Klarar jag streama med denna datorn?

Permalänk

Klarar jag streama med denna datorn?

Hejsan, har börjat funderar på att börja streama lite wow gameplay. Bland annat då arena och raiding. Men är osäker på vad jag kan förvänta mig av kvalite på streamingen. Någon som har aning om jag kommer klara få ut en bra kvalité på streamen utan lag och även då lag fritt för mig i spelet.

Datorspec
Moderkort: Asus SABERTOOTH 990FX R2.0
CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition
Ram: 8gb 1333mhz minnen från corsair
Grafikkort: gainward 450gts 2gb

Resten av specsen är rätt ointressanta antar jag.

Internet lina
24mbit adsl om jag inte minns fel. Får ut 20 ner och runt 2 upp. Kanske i minsta laget.

Uppskattar all hjälp jag kan få. Och hoppas att jag lägger tråden i rätt del av forumet. Om inte är det bara att flytta tråden.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Det kommer nog bli halvkasst jag har streamat genom min dator i 25 man raids och det blev fortfarande inte så bra, min pc setup är betydligt kraftfullare än din och min uppkoppling är 200/10, det kommer påfresta ditt bredband som fan så vill du få en bra stream så hade jag köpt ett capture card istället

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Hejsan, har börjat funderar på att börja streama lite wow gameplay. Bland annat då arena och raiding. Men är osäker på vad jag kan förvänta mig av kvalite på streamingen. Någon som har aning om jag kommer klara få ut en bra kvalité på streamen utan lag och även då lag fritt för mig i spelet.

Datorspec

Internet lina
24mbit adsl om jag inte minns fel. Får ut 20 ner och runt 2 upp. Kanske i minsta laget.

Uppskattar all hjälp jag kan få. Och hoppas att jag lägger tråden i rätt del av forumet. Om inte är det bara att flytta tråden.

visst kan du stream med bra kvalité på 720p med den riggen, men din lina är lite väl dålig på upphastigheten. som föregående sa så kommer den käka upp din hastighet

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Skrivet av hardflameboy:

Det kommer nog bli halvkasst jag har streamat genom min dator i 25 man raids och det blev fortfarande inte så bra, min pc setup är betydligt kraftfullare än din och min uppkoppling är 200/10, det kommer påfresta ditt bredband som fan så vill du få en bra stream så hade jag köpt ett capture card istället

Okey. Men kommer det bli bra trotts min uppladdnings hastighet? För jag antar att det är där mitt stora problem ligger

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Okey. Men kommer det bli bra trotts min uppladdnings hastighet? För jag antar att det är där mitt stora problem ligger

Och i ditt grafikkort, köp ett gtx 660 eller liknande för bara 1500 + kronor.

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Och i ditt grafikkort, köp ett gtx 660 eller liknande för bara 1500 + kronor.

Det är något som kommer. Dock inte 660 utan 780. Eller något annat vettigt kort. Får se, det som måste skaffas först just nu är en ny CPU kylare. Då jag endast har skit kylaren man får med från AMD. Om det finns pengar över så sparar jag dom till ett bättre grafikkort. Det är endast ett kort jag har lånat av en polare. Eftersom mitt gamla är sämre xD

Visa signatur

Permalänk

Datorspec

Internet lina

Streama är mestadels CPU men lite GPU oxå. Ditt Gpu ska dock räcka till wow streaming och din cpu likaså skulle jag tro, (inte så bra på amd). Det enda hänger på rätt inställningar och mer upload på ditt nät. 5mb up räcker till HD stream med en bra bit över brukar man säga!

Skrivet av hardflameboy:

Om det är med datorn du har i sign har det endast berott på dåliga inställningar på ditt/dina program. För både nätet och din dator ska klara wow 25 manna stream i full hd utan lagg at all med rätt inställningar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

[QUOTE="znorlaxvbg;13605597"]Streama är mestadels CPU men lite GPU oxå. Ditt Gpu ska dock räcka till wow streaming och din cpu likaså skulle jag tro, (inte så bra på amd). Det enda hänger på rätt inställningar och mer upload på ditt nät. 5mb up räcker till HD stream med en bra bit över brukar man säga!

