AMD förbereder FX-9000 på upp till 5,0 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Tror inte fin-fet, mindre nm och allt vad det heter gör vad som krävs med tdp:t ändå.
Det skiljer ju nästan 100w mellan respektive företags toppmodeller.

Det behövs högre ipc och lägre klock för att minska värmen, bättre ransonering av transistorerna på något vis.

Teknologiutvecklingen är definitivt en dominant faktor. Men konsekvensen av att dra upp processorn i 5GHz innebär är förmodligen att spänningen måste höjas något och det hjälper knappast TDP. Effektförbrukning är proportionell mot klockfrekvens och klockfrekvens i kvadrat, ouch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforcevsati:

Nu fattas det bara ägg och bacon! En värdig ersättare för min spis!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är passerat för länge sedan, CPUer toppar på 100 per kvadratcentimeter, långt värre än vilken spis som helst.

Permalänk
Medlem

Med en fin loop är värme inget problem Har för mig att det är mycket cpu för pengarna med AMD, även om dem är törstigare. Hade jag köpt nytt idag så hade jag nog testat nån av dem där "fusk" 8-kärniga processorerna. Säkert väldigt handy när man konverterar filmer eller spelar nått avancerat spel

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Innan ni dissar AMD för mycket så kommer en liten bit historia så ni inte glömmer hur det kan svänga.. Athlon 64 3200+ är en enkelkärnig cpu på 2GHz & ja, ni kan se själv hur AMD ägde sönder Intel på den tiden faktiskt värre än Intel gör nu, 2GHz enkelcore AMD slog 3,6GHz HT intel i just detta test..

Prescott var populära bland scoutrar då det gick att grilla korv på dem pga. sin sjukliga värmeutveckling!

Pentium4 560 TDP=115w
Athlon64 3200 TDP=67w

Vem säger att det INTE kan svänga över till AMD´s fördel igen??

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Fast dom drar väl också betydligt mer i praktiken?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3298?k=c89f70d070c5d...

"För hela systemet, vid väggen"

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Sweclockers - För dig som vill dissa produkter innan dom kommit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Innan ni dissar AMD för mycket så kommer en liten bit historia så ni inte glömmer hur det kan svänga.. Athlon 64 3200+ är en enkelkärnig cpu på 2GHz & ja, ni kan se själv hur AMD ägde sönder Intel på den tiden faktiskt värre än Intel gör nu, 2GHz enkelcore AMD slog 3,6GHz HT intel i just detta test..

Prescott var populära bland scoutrar då det gick att grilla korv på dem pga. sin sjukliga värmeutveckling!

Pentium4 560 TDP=115w
Athlon64 3200 TDP=67w
http://techreport.com/r.x/athlon64-fx55/doom3.gif

Schh... låt nu alla fanbois leva i sina små bubblor.

Permalänk
Inaktiv

gotiden

Minns i gamla gotiden när de sålde kompressormatade datorer som var klockade till 1ghz. Det var grejer det! Kanske dags att återinföra kompressorn för kylning så får man nog upp rackarn ännu en ghz.

Annars är jag förvånad över all negativitet. Det är väl ganska uppenbart att AMD inte har gjort mycket med arkitekturen på en bra stund. Antagligen har de väl gett upp highend och mjölkar sin ariktektur så länge det går. Men vi får väl hoppas att det inte är så utan att de har något nytt under utvecklling.

Hur som helst skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sådan här! Kanske skulle jag faktiskt klocka ner den lite för att spara lite ström. 8stk 5ghz kärnor lär inte behövas allt för frekvent i dagsläget, min dualcore 1,33ghz i3a funkar bra till det mesta av vardagligt. Mycket stabilare CPU än en nerklockad FX9000 lär vara svårt att få tag på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Pentium4 560 TDP=115w
Athlon64 3200 TDP=67w

inte nog med det utan 3200 amd klarade ofta ca 3000mhz och totalt pulveriserade intel
och jag är faktiskt stolt ägare till en 3200 och en 3500 som står i delar som nostalgi prylar
även på den tiden gnällda intel ägare över amd ...dom är lite som jehovas

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Snittåldern måste vara under 12 år på de som kommenterar den här nyhetsartikeln. "Smälta moderkort", "behöver ett kärnkraftverk" bla bla bla. Som skruvis skrev tidigare ska vi nog vara tacksamma över att tillverkarna inte lyssnar på "experterna" på SweClockers, då hade utvecklingen antagligen stannat upp för länge sen eftersom kontentan är att man inte ens ska få prova en alternativ lösning. Det kommer finnas köpare till de nya processormodellerna garanterat men det många inte verkar ha förstått är att entusiastmarknaden är extremt liten i förhållande till mainstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

inte nog med det utan 3200 amd klarade ofta ca 3000mhz och totalt pulveriserade intel
och jag är faktiskt stolt ägare till en 3200 och en 3500 som står i delar som nostalgi prylar

Även jag har kvar min Athlon 64 3200+ vilka minnen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Om man skulle klocka en 3770k till 5,0 Ghz så skulle den nog också dra mer an 200 watt

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som är problem med designen är att den har en relativt lång pipeline, längre än den ursprungliga P4:an, Willamette men kortare än de 31 steg som Prescott hade. Lång pipeline gör det enklare att nå höga klockfrekvenser men leder också till lägre IPC (Instructions Per Cycle) då kostnaden för felspekulerade hopp ökar med längre pipeline.

