Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Precis, 1/10 av Sveriges befolkning tvingas betala för något de inte använder och jag tvivlar på att 8/10 skulle se på kanalerna om de hade möjligheten att inte köpa dem. Varför inte bara låta de som vill ha tillgång till SVT, UR och SR betala tv-avgiften precis som alla andra företag som sänder TV och radio gör? På svt-play kan man skapa ett enkelt inloggningssystem som man får ett konto till om man betalar avgiften. Varför ska inte SVT konkurrera på marknaden precis som alla andra kanaler måste göra? Vad gav SVT rätt till hela sveriges befolkning som kunder mot minst 20% av befolkningens vilja? Och varför ska man betala skatt för att inneha en tv-mottagare? Man betalar ju redan moms när man köper den precis som när man köper allt annat och det är inte något skadligt som innebär en extra kostnad för samhället.

Japp, Men då kommer nästa problem, Pengarna skulle inte räcka, SVT skulle behöva finansernas via reklam och detta skulle ju inte uppskattas utav de 10/8 som redan kollar på detta, Detta skulle sedan givetvis bli mycket större än de 1/10 som är arga för att det är som idag.

Problem uppstår och ibland får man lösa sig genom att inte alltid blir som man själv tycker. Sverige är demokratisk och ibland finns det ju nackdelar som nu. Skulle det bli folkomröstning om detta skulle 80% av rösterna ändå gå till att behålla systemet som det är idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

2 076 kronor per år är mycket pengar!
Vadå public service? Vi betalar för skit som allsång på skansen och antikrundan, fuck that! Det är inte public service!
Det är giriga människor som vill parasitera på andra människor för att få pengar!

Om dom vill ha betalt får dom lägga lösenord på deras SVT sida så bara den kan kommas åt av dom som har abonnemang.
Som om jag spelar musik offentligt och kräver folk på pengar... eller lägga upp en novell på webben och kräver folk på pengar.

Kan inte någon bara stänga ner SVT från Internet?
Jävla utpressning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Vad räknas som dator? Vilka komponenter måste vara monterade för att TV-mottagargränsen ska vara passerad?

I lagtexten verkar det som om alla "mottagare" med inbyggd bildskärm eller videoutgång är avgiftspliktiga. Är det en dator så måste du även ha tillgång till Internet så jag antar att ett nätverkskort också krävs (men som vanligt behöver inget vara inkopplat i vare sig nätverkskort eller grafikkort).

Enligt den definitionen ska även rena servermaskiner med oanvända videoutgångar vara "uppenbart avsedda för emottagning av TV-utsändning", haha!
>.<

Permalänk
Medlem

Radiotjänsten borde vara dom som betalar oss x antal kr i månaden för att fortsätta kolla på deras skit.

Permalänk

Baka in det i skatten!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla som driver webbsidor borde skicka fakturor till radiotjänst för att de kanske kommer besöka ens webbsida någon gång.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Baka in det i skatten!

Jo, Jag antar att du gärna vill det då du förmodligen är Singel, Men tänk alla som med barnfamiljer, Hur dyrt tror du det blir för dem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jo men det här är ju underbart

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Demokrati?

Vad betyder det begreppet egentligen? Hur kan man införa något som antagligen 95% av landets befolkning är emot i ett "demokratiskt" land?

Permalänk

Borde inte avgiften kunna sänkas nu då typ 30% av sveriges befolkning plötsligt blev betalningsskyldiga. Ganska stor bonus bara sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Tror ni rånartjänst ligister kommer gallra personer ute på stan med sina mobiler nu om de betalar?

Haha ja man skulle ju inte bli förvånad

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jo, Jag antar att du gärna vill det då du förmodligen är Singel, Men tänk alla som med barnfamiljer, Hur dyrt tror du det blir för dem?

Sedan när brukar barn betala skatt? (Förutom sommarjobb då) Förmodligen skulle det inte bli dyrare för en barnfamilj eftersom avgiften blir lägre om alla skulle stå för det via skatten.

Men att ta in avgiften via skatten är till och med en ännu sämre idé än dagens system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är väl mer rättvist på så vis?

Då betalar ju var person för sig istället för som det är nu. Vad är det logiskt sett som gör det rättvist att en barnfamilj på 5 betalar 2000kr/år till skillnad från en singel som betalar 2000kr/år, om något så är det ju väldigt orättvist.

Sen inför man en åldersgräns på 15år för skatten så är det ju inte så farligt. Och om man vill vara ytterligare förutseende, reducering på 50% på alla upp till 18 år.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Finns det någonting som är gratis numera?

Permalänk
Medlem

"Även de som har tillgång till en jobbdator är skyldiga att betala.
– Det är inte äganderätten som är avgörande utan möjligheten att titta, säger Victoria Bäckström."

...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Baka in det i skatten!

Jag vill varken betala eller se SVT. Varför ska jag då vara med och betala? Gör som Grekland, lägg ner statliga televisionen. Pengarna kan gå till mycket nyttigare saker i samhället som skola och sjukvård.

Citat:

Finns det någonting som är gratis numera?

Metro tidningar.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Herre jösses - och jag som medvetet skippat TV för att jag mest tycker det är skit och tar för mycket tid.

Om detta håller är det väl ändå på tiden att baka in det i skatten???

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tittar i princip inte på svensk TV sedan >5 år. Det enda rättvisa hade varit pay-per-view. Ibland kommer det ok dokumentärer såsom de om Palme eller Stenbeck. Helt orimligt att behöva betala flera tusen om året för det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Åt helvete med SVT! Låt pensionärs-jävlarna lära sig den nya världen istället för att tvinga på alla detta förlegade system.

Det ska inte bakas in i någon skatt. Om de som faktiskt nyttjar tjänsten fortfarande vill ha den kan de för fan betala för det själva! Få se hur långt de kommer då och vad de egentligen säger om hur önskad tjänsten är.

Eller lägg ned skiten direkt och lägg pengarna på något vettigare, t.ex. billigare kollektivtrafik och/eller ett ny räls för att separera gods- och persontåg, så att vi någon gång kan få fullfölja tidsplaneringen!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Varför inte bara skita i att betala den? Vi har varken TV, dator eller smartphone. Enklare än så blir det inte. Knackar dom på är det bara att ryta till och drämma igen dörren.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som gillar vissa delar av utbudet svt och sr erbjuder?

SR Dokumentär är ju fan det bästa man kan lyssna på i radioväg.

Betalar hellre 500 spänn i kvartalet till Svt och SR än 10 kr per år för trean och femman.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Hade jag fått valt frivilligt att köpa SVT 1 & 2 för 173 kr/mån , så hade jag inte gjort det.

Kan tänka mig att 75% skulle välja bort dessa kanaler och sedan skulle dom fått konkurrera som
dom privata tv kanalerna men för att det är statligt får dom grymma fördelar.

Detta borde vara det enda rättvisa kan man tycka.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Så jävla bra

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Det är väl mer rättvist på så vis?

Då betalar ju var person för sig istället för som det är nu. Vad är det logiskt sett som gör det rättvist att en barnfamilj på 5 betalar 2000kr/år till skillnad från en singel som betalar 2000kr/år, om något så är det ju väldigt orättvist.

Sen inför man en åldersgräns på 15år för skatten så är det ju inte så farligt. Och om man vill vara ytterligare förutseende, reducering på 50% på alla upp till 18 år.

Jovisst, Men den som är Singel har ju en TV eller till och med två, Frågan är ska man betala per TV eller per person som tittar på TV.
Den som bor i familj har oftast inte mer än 2 tv-apparater, Det vill säga att den som lever Singel har oftast lika många TV-apparater som i en familj.

Visa signatur

Permalänk

SVT=Jönssonligan

Permalänk
Avstängd

De kommer fortfarande inte att få ett enda öre av mig. Det kan de glömma. Hamnar hellre i fängelse om det skulle krävas.

Det är en principsak.

Permalänk
Medlem

ni kan läsa min signatur nedan:

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk

Hur får jag in SVT-Play från terminalen i Ubuntu Server ?

Svtplay.se ser inte alls bra ut i lynx (textbaserad webbläsare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hade jag fått valt frivilligt att köpa SVT 1 & 2 för 173 kr/mån , så hade jag inte gjort det.

Kan tänka mig att 75% skulle välja bort dessa kanaler och sedan skulle dom fått konkurrera som
dom privata tv kanalerna men för att det är statligt får dom grymma fördelar.

Detta borde vara det enda rättvisa kan man tycka.

Tänker man i de banorna så glömmer man bort syftet med Public Service, kanalerna finns av en anledning. Om vi släpper på Public Service så är det som i USA inom ett par år, mediagiganter som styr och kanalerna är mer färgade än partierna själva.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Avstängd

Tänker aldrig någonsin betala en tv avgift bara för att det är tekniskt möjligt att titta på kanal 1 på min dator, det kan dom fetglömma alltså.

Skulle någon undra vad jag använder min internetlina till så är det för att jag har en nätverkskrivare hemma som jag skriver ut med från jobbet.

Visa signatur