Permalänk

Jag har haft lite planer på att bygga ihop en htpc och det lutar åt något sånt här
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2942599/htpc

Det jag främst undrar över är om den inbyggda grafiken i processorn orkar dra runt emulatorer så som project 64 och snes emulatorer utan problem? Samt om den är snabb nog för xbmc utan hack i menyer osv.

Annars så har jag ett gtx 560 ti i min stationära burk jag skulle kunna sätta in och då skulle jag ju isåfall kunna byta processor antar jag då jag inte behöver den inbyggda grafiken. Om det grafikkortet får plats i node chassit?

Permalänk
Skrivet av nafs:

Några tips och frågor...

Om du ska köpa Streacom, köp ett av deras Evo chassin då de har förbättrats på en del punkter från första chassina.
Du får inte plats med Shuriken om du ska ha ha hårddisk/DVD-plåten monterad. Har för mig att kylaren får max vara 32mm hög... Men kolla Streacoms hemsida/manual.

FC7+Kylare landar ju nästan på samma pris som FC8 Evo...

Ska du spela så välj snabbare minnen då minnesskalningen ger FPS.

Med 5800K så är 150W på gränsen, och med MSI-kortet så finns inte möjligheten att undervolta/klocka för att få ner effektförbrukningen...

Och när vi ändå är inne på PSU:n, läs denna tråd: Dator startar inte med Streacom Nano150 psu

Stort tack för svar, känner mig lite vilsen!

Har plockat i ett FC8 Evo i korgen i stället. Valde bort detta först på grund av att jag var osäker på om den passiva kylningen verkligen räcker, men jag kanske underskattar detta. Dessutom hoppat upp ett snäpp på minnesclocken!

Gällande moderkortet / PSU:n så blir jag inte riktigt klok på detta heller.
Kan denna produkt vara lösningen? http://mini-itx.se/picopsu160xt160watt-p-643.html
Kan jag med denna behålla nuvarande processor?
Om jag skulle byta ner mig pga TDP, är denna jämförbar? http://www.inet.se/produkt/5308713/amd-a10-5700-3-4-ghz-fm2-s...

Här är en uppdaterad lista, nu på Prisjakt (dock utan ovan adapter):
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2309034

Edit: Läste lite noggrannare i tråden du skickat och reviderade mina frågeställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vil(l)sen:

Bra forum, första frågan här. Som så många andra har jag frågor om HTPC-komponenter. Har läst FAQn och andra sidor så ögonen blöder och huvudet känns tomt. Blir jag klokare för det? i början kanske, men inte efter ett tag.
Jag tror ingen ställt liknande fråga i forumet innan, men ursäkta mig om den har det.

Skall ersätta en rasad maskin med nytt. Tänkte bygga själv (första ggn). Vill ha billigt men ändå lite framtidssäkert. Här kommer lite av vad jag vet (frågorna kommer sist):
Förutsättningar
OS: Ubuntu el Xubuntu (12.04 troligen)
Formfaktor: mATX - ev tv-kort framgent eller externt PCI Express grafikkort är anledningen
CPU: AMD - läst att Intel har problem med 24Hz, integrerad CPU OK.

Det är nog jämt skägg numera, läs denna tråd:Let's set this straight - No one can do 24p consistently well

Citat:

Moderkort: Något med Nvidia 82000, 93/94000 eller nyare - läst (i FAQn) att Intels grafik är sämre, samt att Nvidia funkar bäst med Linux. ATI och Linux verkar ha drivrutinsbekymmer ganska ofta.
HD: 1st räcker, dock blir det väl den man spelar in på om det blir inspelnng framgent (med tanke på utrymme).

Funktionskrav
1080p (3D ej intressant)
Wake on LAN
Upprepar att OS är Ubuntu (verkar som många ger upp Ubuntu av någon anledning, är det svårare?)
Youtube & playkanaler (flash?)
Spotify

Användning
spela film lagrad på NAS. VCL och/eller XBMC.
spela musik lagrad på NAS. VLC.
Se på foton lagrade på NAS. XBMC.
Se på Youtube + playkanaler. Webläsare?
Lyssna på spotify.
Slå av/på maskinen + se på lagrad film, musik, och foton fjärrstyrs från Androidlur;
- VLC -> VLC Direct (klart snabbast och enklast att bläddra i stora bibliotek enl min erfarenhet)
- XBMC -> Yatse
- Spotify -> SpotCommander
- Av/på -> Remote Launcher

Frågor
1, Kan någon tipsa om främst ett moderkort med tanke på förutsättningarna ovan, så kanske jag klarar mig därifrån på egen hand vad gäller minne och chassi. Det sägs att moderkort med UEFI strular på Linux?

Har ingen erfarenhet av Linux så jag svarar inte...

Citat:

2, Kan jag "surfa omkring" på Youtube och play-sidorna på webben med något annat än en webläsare, finns androidlösningar för detta? (Känner till SVT Play's android-fjärr, men finns det något annat?)

XBMC har plugins för en del av det du eftersöker, men annars är nog webbläsare det enklaste.

Citat:

3, Är det gammal info att Intels grafik är sämre "nu" när de kör HD4000?
Tack på förhand
V

Njae... för samma peng så får men ju fortfarande bättre grafik med en AMD setup, men å andra sidan är HD4000 tillräckligt kraftigt för att fixa allt det en HTPC normal utsätts för. Ska man spela så har AMD fortfarande övertaget. Men med Intel Haswell och de nya GT-grafikkretsarna så blir det betydligt roligare med Intelgrafik - då kommer de ikapp och vissa fall kommer de gå om. Men om man ser till pris/grafikprestanda tror jag AMD kommer ligga bättre till ändå.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Stort tack för svar, känner mig lite vilsen!

Har plockat i ett FC8 Evo i korgen i stället. Valde bort detta först på grund av att jag var osäker på om den passiva kylningen verkligen räcker, men jag kanske underskattar detta. Dessutom hoppat upp ett snäpp på minnesclocken!

Gällande moderkortet / PSU:n så blir jag inte riktigt klok på detta heller.
Kan denna produkt vara lösningen? http://mini-itx.se/picopsu160xt160watt-p-643.html
Kan jag med denna behålla nuvarande processor?
Om jag skulle byta ner mig pga TDP, är denna jämförbar? http://www.inet.se/produkt/5308713/amd-a10-5700-3-4-ghz-fm2-s...

Här är en uppdaterad lista, nu på Prisjakt (dock utan ovan adapter):
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2309034

Edit: Läste lite noggrannare i tråden du skickat och reviderade mina frågeställningar.

JAg skulle försöka få till en lösniong med 5800K där man kan underklocka/undervolta processorn - bara för att kunna optimera effektförbrukningen mot den prestanda man vill ha. Du kan ju dra ner processorprestandan men behålla grafikprestandean eller vise versa på en upplås propp. Dock så är ju inte MSI-kortet det bästa ur det hänseendet tyvärr. MEn samtidigt gäller det att ha koll på att moderkortet passar in i FC8:an och dess kylflänsar. Det finns ju inte många miniITX-kort att välja på tyvärr.

En läsvärd artikel: AMD's Trinity APU Efficiency: Undervolted And Overclocked

5700:an är ju ett bra alternativ annars om man inte vill hålla på och pula själv. I vanligt HTPC-bruk så märks nog ingen skillnad alls.

Vågar faktiskt inte säga om 160XT-PSU:n är bättre än Streacoms...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

Jag har haft lite planer på att bygga ihop en htpc och det lutar åt något sånt här
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2942599/htpc

Det jag främst undrar över är om den inbyggda grafiken i processorn orkar dra runt emulatorer så som project 64 och snes emulatorer utan problem? Samt om den är snabb nog för xbmc utan hack i menyer osv.

Annars så har jag ett gtx 560 ti i min stationära burk jag skulle kunna sätta in och då skulle jag ju isåfall kunna byta processor antar jag då jag inte behöver den inbyggda grafiken. Om det grafikkortet får plats i node chassit?

För XBMC är det mer än tillräcklig! Vad Project 64 och Snesemulatorer kräver vet jag inte så det vill jag inte säga något om...

Skulle dock köpa ASRock FM2A85X-ITXFM2 mITX då A75:an har haft en del problem.

