Swebits-pirat åtalas för uppladdning av över 500 filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Dags för branschen att komma ikapp tycker man, lansering av filmer online samma dag som dom går på bio tack!

Detta kommer tyvärr aldrig hända för då skulle Bio industrin dö ut inom ett par år (eller minska väldigt drastiskt). Att kolla på film hemma är mer bekvämt, du slipper köa, du sparar massa tid (då du inte behöver ta dig till Bion och hem), du sparar pengar, du slipper se reklam för en film du betalat ~110kr för, du kan pausa filmen när du vill och gå på toaletten, göra snacks etc. Sen så får du bestämma vem du ser filmen med, inga personer som sitter och smsar istället eller pratar, prasslar med påsen etc.

I många fall är även främst bilden men även ljudet bättre hemma också.

Vi blir tvingade att se en film på bio just för att bio industrin inte skulle klara sig annars, om filmen släpptes på Blu-ray samma dag som den släpptes på Bio skulle säkert minst hälften köpa/streama/pirata filmen och se hemma istället.

Gällande dommen så har personen i fråga brytit lagen och ska givetvis åtalas, men vad straffet blir och om det är rimligt återstår att se. Att ladda upp/ned filmer/spel etc är olagligt vad man än säger. Dock existerar det i så stor skala för att de saknas vettiga lagliga alternativ. Bara se hur musikindustrin i Sverige förändrats sen Spotify släpptes.

Nu finns det även tjänster som Netflix men deras utbud och kvalité är under kritik och är helt enkelt inte lika bra i dagsläget.

Sen att stora företag som filmbolag värderas högre än personers liv (jämför straff för t.ex. våldtäkt/misshandel) är ingen hemlighet.

</rant>

Visa signatur

I7 950 3.06 Ghz | 2x Geforce GTX 460 1GB SLI | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair Dominator GT 3x2GB 2000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wihest:

500 titlar till 35000 medlemmar 200 kr/dvd. 3,5 miljarder kronor är han skyldig filmbolagen (räknat med filmbolagsmatematik).

Fast så borde man inte kunna räkna. Det handlar väl om hur många han har delat med sig filmen till?
T.ex. om jag börjar seeda en torrent så kanske 4st tankar ner filmen från mig. Resten tankar ner filmen från dessa 4 och resten av de som nu tankat ner filmen osv? Han har ju troligen bara delat med sig av filmen till ett fåtal personer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

"eftersom materialet i de flesta fallen släppts på Swebits innan de släppts på DVD i handeln"

Ja varför i helvete skall man vänta 6 månader till ett jävla år?

Ta "Wreck it Ralph/Röjar Ralph" Som ett prima exempel, den hade både kommit ut på DVD samt BD innan vi ens såg skymten utav den på bio här i Sverige.
Då mina syskon barn redan kan engelska förbannat bra(10/8 år) och dom använder internet varenda dag så har dom frågat efter denna film bra länge. Så gissa hur lång tid det tog dom att tanka ner filmen.
Och ni idioter som kommer komma med att det tar tid att översätta/texta så visst. När man dubbar så accepterar jag faktumet att det tar tid, speciellt för barn filmer. Men hur stor del utav kakan är barnfilmer utav dom som laddas ner? Antar att den är i minoritet och de som laddar ner det gör det utav Nostalgi för inte fan kan man köpa alla Mumin avsnitt idag.

Personligt meddelande till Beatrice Ask: Vi kommer låsa in dig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Polisens priolista:

1. Personer som piratkopierar
2. Grova brottslingar
3. Övriga småkriminella.

lite fel.

Dom poliser som utreder grova brott osv har inte hand om IT-brott.
dvs två olika avdelningar.

t.ex IT poliserna går inte ut och ta fortkörare.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Fast så borde man inte kunna räkna. Det handlar väl om hur många han har delat med sig filmen till?
T.ex. om jag börjar seeda en torrent så kanske 4st tankar ner filmen från mig. Resten tankar ner filmen från dessa 4 och resten av de som nu tankat ner filmen osv? Han har ju troligen bara delat med sig av filmen till ett fåtal personer.

