Windows 8.1 får startknapp med funktionalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_jimmie:

VÄRLDENS SÄMSTA JÄMFÖRELSE står Aleshi för. Metallica till Spotify vs Metro till Windows... ena är valbart, den andra går undvika men inte helt.
Win 8, världens sämsta Windows för desktop användare.

Nej, det är PRECIS samma sak. Vill man inte använda apparna så behöver man inte! Finns inget krav på att du måste ladda ner Angry Birds eller någon annan jäkla mobilapp om du inte vill. Om du känner att du måste göra en halmgubbe och på detta falska vis vrida det jag säger till något annat så säger det väl lite om resonligheten bakom ditt ställningstagande kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är den klassiska menyn jag och många andra vill åt och det lustiga med Windows 8 är att den finns i systemet, men Microsoft låter oss inte använda den (och många liksom jag, vägrar tredjepart mjukvara).

Windows 8 ständiga fullskärmsläge är rent ut sagt äckligt att använda, men det är väl en högst subjektiv bedömning.

Vad är det den nya startmenyn inte kan göra? Varför är det ett problem att den utnyttjar död skärmyta bättre? Och som sagt angående fullskärmsläget, använd inte fullskärmsapparna då. Använd bara startmenyn som du använde den gamla så är det inga praktiska problem alls. Sedan kan du ha något subjektivt mot det så klart hur mycket du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det var tråkigt att höra, det finns ju nativt på Windows 7
Någon sa till mig att Windows 8 fokuserade en hel del resurser under utvecklingen bara för att man ska kunna installera det på hårdvara med touch funktioner... O_o

En hel del är en underdrift de tog alla resurser och glömde alla andra inmatning metoder.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad är det den nya startmenyn inte kan göra? Varför är det ett problem att den utnyttjar död skärmyta bättre? Och som sagt angående fullskärmsläget, använd inte fullskärmsapparna då. Använd bara startmenyn som du använde den gamla så är det inga praktiska problem alls. Sedan kan du ha något subjektivt mot det så klart hur mycket du vill.

Skrivet av Aleshi:

Nej, det är PRECIS samma sak. Vill man inte använda apparna så behöver man inte! Finns inget krav på att du måste ladda ner Angry Birds eller någon annan jäkla mobilapp om du inte vill. Om du känner att du måste göra en halmgubbe och på detta falska vis vrida det jag säger till något annat så säger det väl lite om resonligheten bakom ditt ställningstagande kanske?

Jag vet inte riktigt hur du orkar. Men vi gör det väldigt enkelt en gång och skiter i apparna. Har du någon som helst förståelse för att folk inte vill ha en fullskärmsmeny som täcker allt de kan tänkas ha öppet? Inga undanförklaringar på användarteknikaliteter utan just detta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

För mig är det inte död skärmyta, jag har en enorm skärmyta och att hålla på att Windows-tabba för att komma åt innehåll samtidigt som jag har mitt aktuella arbete framme, är omständigt. Och nej, det går inte att använda "startmenyn som jag använde den gamla", och jo, det skapar praktiska problem - för mig.

Vi vänder på det, vad skulle det störa DIG om vi andra fick som vi ville? Ett val att INTE ha den "makabra underbara enorma fullskärmsmenyn". Men nej, Microsoft försöker få Windows 8 att integreras med ett OS för mobiler som ingen tillverkare vill ta i längre. Jag menar, vad har vi kvar - Nokia? Grymt populärt märke som alla verkar använda...och detta är vad Microsoft vill att vi ska vänja oss vid. Ett mobil OS i desktopmiljö, urbotat korkat.

Att sen Microsoft hävdar att det inte går att använda senare DirectX versioner i "äldre" OS måste vara det största skitsnacket någonsin. Självklart vill dom att alla ska köpa det nya, men om är inte alla nöjda...då tycker du att man bara ska svälja skiten och ta sig vidare?

Microsoft som behandlar kunder på det här sättet är genomruttet och det är ingen hemlighet att företaget skjuter sig i fötterna gång- på gång. När andra tillverkare börjar lämna DirectX för OpenGL och dylikt (vilket redan börjar ske), då kan Microsoft stå där med sitt skit till operativsystem.

Mig kvittar det hur mycket du älskar det och vill försvara det, faktum är att mångfalden avskyr vad Microsoft har gjort med Windows 8....och du får helt enkelt svälja att andra inte bär samma åsikt som du själv gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

För mig är det inte död skärmyta, jag har en enorm skärmyta och att hålla på att Windows-tabba för att komma åt innehåll samtidigt som jag har mitt aktuella arbete framme, är omständigt. Och nej, det går inte att använda "startmenyn som jag använde den gamla", och jo, det skapar praktiska problem - för mig.