Har du ett vasst grafikkort skulle jag nog bygga med Intel i3 istället.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

Jag har haft lite planer på att bygga ihop en htpc och det lutar åt något sånt här
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2942599/htpc

Det jag främst undrar över är om den inbyggda grafiken i processorn orkar dra runt emulatorer så som project 64 och snes emulatorer utan problem? Samt om den är snabb nog för xbmc utan hack i menyer osv.

Annars så har jag ett gtx 560 ti i min stationära burk jag skulle kunna sätta in och då skulle jag ju isåfall kunna byta processor antar jag då jag inte behöver den inbyggda grafiken. Om det grafikkortet får plats i node chassit?

Du har glömt det viktigaste i hela kundvagnen!

Dold text
Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Du har glömt det viktigaste i hela kundvagnen!

Dold text

Haha jag kom faktiskt ihåg det sen, har precis byggt ihop datorn. får se hur den fungerar imorgon:)

Permalänk
Medlem

Chaa, skulle med behöva lite synpunkter!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3329784/htpc

Detta var väl vad jag hade tänkt mig, men kanske borde byta ut stockfläkten?

Kom gärna med bidrag och synpunkter, allt mellan ljud och prestanda

Mvh: Adam

Visa signatur

Chassi: Define S Mobo: MSI Z77A-G45 CPU: Intel core i5 3570k
GPU: GTX 970 Gaming Ram: 8gb PSU: Cheiftec 750W
SSD: Intel 330 120gb HDD: 500+250GB 7200RPM

Permalänk
Skrivet av AdamDef:

Chaa, skulle med behöva lite synpunkter!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3329784/htpc

Detta var väl vad jag hade tänkt mig, men kanske borde byta ut stockfläkten?

Kom gärna med bidrag och synpunkter, allt mellan ljud och prestanda

Mvh: Adam

jag byggde ihop detta häromdagen och det gick väldigt lätt, gott om plats kvar i det chassit osv. jag fick tips om här att inte köra på cx serien.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3312571/2013-05-06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

jag byggde ihop detta häromdagen och det gick väldigt lätt, gott om plats kvar i det chassit osv. jag fick tips om här att inte köra på cx serien.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3312571/2013-05-06

Varför har du m-itx istället för ATX?

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag vänder mig till er här på sweclockers då mina datorkunskaper inte är de högsta.
Jag har blivit erbjuden att köpa en lite äldre HTPC av en vän för 1200kr.
specsen är:
tror det är ett antec fusion chassie
2TB hårddisk
asus p5k vm moderkort
2 GB ram
HD radeon 6450
intel core 2 duo e4500

hur tror ni prestandan är i den burken och är den prisvärd?
Håller den måttet om användningsområdena är kolla full-HD material, streama diverse och kolla på youtube.

Tacksam för svar.
MVH

Permalänk
Skrivet av Anton900:

Tjena!
Jag vänder mig till er här på sweclockers då mina datorkunskaper inte är de högsta.
Jag har blivit erbjuden att köpa en lite äldre HTPC av en vän för 1200kr.
specsen är:
tror det är ett antec fusion chassie
2TB hårddisk
asus p5k vm moderkort
2 GB ram
HD radeon 6450
intel core 2 duo e4500

hur tror ni prestandan är i den burken och är den prisvärd?
Håller den måttet om användningsområdena är kolla full-HD material, streama diverse och kolla på youtube.

Tacksam för svar.
MVH

Det funkar nog bra men känns lite dyrt för begagnade saker .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nafs:

Det är nog jämt skägg numera, läs denna tråd:Let's set this straight - No one can do 24p consistently well

OK

Skrivet av nafs:

Har ingen erfarenhet av Linux så jag svarar inte...

Nä det verkar vara lite meckigt med Linux. Läst på många ställen där folk drar sig ur Linux av diverse anledningar. Får väl chansa och lägga in ett win OP i budgeten ifall det inte skulle gå.

Skrivet av nafs:

XBMC har plugins för en del av det du eftersöker, men annars är nog webbläsare det enklaste.

Alla jag sett skriver bra om XBMC, men jag har haft lite dåliga erfarenheter av allt som inte är standard. Verkar knepigt att få igång exvis Youtube och playkanaler...

