Vilken dator bör min arbetsgivare ha?

Permalänk
Medlem

Ja, mina vänner, jag ser tydligt att en del av er har ganska stor kunskap om detta.

Som jag ser det är RAMen en flaskhals, och då även 32-bitars Windows 7.

Det är flera personer med samma arbetsuppgifter som jag som upplever sega datorer och hög RAM-användning.

Vi använder många databasystem och flera av dessa är under all kritik prestandamässigt, och jag tror i detta fall är det enklare att ta bättre datorer än att laga systemen.

Jag vill inte berätta var jag jobbar eftersom det kan tolkas som att jag representerar min arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

Vad är ett mycket stort bolag? Är det tillräckligt stort så har man väl gjort upphandling och skrivit avtal om datorutrustning som inte går att riva upp utan vidare. En IT-avdelning sköter väl normalt om detta på stora bolag?

Skrivet av Laggboxx:

This!
Förfasen, om det nu är ett "riktigt stort bolag" med miljardomsättning så finns det väl för fasen också en ordentlig IT-avdelning?!

Håller med ovanstående talare. På ett bolag av den dignitet du beskriver hade jag förväntat mig en ordentlig IT-avdelning med god koll över vad ni behöver. Har ni ingen support du/ni kan vända er till? Har du/ni beskrivit problemet för IT-avdelningen och bett dem om lösningsförslag? Det finns inte olika klasser av datorer på företaget och den som valde för din avdelning, troligen din chef, tog helt enkelt en billigare variant?

Om nu alla med dina arbetsuppgifter har samma problem så antar jag att företaget förlorar pengar på att ni inte presterar på full kapacitet och det argumentet om något borde få lite liv i uppgraderingsplanerna om det nu är vad som behövs.

Har själv kört Elitebooks med liknande prestanda som det du beskriver i arbetet och upplevde dem verkligen inte som sega. Har kört med både HDD och SSD och även om de senare alternativet var snabbare så var inte de HDD baserade långsamma på något sätt. Dock körde jag inte så mycket program som swappade mot disken men var ganska bra på att spika upp RAM användningen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

64-bit Windows och genom gång av drivrutiner, och de viktigaste programmen. Där förändringar som görs för att anpassa dessa till er kan ha skapat prestandaproblem och sänkt produktivitet, kan säkert göras under tiden nya maskiner också rullar ut. Mjukvarornas begränsningar kommer ju vara snarlika om inget förändras.

Eller gjorde förändringarna ingen skillnad för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Ja, mina vänner, jag ser tydligt att en del av er har ganska stor kunskap om detta.

Som jag ser det är RAMen en flaskhals, och då även 32-bitars Windows 7.

Det är flera personer med samma arbetsuppgifter som jag som upplever sega datorer och hög RAM-användning.

Vi använder många databasystem och flera av dessa är under all kritik prestandamässigt, och jag tror i detta fall är det enklare att ta bättre datorer än att laga systemen.

Jag vill inte berätta var jag jobbar eftersom det kan tolkas som att jag representerar min arbetsgivare.

Risken är ju som sagt att det är en blandning av lite Ram (som leder till disk swap) och att databas servern är överbelastad eller klienten som ställer frågorna till den är dåligt skriven.

Men "alla bäckar små" och det eventuella "serverlagget" kanske blir mer acceptabelt när övriga datorn är i funktionellt skick.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju ganska lätt att utvärdera om mer minne och snabbare cpu skulle hjälpa. Det är ju bara att logga användningen under en arbetsdag. Om minnesanvändningen bara går upp till 2GB av 3GB installerade som nämnts här tidigare så är inte minnesmängden ett problem.

Även om vissa bolag är restriktiva med vad för datorer man tillåter och inte vill köra overkill maskiner så har jag aldrig varit med om att man satt sig på tvären om man kan bevisa att hårdvaran är för dålig. Dock har jag inte sett några sådana bevis i den här tråden. Tvärt om tycker jag att det ser ut som att det snarare är de program som körs som är dåliga och då kommer man inte heller att få ut hela investeringen av att uppdatera hårdvaran.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det finns även tre registeruppdateringar som gör Windows lite piffigare än dess standardvärden. Jag kör detta sedan Windows 2000-tiden på alla Windows-maskiner (2k, XP, Vista, 7) som jag är och har varit i kontakt med, och det brukar ge en mindre plågsam användarupplevelse än out-of-the-box-Windows. Jag fick själv tipsen från några prestandajägare för en massa år sedan och har haft god nytta av dem:

1)
Inställning för hur NTFS ska reservera utrymme för sin Master File Table:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem\NtfsMftZoneReservation = 2 (REG_DWORD)

http://support.microsoft.com/kb/174619

2)
Säg till Windows att aldrig swappa ur kärnan till minnet (rekommenderad inställning om man har mer än 256 MB RAM, vilket de flesta har i dag). Annars kan man få lagg när dator varit oanvänd en stund och man sätter sig vid den igen och Windows ska börja med att läsa in kärnan igen för att kunna visa flyttad muspekare och sådant...

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\DisablePagingExecutive = 1 (REG_DWORD)

http://support.microsoft.com/kb/184419

3)
Se till att program cachas i minnet så att om man t.ex. öppnar ett stort och minneshungrigt program som tar lång tid att starta, stänger det och sedan öppnar det igen, så kommer det att vara cachat i minnet andra gången och starta blixtsnabbt (jämfört med första gången då...)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\LargeSystemCache = 1 (REG_DWORD)

http://support.microsoft.com/kb/895932

Visa signatur

/Joakim