Vi vänder på det, vad skulle det störa DIG om vi andra fick som vi ville? Ett val att INTE ha den "makabra underbara enorma fullskärmsmenyn". Men nej, Microsoft försöker få Windows 8 att integreras med ett OS för mobiler som ingen tillverkare vill ta i längre. Jag menar, vad har vi kvar - Nokia? Grymt populärt märke som alla verkar använda...och detta är vad Microsoft vill att vi ska vänja oss vid. Ett mobil OS i desktopmiljö, urbotat korkat.

Att sen Microsoft hävdar att det inte går att använda senare DirectX versioner i "äldre" OS måste vara det största skitsnacket någonsin. Självklart vill dom att alla ska köpa det nya, men om är inte alla nöjda...då tycker du att man bara ska svälja skiten och ta sig vidare?

Microsoft som behandlar kunder på det här sättet är genomruttet och det är ingen hemlighet att företaget skjuter sig i fötterna gång- på gång. När andra tillverkare börjar lämna DirectX för OpenGL och dylikt (vilket redan börjar ske), då kan Microsoft stå där med sitt skit till operativsystem.

Mig kvittar det hur mycket du älskar det och vill försvara det, faktum är att mångfalden avskyr vad Microsoft har gjort med Windows 8....och du får helt enkelt svälja att andra inte bär samma åsikt som du själv gör.

WORD !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurdinE:

Ja. Microsoft har gått ut officiellt med information att version 8.1 är en gratis uppgradering.

Om startknappen syns eller inte är annars inget problem. Det lilla som är bra med uppgraderingen är att Windows kan boota direkt till skrivbordet.

Tycker annars det är helt okej att använda bara att det är störande att filändelserna är knutna till appar som standard. Sitter man på en stationär dator borde standardprogrammen vara varianterna för desktop. Går att ställa om, men det tar onödig tid och visar bara på Microsofts arrogans.

Fler möjligheter att kunna anpassa startskärmen samt hur de gjort om sökfunktionen får väl nästan kvala in som bra nyheter i uppgraderingen också? Håller helt med om vad du säger om standardprogrammen fast lite småpillande efter en nyinstallation är ju inget som är unikt för Windows 8 direkt, tog ändå inte mer än knappt en minut att högerklicka och avinstallera de appar som följde med. Visst, krasst sett en onödig minut men inte mer än att fixa med inställningar för olika grejer man fått göra i tidigare windowsversioner ändå.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är den klassiska menyn jag och många andra vill åt och det lustiga med Windows 8 är att den finns i systemet, men Microsoft låter oss inte använda den (och många liksom jag, vägrar tredjepart mjukvara).

Windows 8 ständiga fullskärmsläge är rent ut sagt äckligt att använda, men det är väl en högst subjektiv bedömning.

Ja lär vara subjektivt då ingen riktigt kunnat framföra några objektivt hållbara argument.

Skrivet av KTL:

Jag vet inte riktigt hur du orkar. Men vi gör det väldigt enkelt en gång och skiter i apparna. Har du någon som helst förståelse för att folk inte vill ha en fullskärmsmeny som täcker allt de kan tänkas ha öppet? Inga undanförklaringar på användarteknikaliteter utan just detta.

Jag förstår att folk vill det, jag förstår också att folk är vanemänniskor. Jag har dock lite svårt att det kan råda sådan masshysteri kring att hata Windows 8 när ingen faktiskt framför praktiskt hållbara argument för vad det är som fungerar sämre.

Skrivet av Segas:

Vadå Windows-tabba? Vad har det med någonting att göra över huvud taget? Har du den klassiska startmenyn framme så är det en teknisk OMÖJLIGHET att interagera med andra program på skärmen utan att startmenyn minimeras. PRECIS som med nya windows. Nya Windows använder alltså denna yta som tidigare varit en omöjlighet att interagera med när startmenyn är uppe. Och man tabbar inte in startmenyn eller därifrån när man startat ett program, varken med nya eller gamla startmenyn. När du klickat på programmet du ville öppna så öppnas det och startmenyn stängs, precis som med den gamla!

Skrivet av Segas:

Det stör mig att folk argumenterar utifrån oförstånd. Det finns horder med människor som klagar på Windows 8, men när man frågar vad som är fel så blir det känsloargument och argument baserade på missförstånd. Känns som när man ser facebookuppdateringen som lyder "Men jävla busschaufförer, om ni vill att vi ska åka kollektivt varför strejkar ni då?". Argument baserat på ignorans och inget annat.