Skrivet av nafs:

Njae... för samma peng så får men ju fortfarande bättre grafik med en AMD setup, men å andra sidan är HD4000 tillräckligt kraftigt för att fixa allt det en HTPC normal utsätts för. Ska man spela så har AMD fortfarande övertaget. Men med Intel Haswell och de nya GT-grafikkretsarna så blir det betydligt roligare med Intelgrafik - då kommer de ikapp och vissa fall kommer de gå om. Men om man ser till pris/grafikprestanda tror jag AMD kommer ligga bättre till ändå.

OK, många tack för att du tog dig tid att svara.

Ni som kör Linux därute får gärna kommentera vad ni stött på och vad som verkar fungera.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa nytt till tv´n för att agera filserver och kunna titta på film via hdmi. Vad tror ni om denna setup, chassit är med tanke på framtiden då jag inte lider av plats runt min tevebänk.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3336883/nas-htpc

Permalänk
Skrivet av zoogin:

Funderar på att köpa nytt till tv´n för att agera filserver och kunna titta på film via hdmi. Vad tror ni om denna setup, chassit är med tanke på framtiden då jag inte lider av plats runt min tevebänk.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3336883/nas-htpc

http://www.inet.se/sok/node

Hade kört på något sådant för att få det o passa in lite mer vid teven istället för ett vanligt dator chassi:)

Permalänk
Medlem

Hej,

Har som så många andra letat förtvivlat efter en mediaspelare som kan tillgodose mina önskningar. Men det finns ju inte....
Så därför får det bli en HTPC.

Har läst i timmar i denna tråd och på andra forum. Det är ju ganska många som lägger in kundvagnar med önskan att få kommentarer och hjälp. Det är ju inte så enkelt att sätta ihop bra paket om man inte är riktigt insatt.

Ett förslag, eller snarare en önskan, kan inte någon snäll själ som är kung på HTPC sätta ihop några "kundvagnar", kanske i olika prisklasser. Kanske 4-5 och 6000:-
Eller har jag inte letat tillräckligt? Finns det redan?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuza:

Hej,

Har som så många andra letat förtvivlat efter en mediaspelare som kan tillgodose mina önskningar. Men det finns ju inte....
Så därför får det bli en HTPC.

Har läst i timmar i denna tråd och på andra forum. Det är ju ganska många som lägger in kundvagnar med önskan att få kommentarer och hjälp. Det är ju inte så enkelt att sätta ihop bra paket om man inte är riktigt insatt.

Ett förslag, eller snarare en önskan, kan inte någon snäll själ som är kung på HTPC sätta ihop några "kundvagnar", kanske i olika prisklasser. Kanske 4-5 och 6000:-
Eller har jag inte letat tillräckligt? Finns det redan?

Mvh

Det finns, långt bak i tråden...

Jag hade en idé om att skapa trådar med Guide/köpråd/tips i olika budgetar men kom bara till Guide/köpråd: HTPC för ~2000:-.

Det dumma med datorer är att tillverkarna envisas med att utveckla komponenterna hela tiden - så det man rekommenderar ena dagen behöver inte vara det bästa/mest prisvärda dagen efter.

Sedan är vi ju alla olika och vill ha olika saker, framförallt vad gäller formfaktorn på chassit och budgeten.

Så vad vill du ha?
Har du sett något chassi som du fastnat för?
Bara HTPC eller även spelmaskin?
Budget?
Tyst eller knäpptyst?
Optisk spelare eller inte?
Kombinerad som lagringsmaskin eller bara en systemdisk?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Sista kontroll innan beställning

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3385564/htpc_nas

Är det något jag glömt ? Inte tänkt på eller verkar det ok?
Hur är den remoten till xbmc ?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna som htpc?

http://m.gigabyte.com/product/product.aspx?pid=4581&c=1050000...

Minus skulle väl vara att man inte får något grafikkort samt att man får förlita sig på vad moderkortet kan leverera för ljud. Möjligtvis att den skulle vara lite dyrare också.
Utseendet och storleken känns ändå som plus.

Vad skulle den annars användas till?

Permalänk
Skrivet av empe3r:

Vad tror ni om denna som htpc?

http://m.gigabyte.com/product/product.aspx?pid=4581&c=1050000...

Minus skulle väl vara att man inte får något grafikkort samt att man får förlita sig på vad moderkortet kan leverera för ljud. Möjligtvis att den skulle vara lite dyrare också.
Utseendet och storleken känns ändå som plus.