Här har jag tänkt att en lång pipeline borde lett till en hög IPC då den kan utföra fler beräkningar på talet och därför behöver köra färre instruktioner
Men det du säger låter vettigt iom att färre beräkningar "går till spillo" på att den räknar en lång onödig instruktion. En NOP blir ju så klart också längre i en lång pipeline.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Om man skulle klocka en 3770k till 5,0 Ghz så skulle den nog också dra mer an 200 watt

Nej.

Skrivet av skruvis:

Pentium4 560 TDP=115w
Athlon64 3200 TDP=67w

Ingen har förnekat detta. Jag ser inte hur detta förtar humorn i att man inte lär sig av (andras) misstag.

Permalänk
Avstängd

Jag tror prestandan kommer vara rätt så rå de en 8350 @ utpresterare det mesta!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Pentium4 560 TDP=115w
Athlon64 3200 TDP=67w

Uppenbarligen talar artikeln för att det inte kommer svänga över till AMDs fördel under överskådlig framtid iallafall.

EU har ju också börjat kika på det med energiförbrukning för PC-komponenter. Jag är övertygad om att en utveckling mot extremt strömtörstiga processorer inte kommer att kunna fortsätta i denna riktning. Den enda som kan försvara en högre energiförbrukning är en motsvarande prestandaökning, och jag är tveksam om prestandan hos AMDs kommande processor hamnar i närheten av Intels strömsnålare motsvarigheter.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem

95 W högre TDP för 800 MHz.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Innan ni dissar AMD för mycket så kommer en liten bit historia så ni inte glömmer hur det kan svänga..

Skrivet av FribBe:

Schh... låt nu alla fanbois leva i sina små bubblor.

Skrivet av lord_vasagos:

Jag håller med er! Ska ni resa tillbaka till 2005 och köpa en dator, köp en AMD, absolut!
Tycker också att det var synd på den tiden att inte fler företag köpte AMD produkter. Det var som ett tröghetsmoment, att för många företag tog det lång tid innan de fattade att Athlon 64/Opteron var bättre än Pentium 4/Xeon och för vissa kanske inte började satsa på Amd förens det var dags för Core 2 och då var Intel bra igen.
Hade fler hoppat på Athlon 64 tidigare så hade Amd fått mer klirr i kassan som de kunde lagt på utveckling och kanske haft starkare produkter i senare generationer.

Det kan vara intressant med lite historia och spekulation.
Men frågan är hur stor roll det spelar i dagens läge, från en slutkundsperspektiv.

Jag menar, om jag ska bygga en dator i år och jag tycker att Intel är det bättre alternativet för mig 2013 så spelar det större roll än att Amd hade varit det bättre alternativet om jag skulle byggt datorn 2005.

Min Pentium 4 köpte jag innan Athlon 64 och sen blev det ingen mer dator för mig innan Core 2.
Så mina egna datorer blev lite feltajmade för att träffa Athlon 64 sweetspot. Annars hade jag köpt Amd.
Däremot byggde jag och rekommenderade Athlon 64 datorer åt flera andra.

Sen finns möjligheten att Amd kommer med någon ny processorserie i framtiden som är riktigt bra och sopar banan med samtida Intel. Om Amd får in mer klirr i kassan och det långsiktigt blir jämnare konkurrens hade bara varit kul.

Men om jag ska köpa en dator i år och inte väljer komponenter utifrån nostalgi eller ideologi så är det ju i så fall vad för produkter som finns ute nu eller kommer inom de närmsta månaderna som är intressant.
Inte vad som en gång har funnits eller vad som kanske kommer någon gång i en avlägsen framtid.

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Här kan ni se hur FX-9000 kommer prestera plus minus 5% då sweclockers redan haft uppe fx-8350 i 5 GHZ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingsthrone:

Uppenbarligen talar artikeln för att det inte kommer svänga över till AMDs fördel under överskådlig framtid iallafall.

EU har ju också börjat kika på det med energiförbrukning för PC-komponenter. Jag är övertygad om att en utveckling mot extremt strömtörstiga processorer inte kommer att kunna fortsätta i denna riktning. Den enda som kan försvara en högre energiförbrukning är en motsvarande prestandaökning, och jag är tveksam om prestandan hos AMDs kommande processor hamnar i närheten av Intels strömsnålare motsvarigheter.