Om Microsoft hade spärrat så att Windows 3.0 och senare Windows-versioner enbart fungerade i gulbeigea AT-chassin av ett givet mått så hade det nog varit Apple som haft det ledande OS:et idag. Genom att låta Windows vara tillgängligt på en rad apparater så har de blivit störst. Men om De ska ha olika OS för telefoner, läsplattor, hybrider och datorer så kommer de inte stå sig. De är inte odödliga. Klassiska bärbara datorer är snart minoritet och ger plats för hybrider, ja även telefoner kommer nog tids nog ta andelar när du bara lägger dem på en induktionsplatta och NFC ser till att skärm, mus och tangentbord ansluter automagiskt med WiDi och Bluetooth.
Den mobila datormarknaden är redan 80% idag, och den växer obehindrat. Vad händer när dessa övergår till att vara hybrider och Android utvecklas till att hantera sann multitasking med fönsterhantering? Om inte Windows är kompatibelt med dessa bärbara enheter då så har de bara den krympande stationära marknaden kvar. Och den som är majoritet är den som stora program utvecklas främst för. Det är inte utan anledning som de allra flesta program har utvecklats för Windows. 2018 kan Windows 7-liknande OS vara stora fortfarande, men ett välutvecklat Android kommer utgöra ett duktigt hot när de norpar hybridmarknaden som lär vara enorm då. Hur ser det ut 2025 utan ett Windows anpassat för detta? Och vilka avkall får Microsoft göra då? Jo de får halvt om halvt forcera in sitt nya gränssnitt för att det ska få vara med då och därmed få vanemänniskor att hata dem, men de är vana vid detta. Men funktionaliteten finns kvar. Går fortfarande utmärkt att jobba vid en Win8-dator. Man behöver inte köra appar, och man behöver inte peka överallt. Man kan arbeta i sin behagliga desktopmiljö som alltid. Startmenyn täcker bara större del av skärmen. Men som sagt så är det dödyta då man inte kan interagera med den ytan i tidigare Windows heller.

Jag vill se den som utvecklar en bättre strategi som faktiskt håller innan man klagar på Microsoft. Ja jag vill se någon som förstår deras strategi alls innan de klagar till att börja med.

Skrivet av Segas:

Håller med, men fullkomligt orelaterat.

Skrivet av Segas:

Jag älskar det inte det minsta, lite låg nivå att du ska försöka få det att låta som att jag har några känslomässiga dragningar till Win8. Jag tycker bara inte om när folk tycker saker utan att kunna backa upp det. Och det är väldigt mycket obildat skitsnack om Win8 som oftast är mer känsloargument från vanemänniskor snarare än konkreta argument.

Permalänk
Medlem

Och självklart går det inte att få ett helt nytt gränssnitt helt rätt från början. Första Windows hade ingen startmeny alls, och när den väl kom så var den i en helt annan form än i dag. Det ändras och förbättras efter användarnas önskemål och kritik. Apple har ju fått ändra ganska kraftigt i iOS då Androids möjligheter avslöjat väldiga begränsningar i gamla iOS. Att sitta med en iPhone 3G med original iOS idag är ju oanvändbart. Så utvecklingen vi ser i MUI ser jag som självklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag förstår att folk vill det, jag förstår också att folk är vanemänniskor. Jag har dock lite svårt att det kan råda sådan masshysteri kring att hata Windows 8 när ingen faktiskt framför praktiskt hållbara argument för vad det är som fungerar sämre.

Jag citerar det jag skrev till RobCar som också sammanfattar det här. För det du, han och en liten grupp högljudda menar med "praktiskt hållbara argument" som passar enbart er själva finns inte. Börjar du leta hittar du mängder med kritik som är godtagbar till varför Win 8 inte uppskattas. Men jag undrar om ni har vilja och stake att både se och inse det.

Skrivet av KTL:

Och har man ändå förståelse för varför det blev som det blev och kommer med konstruktiv kritik så är ändå ni totalitära evangelister framme och ignorerar vartenda ord av det medvetet. Så det kvittar ju att be om eller hur? De flesta av er sammanfattar all kritik under "UÄÄÄ ingen starknapp". Då har ni verkligen ingen förmåga att sålla och ta till er det viktiga. Och det märks.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag citerar det jag skrev till RobCar som också sammanfattar det här. För det du, han och en liten grupp högljudda menar med "praktiskt hållbara argument" som passar enbart er själva finns inte. Börjar du leta hittar du mängder med kritik som är godtagbar till varför Win 8 inte uppskattas. Men jag undrar om ni har vilja och stake att både se och inse det.

Jag hittar mängder med kritik, men jag prövar dess gångbarhet och ser att den inte håller. Det är därför jag hamnar i dessa diskussioner, jag försöker verkligen klämma fram ett bra argument från de som hatar Win8. Men det slutar med att svaren man får lyder i stil med "Det är fult", "Det är min åsikt" eller som du nu gör "Leta, andra har bra argument men jag kan inte säga vilka de är".

