Permalänk
Avstängd

Vilka kort i SLI?

Funderar på en 660ti sli config istället för 780 i min kommande dator och undrar vilka kort jag bör välja. De billigaste korten på INET nu är ju ASUS-versionen men har hört att det e referenskort man ska ha vid SLI. Vilket kort skulle du köpt?

AMD är inget alternativ då ex 7970 crossfire presterar jämnlikt i BF3 till ett högre pris samt högre risk att få ms.

Kommer spelas på en skärm i 1080 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Funderar på en 660ti sli config istället för 780 i min kommande dator och undrar vilka kort jag bör välja. De billigaste korten på INET nu är ju ASUS-versionen men har hört att det e referenskort man ska ha vid SLI. Vilket kort skulle du köpt?

AMD är inget alternativ då ex 7970 crossfire presterar jämnlikt i BF3 till ett högre pris samt högre risk att få ms.

som jag har fattat det rätt spelar det ingen roll vilket märke du har på kortet bara att du har rätt GPU alltså 660TI.

Så du kan ha t.ex referens med ett gigabyte eller asus med zotac bara du har rätt GPU så ska det funka

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Man måste inta alls ha referenskort, visst kanske man får jämnare temps men varför skulle det vara bättre att ha båda korten på 65 grader istället för ett kort på 60 och ett på 55 grader?

Jag förutsätter såklart att man inte köper några enorma Directcu eller något så att det är 1mm mellan korten.

Skrivet av mecke96:

som jag har fattat det rätt spelar det ingen roll vilket märke du har på kortet bara att du har rätt GPU alltså 660TI.

Så du kan ha t.ex referens med ett gigabyte eller asus med zotac bara du har rätt GPU så ska det funka

Du verkar ha missuppfattat vad han undrar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har du bra luftflöde och det får plats så är ju eftermarknadskylare bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk

en fråga varför ska man ha referenskort i sli?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

en fråga varför ska man ha referenskort i sli?

Detta snack har kommit fram därför att man får ojämna temperaturer på korten, det övre kortet blir varmare och dessutom så blåses varmluften ut i chassit med vanliga kylare. Med referenskylare så blåser det ut lite på baksidan av chassit så därför tycker många att i teorin är det bättre att ha såna med sli. Men referenskylarna är ju bajsdåliga ändå så det är antagligen en rätt dålig affär ändå.

Kör på det billigaste och bästa förutsatt att kylaren inte är alldeles för tjock.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

en fråga varför ska man ha referenskort i sli?

Därför att referenskortens kylare är designad så att den slussar ut varmluften ur chassiet direkt på baksidan i stället för att skicka upp den mot CPU-området. Om man då har två korten som suger in varandras varmluft kan temperaturerna bli sådär kul.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

en fråga varför ska man ha referenskort i sli?

För att du vill ha ut värmen från din dator, inte bara vispa runt det inuti chassit.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Skrivet av deadich:

Detta snack har kommit fram därför att man får ojämna temperaturer på korten, det övre kortet blir varmare och dessutom så blåses varmluften ut i chassit med vanliga kylare. Med referenskylare så blåser det ut lite på baksidan av chassit så därför tycker många att i teorin är det bättre att ha såna med sli. Men referenskylarna är ju bajsdåliga ändå så det är antagligen en rätt dålig affär ändå.

Kör på det billigaste och bästa förutsatt att kylaren inte är alldeles för tjock.

Skrivet av Thompaam:

Därför att referenskortens kylare är designad så att den slussar ut varmluften ur chassiet direkt på baksidan i stället för att skicka upp den mot CPU-området. Om man då har två korten som suger in varandras varmluft kan temperaturerna bli sådär kul.

Skrivet av Mickelit00:

För att du vill ha ut värmen från din dator, inte bara vispa runt det inuti chassit.

Jaha :P, då förstår jag

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

För att du vill ha ut värmen från din dator, inte bara vispa runt det inuti chassit.

Det är det man har chassifläktar till. Jag har aldrig kört något referenskort men många tycker att det är omöjligt pga ljudnivån och temps, även om det slussar ut luft där back så kommer det ändå att bli ännu varmare med 2 st kort.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Så evgas kort x2 är det något att köra med?

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Så evgas kort x2 är det något att köra med?

Kör evga uppe asus nere

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Kör evga uppe asus nere

Är det inte smartare att sätta evga nere, så att den inte får lika mycket vispad luft?

Permalänk
Skrivet av Joelschub:

Är det inte smartare att sätta evga nere, så att den inte får lika mycket vispad luft?

Kanske det. Tänkte inte efter riktigt. Har bara haft windforce och då skulle jag sätta referens uppe

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köra på ett EVGA GTX 780 med ACX kylaren, bara för att slippa eventuella problem med värmebildning samt ljudnivå om du kör med ett referenskort. Förövrigt tror jag inte att det finns något spel där du kommer att behöva den extra prestandan som ett par 660ti ger, som bara ger några enstaka procent mer prestanda när du såväl överklockar ett 780. (Två 660 i SLI ~ ett oklockat 780)

Räkna också in 1GB extra VRAM. Kommer att behövas då 2GB knappt räcker till för en hel del av dagens spel, och inte alls i andra (om du undrar vad som händer när du får slut på VRAM så är det tomma texturer, enorma FPS drops och/eller crashar).