SweClockers drop!

Grynig bild/pixlig bild helt plötsligt...

Permalänk
Medlem

Grynig bild/pixlig bild helt plötsligt...

Har en dator med följande delar som är ca 1,5 år gammal.
MSI H67MA-E35 REV B3
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V
Intel Core i5 2500 3,3GHz
Corsair SSD Force 3 Series 120GB

Nu har bilden blivit grynig/pixlig (speciellt vid svarta bakgrunder), annars fungerar den precis som vanligt.
Är det den inbyggda grafikkretsen som gett upp?
Något jag kan göra? Vilka delar skulle jag behöva byta?
Jättetacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte kör på 1080i.

Vad har du för skärm och vilken typ av kontakt använder du?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har en Samsung Syncmaster SA300 24" och använder en DVI-kabel mellan datorn & skärmen.

Permalänk

Pröva att byta kabel innan du köper nya delar! Gryn är vanligt vid signalförlust (inte total förlust utan förmisnkad signal).

(EDIT Digitala signaler kan börja gryna till sig, men bara på grund av signalförlust. Är en ledning helt av blir det inte glynigt utan du får antingen ingen bild eller en fin färg.)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Ska pröva en annan kabel.
Svårt att beskriva hur det ser ut. Om jag går in på en sida som tex har stora svarta rubriker så ser de svarta bokstäverna normala ut med skarpa kanter. Men i själva bokstäverna blir det grynigt. Ljusa små små prickar. Ungefär som om man tar och skriver med en svart font och sedan tar en vit sprejburk över det man nyss skrivit om ni förstår bättre hur jag menar. Ska testa med hdmi-kabel då, för det har jag hemma

Permalänk

Kolla även att din refresh rate stämmer överens med vad din monitor kan ta!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |