raspberry pi som webserver, bild-galleri?

Permalänk
Medlem

raspberry pi som webserver, bild-galleri?

min fundering var, går det att använda en raspberry för att driva nått simplare bildgalleri, typ gränssnitt från Deviantart och inget animerat?
och i så fall hur?
har typ ingen större erfarenhet av att driva någon typ av server.
även om det är någon som kan rekommendera nått färdig-kodat bildgalleri?

min plan är inte att det ska vara nån större aktivitet på hemsidan, max 2-3 användare åt gången.
hade i så fall tänkt mig rev 2 med 512mb minne och en simpel direktkoppling till modemet med kabel.

Permalänk

Raspberryn är perfekt om du vill testa att sätta upp detta. Tyvärr så fungerar det dåligt i praktiken på grund av extremt låg prestanda. Jag gissar på att det är raspberryn som ska generera thumbnails osv. Jag hade mycket hellre rekommenderat det minsta kontot på http://www.one.com/ istället. Strax över hundringen per år.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du kan driva relativt bra server, men se till att göra så mycket som möjligt client-side. (Tex thumbnail generering m.m) och alla animationer körs ju endå på clienten, så det kan du använda så mycket du vill av.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

de gör inte så hemskt mycket om det går segt, så länge den inte typ dör eller nått pga överbelastning.
det jag är ute efter lite är en billig lösning, utan månadskostnader och annat sånt.
något ljudlöst då det ska vara i en litenlägenhet och jag inte klarar av att sova med någon form av ljud, till exempel dator-fläktar.

även, inga animneringar och sån skit, är även för att jag personligen starkt ogillar det och att det inte passar syftet.
därför jag gillar stuket på sidor liknande DeviantArt, problemet är att jag vill ha en egen sida, egen design, och inte så mycket distraheringar.
skulle de inte va för att jag ansåg HTML vara rätt otympligt att snabbt kunna lägga upp bilder på (med alla kod-rader man måste lägga till för hand o sånt) skulle jag gärna använt mig av det.
alla former av "responsive" gallerier är ett stort nej.

då är frågan, vad är alternativen om det inte går med en hallon-paj?
är rätt öppen för förslag så länge det inte kostar för mycket, eller har en månadskostnad^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

de gör inte så hemskt mycket om det går segt, så länge den inte typ dör eller nått pga överbelastning.
det jag är ute efter lite är en billig lösning, utan månadskostnader och annat sånt.
något ljudlöst då det ska vara i en litenlägenhet och jag inte klarar av att sova med någon form av ljud, till exempel dator-fläktar.

även, inga animneringar och sån skit, är även för att jag personligen starkt ogillar det och att det inte passar syftet.
därför jag gillar stuket på sidor liknande DeviantArt, problemet är att jag vill ha en egen sida, egen design, och inte så mycket distraheringar.
skulle de inte va för att jag ansåg HTML vara rätt otympligt att snabbt kunna lägga upp bilder på (med alla kod-rader man måste lägga till för hand o sånt) skulle jag gärna använt mig av det.

är rätt öppen för förslag så länge det inte kostar för mycket, eller har en månadskostnad^^

För länge sedan skrev jag ett enkelt galleri i PHP som gjorde det möjligt att bläddra i en katalog plus dess underkataloger. Första gången någon besökte en underkatalog så skapades thumbnails för alla bilderna som fanns i den katalogen (detta var lite påfrestande för hårdvaran, kanske inget för en Pi), sedan byggde den ett enkelt rutnät med X bilder i bredd för alla bilder i katalogen. Vill minnas att det inte var särskilt svårt att genomföra.

Det ska gå bra att köra en Webbserver med PHP-stöd på en Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

Om du kör hallonpaj och inte har för stora krav så har ju fsdata fortfarande gratis colocation https://fsdata.se/server/raspberry-pi-colocation/

Gallery fungerar säkert även om du får begränsa vissa funktioner och utnyttja en del bakgrundskörning