Permalänk
Medlem

Möss för STORA händer

Jag har "ovanligt" stora händer jag är 189cm lång och då är händerna oftast stora därmed.
Är ingen liten P12a med händer som tassar som tycker att razer deathadder är stor
Det jag menar med att möss är för små för min hand (låter snuskigt)
är att jag inte kan palm grippa eller lägga hela handen på musen mina fingrar går alltid en hyfsad bit över kanten för jag vill inte använda mig av finger grip eller claw grip
har tänkt på cyborg R.A.T. möss som man skall kunna förstora men läste på maxfps att en kille sa att den var för liten även i maxläge.
Ergonomi är viktigt. Min favorit av mössen nedan var mionix naos eftersom den var ergonomisk när den hade plats för ring och lillfingret. Men den är fortfarande inte lång enog
Har provat
Microsoft intellimouse explorer 3.0
Microsoft Comfort mouse 6000
Razer Deathadder
Razer Imperator
Razer Lachesis
Roccat Kone [+]
Logitech G700
Logitech G400/MX518/G5/G7
Logitech G500
Steelseries Ikari
Steelseries Sensei/Xai
Zowie EC1
Qpad 5K
Microsoft Sidewinder X5
Mionix Naos 5000
Finns det någon mus för mig eller måste jag använda mig av claw eller fingertip grepp som jag hatar?

Permalänk
Medlem

Denna tråd känns bekant...
Och här kommer mitt standardförslag:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Denna tråd känns bekant...
Och här kommer mitt standardförslag:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Dold text

haha har sett en sån på teknikmagasinet
tänkte faktikst på att köpa en när jag kollade runt i affären efter möss

Permalänk

Kanske Func-MS3? relativt stor, finns andra märken med liknande design så du har kanske provat dig på den? lite likt 5K men ser bredare ut, kanske även längre?

Jag är själv 189cm och har stora händer(ovanligt stora, enligt vissa..:P) och den musen fungerar helt ok för mig, jag kör dock "claw" grepp då jag föredrar det, lägger jag handen platt på den så sticker fingrarna ut en del märker jag nu.. flera centimeter.. så det är kanske inget för dig.

Har Inet någon butik i närheten? där borde du kunna få prova på olika varianter.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Kanske Func-MS3? relativt stor, finns andra märken med liknande design så du har kanske provat dig på den? lite likt 5K men ser bredare ut, kanske även längre?

Jag är själv 189cm och har stora händer(ovanligt stora, enligt vissa..:P) och den musen fungerar helt ok för mig, jag kör dock "claw" grepp då jag föredrar det, lägger jag handen platt på den så sticker fingrarna ut en del märker jag nu.. flera centimeter.. så det är kanske inget för dig.

Har Inet någon butik i närheten? där borde du kunna få prova på olika varianter.

gillar inte claw grip tror nog att jag har likadana händer som dig eller större
den enda som jag har träffat som har större händer än mig är min pappa som är 2 meter som inte direkt har längre händer kanske tjockare

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Jag har "ovanligt" stora händer jag är 189cm lång och då är händerna oftast stora därmed.
Är ingen liten P12a med händer som tassar som tycker att razer deathadder är stor
Det jag menar med att möss är för små för min hand (låter snuskigt)
är att jag inte kan palm grippa eller lägga hela handen på musen mina fingrar går alltid en hyfsad bit över kanten för jag vill inte använda mig av finger grip eller claw grip
har tänkt på cyborg R.A.T. möss som man skall kunna förstora
Ergonomi är viktigt. Min favorit av mössen nedan var mionix naos eftersom den var ergonomisk när den hade plats för ring och lillfingret. Men den är fortfarande inte lång enog
Har provat
Microsoft intellimouse explorer 3.0
Microsoft Comfort mouse 6000
Razer Deathadder
Razer Imperator
Razer Lachesis
Roccat Kone [+]
Logitech G700
Logitech G400/MX518/G5/G7
Steelseries Ikari
Steelseries Sensei/Xai
Zowie EC1
Qpad 5K
Microsoft Sidewinder X5
Mionix Naos 5000
Finns det någon mus för mig eller måste jag använda mig av claw eller fingertip grepp som jag hatar?

Då ser det ganska så dåligt ut på mus fronten är jag rädd.

Gjorde sjäv en tråd för några år sen där jag efterfrågade samma sak som dig, kom fram till att mionix naos 5000 var det bästa för just mig, mätte mina händer och fick följande då

20cm = långfingertoppen till handleden
10cm=tumleden till början av lilfingret.

Jag ska jämföra mina händer nu mot då bara jag hittar något att mäta med

Sitter förövrigt nöjd med min naos 5000 idag.