Permalänk
Inaktiv

Jag har använt w8 sedan det kom ut och tycker det är bra mycket mer användarvänligt och snabbare än w7.
I början tyckte jag det var konstigt och rörigt men inte när man nu vant sig.

Har w7 på laptopen och där måsta man klicka sig runt hela tiden i startmenyn för att komma till olika delar och det tar tid och vi människor har ju begränsat med tid så kan man vinna lite på det så har man bra mycket mer tid över till annat då vi sitter rätt mycket vid datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag hittar mängder med kritik, men jag prövar dess gångbarhet och ser att den inte håller. Det är därför jag hamnar i dessa diskussioner, jag försöker verkligen klämma fram ett bra argument från de som hatar Win8. Men det slutar med att svaren man får lyder i stil med "Det är fult", "Det är min åsikt" eller som du nu gör "Leta, andra har bra argument men jag kan inte säga vilka de är".

Och det bottnar i din egen vanföreställning om att du tror att du har rätt, dem har fel och ska tryckas ner därför att. Så ligger det till och jag hoppas du tröttnar framöver. Din favoritprodukt är inte andras favorit och då behöver du inte leka vit riddare och övertala folk om att dem har fel. Som verkligheten ser ut har Microsofts vision och grundidé misslyckats och de har felbedömt vad marknaden efterfrågade. Då får dem som varje annan producent först försöka rädda sin produkt (Win 8.1) eller sedan tänka om igen. Det är inte mer komplicerat än så och vi får se vart det slutar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vadå Windows-tabba? Vad har det med någonting att göra över huvud taget? Har du den klassiska startmenyn framme så är det en teknisk OMÖJLIGHET att interagera med andra program på skärmen utan att startmenyn minimeras. PRECIS som med nya windows. Nya Windows använder alltså denna yta som tidigare varit en omöjlighet att interagera med när startmenyn är uppe. Och man tabbar inte in startmenyn eller därifrån när man startat ett program, varken med nya eller gamla startmenyn. När du klickat på programmet du ville öppna så öppnas det och startmenyn stängs, precis som med den gamla!

Tja, om jag ska försöka förstå de som vill se sina andra program så är det ju så att även om man inte kan interagera med andra program, så kan man se innehållet i t.ex. en manual eller hemsida. Sitter jag och ska leta upp rätt saker i startmenyn så är det enklare om jag ser instruktionerna till vad jag ska göra medan jag gör det.

Nu är det inte något stort problem för mig personligen, men jag använde knappt startmenyn till annat än att köra igång regedit, kontrollpanelen och stänga av datorn, vilket funkar enkelt och bra i ClassicShell.

Jag tyckte iofs att redan den stora menyn de la till i XP var för bloatad, så jag körde på win-2000-looken då, och senare har kört ClassicShell även i Windows 7

Man fick ju lite förbättringar i utforskaren då också, som jag saknade från XP.
(Vilket inte heller är något problem längre eftersom jag köpte mig ett ex av DirectoryOpus och kan strunta totalt i hur värdelöst det är att göra annat än enklare saker i Explorer, men det var ett litet sidospår.)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Och det bottnar i din egen vanföreställning om att du tror att du har rätt, dem har fel och ska tryckas ner därför att. Så ligger det till och jag hoppas du tröttnar framöver.

Och du argumenterar här eftersom du blev slagen som liten och är rädd för mörkret och människor med konstigt skratt.
Nä just det, kanske inte ska angripa folk med dumheter sådär? Jag har ingen vanföreställning om att jag har rätt. Däremot kräver jag argument, jag är inte religiös och försöker att inte ge efter för känslogrundat tyckande. När folk tycker saker väldigt mycket i en fråga utan att kunna argumentera för det så ifrågasätter jag alltid, i alla sammanhang!
Och det är inte för att trycka ned, sådana låga syften ägnar jag mig inte åt, du kanske ska fundera på hur du fungerar dock om du projicerar sådana avsikter på människor, allra helst när du försöker förminska dem och trycka ner dem så som du precis gjorde.
Jag gör det för att jag inte står ut med att så många av världens problem grundar sig i att folk tycker det som är lätt att tycka snarare än att undersöka saker. Framförallt när det handlar om att tycka saker om de som styr, polisen eller företag.
Ett praktexempel är att alla vet att USA bara är ute efter olja, även fast de inte lagt beslag på några oljekällor i Irak och numera importerar mindre olja från Irak än de gjorde innan kriget. Utöver det så är Irak det enda landet som producerar några större mängder olja som de ens invaderat. Men det är en lätt åsikt, man behöver inte veta något, man kan tycka den och brinna för den. Och det är sådana människor som t.ex. rt.com utnyttjar till att sprida sina dumheter med.

