), och tänk på vad programmet gör.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Jag vill dock hävda att de gjort fel som valt 32-bitars OS och även "bara" 4gb RAM. Datorerna använder en jävla massa program samtidigt, och inte alla program är specellt bra optimerade.

Tyvärr.

edit: Chefen min kan få godkänt att testa olika lösningar, antingen nya datorer eller uppgradering, ifall det inte överskrider 20 miljoner.

hur många äre som behöver en ny dator? 20 miljoner lät ju rätt mkt...
hela tråden känns lite halvskum
du pratar om ett hemligt företag som har över 25 miljarder i tillgångar och som främst arbetar med datorer men har snålat in på just den biten... hmz

dessutom borde det väl finnas nån IT avdelning som du kan vända dig till? som kan rekommendera olika lösningar.

Permalänk
Medlem

Att företag snålar in på datorer är väl inget ovanligt..? Har varit så på varenda bygge jag varit på.. Ett evigt tjat om att datorerna är slöa och det ena med det andra. IT-avdelningarna verkar inte köpa efter vad som behövs, utan efter en budget där det ska vara så billigt som möjligt..

Nu för tiden är jag min egen och köper själv det jag tycker jag behöver..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

This!
Förfasen, om det nu är ett "riktigt stort bolag" med miljardomsättning så finns det väl för fasen också en ordentlig IT-avdelning?!

Nej, det är inte så det ser ut i verkligheten, även om man tycker att det borde vara så.
Mycket handlar om kronor och ören. Vissa stora bolag gör sina upphandlingar i tider av extrem finansiell stress, och väljer då att köpa billigast möjliga och avtala bort supporten. Eller, för att ta ett reelllt fall: "vi vill uttryckligen inte ha någon support!". Och man får den IT-avdelning och den support man betalar för...

Jag har på sådant bolag träffat mycket trevligt och kompetent IT-avdelningsfolk som berättat att upphandlingarna sett ut så där, men att de ändå "jobbar gratis" och hjälper till med lite supportärenden som de uttryckligen inte får betalt för bara för att vara hyggliga. Och ute i organisationen rasar personalen för att "den förbannade IT-avdelningen gör ju inte ett smack".

Sedan finns det förstås andra företag som faktiskt tycker att det är viktigt att personal som har datorn som främsta och enda arbetsredskap har bra support så att arbetet inte står still. Min erfarenhet är att de företagen ofta går lite bättre än de föregående... (Men det innebär också att de har råd att hålla den supporten...)

Till detta kan läggas den interna företagspolitik som du alltid finner i större företag, med makthungriga småpåvar som i stället för att se till företagets bästa försöker skapa en egen maktsituation bara för sakens skull. De kan även sitta t.ex. på avdelningen som hanterar e-post och mailinglistor och göra livet surt för resten av organisationen. O.s.v.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Hejsan.

8460p är egentligen ingen dålig maskin i sig.

Är det bara du som upplever dessa mus-frys-hack eller är det flera?
Det känns ju snarare som att det är en bugg i någon mjukvara/drivrutin, hårdvaruproblem eller dålig fart på nätverket som orsakar dessa micro-lagg. Skulle nog överväga att felanmäla datorn beroende på vad du har för IT avdelning.

Hur som helst, din burk kommer nog upplevas snabbare med lite extra ram, 64bits OS och framförallt med en ny SSD.
Men det är inte helt säkert att dessa åtgärder löser dina micro-lagg.

I övrigt så går 85xx serien att få med i7 processor och förmonterad SSD.
Är ni en avdelning som pysslar med cpu intensiva saker som tillexempel kompilering skulle det ju kunna motivera att IT eller Inköp utökar flottan av laptops med en till kraftigare modell. 8570p med i7 / 256gb SSD / 4GB + 4GB extra ram tex.

Det finns många anledningar varför man vill minimera antalet dator modeller, reservdelar, tillbehör och förenklad felanmälan för att nämna några. Sedan finns det ju antagligen avdelningar som endast sysslar med att kostnads effektivisera, och de ser ju allt ur en helt annan synvinkel.
Men folk som sysslar med administrativt arbete eller säljare har ju inte alls lika höga prestandakrav som folk som sysslar med utveckling, din chef borde ju kunna ta den diskussionen uppåt så att hela din avdelning tillslut blir nöjd. Det är ju viktigt att ha rätt arbetsredskap för att kunna prestera så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, vad har ni för system för att hantera och deploya era datorer? Som många andra har sagt så är ju Elitebook riktigt trevliga dock svårare att hantera när man skall deploya, annars är ju Dell riktigt bra också inte tittat på dem något?

Tex,

http://www.dustin.se/product/5010673109/dell-latitude-e5530-c...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Tyvärr.

