Permalänk

Laggproblem

Hejsan, jag har nyligen bytt chassi till min dator och allting gick bra, men nu efter att jag har bytt så laggar dom flesta spelen jag spelar och det är sjukt irriterande. Jag lägger tråden här för att jag misstänker inte cpun då den ligger på normal värme och jag vet hur "cpu lagg" / "fps lagg" ser ut.
Och då tänkte jag om det kanske hade med grafikkortet att göra?
För det lär ju vara nånting som går att fixa eftersom det inte var så innan.

tack på förhand

EDIT: ser nu att när jag flyttar runt skärmen på spelet "League of legends" så sänks min fps, och för övrigt så hoppar den mellan 70/90/100+ etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blueberryBobb:

Hejsan, jag har nyligen bytt chassi till min dator och allting gick bra, men nu efter att jag har bytt så laggar dom flesta spelen jag spelar och det är sjukt irriterande. Jag lägger tråden här för att jag misstänker inte cpun då den ligger på normal värme och jag vet hur "cpu lagg" / "fps lagg" ser ut.
Och då tänkte jag om det kanske hade med grafikkortet att göra?
För det lär ju vara nånting som går att fixa eftersom det inte var så innan.

tack på förhand

EDIT: ser nu att när jag flyttar runt skärmen på spelet "League of legends" så sänks min fps, och för övrigt så hoppar den mellan 70/90/100+ etc.

Du har inte råkat återställa BIOS och fått igång något slags "energy efficiency mode"?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du har inte råkat återställa BIOS och fått igång något slags "energy efficiency mode"?

hmm.. det tror jag inte. hur kan jag ha gjort det menar du? och isåfall vart stänger jag av det?

Permalänk
Medlem

hmm.. det tror jag inte. hur kan jag ha gjort det menar du? och isåfall vart stänger jag av det?

I BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jo, det var väl rätt uppenbart haha, men jag kan inte så mycket om BIOS så att säga.

Permalänk

Jo, det var väl rätt uppenbart haha, men jag kan inte så mycket om BIOS så att säga.

Och om det inte skulle vara det vad kan det då vara? o.O

Permalänk

Inte så att du missat att montera någon strömkabel till grafikkortet så att den kanske inte rullar med full kraft/kanske kör på moderkortets grafikkrets. Vet inte vad för delar du har eller om det egentligen skulle bli denna effekt då men...

Permalänk
Skrivet av DeltaMelta:

Inte så att du missat att montera någon strömkabel till grafikkortet så att den kanske inte rullar med full kraft/kanske kör på moderkortets grafikkrets. Vet inte vad för delar du har eller om det egentligen skulle bli denna effekt då men...

Nej, jag har ett GTX460 (ganska gammalt jag vet men det fungerar fortfarande) och det är 2st kablar som ska in och dom är i.
Däremot har jag 1 eller 2 kablar som jag inte vet vart dom ska sitta men det har inte med grafiken att göra.
Men jag är i behov av hjälp för att få datorn att fungera som den ska. känner mig handikappad..

Permalänk
Medlem

lägg upp foto över burken kanske någon ser något som saknas

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Skrivet av zfrigg:

lägg upp foto över burken kanske någon ser något som saknas

Jovisst, men om något skulle saknas så skulle ju inte spelen fungera alls eller?

Permalänk
Citat:

Fpsen hoppar alltid runt lite eftersom att det krävs olika mycket för att rendra olika saker så att den hopar beroende vad du gör.

Den sänks när du flyttar skärmen för att den måste jobba mer. Jag antar att du inte har 120 Hz skärm så enable Vsync i spelen så dina komponenter inte behöver jobba onödigt mycket och på sätt slits långsammare.

Detta kanske är en du fråga men med lagg menar du att det hackar eller att din fps hoppar mellan 70-100??

Permalänk
Skrivet av bubbelizz:

Skrivet av bubbelizz:

Fpsen hoppar alltid runt lite eftersom att det krävs olika mycket för att rendra olika saker så att den hopar beroende vad du gör.

Den sänks när du flyttar skärmen för att den måste jobba mer. Jag antar att du inte har 120 Hz skärm så enable Vsync i spelen så dina komponenter inte behöver jobba onödigt mycket och på sätt slits långsammare.

Detta kanske är en du fråga men med lagg menar du att det hackar eller att din fps hoppar mellan 70-100??

Jaha okej, det hade jag ingen aning om. Alltså det laggar/hackar men jag trodde att det hörde ihop med fps-hoppen.
som sagt är inte världens dator proffs. Men det fula är att det har inte laggat nånting alls innan jag bytte chassi.

Permalänk
Medlem

Jaha okej, det hade jag ingen aning om. Alltså det laggar/hackar men jag trodde att det hörde ihop med fps-hoppen.
som sagt är inte världens dator proffs. Men det fula är att det har inte laggat nånting alls innan jag bytte chassi.

Lagga gör det inte när FPS-mätaren flyttar sig från 70 till 100. Absolut ingen skillnad om du inte har en 120 hz skärm. Men du kanske får fps drops ner till typ 20 fps?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Några bilder på allt skulle kanske hjälpa,känns för mig som du missat någon kabel.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Några bilder på allt skulle kanske hjälpa,känns för mig som du missat någon kabel.

Får väl fixa det då. Tror inte man ser så mycket. men kan fixa det.

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Lagga gör det inte när FPS-mätaren flyttar sig från 70 till 100. Absolut ingen skillnad om du inte har en 120 hz skärm. Men du kanske får fps drops ner till typ 20 fps?

Ja, det händer när jag flyttar runt skärmen på spelet, att den går ner i FPS och så har det aldrig varit innan.
och det laggar typ oftast när man rör sig hastigt på andra spel typ som Firstperson spel.

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

http://postimg.org/gallery/7omzgb2/6bc66d12/

där har du bilderna.

Permalänk

Passiv kylare på grafikkortet. Ny låda. Det är inte så att den nya lådan är varmare och att grafikkortet bromsar sig för att inte må dåligt, krånglar det även med öppet sidolock?

Nu när du har flyttat på grejerna så kan ju något hamnar microskopiskt snett. Jag har fått fart på några datorer (som förvisso då krånglat på annat sätt) genom att bara ta mina tummar och trycka på alla delarna. grafikkort, minnen, osv. Tycker hakarna på ena minnet spretar ut lite mer på andra. Kanske dom ska göra, men ifall om att, den kanske bara använder hälften av din minneskapacitet nu. Vilket jag inte tror men det är ju en enkel grej att göra.

Permalänk

Tack för era kommentarer och svar! det var jag som hade gjort en miss med ena minnet som inte satt ordentligt.

Permalänk

av någon konstig anledning så uppstod samma lagg igen så det är tyvärr inte över.

Permalänk
Medlem

kolla över allt igen ut å in med allt som någon nämnde innan temps är det samma.... 24pin kontakten på bilden ser det ut som att 4pinaren ej är riktigt I

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Skrivet av zfrigg:

kolla över allt igen ut å in med allt som någon nämnde innan temps är det samma.... 24pin kontakten på bilden ser det ut som att 4pinaren ej är riktigt I

hoppas du inte pratar om den som hänger? för den är inte ens inkopplad och då undrar jag vilken du menar?

Permalänk
Skrivet av zfrigg:

Vilken av bilderna pratade du om? jag fick aldrig något svar. jag vet inte vilken kontakt du menar. skulle vara snällt om du svarar!