Fast behovet av väldigt kraftfulla arbetsstationer kommer ju finns kvar och får säkert undantag, så att vissa "törstiga" processortyper fortfarande kommer nog finnas kvar.

Men i konsument/entusiast segmentet (gamers) så kanske de försvinner mer och mer framöver...

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Här kan ni se hur FX-9000 kommer prestera plus minus 5% då sweclockers redan haft uppe fx-8350 i 5 GHZ.

hmm sant men hoppas/tror att de har gjort lite förbättringar i cpu:n för att verkligen utnyttja klocken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag menar, om jag ska bygga en dator i år och jag tycker att Intel är det bättre alternativet för mig 2013 så spelar det större roll än att Amd hade varit det bättre alternativet om jag skulle byggt datorn 2005.

Poängen är att runt 2005 ungefär satt det en del på detta forum med mycket mycket hög kunskap & sa Intel är slut, gick det att lita på dem? Nu sitter det folk här på forumet & säger att AMD är slut, ska man lita på dem?

Ändå var prestanda försprånget större för AMD över Intel då än vad det är för Intel över AMD nu!

Alla vet juh att Intel körde med smutsiga & olagliga affärsmetoder vilket medföljde att AMD tappade försäljning kraftigt, mao. dom missade sköna slantar som behövdes till utvecklingsavdelningen & för att kunna växa!!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Värst vad alla ska snacka om va som ska kunna kyla den best
Jag har hittat svaret och det kostar bara ca 300kr
https://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezera30...
Ska enligt infon klarar 320w tdp
(Om man kör högsta hastighet på fläkten konstant när cpu:n ansträngs)

Ne men allvarligt, det är nog inte så farligt som det låter
Finns kylare som kan hantera denna cpu och dessutom är den bara för entusiaster
Kul grej att de lanserar en sådan cpu

Permalänk
Medlem

Hmm, nu vet vi i alla fall vart Intels Netburst-team började jobba efter att de blev arbetslösa...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hmm, nu vet vi i alla fall vart Intels Netburst-team började jobba efter att de blev arbetslösa...

Nää dom plockade in Dothan & började snickra om den arkitekturen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det alla gnäller om? Grafikkort passerade 220W för många år sen nu och fortsätter uppåt i vissa fall. Många sitter dessutom på SLI och liknande, kan inte se hur 700 eller 800W totalt på en speldator gör så stor skillnad... Det än nog inte många som sitter med sina FX-83xx på stock så då gör ju detta ingen skillnad förutom att du får den garanterat att palla 5GHz (vilket för övrigt är ett gigantiskt nytt rekord i frekvens, dock troligen inte prestanda). Jag säger kul att de vågar!

Ja vad gnäller alla om? Att det är en processor och dessa har gått ner i TDP hela tiden. Intel är nere i 77W med deras toppmodeller för socket 1155. Sen kommer AMD och skickar ut några modeller (2 än så länge?) med mer än det dubbla TDP-värdet.

Grafikkorten har inte haft samma utveckling förrän senare generationer. 4XX-serien från nVidia var stekheta med hög strömförbrukning och 5XXX-serien från AMD var väl marginellt bättre, generationen innan 4XXX-serien var väl också ganska varma?

5XX- och 6XXX-serierna var väl de serier som började få ner TDP-värdet igen och därmed strömförbrukningen.

Så det är väl inte riktigt OK att jämföra utvecklingen på GPU:er med CPU:er.

Att tillägga så tror jag alla företag inom denna branschen, datorer, mobiler, ja alla där dessa två kategorier finns så försöker de sänka strömförbrukningen så att AMD slänger ut en processor som har ett TDP-värde så högt som 220W verkar väldigt konstigt och för en glad amatör som sitter hemma i soffan med sin lilla netbook så ser det onekligen ut som att de har problem med värmeutvecklingen och att då få ut prestanda per watt.

Jag kommer att vänta nyfiket på ett svar på varför detta TDP-värde är så högt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Finns inget som talar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nää dom plockade in Dothan & började snickra om den arkitekturen!

Nja fast det var väl Pentium-M teamet i Israel..? Att säga att man jobbade med Netburst på Intel måste ju vara lite som att säga att man jobbar på SJ här i Sverige.

En 5 GHz CPU med 225W TDP får mig också att tänka på urspårade tåg... speciellt när den inte kommer att prestera mycket bättre än Intels ~80W-CPUer...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Tydligen är det mer nyhetsvärde i detta än att amd publicera sin roadmap för 2013

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Pentium4 560 TDP=115w
Athlon64 3200 TDP=67w

Jag säger det. AMD har inte kontroll över en egen process för tillverkning, de sitter i knäet på Global Foundries som är generationen efter Intel som för övrigt har den vassaste processen av samtliga chiptillverkare. Det är tråkigt för det urholkar konkurrensen men det är ändå ett faktum. Man kan inte trolla bort skillnaden i en hel processgeneration med bättre arkitektur.