Permalänk

TS: Det allra bästa du kan göra är att försöka få tag på begagnat. Då är det viktigt att veta vad du ska lägga krutet på, och vad du ska köpa vart. Släng upp en annons på marknaden där du efterlyser alla delar du behöver.

CPU(typ Phenom 2 x4, x6/1st gen i5/i7) + Moderkort + RAM - 1.000-1.500:-
Grafikkort(7870, 6970, 570, 580, 480, 5870) - 1.000-1.500
HDD(någon fungerande mekanisk disk) - 300:-
Nätagg(80+ 400-600w) - 2-300:-
Chassi - 200-400:-
Skärm(typ någon äldre 1400x900/1680x1050-pixlare) - 500:-
Mus + tgb - 300:-

Hör av dig om du har några frågor

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Får man ens starta företag så tidigt?

japp, det finns tom. som tillvalsämne i skolan att grunda ett aktiebolag, köra det och sälja aktier, och då skolåret tar slut får man antingen avveckla eller fortsätta. Man får ett startkapital av skolan, och blir försäkrad. Sedan får man ett diplom, som i de flesta fall ger företräde vid arbetssökning om 2 personer söker samma tjänst varav en har diplom och den andra ej att bo i Finland har sina fördelar om man nu faktiskt inte får det i Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

jag är 15 jobbat sen jag var tolv, 3 dat i månaden får timmlön men mellan 800-900 så skaffa ett jobb å sluta klaga

Visst, ge honom ett jobb då. Frågan om man är arbetsvillig och har svårt att hitta jobb är inte relateradet.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

japp, det finns tom. som tillvalsämne i skolan att grunda ett aktiebolag, köra det och sälja aktier, och då skolåret tar slut får man antingen avveckla eller fortsätta. Man får ett startkapital av skolan, och blir försäkrad. Sedan får man ett diplom, som i de flesta fall ger företräde vid arbetssökning om 2 personer söker samma tjänst varav en har diplom och den andra ej att bo i Finland har sina fördelar om man nu faktiskt inte får det i Sverige

Finns en kurs i den svenska gymnasieskolan som heter Projektarbete A (100p, alla läser också detta). I denna kan man bland annat välja att starta ett UF (ett företag).

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

TS: Det allra bästa du kan göra är att försöka få tag på begagnat. Då är det viktigt att veta vad du ska lägga krutet på, och vad du ska köpa vart. Släng upp en annons på marknaden där du efterlyser alla delar du behöver.

CPU(typ Phenom 2 x4, x6/1st gen i5/i7) + Moderkort + RAM - 1.000-1.500:-
Grafikkort(7870, 6970, 570, 580, 480, 5870) - 1.000-1.500
HDD(någon fungerande mekanisk disk) - 300:-
Nätagg(80+ 400-600w) - 2-300:-
Chassi - 200-400:-
Skärm(typ någon äldre 1400x900/1680x1050-pixlare) - 500:-
Mus + tgb - 300:-

Hör av dig om du har några frågor

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7AAA7:

tänk på att sommaren börjar nu och det vore ganska dumt att skaffa en dator nu, för då kommer du att sitta mycket i början.
Jag skulle jobbat lite under sommaren, umgåtts med vänner och skaffat dator strax innan hösten.

Smart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Finns en kurs i den svenska gymnasieskolan som heter Projektarbete A (100p, alla läser också detta). I denna kan man bland annat välja att starta ett UF (ett företag).

Det är väl inga aktiebolag då? Lät nästan som att dom startar börsnoterade aktiebolag i den finska skolan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Det är väl inga aktiebolag då? Lät nästan som att dom startar börsnoterade aktiebolag i den finska skolan...

hehhe inte börsnoterade xD aktiernas pris får om jag minns rätt inte överstiga 10€ styck. (gäller antagligen endast då föetaget hålls igång under skolåret)

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar jobb så kan jag väl rekommendera att bli föreningsdomare för någon sport du tycker är intressant/du håller på med, inte särskilt mycket jobb, men ändå ganska trevliga pengar.