Visst är det som du säger. Dessutom kan man ju inte förutsätta att alla som laddat ner filmen skulle ha köpt den annars och ännu mindre till fullpris på releasedagen.
Att man inte får dela med sig av andras material är en sak, men upphovsrättsmaffian är moraliskt inte bättre på något sätt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Personligen hatar jag att se film på bio - idiotiska småungar som gapar och skriker, både i mobil och med varandra, obekväma stolar (aldrig haft sån ohygglig träsmak som 2 timmar in i Hobbit), man kan inte pausa och ta en rök, en öl eller gå på toa osv. Tyvärr är kvaliteten och utbudet fortfarande beklämmande dåligt hos Netflix och liknande tjänster så det är inget val egentligen (om man nu inte glor på surfplatta eller i telefonen). När fattar musik och filmindustrin att vi vill nyttja deras produkter på våra vilkor? Så länge de fortsätter med dumheter som att släppa saker på olika tider i olika världsdelar, fördröjer premiärer osv. så kommer det finnas folk som tankar skiten olagligt. Sen att det släpps så otroligt mycket skit nuförtiden gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Är detta första bittorrent åtalet? Hur har man tagit reda på vilka personer som ligger bakom?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ODDNAME:

Önskar man kunde tycka synd om de som blir åtalade, men som tidigare skrivet, de vet vad de ger sig in i.
Ska de vara med i leken får de tåla reglerna (lagen), inte spela jungfru i nöd som är helt ovetande och oskyldig

Sen är alla argument rejält löjliga om att filmer etc ska kunna spridas fritt för det räknas som "konst" etc etc

Den där sista raden är intressant. Som det ser ut nu har film och musik väldigt mycket hårdare skydd och en hel del specialrättigheter som inte gäller andra former av upphovsrättsskyddade verk. Vad är det som gör att just film och musik har rätt till specialregler? Varför har vi inte en kassettavgift på fotopapper och skrivarbläck för att ersätta fotografer för inkomstbortfallet från fullt laglig privat användning av bilder från internet? För enligt lag får man som privatperson ta vilket bild som helst man hittar på internet och använda den för privata ändamål. Det är till exempel helt ok att ta en bild från hemsidan av en känd fotograf och skriva ut den i jätteformat och hänga upp den på väggen och fotografen kan inte kräva ett öre. En fotograf jobbar precis lika kommersiellt som en musiker eller en filmskapare. Så vad är skillnaden?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är bra. Tycker polisen gör rätt som lägger så mycket tid och resurser på stoppa nätpirater istället för jaga rånare, misshandlare och pedofiler.
Får mig att sova tryggt om natten.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Dags för branschen att komma ikapp tycker man, lansering av filmer online samma dag som dom går på bio tack!

Iaf samma dag som dom kommer ut på DVD/Blu-ray i USA. Det är ett skämt hur lång tid det tar för vissa filmer att komma på DVD i Sverige.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ja, personen i fråga har brutit mot svea rikets lag. Om det är rimliga lagar? Kan diskuteras - från många synvinklar.

Men se vidare till personen som individ. Vad kommer ske i han/hennes liv? Förmodligen personlig konkurs med massiva bötrar eller till och med fängelse. Varför? För att han uppskattar se på film och dela med sig utav glädjen. Han sprider det till folk som kanske inte har råd - han sprider det för att skapa lycka. Och jag kan tillägga det - det kommer INTE vara roligt att vara i den individ som blir åtalad för piratkopierings skor.

Och vem kommer lida utav detta? Filmbolagen? De som laddade ner filmerna kanske inte alls hade sett dem om det inte vore för gratisalternativet, och därav kan man ju inte säkerställa att människor alls hade betalat för att se dem. Och då är det ändå pengar som filmbolagen inte hade fått.

Jag förstår som alla andra det är skrämseltaktik. Ja, skräm bort människor från saker som ger dem lite extra ljus i vardagen. Skräm bort dem från det som de ser fram emot när de kommer hem slitna från en tung skoldag eller arbetsdag. Och egentligen - Vad har han tjänat? Ingenting - han erbjöd ju det gratis! Vart ska de pengarna som de kräver honom på komma från? De existerar inte!

Det gör mig ledsen in i själen att se detta hända, och jag ber till gudarna att vi kan få stop på den idiotin som är upphovsrättslagen.
Rösta pirat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

lite fel.

Dom poliser som utreder grova brott osv har inte hand om IT-brott.
dvs två olika avdelningar.

t.ex IT poliserna går inte ut och ta fortkörare.

Dock så delar de olika enheterna på den totala summa pengar som myndigheten varje år tilldelas, därför skulle man faktiskt kunna påstå att piratjakt sker på bekostnad av andra utredningar. Så de IT-poliser som du pratar om skulle mycket väl kunna utbildas/utbildats till trafikpoliser istället.

Men visst blir det löjligt när personer på det här forumet förespråkar att man ska se mellan fingrarna med fortkörning och upphovsrättsbrott bara för att det också sker mord i samhället, då kan man ju fråga sig om polisen även ska strunta i om någon snor min cykel eftersom det ofta rör sig om ett ringa värde.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Piratpartiet = Enfråge parti.

Möjligtvis året då de bildades. Men det har hänt mycket sedan dess.