Problemet är att det inte går att få bättre

Visa signatur

Permalänk

[QUOTE="Geforce9500gt;13605623"]

Skrivet av znorlaxvbg:

Streama är mestadels CPU men lite GPU oxå. Ditt Gpu ska dock räcka till wow streaming och din cpu likaså skulle jag tro, (inte så bra på amd). Det enda hänger på rätt inställningar och mer upload på ditt nät. 5mb up räcker till HD stream med en bra bit över brukar man säga!

Problemet är att det inte går att få bättre

Testa kontakta eran internetprovider. ATt ha 24mb och endast 2mb upp låter väldigt snålt. Vi har t.e.x 10 nu och får ut MINST 5mb. Man brukar få runt 5-10mb upp minimum på en standard 24-25mb lina/abbonnemang.
Rätta mig vid fel någon men är rätt säker på detta!

Hur som haver funkar det o streama med 2mb men som bäst kan du nog streama 480p och kanske behöva offra din ping/ms till o från :/
Visar det sig att du kommer igång o allt löser sig så är det bara o höra av sig i PM så kan jag hjälpa dig med Xsplit inställningar, eller OBS om jag lärt mig det tills dess:) Lycka till!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd

Alltid funderat...vem fan ser på dom här streamana ? Finns ju hur mycket juniorer som helst som streamar här, men inga pro gamers.
Varför vill nån se på dig/er spela spel ? Inte meningen att vara jävlig är nånting som jag alltid funderat över bara....

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

[QUOTE="znorlaxvbg;13605625"]

Testa kontakta eran internetprovider. ATt ha 24mb och endast 2mb upp låter väldigt snålt. Vi har t.e.x 10 nu och får ut MINST 5mb. Man brukar få runt 5-10mb upp minimum på en standard 24-25mb lina/abbonnemang.
Rätta mig vid fel någon men är rätt säker på detta!

Hur som haver funkar det o streama med 2mb men som bäst kan du nog streama 480p och kanske behöva offra din ping/ms till o från :/
Visar det sig att du kommer igång o allt löser sig så är det bara o höra av sig i PM så kan jag hjälpa dig med Xsplit inställningar, eller OBS om jag lärt mig det tills dess:) Lycka till!

Gött. Det kan jag göra hört mycket on olika bit rates och sånt man ska ställa in har ett par kompisar till mig som streamar. Dick endast css och cs go

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd OBS. Och ställ in upload på runt 1.5-2Mbit. Kolla först din faktiska upload hastighet på t.ex speedtest.net/.

Men din själva CPU ska absolut inte ha några problem. Och streamar du i ca 1.5Mbit i 720p. Så bör det se rätt så hyfsat ut.

Det kostar som sagt ingenting att prova.. Så varför testar du inte streama först. Och sen se över om du behöver snabbare internet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

som tidigare sagt din dator klarar det, jag kan streama hyfsat många spel med OBS, med xsplit däremot kan jag knappt streama Röj.

jag streamade förut med 0.89 mbit uplina och det funkade okej för 2d spel t.ex heroes of might and magic 3 men med så låg hastighet får man en så låg bitrate på streamen så att så fort du rör bilden blir allt till mos i princip, får mycket större effekt i 3d spel. streamar nu med 5.8 upspeed och är för det mesta skarpt då.

om du tänkt streama wow arena på 2 mbit up tror jag du möjligtvis kan streama nån 480p / låg 720p variant med 1100-1200 bitrate? osäker på resultatet i så fall kommer nog inte se så bra ut alls men det är ju bara att testa annars.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

[QUOTE="Geforce9500gt;13605630"]

Skrivet av znorlaxvbg:

Gött. Det kan jag göra hört mycket on olika bit rates och sånt man ska ställa in har ett par kompisar till mig som streamar. Dick endast css och cs go

Japp, bitrates och bufferrate e det som hänger på din upload helt enkelt, låg bufferrate o sånt skapar en pixlig bild . D.v.s står du still så streamar du i grym kvalité men så fort du börjar röra dig blir det väldigt pixligt och suddigt rent av för viewern. Desto högre upload = destohögre buffer samt övriga isntällningar = bättre kvalité overall

Skrivet av ParasiteX:

Använd OBS. Och ställ in upload på runt 1.5-2Mbit. Kolla först din faktiska upload hastighet på t.ex speedtest.net/.

Men din själva CPU ska absolut inte ha några problem. Och streamar du i ca 1.5Mbit i 720p. Så bör det se rätt så hyfsat ut.

Det kostar som sagt ingenting att prova.. Så varför testar du inte streama först. Och sen se över om du behöver snabbare internet.

Precis, testa o streama, fråga polarna och googla runt lite på inställningsguider för programmet du väljer.
Titta itne på din egna stream i bakgrunden, det tuggar fps, vilket är uppenbart men när man streamar är det lätt hänt att man vill ha/glömmer den i bakgrunden

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Alltid funderat...vem fan ser på dom här streamana ? Finns ju hur mycket juniorer som helst som streamar här, men inga pro gamers.
Varför vill nån se på dig/er spela spel ? Inte meningen att vara jävlig är nånting som jag alltid funderat över bara....

Anledningen till att jag vill streama är väl mest för en kul grej. Kanske inte ska förvänta sig att jag är någon gladiator i pvp eller så, men är en hardcore raider. Inte vanligt att folk streama från raid. Hade även tänkt göra lite mer udda saker sånt man kan titta på från och till. Typ 1-90 på en sittning försöka mig på world record time 1-90 och lite sånt mest för en kul grej Sen om man märker att ingen bryr sig om ens stream slutar man väl

Visa signatur

Permalänk

Anledningen till att jag vill streama är väl mest för en kul grej. Kanske inte ska förvänta sig att jag är någon gladiator i pvp eller så, men är en hardcore raider. Inte vanligt att folk streama från raid. Hade även tänkt göra lite mer udda saker sånt man kan titta på från och till. Typ 1-90 på en sittning försöka mig på world record time 1-90 och lite sånt mest för en kul grej Sen om man märker att ingen bryr sig om ens stream slutar man väl

SÅdana är helt klart roligast! De flesta streams e skit tråkiga i underhållnignssyfte utan e mer eller mindre "look at me how good i am-guide"streams. Typ reckfull, skit många viewers men satan va tråkigt o glo på.
När Heaton streama satt jag o skratta när han körde, och han va rank 1 rogue men hade kul samtidigt. kolla på Båten som streamar ibland, en skön svensk rank 1 druid som är skit underhållande. Folk uppskattar det, när man skojjar runt med polarna och gärna på svenska då många viewers är deT: )

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av znorlaxvbg:

SÅdana är helt klart roligast! De flesta streams e skit tråkiga i underhållnignssyfte utan e mer eller mindre "look at me how good i am-guide"streams. Typ reckfull, skit många viewers men satan va tråkigt o glo på.
När Heaton streama satt jag o skratta när han körde, och han va rank 1 rogue men hade kul samtidigt. kolla på Båten som streamar ibland, en skön svensk rank 1 druid som är skit underhållande. Folk uppskattar det, när man skojjar runt med polarna och gärna på svenska då många viewers är deT: )

Jag och en annan polare satt mycket och streamde innan då mest random bgs. Där vi bland annat körde lite med folk som kollade på streamen. Och det var tydligen rätt uppskattat. Då vi fick ett 40 tal personer att titta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Datorspec

Internet lina

Jag tror att det större problemet ligger i din uppladdningshastighet faktiskt. Så jag tror inte du får ha så stora förväntningar. Du kan ju alltid testa, då får du det bästa svar du kan få!