Raspberry pi som NAS och Torrent server?

Permalänk

Raspberry pi som NAS och Torrent server?

Undrar om någon har provat använda sin rpi som nedladdnings dator för torrent?
Det jag undrar är om man kan komma upp i sin max hastighet dvs runt 9-10MB/sec (100Mbit uppkoppling)som jag gör på min PC.

Tänkte skaffa mig en usb3 hårdisk som jag kopplar till en rpi som i sin tur kopplas till routern med nätverkskabel.

Någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem

Rasberry pi har bara usb 2

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Den är lite klen för att komma upp i 9-10 mb/s

När jag testat med en 2 TB hårddisk så ligger det kring 2-2,5 mb/s däremot har jag hört att folk får överföringshastigheter närmar 6 mb/s genom att stänga ner autotuning i windows (netsh interface tcp set global autotuning=disabled).

Såg att någon skapat en NAS med cubieboard i galleriet: http://www.sweclockers.com/galleri/11164-cubienas
det kanske kan va nått

Permalänk

Jo vet att den bara har usb 2. Men har även usb3 minne som den verkar läsa snabbare än ett på 2. Sedan så säljs ju usb 3 disk till samma pris.

Vad beror det på att den ine kan ladda ner i 10MB/sek via torrent?

Är det raspbian och deluge du kör då den inte kommer upp i högre hastighet?

har en pi nu som kör raspbmc... Ska testa installera rasbian osv på den till helgen om jag orkar.... Men lät ju inte så lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mysiskatten:

Undrar om någon har provat använda sin rpi som nedladdnings dator för torrent?
Det jag undrar är om man kan komma upp i sin max hastighet dvs runt 9-10MB/sec (100Mbit uppkoppling)som jag gör på min PC.

Tänkte skaffa mig en usb3 hårdisk som jag kopplar till en rpi som i sin tur kopplas till routern med nätverkskabel.

Någon som har erfarenhet av detta?

Jag får inte igenom mer än MAX 50 Mbps genom nätverksporten på pi'n (trådat på det interna nätverket, 1Gbps kablar + 800 Mbps throughput på routern). Sedan har jag väl hört att processorna ska vara för dålig för att kunna köra torrenter snabbt. Har dock inte provat själv så vet inte hur snabbt det kan tänkas gå.

Permalänk
Medlem

nätverket använder usb 2 busen så det är därför den är seg.

Permalänk