Ambidextruösa möss. Vad är det som gäller i dagsläget?

Permalänk

Ambidextruösa möss. Vad är det som gäller i dagsläget?

Hej där.

Letar efter en ambidextruös mus då jag aldrig lyckats få ett bekvämt grepp med vare sig Ikari, Qpad 5K, Deathadder och G400.

Problemet är att jag inte riktigt vet vad man skall leta efter, vilken som har den bästa sensorn etc.
Lägg gärna ett förslag!

Puss o kram.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Deepcool AK620 Digital | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk

Tillägg: Har ingen särskild budget.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Deepcool AK620 Digital | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Steelseries Kana är helt OK om man inte kör över 800dpi och kan leva med en mindre mus. Razer Krait 2013 verkar bra bortsett från lite input-lag, också liten. Zowie AM och FK är också bra, men också små. Vill man ha större får man kolla på Steelseries Sensei och Razer Taipan

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Razer Ouroboros Wireless mouse är ambidextrous men bara sett bild på den, så vet inte hur bra den är... 1090 kr är billigast på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Logitech verkar bara ha dessa..

Logitech Gaming Mouse G300

Logitech V470 Cordless Laser Mouse for Bluetooth

Permalänk
Medlem

Ja men kolla på SteelSeries Sensei RAW pris 449 kr .

SteelSeries Dialbo 3 pris 449 kr

Mionix 8200 pris 890 kr

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk

Zowie AM, FK och CM Storm Recon har Avagos 3090-sensor som är ljusår bättre än t ex de som sitter i Steelseries möss. Jag har Zowie AM-FG själv och kan varmt rekommendera den, om du inte har enorma händer då den är lite mindre i storleken. FK har jag provat men den var på tok för liten i alla fall om man ska köra nån palm grip-variant. Jag hade en Deathadder förut men blev trött i handen vid längre användning, något jag inte blir med Zowien

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Mionix 5000 pris 890 kr

Naos 5000 är inte ambidex, sedan är den fan på tok för dyr nu.
Mionix Avior 8200 är däremot ambidex

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Naos 5000 är inte ambidex, sedan är den fan på tok för dyr nu.
Mionix Avior 8200 är däremot ambidex

Ja jag tänker inte på där men då det var 8200 som jag menar det

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Razer Ouroboros Wireless mouse är ambidextrous men bara sett bild på den, så vet inte hur bra den är... 1090 kr är billigast på prisjakt.

http://i933.photobucket.com/albums/ad176/frozenbhert/Razer/ra...

Razer Ouroboros är seriöst den sämsta musen jag någonsin har använt, har skrivit i några andra trådar varför och orkar inte skriva om allt igen, kan försöka hitta inläggen och editera detta inlägg med länkar till mina andra inlägg.
--------------------
Jag tittade faktiskt igenom min historik här på forumet nu innan jag skickade detta inlägg och kunde inte se de inläggen där jag gick in i detalj men kortfattat så var några problem jag hade med Razer Ouroboros:

1. När man byter DPI så fryser allting man gör på datorn i cirka 1-2 sekunder sedan så börjar den hacka lite så i kanske en halv sekund funkar det sedan så fryser allting i 1-2 sekunder och sedan så funkar det i en halv sekund sedan så fryser det i 1-2 sekunder, och detta hände cirka 5 gånger i rad efter man byter DPI så att använda DPI-clutch är helt ur frågan, testade också på olika datorer och när jag sökte så såg jag rätt många andra som har samma problem.

2. Plastig, musen är gjord för att kunna passa de flesta men många av delarna är plastiga och känns som de lätt kan gå sönder, inte heller känns den bra att hålla i även om det är rätt form.

3. Den kan ändra känsligheten på sensorn för X och Y lite hur den vill, så ibland så kan den bestämma att X rör sig så snabbt medans Y rör sig så långsamt vilket gör så att musen blir väldigt svår att använda och jag har inte kunnat hitta något som fixar det.

Edit: 3.5. Generellt dålig sensor i min mening, det känns som musen själv försöker bestämma vart jag vill någonstans och inte dit jag faktiskt drar den till, det känns alltså som att det är någon mjukvara som helt förstör sensorn.

4. Nästan allting kräver deras sjukt dåliga mjukvara för att fungera, det är alltså denna mjukvara som har hand om DPI och allt sådant så om mjukvaran inte fungerar så kan du inte ändra DPI (om jag kommer ihåg rätt, kan också vara så att du inte kan ändra till de inställda utan den ändrar till fabriksinställda inställningarna), och det är alltså den mjukvaran som gör så att allting fryser när man ändrar DPI.

5. Deras kundtjänst är inte ens värdiga att kallas kundtjänst, jag skrev ett utförligt ärende till dem på ett formellt sätt och fick tillbaka ett informellt svar som lika gärna kunde ha skrivits av en robot som inte kunde stava, dessutom så gjorde de inte ens något för att ta mina problem för att försöka fixa dem, frågade inte efter mer information eller något, var mer som ett "Hej vi fick ditt e-mail, hej då!" <- fast med andra ord då.

Som avslut så ska jag säga att detta bara är min upplevelse av den sämsta musen jag testat i hela mitt liv och att andra kan uppleva den på andra sätt, andra kanske inte ens har något av dem problem jag haft, men jag kan inte förmedla andras erfarenheter utan bara mina egna och det har jag nu gjort.