Jag ser helt enkelt folks benägenhet till att bara tycka lätta saker som det största hindret mot en fredlig och välfungerande värld. Nu är det en bit bort från diskussionen om Windows 8, men du ifrågasatte mina motiv, och det handlar om inställningen. Om alla bara krävde hållbara argument av sig själva och av andra innan de tyckte en massa så skulle världen vara en bättre plats. Och det handlar om just det, jag vill leva i en värld där folk tänker en extra gång.

En annan sak jag ser fram emot är en värld där vi inte har 15 olika typer av datorer från klockan upp till filservern. Jag ser positivt på att kunna använda framtidens telefoner som persondatorer. Med dagens teknik kan du redan tillverka en telefon med trådlös laddning, NFC, WiDi och Bluetooth som blir en fullstor dator så fort du lagt den på skrivbordet. Inte i7-snabb, men snabb nog för mycket redan idag. Bakåtsträvare motverkar denna utvecklingen.

Skrivet av KTL:

Din favoritprodukt är inte andras favorit och då behöver du inte leka vit riddare och övertala folk om att dem har fel. Som verkligheten ser ut har Microsofts vision och grundidé misslyckats och de har felbedömt vad marknaden efterfrågade. Då får dem som varje annan producent först försöka rädda sin produkt (Win 8.1) eller sedan tänka om igen. Det är inte mer komplicerat än så och vi får se vart det slutar.

Windows 8 är ingen favoritprodukt. Jag ser dock vad Microsoft vill göra och stör mig på att det dräller av lågutbildade människor av normalintelligens som tror att de kan avfärda den övergripande strategin hos ett företag som har några av industrins skarpaste hjärnor, utan att kunna argumentera för hur det egentligen är fel. Du säger att de misslyckats, hur tror du ens att du kan uttala dig om det redan? Effekten ser du kanske 2020, de är medvetna om att folk blir missnöjda i början, de har erfarenhet av det.

Det är inte så enkelt som att de bara släppt fel gränssnitt av misstag och att några snoriga BF3-spelare i Sverige kan förklara för dem att de gjort fel. Även fast det är den åsikten som är lättast att ha.

EDIT: Säger inte att jag inte har fel. Men jag kommer fortsätta ifrågasätta tills dess att någon kan förklara sin ståndpunkt med annat än känsloargument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Tja, om jag ska försöka förstå de som vill se sina andra program så är det ju så att även om man inte kan interagera med andra program, så kan man se innehållet i t.ex. en manual eller hemsida. Sitter jag och ska leta upp rätt saker i startmenyn så är det enklare om jag ser instruktionerna till vad jag ska göra medan jag gör det.

Nu är det inte något stort problem för mig personligen, men jag använde knappt startmenyn till annat än att köra igång regedit, kontrollpanelen och stänga av datorn, vilket funkar enkelt och bra i ClassicShell.

Samma här. Jag tror i alla fall att det är en minoritet av människorna som är såpass ovana vid datorer att de måste följa en guide för hur de ska öppna program i startmenyn och därmed behöver se bakgrunden, samtidigt så undrar jag om man inte är så pass ovan i så fall att man snarare har nytta av en tydlig startmeny som får plats med många stora tydliga tiles.

Skrivet av blackeagle:

Jag tyckte iofs att redan den stora menyn de la till i XP var för bloatad, så jag körde på win-2000-looken då, och senare har kört ClassicShell även i Windows 7

Man fick ju lite förbättringar i utforskaren då också, som jag saknade från XP.
(Vilket inte heller är något problem längre eftersom jag köpte mig ett ex av DirectoryOpus och kan strunta totalt i hur värdelöst det är att göra annat än enklare saker i Explorer, men det var ett litet sidospår.)

Ja, och designen i XP var hemsk. Jag kör fortfarande win2000-look på mitt Windows 7. Windows 2000 är det bästa de har gjort. För en dator idag skulle jag helst se 64-bit Windows 2000 med DX11-stöd. Är inte alls förtjust i utvecklingen som började med Win XP då mappar har virtuella namn och begränsningar även för vanliga administratörskonton, och sedan detta med ribbons, upplever att det tar mycket längre tid och är svårare att överblicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Wall of text om att du ser och bakar ihop alla typer av kritiker som infantila och obildade när de inte håller med dig.

Jag tror inte jag når fram till dig så jag ger upp. Du begrep nada av vad jag ville förmedla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag tror inte jag når fram till dig så jag ger upp. Du begrep nada av vad jag ville förmedla.