Visa signatur

5800x3D, 9070XT

Permalänk

tycker du ska spara pengarna och samma ihop pengar och köpa en dator i höst. Ingen ide att sitta inne framför dator hela sommaren

Visa signatur

OMNOMNOMNOM

Permalänk
Medlem

Du får väl minst tusen kronor i månaden av barnbidraget? Eller använder du pengarna på annat? vid 15 års ålder hade jag sparat i hop bra med pengar pga att jag inte köpte annat skit. Köpte mig en dator för 12000 och hade gott om pengar över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seithu:

Har vart ute på jakt efter sommarjobb hur länge som helst nu, men eftersom ingen vill ha en liten unge som mig springa runt och hjälpa till har det ju inte gått så bra.. får hoppas på att kommunen lottar ut några jobb till nästa sommar.. tagga, woo...

Kommunen? Dina föräldrar har de några kontakter? Skola? Skolkompisar etc? ICA? Att ge upp en-två månader innan du ska arbeta är inte direkt produktivt.

Skrivet av samuelwa:

Och var i helvete jobbar du då? Hos din farsa eller?

Sommarjobbade själv en månad åt gången när jag var mellan 15 och 18. Naturbruksskolan i Öjebyn första året. Kyrkogården året därpå. F21 flygmuseum via farsan det tredje året. Inte direkt svårt att få sommarjobb bara man lyfter på röven och hör sig omkring.

citat
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Du får väl minst tusen kronor i månaden av barnbidraget? Eller använder du pengarna på annat? vid 15 års ålder hade jag sparat i hop bra med pengar pga att jag inte köpte annat skit. Köpte mig en dator för 12000 och hade gott om pengar över.

Barnbidraget är till föräldrarna, inte säkert att han får ett öre av dessa pengar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Min i sign gick på 4500 totalt. (exkl. kringutrustning) Går nog att köpa ett billigare grafikkort dock och köra med tvn som skärm tills vidare.

För bara processor och grafikkort bygger en dator?

i5 3570k (1900kr) och 7950 (2200kr)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1977&o=produkt_pris_in..., http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1229791

Permalänk

Spara pengarna.

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av hotdog_power:

tycker du ska spara pengarna och samma ihop pengar och köpa en dator i höst. Ingen ide att sitta inne framför dator hela sommaren

Detta. Köp en vid hösten, då kommer du ha sparat ihop mycket mer pengar samt att du inte har bänkat dig vid datorn hela sommaren. Man har en tendens att göra det när man fixar sin första gamingdator.

Permalänk
Medlem

Alltså... Det finns alltid jobb som man kan ta. Tex SDR (svensk direkt reklam) söker alltid folk till att dela ut reklam i vissa områden. Jag är idag 23år och har jobbar sedan jag var 13år. Fick in någon tusenlapp i början på sdr och jobbade mig uppåt så under en decembermånad (tyngsta månaden med massa julutskick) så jobbade jag extra och fick då in runt 10 000:- månaden efter. Vanliga lönen jag hade låg runt 4-6000:- i månaden. Jobbade på sdr i 7 år och tjänade lite över 300 000:- under den tiden. Kunde köpa, teve, video, högtalare, moped etc etc och sedan diverse sommarjobb och vinterjobb på det också så kunde köpa en bil tills jag fyllde 18år. Allt är möjligt så länge man vill det! Om du verkligen vill ha något så jobba mot det, fråga hemma och grannar om du kan hjälpa dem med ngt mot en slant, sök diverse jobb som exempelvis sdr, posten, säsongsjobb och få in en fot någonstans och sedan sök sommarjobb där så har du stor chans att få det jobbet...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Molgorain:

TS klagar inte, han frågar om hjälp.

Till TS:
Hjälper du till hemma?
Mina föräldrar och jag gjorde en överenskommelse när jag var 12år(länge sedan).
Fick välja mellan vanlig veckopeng eller mera mot att jag hjälpte till att städa/tvätta/laga mat.

Kolla med dina föräldrar om det går bra, om du inte hittar ett jobb där du kan jobba extra förutom skolan.

När du ändå säger han skall sluta klaga så kan jag tillägga att städa/hjälpa till hemma är inget jobb. Det är naturligt och skall göras för lära sig inför sitt egna liv.
Har aldrig fått en krona för hjälpa hemma.... jag fick mitt rum, mat och kläder.

Till TS, försök förhandla med mor eller far om de nu har möjlighet att lägga till lite så du får en större budget? Om inte ett sommar jobb! Lycka till!

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ehm kostar inte aktiebolag 100.000 kr att starta ?
Tror du menar Handelsbolag, eller ?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

I dagsläget krävs ett aktiekapital på minimum 50.000SEK för att starta ett privat aktiebolag.