Permalänk
Medlem

Haha, då sitter vi i samma sits min vän! Jag själv är 194cm Men som edasvangen skrev, kolla på Func MS3 musen. Vet faktiskt inte riktigt om det finns möss för riktigt stora händer :/

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Känner igen detta då jag är 1.97cm lång.
Var själv jätte nöjd med min Naos 3200 förutom att den var lite kort.
Funcen är ungefär samma storlek men lite högre. Dock inte lika skön :/

Nu kör jag med en Roccat Kone XTD och tycker den är tillräckligt stor, dock inget stöd för ring och lill finger men känner att det är värt bytet ändå.
Ta en titt på den och prova i en butik för att se vad du tycker.

Dock ingen annan Roccat mus då de andra är mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Känner igen detta då jag är 1.97cm lång.
Var själv jätte nöjd med min Naos 3200 förutom att den var lite kort.
Funcen är ungefär samma storlek men lite högre. Dock inte lika skön :/

Nu kör jag med en Roccat Kone XTD och tycker den är tillräckligt stor, dock inget stöd för ring och lill finger men känner att det är värt bytet ändå.
Ta en titt på den och prova i en butik för att se vad du tycker.

Dock ingen annan Roccat mus då de andra är mindre

Har provat Roccat kone står i första inlägget
den är rätt så obekväm tycker jag och är kort
Roccat kone xtd och kone [+] är ingen skillnad i form

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Då ser det ganska så dåligt ut på mus fronten är jag rädd.

Gjorde sjäv en tråd för några år sen där jag efterfrågade samma sak som dig, kom fram till att mionix naos 5000 var det bästa för just mig, mätte mina händer och fick följande då

Jag ska jämföra mina händer nu mot då bara jag hittar något att mäta med

Sitter förövrigt nöjd med min naos 5000 idag.

mätte precis har exakt lika stora händer som dig

Permalänk
Medlem

Är 1.96 o sitter med en logitech G400, nu såg jag att du redan hade provat den men jag tycker att det funkar väldigt bra
Har dock en sorts kombination mellan Claw och palm grep så det beror förmodligen på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Har provat Roccat kone står i första inlägget
den är rätt så obekväm tycker jag och är kort
Roccat kone xtd och kone [+] är ingen skillnad i form

XTD är större. Provat båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

smaken är som baken, men inte ligger då mina fingrar utanför musen. Kanske vi har olika långa fingrar

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte vad dom håller för kvalité, men bör inte följande möss gå att customisera så att dom blir riktigt stora?

https://www.inet.se/filter?CategoryId=597&properties.Index=0&...

(förstår inte varför jag inte får länken att fungera trots [ url ] [/ url] kanske för lång länk?)

Mad Catz (före detta Cyborg) R.A.T mössen

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

haha har sett en sån på teknikmagasinet
tänkte faktikst på att köpa en när jag kollade runt i affären efter möss

Du skulle ju kunna köpa en valfi gamingmus, öppna upp den där marsvinsmusen och lägga in gaminmusen UNDER den stora - Vips, du har en enorm mus med prestanda som räcker

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Hedersmedlem

Nu känner man sig som en liten Game of Thrones-dvärg här i den här tråden med mina 181 cm.. :-/ Men jag såg att trådskaparen nämnda R.A.T-serien. Jag har en R.A.T.7 som är mycket trevlig. Gillar den väldigt mycket, gedigen byggkvalitet och inte en liten 10g plastmus. Dock är den tyvärr en aningens för stor för mina händer. Om det är jag som har små kvinnohänder eller om musen helt enkelt är byggd för "mer välutrustade" män låter jag vara osagt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Mina händer är nog lite större, har inte mätt på några år dock men jag sitter med sensei utan problem. Senaste jag mätte handen så var iaf mitt pekfinger 11cm långt och min hand från handled till långfingrets topp är ca 2 pekfingrar.

Sitter med palmgrip, inte clawgrip, med clawgrip funkar nästan alla olika möss, när jag hade min razer naga så använde jag mer clawgrip för att min tumme nådde inte knapparna 7-12

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Skrivet av upr0426:

Tror inte händerna är större bara för att man är lång. Jag är bara 183 och har lika stora händer som er

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Tror inte händerna är större bara för att man är lång. Jag är bara 183 och har lika stora händer som er

Ligger något i det du säger Men om man är lång så är det ju vanligt att ha stora händer, t.ex min pappa som är 203cm har väldigt stora händer.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Avstängd

hehe, jag är bara 170cm kort.... men har större händer/armar än dom flesta 190cm+ Dock så är jag grovarbetare och kör med tunga vikter på gymmet...

Dock känns det onödigt för TS att kalla ''normala'' personer för P12 bara för att deras händer är normala?!

Vad för musmatta ska du köra med?! bör ha en duk så du inte hamnar utanför

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

XTD är större. Provat båda

det är nog en illusion kolla precis på hemsidan
13,5 cm står det på tech specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

hehe, jag är bara 170cm kort.... men har större händer/armar än dom flesta 190cm+ Dock så är jag grovarbetare och kör med tunga vikter på gymmet...

Dock känns det onödigt för TS att kalla ''normala'' personer för P12 bara för att deras händer är normala?!

ska köra med Roccat Sota

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

att du har större händer för du är grovarbetare och tränar är inte sant
om man tränar och gör mycket med händerna så att säga
händerna blir inte längre alltså från handled till långfingerspetsen
de blir bredare och tjockare

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

det är nog en illusion kolla precis på hemsidan
13,5 cm står det på tech specs

Alltså, de är lika breda, lika långa men XTD är högre.
Det jag menar med större som jag även skrev i första inlägget

Tyckte inte de andra Roccat mössen var skön pga att de var för låga vilket även för mina händer gjorde dem för små.
För slappnar man av i handen är den mer kupad är rak vilket var skönt med att XTD var högre så det vart palm grip och inte claw grip.

Saknar dock Naos 3200 ibland, just för stödet för ring och lill finger.

Permalänk
Inaktiv

Func MS-3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Func MS-3

Skickades från m.sweclockers.com

du har antagligen tass händer om du tycker den är stor bara för den har plats för ring och lill fingret betyder det inte att den är stor
på hemisdan står det att den är
126mm lång
och mionix naos som jag har provat är 2mm längre och den var för liten

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Sårdär hittade något att mäta med. Det var lite svårt att få någon bra bild när man skulle mäta samtidigt, Så jag fick böja handen lite för att få måttbandet att ligga kvar. Vilket resulterar med att man mäter lite kortare. Jag mätte med rak hand efter och har fått rätt resultat nu.

Gamla resultaten gjorda 2010-12-29 visar

Dagen resultat 2013-05-01 visar

21 cm = långfingertoppen till handleden
10.5 cm = tumleden till början av lilfingret.

Haha lite kul att jämföra såhär

Om du vill läsa min gamla tråd så har du den här

Mäter ner till vart skinnet på handen skiftar mot handleden, lite svårförklarat men jag har gjort ett svart sträck på bilden som visar.

Som jag skrev tidigare så är handen böjd så man får lägga på lite. gjorde detta utan mobil i den andra handen och fick då 21 cm.

Det svarta sträcket visar vart någonstans mitt lilfinger slutar, så denna bild stämmer ganska exakt på bredden. Även med platt hand.

Dessa två bilder visar hur jag håller min datormus.

Jämför och se om det är någon skillnad för dig

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt men....

Jag tycker också om att ha en rejäl mus jag har en trust GXT 31 och jag älskar den visst är det ett billigt märke och den är inte så värst snygg, men för 300 kr på kjell & co så tycker jag att det är fett värt det! jag reser omkring en hel del med den, men eftersomden är så billig behöver jag inte vara speciellt försiktig med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNut94:

Jag tycker också om att ha en rejäl mus jag har en trust GXT 31 och jag älskar den visst är det ett billigt märke och den är inte så värst snygg, men för 300 kr på kjell & co så tycker jag att det är fett värt det! jag reser omkring en hel del med den, men eftersomden är så billig behöver jag inte vara speciellt försiktig med den

125mm lång inte så värst stor mus
jämför dina händer med andra eller framför allt med längre folk så märker du att dina händer inte är stora
det är inte så att jag gillar att ha en rejäl mus jag vill som alla ha en skön mus då behöver jag en stor en eftersom jag har stora händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Sårdär hittade något att mäta med. Det var lite svårt att få någon bra bild när man skulle mäta samtidigt, Så jag fick böja handen lite för att få måttbandet att ligga kvar. Vilket resulterar med att man mäter lite kortare. Jag mätte med rak hand efter och har fått rätt resultat nu.

Gamla resultaten gjorda 2010-12-29 visar

Dagen resultat 2013-05-01 visar

21 cm = långfingertoppen till handleden
10.5 cm = tumleden till början av lilfingret.

Haha lite kul att jämföra såhär

Om du vill läsa min gamla tråd så har du den här

http://forumbilder.se/CE881/hand-4.jpg?width=150

Mäter ner till vart skinnet på handen skiftar mot handleden, lite svårförklarat men jag har gjort ett svart sträck på bilden som visar.

Som jag skrev tidigare så är handen böjd så man får lägga på lite. gjorde detta utan mobil i den andra handen och fick då 21 cm.

http://forumbilder.se/CE881/hand-2.jpg?width=150

Det svarta sträcket visar vart någonstans mitt lilfinger slutar, så denna bild stämmer ganska exakt på bredden. Även med platt hand.

http://forumbilder.se/CE881/hand-1.jpg?width=150

http://forumbilder.se/CE881/hand-3.jpg?width=150

Dessa två bilder visar hur jag håller min datormus.

Jämför och se om det är någon skillnad för dig

mina händer är lite längre nu när jag ser bilderna dina är dock grovare