Men även om det vore ett enfrågeparti så spelar det ingen roll för min del. De flesta andra är antingen nationalistpajasar eller ingår i den socialliberala gröten som hellre bråkar om några få procent hit och dit än att få något gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

*suuuuuuck*

Detta igen..

Permalänk

Oavsett om man är pirat eller ej så kan man fråga sig varför filmbolagen tvingar oss att vänta så länge på releaser. Filmer får ofta premiär tidigare i staterna, samma med releaser på fysiskt medium. Jag minns att jag var jävlist taggad på I Am Legend, men då den kom två månader senare i Sverige blev det att jag såg den hos en kompis i stället. Korkat av filmbolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Undrar hur många av de som klagar här faktiskt kommer rösta på V eller PP som kan göra något åt detta, eller om de bara fortsätter att rösta på de partier som är för starkare upphovsrätt och FRA.

Lol. Huvudet på spik.
Men du glömde att det är en politisk handling att piratkopiera det senaste avsnittet av favoirtserien i 1080p ;).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag hade velat veta hur de kom fram till att han delade 500 filmer: Genom site-loggar, FTP-loggar, screenshots på IP-adresser eller fysiska hårddiskar?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Patetiskt..

Är så jävla trött på svenska myndigheter som jagar efter fildelare som om de vore terrorister, har dem inget bättre för sig?

Håller med! Så sluta ladda hem illegalt så polisen kan göra vettigare saker.

Sedan kan man även resonera så att om de stoppar illegal nerladdning kommer inte bara minoritetens rättigheter skyddas utan även skatteintäkterna öka = större resurser till att jaga de grova brottslingarna (sådan jakt kostar bara pengar). Detta kanske kanske även leder till färre konkurser - för varje kund räknas i dessa hårda tider - och bättre tjänster (vågar satsa med mer pengar i kistan)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Dock så delar de olika enheterna på den totala summa pengar som myndigheten varje år tilldelas, därför skulle man faktiskt kunna påstå att piratjakt sker på bekostnad av andra utredningar. Så de IT-poliser som du pratar om skulle mycket väl kunna utbildas/utbildats till trafikpoliser istället.

Men visst blir det löjligt när personer på det här forumet förespråkar att man ska se mellan fingrarna med fortkörning och upphovsrättsbrott bara för att det också sker mord i samhället, då kan man ju fråga sig om polisen även ska strunta i om någon snor din cykel eftersom det ofta rör sig om ett ringa värde.

Som jag förstått så lägger inte polisen ned tid på leta stulna cyklar och endast någon enstaka procent av anmälningarna leder till ett avslutat fall.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Jag hade velat veta hur de kom fram till att han delade 500 filmer: Genom site-loggar, FTP-loggar, screenshots på IP-adresser eller fysiska hårddiskar?

Ja det skulle även jag vilja veta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNordmark:

AM-54359-12, den misstänkte är åtalad för annan grövre brottslighet och förundersökningen lades därmed ner den 11:e april.

För er som vill läsa dem som fälts http://5101.se/sammanstallda-domar/

Permalänk

Kan vi inte förändra upphovsrättslagen & patentlagarna snart? =D
Så att vi kan fritt dela kultur, idéer och utan vinstincitament förbättra världen med medicin och forskning! (samt filmdelande & att du kan använda andras verk i delar av ditt eget verk)

;P

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Ett väldigt färskt releasedatum-misslyckande: This Is the End

Biopremiär USA: 12:e juni

Biopremiär Sverige: 4:e oktober

Jag kan ju inte lova att jag kommer att gå och se den på bio...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Läste där på hemsidan och fick mer svars varför ja inte vill bli piratpartist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogiskart:

Poängen är inte jag tycker det är bra att folk bryter mot lagen. Jag blir mest frustrerad på att filmbolagen själva inte ser över sin businessplan för att se varför folk väljer att ladda ner istället för att gå till en butik och köpa filmen. De verkar ha så jävla svårt att anpassa sig till den moderna marknaden. Om de gjort som steam och tillhandahållit en bättre tjänst än vad piraterna kan erbjuda så hade de inte behövt skicka snuten på folk. Vi ser att tjänster som netflix och viaplay börjar få fäste. Det är positivt att man betalar en rimlig kostnad varje månad och får se hur mycket man vill. På samma sätt som spotify helt tagit bort mitt behov av att ladda ner musik så måste filmbolagen göra samma sak.

Jag håller med om att många tjänster fram tills nu varit mycket dåliga och att branschen varit oerhört seg på att anpassa sig. Med det sagt så är det inte upphovsrättsägarna som bestämmer vad polisen ska göra. De kan göra en anmälan om brott och då utreder polisen den anmälan. Det är inte att "skicka snuten på folk". Polisens uppgift är att utreda brott och brott mot upphovsrättslagen är ett brott. Det är inte filmindustrin som stiftat lagarna, det är våra folkvalda riksdagsledamöter som gjort det.

Det kommer att finnas ekonomiska incitament att hänga på utvecklingen nu när den väl är igång och jag är övertygad om att industrin kommer att hoppa på tåget till slut, men det förändrar inte rättsläget.

Skrivet av cogiskart:

På polisfrågan. Många bäckar små gör en stor å. När man tagit hand om de största problemen så kan man börja vända sig till mer oviktiga brott som dessa. Men det känns inte 100% att jaga fildelare istället för att fånga inbrottstjuvar eller lösa palmemordet (heyoo!)

Det är inte samma poliser som sysslar med brottslighet på nätet som sysslar med inbrottstjuvar och det är inte samma poliser som sysslar med inbrotttstjuvar som sysslar med mördare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Master of Overkill

Det finns inga tjänster som ger dig 1080 Bluray DTS.

När det kommer så tror jag folk kommer tanka väldigt mycket mindre pga av att 720 komprimerad på netflix mot Avatar på 40 GIG Bluray DTS 1080 SER LITE bättre ut.
Ge oss netflix 1080 ej komprimerad data så betalar jag gärna 200-400 kronor i månaden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Undrar hur många av de som klagar här faktiskt kommer rösta på V eller PP som kan göra något åt detta, eller om de bara fortsätter att rösta på de partier som är för starkare upphovsrätt och FRA.

Skrivet av Ozzed:

Förmodligen ganska många. Det ska bli intressant att se hur det går 2014 dock. Piratpartiet lär få lite mer medial draghjälp än vanligt då de numera ingår i Europaparlamentet. Men visst. Det är grovt hyckleri att sitta här och gnälla om man röstade på någon av partierna som låter rättighetshavarna köpa lagar.

Skrivet av Spawnbadboy:

Jag röstar alltid på PP, enda partiet som jobbar för det de står för. De andra vänder kappan efter vinden för att få så många röster som de kan.

Det är nog inte så svart och vitt att man står bakom ett helt partiprogram för att man röstar på ett visst parti. Det finns förmodligen frågor som är viktigare för många än upphovsrätt (t.ex. skatter, föräldrapenning m.m.), men likväl kan vara tveksam mot hur upphovsrätten ser ut just nu, fastän man inte röstade på V eller PP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussilago:

Du kan väl köpa filmen när den kommer på DVD/Blue-Ray? Bio är ju ett premium där du får se filmen först och i störst format.

Köp våra nya joggingskor, men du får bara springa med dem på vårat undermåliga löpband i affären. Inget hindrar dig från att springa med dom i skogen men det får du inte. Kina-kopiorna är nästan lika bra och dem kan du springa i skogen med... men de är olagliga.

Logiskt vore väll att företaget säljer en film till mig i ett format som intresserar mig? Jag kan se den på bio om jag vill, hyra den om jag vill eller köpa den direkt? Har jag köpt/hyrt filmen så ska jag kunna se den på min laptop, på min tablet, tv eller bioduk (jag har en projektor hemma) och det ska vara enkelt?

Faktum är att jag inte stöder piratkopiering, men det första jag gör efter att ha fått en bluray (sex månader senare) är att RIPPA den så att jag faktiskt kan titta på filmen och slippa allt kopieringskydd/HDCP/reklam/varningar/special-program och annat mög. Hur sjukt är inte det?

Det har inte att göra med att:

Skrivet av tussilago:

"jag orkar inte vänta".

Jag ska organisera en filmkväll med polare. Vilken film ska vi se? Om man inte laddar ner en film som går på bio nu så har någon sett den. Hej grabbar vad ska vi se? uhmm vet inte? Du! Jag såg en cool trailer igår! JA! Den filmen ska vi se!

Skrivet av tussilago:

Jag kan inte ursäkta mig bara för att jag upplever att servicen saknas.

Klart du kan, om ett företag inte säljer dig vad du vill ha så kan de inte klaga över att jag letar alternativ. Sälj mig vad jag vill ha istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jävla polis- och åklagarmyndighet som gör sitt jobb och tar någon som, om uppgifterna stämmer, begått ett brott mot svensk lag! Hur vågar de?!

Håller med att det är dumt att bli arga på de som bara gör sitt jobb, men problemet är ju att det är lagen som är helt åt helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Känns ju lite upp och ner.. Vad gör det för skillnad ifall de laddas upp före DVDn släpps? Jag tror inte en pirat nedladdare skulle köpa filmen när den kommit ut ändå..
Logiken på åtalarnas påhitt är inget att komma med.
Hade jag vart pirat och filmen släppts på DVD innan skulle jag ju självklart väntat på filmen på närmsta piratsida.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11