Ni har volymlicens så de får installera 64-bit systemavbild på din dator om de så vill. Det är bara kunder som inte har tillgång (och rätt) till något annat media som blir låst på valet burkarna kommer med när det gäller 32-bit eller 64-bit Windows/Media. I praktiken bara privatpersoner och småbolag som inte kör reimaging och installerar images av Windows över nätverket som inte kan välja själv här när det gäller 64-bit/32-bit. Bolaget du jobbar för kan säkert köpa in dessa (HP Elitebooks) i några förvalda konfigurationer, även med mer minne och snabbare disk, i annat fall så går de väl med på sådana saker som minnesuppgradering om det godkänns/utförs av er itavdelning. Det är ju betydligt billigare och enklare än att du ska få en ny maskin antagligen. Kör de som har lite högre krav basic-konfigurationen kan det såklart vara lite segt.

Det finns alltid några val i sådana här upphandlingar då inte ens statliga myndigheter tror att alla klarar sig på exakt samma snikna konfiguration och har samma krav/behov/applikationer. Sen finns det alltid några avdelningar/chefer som får göra lite som de vill. Möjligt att de helt enkelt bumpar upp dig till en modell med quadro-grafik om de tycker du kvalificerar för högre prestanda, men det finns garanterat val de upphandlat som har både mer minne och snabbare disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgb_jgb:

Din arbetsgivare har gjort ett bra val, maskinerna är enterprise klassade.

Vad innebär detta i sammanhanget? Att en Enterprise i5 är starkare än en Home klassad, eller i vad ligger skillnaden?

Skrivet av Richard:

Min chef har tagit på sig att fixa så jag får 64-bitars in i min dator. Det är inget jag på egen hand kan installera här. Installen sker via LAN, så det måste skickas ut från Helpdesk att just denna dator ska få 64-bitars. Vi ska även trycka in 8gb RAM istället för 4GB.

Ja, programmen är inte ordentligt kodade i vissa fall, men det går så segt att musen låser sig. Det är inte helt lätt att få bättre utveckling på programmen då denna utveckling till stor del sker i ett land "far far away".

Släng en post när du uppgraderat så att vi får veta om det gjorde någon skillnad!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Vad innebär detta i sammanhanget? Att en Enterprise i5 är starkare än en Home klassad, eller i vad ligger skillnaden?

Släng en post när du uppgraderat så att vi får veta om det gjorde någon skillnad!

"Enterprise" datorer är bättre byggda, har i regel bättre service och är dockningsbara.
De är gjorda för att tåla mer intensiv användning än "hem datorer" och passar bättre i kontorslandskap med antireflex behandlade skärmar.

Hem datorer byggs ofta av billigare komponenter för att hålla nere kostnaden, de behöver inte kunna stå igång 24/7 för Svensson använder inte sin laptop så.

Nu finns det ju hemdatorer av olika kaliber, men i regel är en "Enterprise" robustare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

"Enterprise" datorer är bättre byggda, har i regel bättre service och är dockningsbara.
De är gjorda för att tåla mer intensiv användning än "hem datorer" och passar bättre i kontorslandskap med antireflex behandlade skärmar.

Hem datorer byggs ofta av billigare komponenter för att hålla nere kostnaden, de behöver inte kunna stå igång 24/7 för Svensson använder inte sin laptop så.

Nu finns det ju hemdatorer av olika kaliber, men i regel är en "Enterprise" robustare.

Det finns både mjukvaru och hårdvaruskillnader att ta i beaktandet. Nu kanske inte riktigt alla förstår detta.

Först måste alla datorer i ett företag ha Windows 7/8 Pro (eller äldre Vista Business, XP Pro med licens som tillåter uppgradering till nytt OS t ex SA) OEM CoA. Annars får de inte användas med volymlicensen alls och kan inte användas i företags nätverk som det är tänkt. Funktionalitet de använder finns helt enkelt inte i hemmavarianterna.

Dessutom så har de flesta datorer i företagsklass stöd för dockningsstation, dessa har t ex DVI-D DL eller DisplayPort som är ett måste till externa skärmar med upplösning över 1920x1200. Dessutom har många också stöd för vPro och Intel AMT, tillsammans med Q-serien av Intels chipset t ex Q77 – som är fjärrstyrning och administration remote även om datorn inte ens har någon IP-adress tilldelad, med åtkomst till BIOS osv. Har företag gått den vägen och valt den funktionaliteten finns det inga it-nissar som springer ut till skrivbordet och fixar med datorn om det inte är för att byta ut den eller avveckla den. Att en stor serie datorer har samma dockningsstation är en stor fördel, gäller såklart också förslitningsdelar som nätdel och batterier. De är generellt sett mycket enklare att göra service på och erbjuds mycket högre servicenivåer. Ingen kommer komma hem till dig och byta komponenter på en Ultrabook för hemanvändning, dem har i många fall också specialdelar som de auktoriserade serviceverkstäderna dit dessa skickas inte har i lager och måste ta in från Asien.