Muskampen 2025: Segraren korad!

Användarsiffror för olika Linux-distributioner

Permalänk
Medlem

Användarsiffror för olika Linux-distributioner

I en annan tråd så nämnde jag att Wikipedias besökskssiffror kan användas för att se hur många som använder olika Linux-distributioner. Här kommer siffrorna igen, nu med procentvärden. Jag tycker de är riktigt förvånande!

Citat:

3048196000 1206196000 Familj Distro Träffar201303 %desktop %desktopID Linux Okänd 1842000000 60,429 --- Debian Ubuntu 1128000000 37,005 93,517 RedHat Fedora 18700000 0,613 1,550 SUSE SUSE 17300000 0,568 1,434 Debian Mint 11200000 0,367 0,929 Debian Debian 10000000 0,328 0,829 RedHat Mandriva 7400000 0,243 0,613 RedHat Red Hat 3100000 0,102 0,257 RedHat CentOS 3100000 0,102 0,257 Debian Kubuntu 2000000 0,066 0,166 Linux Mips 1900000 0,062 0,158 Linux Epiphany 1700000 0,056 0,141 Enoch Gentoo 907000 0,030 0,075 Arch Arch 312000 0,010 0,026 Linux PCLinuxOS 168000 0,006 0,014 RedHat Oracle 150000 0,005 0,012 Linux Motor 133000 0,004 0,011 Slackw. Slackware 66000 0,002 0,005 SUSE openSUSE 30000 0,001 0,002 Debian Xubuntu 30000 0,001 0,002

Ubuntus dominans är otvivelaktig. Man bör tänka på att siffrorna baserar sig på över 224 miljarder träffar på Wikipedia, från hela världen, alla OS. Därför är 1,1 miljarder träffar inte overkliga. Jag har inte sett bättre, oberoende siffror någon annanstans tidigare.

Wikipedias besöksstatistik finns här http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2013-03/Squi...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Jag tycker de är riktigt förvånande!

"På vilket sätt?" är en naturlig följdfråga för att få en diskussionsstart .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"På vilket sätt?" är en naturlig följdfråga för att få en diskussionsstart .

Främst för att den massmediala uppmärksamheten för Ubuntu inte är 93 % på långa vägar.

Jag hade trott att Fedora, OpenSuse, Debian m.fl. alla hade över 10 %. Men tydligen inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Främst för att den massmediala uppmärksamheten för Ubuntu inte är 93 % på långa vägar.

Jag hade trott att Fedora, OpenSuse, Debian m.fl. alla hade över 10 %. Men tydligen inte.

Fedora kan lika väl ha 61% som marknadsandel. Verkar bara vara att browsers rapporterar OS distributionsspecifikt bara för Ubuntu.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Fedora kan lika väl ha 61% som marknadsandel. Verkar bara vara att browsers rapporterar OS distributionsspecifikt bara för Ubuntu.

Visst, 60 % av träffarna saknar angiven distribution så det finns ju gott om utrymme för omtolkningar.

Men jag undrar vad det här beror på. Det låter osannolikt att enbart Ubuntu skulle rapportera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varken opera, firefox eller chromium rapportera distribution på mitt gentoo system. Opera på min arch laptop rapportera inte heller. Skulle tro att det är ubuntu som modifierar user agent för att synas mer och andra distributioner är inte lika mediakåta.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det mesta av det där 60% är android

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt förvånad att xubuntu har så extremt lite användare

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Skulle inte förvåna mig om det mesta av det där 60% är android

Hrmmm... Som syns i länken ovan har Linux Android hela 13918000000 träffar, dvs över 13 miljarder träffar. Så det var enbart desktop jag citerade.

Skrivet av Emaku:

Varken opera, firefox eller chromium rapportera distribution på mitt gentoo system. Opera på min arch laptop rapportera inte heller. Skulle tro att det är ubuntu som modifierar user agent för att synas mer och andra distributioner är inte lika mediakåta.