EDIT: Mitt initiala svar var baserat på en feltolkning. Behåller det oredigerat nedan:

Du är argumentlös och använder personangrepp, och du kallar mig infantil och obildad?
Kan du klandra mig för att fortsätta söka svar av er? När ni gör som du gör nu istället för att faktiskt presentera något argument.

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Det stör mig att folk argumenterar utifrån oförstånd. Det finns horder med människor som klagar på Windows 8, men när man frågar vad som är fel så blir det känsloargument och argument baserade på missförstånd. Känns som när man ser facebookuppdateringen som lyder "Men jävla busschaufförer, om ni vill att vi ska åka kollektivt varför strejkar ni då?". Argument baserat på ignorans och inget annat.

Om Microsoft hade spärrat så att Windows 3.0 och senare Windows-versioner enbart fungerade i gulbeigea AT-chassin av ett givet mått så hade det nog varit Apple som haft det ledande OS:et idag. Genom att låta Windows vara tillgängligt på en rad apparater så har de blivit störst. Men om De ska ha olika OS för telefoner, läsplattor, hybrider och datorer så kommer de inte stå sig. De är inte odödliga. Klassiska bärbara datorer är snart minoritet och ger plats för hybrider, ja även telefoner kommer nog tids nog ta andelar när du bara lägger dem på en induktionsplatta och NFC ser till att skärm, mus och tangentbord ansluter automagiskt med WiDi och Bluetooth.
Den mobila datormarknaden är redan 80% idag, och den växer obehindrat. Vad händer när dessa övergår till att vara hybrider och Android utvecklas till att hantera sann multitasking med fönsterhantering? Om inte Windows är kompatibelt med dessa bärbara enheter då så har de bara den krympande stationära marknaden kvar. Och den som är majoritet är den som stora program utvecklas främst för. Det är inte utan anledning som de allra flesta program har utvecklats för Windows. 2018 kan Windows 7-liknande OS vara stora fortfarande, men ett välutvecklat Android kommer utgöra ett duktigt hot när de norpar hybridmarknaden som lär vara enorm då. Hur ser det ut 2025 utan ett Windows anpassat för detta? Och vilka avkall får Microsoft göra då? Jo de får halvt om halvt forcera in sitt nya gränssnitt för att det ska få vara med då och därmed få vanemänniskor att hata dem, men de är vana vid detta. Men funktionaliteten finns kvar. Går fortfarande utmärkt att jobba vid en Win8-dator. Man behöver inte köra appar, och man behöver inte peka överallt. Man kan arbeta i sin behagliga desktopmiljö som alltid. Startmenyn täcker bara större del av skärmen. Men som sagt så är det dödyta då man inte kan interagera med den ytan i tidigare Windows heller.

Jag vill se den som utvecklar en bättre strategi som faktiskt håller innan man klagar på Microsoft. Ja jag vill se någon som förstår deras strategi alls innan de klagar till att börja med.

Här pratar du om VAD som kan hända, men inte har skett. Det fanns många som gav sig på Windows till mobiler men kvar står bara Nokia (vad jag kan komma på just nu), det gynnar inte direkt ditt argument om vad som kommer att ske i framtiden. Ingen kan svara på det, så vad som KAN hända är oväsentligt. Ska man disskutera andra utvecklare så är det ju Android som är den stora vinnaren, här lyssnas det på vad användarna vill ha, inte vad utvecklarna vill att användarna ska använda.

Microsoft's strategier har på senare tid varit flera direkta pistolskott i foten - ta Xbox One lanseringen som ett exempel.

Och jag ber om ursäkt för min bordusa framfart i det förra inlägget, det sista stycket var inte alls schysst formulerat. Det är helt enkelt så att man inte kan vara överens om allt, eller hur?

Jag uppskattar dock en diskussion med en vettig människa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du är argumentlös och använder personangrepp, och du kallar mig infantil och obildad?
Kan du klandra mig för att fortsätta söka svar av er? När ni gör som du gör nu istället för att faktiskt presentera något argument.

Läser du igen så ser du att jag inte kallade dig något alls utan hur du verkar se på andra Lugna ner dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Här pratar du om VAD som kan hända, men inte har skett. Det fanns många som gav sig på Windows till mobiler men kvar står bara Nokia (vad jag kan komma på just nu), det gynnar inte direkt ditt argument om vad som kommer att ske i framtiden. Ingen kan svara på det, så vad som KAN hända är oväsentligt. Ska man disskutera andra utvecklare så är det ju Android som är den stora vinnaren, här lyssnas det på vad användarna vill ha, inte vad utvecklarna vill att användarna ska använda.

Microsoft's strategier har på senare tid varit flera direkta pistolskott i foten - ta Xbox One lanseringen som ett exempel.

Och jag ber om ursäkt för min bordusa framfart i det förra inlägget, det sista stycket var inte alls schysst formulerat. Det är helt enkelt så att man inte kan vara överens om allt, eller hur?

Jag uppskattar dock en diskussion med en vettig människa!

Ja windows Phone är inte mycket att ha, främst för att de är sena men även för att det är ganska ofritt. Men det stödjer tvärtom mitt argument. De måste ha en gemensam flexibel plattform. Apple gör samma misstag med iOS. Om inte deras telefoner och plattor övergår till OSX inom några år så kommer de få det svårt. Övergår de till OSX köper jag kanske en iPhone igen.
Och håller med. Xbox One är ett hjärnsläpp manifesterat i fysisk form. Där är en marknad där det är viktigt att ha unga spelentusiasters åsikter inblandat utvecklingen.

Och nej, man kan ju inte vara överens om allt, men jag vill alltid förstå andras ställningstagande ändå. :/
Och tack. Hoppas du fortsätter tycka jag är vettig. Hoppas det inte blir för svårt, lider ju tyvärr av ett typiskt internetsyndrom. Möter man två otrevliga och oresonliga men även en trevlig och resonlig som står för samma åsikt i en så anonym värld som internet så smälter de lätt ihop som en gemensam motpart, och man får då lätt samma lite skarpare ton mot alla tre.

Skrivet av KTL:

Läser du igen så ser du att jag inte kallade dig något alls utan hur du verkar se på andra Lugna ner dig

Helt sant. My bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och självklart går det inte att få ett helt nytt gränssnitt helt rätt från början. Första Windows hade ingen startmeny alls, och när den väl kom så var den i en helt annan form än i dag. Det ändras och förbättras efter användarnas önskemål och kritik. Apple har ju fått ändra ganska kraftigt i iOS då Androids möjligheter avslöjat väldiga begränsningar i gamla iOS. Att sitta med en iPhone 3G med original iOS idag är ju oanvändbart. Så utvecklingen vi ser i MUI ser jag som självklar.

Verkar som att många förväntade sig att Windows 8 skulle bli en fullträff på första försöket. Kritikerna verkar inte förstå hur enormt svårt detta är med tanke på de stora förändringar som kom i Windows 8 gentemot tidigare Windows-versioner. Det är som i all större systemutveckling och kravhantering; det är sällan man sätter mitt i prick på en gång. Det tar sin lilla tid att få allt rätt.

Och som jag tidigare påpekat i en annan tråd: utan Modern UI och alla de sakerna som hör till hade Windows 8 blivit en mindre uppdatering av Windows 7. I det läget är det nog rimligt att anta att Windows 8 sålt betydligt sämre än vad det gjort hittills. Samtidigt hade Microsoft fått kritik för att sakna innovationsförmåga och vilja att testa något nytt. De hade framstått som ett omodernt företag som står stilla och stampar samtidigt som konkurrenterna avancerar. Just därför är förändringarna och den nya funktionaliteten som kommer i Windows 8 mer eller mindre nödvändigt för att Windows inte ska bli ett omodernt OS och tappa konkurrensförmåga. Sen handlar resten bara om att optimera och förbättra det nya i Windows 8, vilket kommer ta lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Verkar som att många förväntade sig att Windows 8 skulle bli en fullträff på första försöket. Kritikerna verkar inte förstå hur enormt svårt detta är med tanke på de stora förändringar som kom i Windows 8 gentemot tidigare Windows-versioner. Det är som i all större systemutveckling och kravhantering; det är sällan man sätter mitt i prick på en gång. Det tar sin lilla tid att få allt rätt.

Och som jag tidigare påpekat i en annan tråd: utan Modern UI och alla de sakerna som hör till hade Windows 8 blivit en mindre uppdatering av Windows 7. I det läget är det nog rimligt att anta att Windows 8 sålt betydligt sämre än vad det gjort hittills. Samtidigt hade Microsoft fått kritik för att sakna innovationsförmåga och vilja att testa något nytt. De hade framstått som ett omodernt företag som står stilla och stampar samtidigt som konkurrenterna avancerar. Just därför är förändringarna och den nya funktionaliteten som kommer i Windows 8 mer eller mindre nödvändigt för att Windows inte ska bli ett omodernt OS och tappa konkurrensförmåga. Sen handlar resten bara om att optimera och förbättra det nya i Windows 8, vilket kommer ta lite tid.

Precis, och angående det där om att det inte ska bli omodernt och tappa konkurrensförmåga så har vi en aktuell nyhet:
http://www.sweclockers.com/nyhet/17226-dram-produktionen-skif...
De sista två styckena är intressanta:

Samtidigt noteras att detta inte innebär slutet för persondatorn eller att den äldre typen av enheter kommer att sluta säljas. Däremot kommer detta segment inte ha samma inflytande i produktionskedjan och förlora ställningen som den teknikdrivande produktgruppen. Tekniska framsteg kommer istället anpassas för behoven på den mobila marknaden.