Vad skulle den annars användas till?

Använder man den som htpc så gör man det väl oftast för att se på film via den. Då vill man väl oftast ha Dts ljud vilket är digitalt ljud, då spelar det ingen som helst roll vad du har för ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoogin:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3385564/htpc_nas

Är det något jag glömt ? Inte tänkt på eller verkar det ok?
Hur är den remoten till xbmc ?

Skulle kört på ett Node 304 + separat nätagg, tex BE quit L7 430W. bättre, tystare chassi och bättre nätagg till i princip samma peng.

Annars ser det ok ut, tror nog fjärren duger gott.

Känns dock lite sådär att köpa ett Intel-system just nu när Haswell är runt hörnet. Du kanske ska invänta releasen och se när nästa generation i3:or kommer...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det finns, långt bak i tråden...

Jag hade en idé om att skapa trådar med Guide/köpråd/tips i olika budgetar men kom bara till Guide/köpråd: HTPC för ~2000:-.

Det dumma med datorer är att tillverkarna envisas med att utveckla komponenterna hela tiden - så det man rekommenderar ena dagen behöver inte vara det bästa/mest prisvärda dagen efter.

Sedan är vi ju alla olika och vill ha olika saker, framförallt vad gäller formfaktorn på chassit och budgeten.

Så vad vill du ha?
Har du sett något chassi som du fastnat för?
Bara HTPC eller även spelmaskin?
Budget?
Tyst eller knäpptyst?
Optisk spelare eller inte?
Kombinerad som lagringsmaskin eller bara en systemdisk?

Ja, vad jag vill ha är en maskin som klarar allt. Kan nog inte få riktigt det, men en bit på väg kanske. Jag kanske gör det krångligare än det är.
Är tacksam att du hjälper till.
Chassi: Har tittat på Fractal Design Node 304, lite stor men kan nog få plats med den, ska mäta ordentligt.
Till att börja med endast HTPC. Men med Node 304 chassi känns det ju ganska lätt att plocka i ett bra grafikkort om man vill kunna spela.
Budget: Ja, förhoppningsvis ca. 5-6000:-
Tyst räcker.
Optisk spelare: Behövs inte för HTPC. Kopplar den till Bluray/ljudsystem. Men för framtida bruk, ev. installationer/spel så kanske det är bra?? Men hur ofta används den?
Klarar mig med en systemdisk. Har WHS i källaren.

Som HTPC vill jag att den ska klara spela upp filmer från WHS. AVI, MKV mm. Vill komma åt olika playtjänster, Tv4, svt, swefilmer mm...
Men det ska ju inte vara några problem.

Ett mindre alternativ till Fractal Design Node 304? Då endast som HTPC. Kan ju bli liten och tyst. Förslag?

Så egentligen vill jag ha hjälp med två olika förslag.

Vilket OS passar bäst? Win7 eller 8?

Igen, väldigt tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuza:

Ja, vad jag vill ha är en maskin som klarar allt. Kan nog inte få riktigt det, men en bit på väg kanske. Jag kanske gör det krångligare än det är.
Är tacksam att du hjälper till.
Chassi: Har tittat på Fractal Design Node 304, lite stor men kan nog få plats med den, ska mäta ordentligt.
Till att börja med endast HTPC. Men med Node 304 chassi känns det ju ganska lätt att plocka i ett bra grafikkort om man vill kunna spela.
Budget: Ja, förhoppningsvis ca. 5-6000:-
Tyst räcker.
Optisk spelare: Behövs inte för HTPC. Kopplar den till Bluray/ljudsystem. Men för framtida bruk, ev. installationer/spel så kanske det är bra?? Men hur ofta används den?
Klarar mig med en systemdisk. Har WHS i källaren.

Som HTPC vill jag att den ska klara spela upp filmer från WHS. AVI, MKV mm. Vill komma åt olika playtjänster, Tv4, svt, swefilmer mm...
Men det ska ju inte vara några problem.

Ett mindre alternativ till Fractal Design Node 304? Då endast som HTPC. Kan ju bli liten och tyst. Förslag?

Så egentligen vill jag ha hjälp med två olika förslag.

Vilket OS passar bäst? Win7 eller 8?

Igen, väldigt tacksam för all hjälp.

För 5-6000:- kommer du kunna få en grym HTPC.

Jag gillar Node 605...

Node 605, passivt kylt nätagg, H77 mATX, i3 3225, BD tillkommer ramminne och SSD samt operativ.

Fast jag skulle avvakta Intels kommande proppar då de kommer ha vassare grafik, om man vill bygga på Intel vill säga. Ananrs är ju AMD fortfarande bäst på den integrerade grafiken.

Om man vill ha mindre chassin så är ju Streacom trevliga - fast då fastnar man i picoPSU-träsket - dvs att man begränsas av effekten på 150W. Går kanske att hitta mer effektstarka picoPSU:er men jag ahr inte sätt sådana. Men ska man inte ha ett kraftigt grafikkort så kommer man ju jäkligt långt på 150W.

Win 7 vs Win 8 har jag ingen kommentar på - har inte provat 8:an.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

För 5-6000:- kommer du kunna få en grym HTPC.

Jag gillar Node 605...

Node 605, passivt kylt nätagg, H77 mATX, i3 3225, BD tillkommer ramminne och SSD samt operativ.

Fast jag skulle avvakta Intels kommande proppar då de kommer ha vassare grafik, om man vill bygga på Intel vill säga. Ananrs är ju AMD fortfarande bäst på den integrerade grafiken.

Om man vill ha mindre chassin så är ju Streacom trevliga - fast då fastnar man i picoPSU-träsket - dvs att man begränsas av effekten på 150W. Går kanske att hitta mer effektstarka picoPSU:er men jag ahr inte sätt sådana. Men ska man inte ha ett kraftigt grafikkort så kommer man ju jäkligt långt på 150W.

Win 7 vs Win 8 har jag ingen kommentar på - har inte provat 8:an.

Ska mäta om jag får in Node 605, är ju ett fint chassi.
Väntar på nya Intel. Ska släppas i början på juni.
Återkommer med kundvagn för kommentar.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuza:

Ska mäta om jag får in Node 605, är ju ett fint chassi.
Väntar på nya Intel. Ska släppas i början på juni.
Återkommer med kundvagn för kommentar.

Tack för hjälpen.

No worries, är alltid kul att se till att andra spenderar sina pengar!!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Skulle kört på ett Node 304 + separat nätagg, tex BE quit L7 430W. bättre, tystare chassi och bättre nätagg till i princip samma peng.

Annars ser det ok ut, tror nog fjärren duger gott.

Känns dock lite sådär att köpa ett Intel-system just nu när Haswell är runt hörnet. Du kanske ska invänta releasen och se när nästa generation i3:or kommer...

Bra förslag skall se om jag orkar vänta med beställning tills dom nya "i3" kan tänkas komma, chassit är det som jag var mest osäker på och framförallt ljudnivån med deras 300W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoogin:

Bra förslag skall se om jag orkar vänta med beställning tills dom nya "i3" kan tänkas komma, chassit är det som jag var mest osäker på och framförallt ljudnivån med deras 300W.

Jobbigt när man är köpsugen!

HD4000 räcker ju jäkligt långt och när/om i3 Haswell kommer är ju väldigt oklart. I juni kommer ju "bara" i7/i5...

Och med en i3 3225 + diskret grafikkort för 6-700 kommer nog spöa skiten ur GT3-grafiken...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jobbigt när man är köpsugen!

HD4000 räcker ju jäkligt långt och när/om i3 Haswell kommer är ju väldigt oklart. I juni kommer ju "bara" i7/i5...

Och med en i3 3225 + diskret grafikkort för 6-700 kommer nog spöa skiten ur GT3-grafiken...

Jo fast kanske kan vara värt å gå på en i5 haswell

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoogin:

Jo fast kanske kan vara värt å gå på en i5 haswell

Ja det skadar ju inte med den extra kraften - men den lär inte användas så ofta i ett rent HTPC-perspektiv...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ja det skadar ju inte med den extra kraften - men den lär inte användas så ofta i ett rent HTPC-perspektiv...

Kan ju vara av intresse om man eventuellt vill virtualisera lite vid sidan av.

Skickades från m.sweclockers.com