Det låter som en mycket rimlig förklaring. Kanske fler distros borde göra så, om de skall få donationer om inte annat.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mille666:

Jag med, föredrar xubuntu över ubuntu alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Ja det är hemskt när vissa distos marknadför sig själva!

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Fan dillar du om? Mediakåta? Det är väl aldrig fel med statistik?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Bara för att väcka lite alternativa tankar: Värst vad Ubuntuanvändare förlitar sig till Wikipedia ...

Nejvars, skämt åsido, Firefox under Arch (hos mig) rapporterar endast "Linux" som OS, ingen specifik distribution.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Debian Sid rapporterar inte heller på min nyinstallerade dator by default.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att Mint inte har bättre siffror, med tanke på att dom är den populäraste distron på distrowatch.com.
Kanske för att Mint användare inte behöver wikipedia?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kemichal:

Lite förvånad att Mint inte har bättre siffror, med tanke på att dom är den populäraste distron på distrowatch.com.
Kanske för att Mint användare inte behöver wikipedia?

Att Mint är så poppis på Distrowatch ser jag mer som en anomali i deras metodik än en spegel av verkligheten. Wikipediastatistiken ovan tycker jag inte ser onaturlig ut för min bild av spridningen av desktopdistributioner, om än som nämnts många gånger de allra flesta OS inte meddelar specifik OS-sträng utöver "Linux" (om ens det — åtminstone förr var det vanligt att ändra sin user agent string för kompatibilitet med dåligt kodade sidor). Varken Opera, Chrome eller Iceweasel säger mer än "Linux" på min Debianburk iaf. På Ubuntu rapporterar dock Firefox just "Ubuntu". Var de öht fått Debiansiffror (och andras) ifrån känns lite oklart i nuläget.

Det kan nämnas att en stor del av Linuxbaserade maskiner inte är "Wikipediamaskiner", utan snarare arbetsstationer med specifika uppgifter, så detta är inte representativt för Linux spridning i allmänhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt man får ta allt med en nypa salt. Chrome för android verkar sätta Linux x86_64 som en del av UserAgent när man begär Skrivbordsvy. Sitter och kör det jämt då de flesta mobile webplatserna ser värdelösa ut med Nexus 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Fan dillar du om? Mediakåta? Det är väl aldrig fel med statistik?

Jo, om det är på bekostnad av användarnas integritet.

Det är gott om aktörer som gör allt de kan för att kartlägga vad folk gör online. Ju mer data en webbläsare ger ut om sig själv desto enklare blir det att identifiera enskilda användare. Electronic Frontier Foundation har en testsida med mer info https://panopticlick.eff.org

Bäst för användarens integritet vore om webbläsaren alltid ger ut samma spoofade data för alla användare. Explorer på windows 7 eller vilken den vanligaste user agent kan vara. Men om en webbläsare skulle göra det så framstår det som webbläsaren inte har några användare alls. Utvecklarnas och användarnas intressen står här i konflikt och Ubuntu väljer som vanligt att sätta utvecklarnas intressen före användarnas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emaku:

Bäst för användarens integritet vore om webbläsaren alltid ger ut samma spoofade data för alla användare. Explorer på windows 7 eller vilken den vanligaste user agent kan vara. Men om en webbläsare skulle göra det så framstår det som webbläsaren inte har några användare alls. Utvecklarnas och användarnas intressen står här i konflikt och Ubuntu väljer som vanligt att sätta utvecklarnas intressen före användarnas.

Skulle man inte låta webbläsaren visa någon data om vem den var skulle det vara svårt att som server använda någon form av responsiv design eller multimedia på sidan...

Man vill även veta vilken webbläsare användare använder för att veta vilken plattform man vill fokusera på att ha bäst stöd för samt för att man skall kunna skicka html som webbläsaren i sig kan hantera.

I en magisk värld där grisarna dalar över de guldbeströdda ängarna så kommer alla att utveckla sina webbläsare med exakt samma specifikationer, alla användare använder samma färg med samma upplösning, vilket gör att det inte behövs. Nu är det tyvärr inte så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jo, om det är på bekostnad av användarnas integritet.

Det är gott om aktörer som gör allt de kan för att kartlägga vad folk gör online. Ju mer data en webbläsare ger ut om sig själv desto enklare blir det att identifiera enskilda användare. Electronic Frontier Foundation har en testsida med mer info https://panopticlick.eff.org

TACK för den länken!

Nu har jag noscript plugin som blockar typ alla scripts,
- när den blockar sidan: Your browser fingerprint appears to be unique among the 33,338 tested so far.
- när den tillåter sidan: Your browser fingerprint appears to be unique among the 2,867,068 tested so far.

Måste installera nåt bättre. Inte så svårt att spåra mig om jag är ensam bland 2,8 miljoner med denna konfig. Inte för att jag har nåt att dölja men jag vill ändå inte bli spårad.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Skulle man inte låta webbläsaren visa någon data om vem den var skulle det vara svårt att som server använda någon form av responsiv design eller multimedia på sidan...

Man vill även veta vilken webbläsare användare använder för att veta vilken plattform man vill fokusera på att ha bäst stöd för samt för att man skall kunna skicka html som webbläsaren i sig kan hantera.

I en magisk värld där grisarna dalar över de guldbeströdda ängarna så kommer alla att utveckla sina webbläsare med exakt samma specifikationer, alla användare använder samma färg med samma upplösning, vilket gör att det inte behövs. Nu är det tyvärr inte så

I en bättre värld så skulle identifikationssträngar vara onödiga, och snarare så skulle klienternas rapporterade funktionalitet vara det som styr än rapporterad plattform. Idag används vanligen Modernizr för detta, men visst finns det fortfarande vissa saker som kräver UA-strängen för att upptäcka (inte minst om den gamla elefanten IE6 fortfarande ska få vara med och leka).

Att förlita sig på agentbeskrivningen leder inte sällan till stora problem. Inte minst så måste man hela tiden hålla koll på vad alla olika webbläsare klarar av och hur de utvecklas, och det blir på kort tid en exploderande mängd agenter att underhålla lösningar för, och helt omöjligt att hålla korrekt uppdaterat med tiden.

Men ja: "user agent string" är fortfarande något som används, det kan man slå fast. Samtidigt så är det oskickliga webbutvecklares överdrivna användning av dessa som lett till att många spoofar sina strängar för att få korrekt funktionalitet, vilket i sin tur lett till en större röra för utvecklaren, och om igen i en positiv feedbackloop .

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte redan har skrivits: att ändra user-agent strängen till en distro-specifik kräver en patch. Standardbeteendet är annars att info från uname visas.

Det är nästan att jag glömt tiderna när user-agent spoofing var ett måste för att få ordning på vissa sidor. På den tiden fanns det rätt många kamouflerade som Windows XP. Mycket tack vare Mozillas framfart slipper vi nu det eländet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

I en bättre värld så skulle identifikationssträngar vara onödiga, och snarare så skulle klienternas rapporterade funktionalitet vara det som styr än rapporterad plattform. Idag används vanligen Modernizr för detta, men visst finns det fortfarande vissa saker som kräver UA-strängen för att upptäcka (inte minst om den gamla elefanten IE6 fortfarande ska få vara med och leka).

Att förlita sig på agentbeskrivningen leder inte sällan till stora problem. Inte minst så måste man hela tiden hålla koll på vad alla olika webbläsare klarar av och hur de utvecklas, och det blir på kort tid en exploderande mängd agenter att underhålla lösningar för, och helt omöjligt att hålla korrekt uppdaterat med tiden.

Men ja: "user agent string" är fortfarande något som används, det kan man slå fast. Samtidigt så är det oskickliga webbutvecklares överdrivna användning av dessa som lett till att många spoofar sina strängar för att få korrekt funktionalitet, vilket i sin tur lett till en större röra för utvecklaren, och om igen i en positiv feedbackloop .

Det var väl ungefär det jag skrev exakt :P?

I framtiden så kommer ju även mobiltelefoner och sånt, så då måste man rapportera rotationsstöd, hur många tum skärmen är, samt hur många touchpunkter man han hantera för framtida webbbaserade spel. Man kanske även borde skicka med cpu, gpu samt ram så att spelet kan anpassa grafikinställningarna därefter. IMHO så kommer man att skicka mycket mer data om sin egen datamaskin till webbserver i framtiden!

Permalänk
Skrivet av anon81912:

I framtiden så kommer ju även mobiltelefoner och sånt, så då måste man rapportera rotationsstöd, hur många tum skärmen är, samt hur många touchpunkter man han hantera för framtida webbbaserade spel. Man kanske även borde skicka med cpu, gpu samt ram så att spelet kan anpassa grafikinställningarna därefter. IMHO så kommer man att skicka mycket mer data om sin egen datamaskin till webbserver i framtiden!

Det tror jag är en dålig lösning. Bättre är att skriva kod som fungerar bra på många olika system.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Ja, jag skrev det snarare med utvecklande än kritiserande intentioner .

Skrivet av anon81912:

Samtidigt så är det mycket av detta som bör kunna lösas på klientsidan: klienten får ett dokument med instruktioner beroende på t ex funktionalitet och får ta besluten själv därefter. En viss parallell till idag när HTML-dokument specificerar olika CSS-filer beroende på mediatyp ("screen", "print", etc.), om än med viss utveckling: att webläsaren faktiskt efterfrågar resurser beroende på egna val enligt sidans rekommendationer.

Utvecklare föredrar nog snarare att klienterna löser detta på egen hand, och det är en tekniskt renare lösning än att ha en user agent string-databas på serversidan som av naturen är utdaterad dagen på nya åtkomstsätt utarbetas. Jag minns när Opera 10 släpptes och det kom en kakofoni av felrapporter angående sidor som inte var beredda på att en browser skulle börja rapportera tvåsiffriga versionsnummer. Internet i stort tolkade "Opera/10" som "Opera/1" och det var 1995 igen för Operas användare . Fortfarande så rapporterar Opera sin version som "9.80" för att alltför många sidor inte löst problematiken. Google Chrome rapporterar som

Mozilla/5.0 (X11; Linux i686) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/28.0.1478.0 Safari/537.36

OK, så det är Mozilla 5… Fast AppleWebKit 537.36… Fast Chrome… Fast Safari… Om jag skulle starta webbläsaren "PhzWeb" så skulle jag inte kunna faktiskt rapportera "PhzWeb/1.0", för ingen sida med hårdkodade strängar skulle vilja prata med mig. Det är ett tecken på att systemet fallerat en aning — vad betyder strängen numera egentligen?

Operas utvecklare skrev en artikel angående "user agent sniffing" i samband med versionsproblemen, där de bl a skrev:

Citat:

Browser sniffing — unless you’re writing a web stats application — is always a bad idea. It’s a misguided attempt to send different content to different user agents. This is never scalable — you can’t change every website you’ve ever made every time a new browser version comes out. It is also not future-proof, as highlighted by this article.

Poängen är att user agent string-lösningar egentligen är dåliga för alla parter, så jag tror inte det ligger i någons intresse att utveckla beroendet på dessa på nätet (exklusive spårningstjänster, då strängen används för att spåra enskilda användare över olika sidor). Jag spår snarare att utvecklingen kommer gå mot att utvecklare implementerar dynamiska klientsidelösningar som ger klienterna makt över innehållsvalet, och utvecklarna därmed slipper bry sig om vilka specifika klienter som tittar på sidorna och minskar arbetsbördan betänkligt. Om en klient då verkligen vill låtsas vara "någon annan" så får de göra det, men det skadar bara dem själva.

Men vi har alla olika kristallkulor, och om min alltid vore rätt så hade jag nog fått ordentligt betalt av någon i branschen .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Kanske räknas derivaten normalt som Ubuntu. Alla derivaten använder ju samma arkiv så det borde väll vara troligt att deras webbläsare och user agent string är identiska. Vad är den på din xubuntu installation?

Permalänk
Medlem

Kollade på en tredje sida för Distrowatch

http://distrowatch.com/awstats/awstats.DistroWatch.com.osdeta...

LinuxDistro Träffar %avallt %avLinux %mID %desktopID Linux (Unknown) 13983589 40.40% 87.3862 --- --- Ubuntu 1202424 3.40% 7.5142 59.5713 90.3906 Google Android 688207 1.90% 4.3007 34.0956 --- Debian 49834 0.10% 0.3114 2.4689 3.7462 Suse 45044 0.10% 0.2815 2.2316 3.3861 Fedora 9391 0.00% 0.0587 0.4653 0.7060 Mandriva 5672 0.00% 0.0354 0.2810 0.4264 Centos 4326 0.00% 0.0270 0.2143 0.3252 Red Hat 4035 0.00% 0.0252 0.1999 0.3033 PCLinuxOS 3674 0.00% 0.0230 0.1820 0.2762 Gentoo 3052 0.00% 0.0191 0.1512 0.2294 VectorLinux 1344 0.00% 0.0084 0.0666 0.1010 Zenwalk 740 0.00% 0.0046 0.0367 0.0556 Vine Linux 467 0.00% 0.0029 0.0231 0.0351 Momonga Linux 176 0.00% 0.0011 0.0087 0.0132 ASPLinux 75 0.00% 0.0005 0.0037 0.0056

Ubuntu är dominerande även på Distrowatch, 90,4 % !

Visa signatur

Permalänk

Varför ligger iPhone och iPad båda före totala android, när android har ganska mycket större marknadsandel? För telefoner är ju android över 4ggr så vanligt vardag vet, och såg nyligen att något på 60% av alla plattor kör android också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Varför ligger iPhone och iPad båda före totala android, när android har ganska mycket större marknadsandel? För telefoner är ju android över 4ggr så vanligt vardag vet, och såg nyligen att något på 60% av alla plattor kör android också.

Sant, inte tänkt på det innan. Men det är ju oväntat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Kollade på en tredje sida för Distrowatch

http://distrowatch.com/awstats/awstats.DistroWatch.com.osdeta...

LinuxDistro Träffar %avallt %avLinux %mID %desktopID Linux (Unknown) 13983589 40.40% 87.3862 --- --- Ubuntu 1202424 3.40% 7.5142 59.5713 90.3906 Google Android 688207 1.90% 4.3007 34.0956 --- Debian 49834 0.10% 0.3114 2.4689 3.7462 Suse 45044 0.10% 0.2815 2.2316 3.3861 Fedora 9391 0.00% 0.0587 0.4653 0.7060 Mandriva 5672 0.00% 0.0354 0.2810 0.4264 Centos 4326 0.00% 0.0270 0.2143 0.3252 Red Hat 4035 0.00% 0.0252 0.1999 0.3033 PCLinuxOS 3674 0.00% 0.0230 0.1820 0.2762 Gentoo 3052 0.00% 0.0191 0.1512 0.2294 VectorLinux 1344 0.00% 0.0084 0.0666 0.1010 Zenwalk 740 0.00% 0.0046 0.0367 0.0556 Vine Linux 467 0.00% 0.0029 0.0231 0.0351 Momonga Linux 176 0.00% 0.0011 0.0087 0.0132 ASPLinux 75 0.00% 0.0005 0.0037 0.0056

Ubuntu är dominerande även på Distrowatch, 90,4 % !

Fast har inte awstats samma begränsningar som wikipedia? Kan det verkligen identifiera distributionen om inte user agent stringen uppger distributionen?
Relativt sett har väll ubuntu snarare sämre statistik där än på wikipedia, endast 7.3% av linuxanvändarna vilket väll snarare är misstänkt lågt?