Gränserna mellan nya PC-datorer och surfplattor är dock på väg att suddas ut. Trenden går mot hybridmodeller som kombinerar egenskaper från båda världar, varav en ansenlig andel är Windows-baserade och fyller samma syften som traditionella bärbara datorer.

Undrar om de meningarna varit likadant formulerade utan Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Kan man svälja de massiva skillnader det innebär att gå till Linux från Windows så förstår jag inte varför man gör en stor sak av en utebliven startknapp.

Tycker tyvärr alla diskussioner som behandlar Windows 8 blir fruktansvärt onyanserade, visste det finns skillnader men för en normal användare så är skillnaden vid användning faktiskt extremt liten.

Ser också att endel klagar på de appar som är förinstallerade men samtidigt är det inget tvång att använda dem och de tillför också ett mervärde som Windows 7 saknade. Dvs har man problem med dem avinstallera dem och installera istället de 3:parts programvaror ni brukade installera i Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

som det har nämnts tidigare så är det inte bara startknappen, det är ribbons i explorer, program som inte fungerar, micrsosofts mög security essentials förinstallerat stället för att göra ett operativsystem som inte förlitar sig på virusskydd som i sin tur förlitar sig på virusdefinitioner som ständigt behöver uppdateras och som inte ger skydd i praktiken.

men visst var det skillnader att gå till linux, inga virus, program installerades med några klick(för det mesta), flera arbetsytor, en bra meny, inte massa mög förinstallerat, behöver inte lägga massa tid på att installera drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då får du gärna förklara hur jag kan ha lync. Word och startmenyn uppe ssamtidigt på samma skärm på W8.
När det går så har du en startmeny på W8. Fram tills dess har du en startskärm, ingen startmeny och ja det är ett jättehinder för vanliga användare.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Har windows 8 och har hört att 8.1 är gratis. Men hur installerar jag den ??????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Baserat på erfarenhet från några 100 olika kundföretag så är det precis tvärtom.
Det finns vissa funktioner i W8 som är intresanta men support och utbildningskostnaderna pga den borttagna startmenyn blir så höga att det inte lönar sig att införa W8.

Hade W8 haft kvar startmenyn från Beta2 så hade W8 troligen haft mer än dubbla marknadsandelen mot vad den har idag.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Då får du gärna förklara hur jag kan ha lync. Word och startmenyn uppe ssamtidigt på samma skärm på W8.
När det går så har du en startmeny på W8. Fram tills dess har du en startskärm, ingen startmeny och ja det är ett jättehinder för vanliga användare.

Jag har aldrig påstått att det går. Det jag påpekat är att samma begränsning finns i samtliga andra Windows-versioner, så det är osakligt och barnsligt att klaga på Windows 8 på grund av det. För du kan inte interagera med Lync och Word samtidigt som du har startmenyn uppe i Windows 7 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Baserat på erfarenhet från några 100 olika kundföretag så är det precis tvärtom.
Det finns vissa funktioner i W8 som är intresanta men support och utbildningskostnaderna pga den borttagna startmenyn blir så höga att det inte lönar sig att införa W8.

Hade W8 haft kvar startmenyn från Beta2 så hade W8 troligen haft mer än dubbla marknadsandelen mot vad den har idag.

Med det argumentet hade vi suttit på skrivmaskin ännu, om ens det. Varje gång något väsentligt ändra så behöver folk utbildas lite. Oavsett om det ändras till det bättre eller det sämre. Det du angriper här är helt enkelt att det är annorlunda, det blir som att påstå att annorlunda är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med det argumentet hade vi suttit på skrivmaskin ännu, om ens det. Varje gång något väsentligt ändra så behöver folk utbildas lite. Oavsett om det ändras till det bättre eller det sämre. Det du angriper här är helt enkelt att det är annorlunda, det blir som att påstå att annorlunda är dåligt.

att något är annorlunda betyder ju likaväl inte alltid att något är bra heller. I fallet med startskärmen kan jag ju dock se fördelen då det krävs mindre klick för att öppna ett program jämfört med den gamla startmenyn där man måste leta runt i en massa undermenyer och sådant.
Som nämnts tidigare så håller jag med om att en förändring behövts för att möta framtida utveckling. Om de sedan prickat rätt med Windows 8 eller inte får tiden utvisa, själv tror jag nog att det är ett steg i rätt riktning men det finns helt klart utrymme för förbättring och några sådana tycks ju komma i 8.1.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |