Expertfråga angående effekt och coil whine, Geforce 670 vs 580

Permalänk
Medlem

Expertfråga angående effekt och coil whine, Geforce 670 vs 580

Hej.
Jag har stött på ett märkligt uttalande som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att svara på.

Frågan gäller dessa "High-End" grafikkort. Problemet är coil whine.
Det underlättar om ni öppnar följande länkar till respektiva grafikkort;

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-580/...
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-670/...

Jag hade förut ett Geforce 580 som var helt tyst när jag spelade.
580 ska enligt specifikationerna dra 244 W som mest (Maximum Graphics Card Power), medan 670 ska dra som mest 170 W.

Ändå har jag hört ett påstående om att 670 ska dra mer ström?!
Det får jag inte att gå ihop.

Jag har problem med coil whine i mitt headset när jag spelar med mitt nuvarande 670 kort. Det hade jag inte med mitt 580.
Butiken där jag köpte kortet hävdar att det är därför att 670 drar mer ström!? ("Då det är ett high-end-kort")
De menar att det har en extra strömkabel som gör att det drar mer?
Men enligt specifikationerna så drar det ju som mest 170W?

Kan det ha att göra med att vissa komponenter belastas med mer ström och att det därför ger missljud?
Eller är detta som butiken hävdar bara ett argument för att man inte ska reklamera kortet i fråga?

För visst är "Minimum System Power Requirement" vad nätaggregatet i datorn ska stå pall för? Dvs effekten av grafikkortet, moderkortet osv.

Mycket tacksam för kompetent hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag får coilwhine i högtalarna om jag har slutsteget och datorn inkopplade i samma grendosa, kör jag de i olika vägguttag så får jag inte så det kan vara ditt nätagg som ställer till det genom att skicka ut rippel i elnätet. Jag kan inte förklara riktigt hur men sök på det så hittar du jag kan inte komma på någon lösning till hörlurar dock.

Permalänk
Medlem

Nej jag kör bara dator och skärmen på samma uttag...
Har provat flera uttag hemma för att utesluta störningar i faserna.