man ringer upp mina morföräldrar och säger att de har virus.

Permalänk
Medlem

man ringer upp mina morföräldrar och säger att de har virus.

Hej, igår när min morfar satt och spelade kort på datorn så ringde en man upp och pratar engelska med utländsk brytning. De la på innan han hade pratar klart, men de lyckades tyda till att han sa "din dator kommer att sluta fungera" innan de la på. dagen efter gick inte datorn igång. Jag har inte hunnit kolla på det än och jag förstår att de råkat ut för virus. men det jag undrar mest är hur de lyckats få tag i mina morföräldrars nummer, då de ringde upp dem? och vad kan möjligtvis viruset ha gjort så att datorn inte kan starta, raderat bios? enligt min morfar kommer det inte ens upp någon text på skärmen längere, men han är gammal så han förstår nog inte allt, han kan lika väl mena att windowsloggan inte kommer upp.

någon mer som råkat ut för något liknande? jag hoppas bara att jag kommer få ut deras foto från de alla deras resor med hjälp av en recovery CD. min första tanke var att viruset raderat viktiga windowsfiler så att windows inte går igång.

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk

Låter skumt...
Gjorde din morfar något som de sa, tex att installera nåt program som skulle installeras?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Är väll förmodligen bara dom här vanliga skojarna som ringer från "microsoft" med utländsk brytning ofta indisk säger att man har ett problem med sin windows dator och att dom vill att man går in på någon specifik hemsida för att fixa problemet.
Antingen så har din morfar gått in på sidan och fått virus datorn kräver en omformatering eller så hade han bara en jävla otur att datorn dog under den tiden som han ringde av en slump.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Är väll förmodligen bara dom här vanliga skojarna som ringer från "microsoft" med utländsk brytning ofta indisk säger att man har ett problem med sin windows dator och att dom vill att man går in på någon specifik hemsida för att fixa problemet.
Antingen så har din morfar gått in på sidan och fått virus datorn kräver en omformatering eller så hade han bara en jävla otur att datorn dog under den tiden som han ringde av en slump.

This ^

Förmodligen har din morfar inte fått något virus, utan det är den klassiska "jag ringer från microsoft, din dator har virus, installera detta så hjälper vi dig"

Eftersom samtalet avslutades är det nog ingen fara.

Dom som ringer tar bara nummer direkt ur telefonkatalogen, dom ringde min farsa oxå, som kört mac sedan -94 lol...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1097811...
Om de inte gjorde något med datorn under samtalet är det ju bara ett rent sammanträffande att datorn krånglade samtidigt.

Bedragarna som ringer har ingen aning om vem de ringer till. Nästan alla har ju en Windowsdator, så de behöver inte bry sig om den detaljen.