Permalänk
Medlem

Till TS kunde jag sålt min dator till dig för en rimlig summa pengar

För att bidra till tråden så har jag själv jobbat till och från sen jag var 12(första sommaren, gräsklippning en tia i timmen. räckte till en hel 50CL Coka Cola burk och två klubbor på närmsta godisbutik). Jobb finns att alltid att få! Men är man dock helt grön på området och inte har en enda kontakt så blir det däremot jobbigare!

jag var i stort behov pengar vid den tidpunkten då mitt dator intresse växte väldigt mycket

efter jag slavat för den lilla lönen så skaffade jag min första riktiga "monster" som då var en 2x370 Celeron 400 med 384mb ram och ett geforce 2 MX440 64MB! med hjälp från mina föräldrar som bidrog med skärm tangent bord m.m delarna köptes beg så det bar ju inte splitter nytt!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Panta burkar kanske? Låter löjligt, men vi har en burkletare i stan som sägs vara miljonär :/

Permalänk

Byggde nyss en dator för min bror vilket låg på cirka 6k, jävligt hyffsad.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3330678/2013-05-12

Moderkortet köpte vi här på swec och fick därför ner priset lite till,
och hdden av en vänlig vän.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Massor av OT och tramsande raderat. Tråden är inte en diskussion om huruvida det finns jobb i Sverige för stunden eller inte, följ det. En rad andra sidospår försvann med.

Även något fall av §9 fanns, att sälja saker i forumet är otillåtet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Till TS:

Jag är övertygad om att du kan få en vettig burk + skärm för 5000kr som klarar av alla morderna spel (vissa kanske på low, men ändå). Som många sagt kan du lätt hitta det begagnat, men tror inte det är ett måste.
Jag köpte för övrigt min första dator nån gång i den åldern, den kostade också runt 5000kr vilket i princip alla privata pengar jag hade, men shit vad värt det var Unreal tornament, CS etc var the shit då... fina tider! Hopps du hittar något Gl

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

du har högst troligt rätt. klockan 3 på en lördagskväll vill inte hjärnan acceptera att man kan sälja andelar av andra bolag än aktie-bolag

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

jag är 15 jobbat sen jag var tolv, 3 dat i månaden får timmlön men mellan 800-900 så skaffa ett jobb å sluta klaga

jobba du hos en släkting för det är lag att du inte får jobba för ens du är 13 vad jag har hört :/

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

För bara processor och grafikkort bygger en dator?

i5 3570k (1900kr) och 7950 (2200kr)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1977&o=produkt_pris_in..., http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1229791

Mobo: Beg. 1000 med frakt.
Cpu: 1700:-
Grafikkort: 1800:- beg.
+ minne för en 500:- lapp o resten hade jag sedan innan, så ok 5 lök då.
Det går nog o gräva upp någon gammal burk och mekanisk hdd gratis, o mus o tgb kan man låna tills vidare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheFlyingFin:

Nu säger jag inte att du inte försöker få jobb, men det finns faktiskt dolda jobb min kompis grundade ett eget företag då han var 14 och började jobba som underleverantör till NSA. Han tjänade 2000 euro på en sommar, skattat och klart. Han är rk som ett troll kan jag säga. iMac, PS3, splitterny Aerox, båt, bensin, hela fadderullan. Han klipte gräs kan jag tillägga. NSA försåg honom med klippare och bensin och frakt av klipparen (Husqvarna rider) och han behövde klippa 4 mattor i veckan jag själv jobbar också och är även jag 14 och går i 8:nde klass, måste säga att jag har jobb uppöver öronen. I fredags skulle jag ha behövt ta ledigt från skolan för att jobba, de hade inte arbetskraft så det räckte med detta sagt så kan det faktiskt finnas jobb, de är lite svåra att hitta. Dock hade jag VÄÄLDIGT mycket tur då jag fick detta jobb, har även sommarjobb på samma plats Lycka till med både burken och att hitta ett jobb

Underleverantör till USA's National Security Agency, eller vad är NSA enligt dig?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3196477/2013-04-05

4300kr, och då ingår Sim City. Dock är det inte jättemycket spelprestanda men fungerar acceptabelt på lägre inställningar. Det är komplett med Skärm, t-bord, mus osv.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician