HD 7970 som driver mig till vansinne!

Permalänk
Medlem

HD 7970 som driver mig till vansinne!

Tjääna, har ett XFX Radeon HD 7950 som just nu får mig att vilja stampa sönder kortet till grus. Allt började för ca 1 månad sen då jag satt och spela och skärmen blev svart, ljudet var kvar men skärmen svart, startade om datorn.. fortfarande svart. Skickade då tillbaka kortet till inet där jag köpt det och dom fixade allt genom att ge mig ett nytt identiskt kort, fick hem det nya kortet och allt fungerade perfekt i ca 1 vecka innan jag fick en precis likadan krasch. Då körde jag in skärmsladden i det inbyggda grafikkortet på mitt moderkort och började felsöka själv och kom fram till att mitt radeon kort inte finns med i enhetshanteraren... wtf, tog ut kortet och satte in det igen 2 gånger om och till slut hittade min dator det igen. Nu hände det igen och jag undrar om någon har haft liknande problem eller om någon kan förklara varför det här händer, har börjat fundera på om det är fel på moderkortet, men ja.. jag vet helt enkelt inte hur jag ska lösa detta. Google har inte lyckats ge mig svar. Inet sa ju visserligen att det var fel på mitt förra kort men vad är oddsen att jag får tillbaka ett kort som går sönder av samma anledning efter en vecka? Jag är bra sugen på att bara köpa ett geforce istället.. men det skulle ju vara bra att veta att det inte är något annat i min burk som skapar det här problemet innan.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna bero på att ditt moderkort inte tycker om XFX grafikkort. Jag vet att jag läst någonstans att XFX Radeon-kort brukar strula en hel del, och att det är bättre att köra med något annat märke (t.ex. Sapphire eller ASUS).

Fråga om inte annat Inet om du får byta till ett annat märke.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det skulle kunna bero på att ditt moderkort inte tycker om XFX grafikkort. Jag vet att jag läst någonstans att XFX Radeon-kort brukar strula en hel del, och att det är bättre att köra med något annat märke (t.ex. Sapphire eller ASUS).

Fråga om inte annat Inet om du får byta till ett annat märke.

Vart har du läst detta?

Vill gärna ha en källa på detta.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Vart har du läst detta?

Kan inte lämna källa då jag som sagt inte har en minsta aning om var, eller ens när, jag läste det.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Kan det vara något med radeons drivrutiner? Eller att nätagget inte pallar driva? Har du någon annan dator du kan prova kortet i? Väldigt konstigt att det blir sådär med 2 olika kort.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Vart har du läst detta?

Det viktiga är att HAN läst det! Sen räcker det som källa xD

Permalänk

har kört mitt xfx 7970 sedan 2012-01-09 och inte haft ett enda problem förutom lite coilwhine när fps'n går över ≈1000 fps

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Kan det vara något med radeons drivrutiner? Eller att nätagget inte pallar driva? Har du någon annan dator du kan prova kortet i? Väldigt konstigt att det blir sådär med 2 olika kort.

Har testat olika drivrutiner, driversweepat i mellan och sånt, tror inte det är det. Nätagget är corsair 650w och ska räcka till. Prova kortet i någon annans dator har visat sig vara svårt att få till men jag ska försöka få till det imorgon och se.

Att det skulle ha något att göra med XFX och mitt moderkort inte sammarbetar finner jag konstigt då jag haft kortet i sen förra sommaren utan problem tills för en månad sen.

Permalänk

Uppdatera till senaste BIOS versionen å se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Det viktiga är att HAN läst det! Sen räcker det som källa xD

Jag har läst att AMD bara har 1 anställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Uppdatera till senaste BIOS versionen å se om problemet kvarstår.

Finns det någon enkel guide för detta, har ett Asus kort.

Permalänk
Skrivet av athxr:

Finns det någon enkel guide för detta, har ett Asus kort.

Här är en enkel guide:
#1: Googla på ditt moderkorts namn
#2: Ta sökresultatet som ser mest relevant ut och ladda ned senaste BIOS på företagets hemsida (för ditt moderkort)
#3: Läs eventuella instruktioner på moderkortets hemsida

http://www.wikihow.com/Update-Your-Computer's-BIOS

Om du misslyckas med att komma vidare så är det detta du ska göra:
#1: Formatera USB sticka till FAT32.
#2: Lägg in BIOS filen på USB stickan.
#3: Starta om datorn och gå in i UEFI, leta upp EZflash och flasha in senaste BIOSEN.
#4: Klar..

Skrivet av foxzox7:

Och nu har jag också läst det..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jag läste det jag med och att resterande är praktikanter och samhall-folk