Permalänk

Vilken som av SteelSeries-mössen borde passa dig rätt bra tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Razer Ouroboros är seriöst den sämsta musen jag någonsin har använt, har skrivit i några andra trådar varför och orkar inte skriva om allt igen, kan försöka hitta inläggen och editera detta inlägg med länkar till mina andra inlägg.
--------------------
Jag tittade faktiskt igenom min historik här på forumet nu innan jag skickade detta inlägg och kunde inte se de inläggen där jag gick in i detalj men kortfattat så var några problem jag hade med Razer Ouroboros:

1. När man byter DPI så fryser allting man gör på datorn i cirka 1-2 sekunder sedan så börjar den hacka lite så i kanske en halv sekund funkar det sedan så fryser allting i 1-2 sekunder och sedan så funkar det i en halv sekund sedan så fryser det i 1-2 sekunder, och detta hände cirka 5 gånger i rad efter man byter DPI så att använda DPI-clutch är helt ur frågan, testade också på olika datorer och när jag sökte så såg jag rätt många andra som har samma problem.

2. Plastig, musen är gjord för att kunna passa de flesta men många av delarna är plastiga och känns som de lätt kan gå sönder, inte heller känns den bra att hålla i även om det är rätt form.

3. Den kan ändra känsligheten på sensorn för X och Y lite hur den vill, så ibland så kan den bestämma att X rör sig så snabbt medans Y rör sig så långsamt vilket gör så att musen blir väldigt svår att använda och jag har inte kunnat hitta något som fixar det.

Edit: 3.5. Generellt dålig sensor i min mening, det känns som musen själv försöker bestämma vart jag vill någonstans och inte dit jag faktiskt drar den till, det känns alltså som att det är någon mjukvara som helt förstör sensorn.

4. Nästan allting kräver deras sjukt dåliga mjukvara för att fungera, det är alltså denna mjukvara som har hand om DPI och allt sådant så om mjukvaran inte fungerar så kan du inte ändra DPI (om jag kommer ihåg rätt, kan också vara så att du inte kan ändra till de inställda utan den ändrar till fabriksinställda inställningarna), och det är alltså den mjukvaran som gör så att allting fryser när man ändrar DPI.

5. Deras kundtjänst är inte ens värdiga att kallas kundtjänst, jag skrev ett utförligt ärende till dem på ett formellt sätt och fick tillbaka ett informellt svar som lika gärna kunde ha skrivits av en robot som inte kunde stava, dessutom så gjorde de inte ens något för att ta mina problem för att försöka fixa dem, frågade inte efter mer information eller något, var mer som ett "Hej vi fick ditt e-mail, hej då!" <- fast med andra ord då.

Som avslut så ska jag säga att detta bara är min upplevelse av den sämsta musen jag testat i hela mitt liv och att andra kan uppleva den på andra sätt, andra kanske inte ens har något av dem problem jag haft, men jag kan inte förmedla andras erfarenheter utan bara mina egna och det har jag nu gjort.

Det är Razer, allt det här är ju standard för dem.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska ha en helt vanlig ambidextruös mus, utan några speciella funktioner etc så skulle jag säga Steel Series Sensei Raw. Bra prestanda, skön mus (iaf matt), och gör det den ska utan lull lull. Funkar hur bra som helst.

Permalänk

kan rekommendera logitech G300

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter något liknande jag också..men det verkar som att det är omöjligt att hitta en vettig mus med en vettig sensor som INTE accelererar!

Permalänk

Jag har en razer taipan som är ganska skön, väldigt enkelt att ställa in hastigheten med 2 knappar på musen, plus att man kan använda razer synapse 2.0 om man vill

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Säger bara Zowie EC2 eVo. Körde deathadder innan men jag går nog aldrig tillbaka.
400:- på valfri sibabutik, bara att slå till.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Gillar steelseries sensei. Skönt att kunna ställa in dpi själv istället för att välja 1-3 configs som tillverkaren tycker är lämplig. Mionix har en ny mus som det ska gå på också, kommer inte ihåg namnet.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Gillar steelseries sensei. Skönt att kunna ställa in dpi själv istället för att välja 1-3 configs som tillverkaren tycker är lämplig. Mionix har en ny mus som det ska gå på också, kommer inte ihåg namnet.

Du tänker på Avior 8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Säger bara Zowie EC2 eVo. Körde deathadder innan men jag går nog aldrig tillbaka.

Den verkar faktiskt väldigt intressant! hur är de där med liftoff distance egentligen? varför är det så viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Men den är inte ambidex! HURRDURRDERPDERP

Skrivet av dj_aleks:

Den verkar faktiskt väldigt intressant! hur är de där med liftoff distance egentligen? varför är det så viktigt?

När man spelar (vanligtvis med låg sense) så får man lyfta musen för att kunna röra sig. Och ju lägre lift-off-distance man har ju kortare är avståndet som musen kan läsa mattan ifrån. Dvs, har du hög "LOD" så kommer muspekaren att röra sig trotts att du lyft musen från mattan, medans om du har låg "LOD" så kommer muspekaren inte röras alls såvidare musen inte ligger på mattan. Har man hög "LOD" och spelar med låg sens brukar resultatet bli att siktet rör sig lite när man ska sätta ner musen igen, vilket påverkar ens aim negativt då siktet oavsiktligt rört sig.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk

Oj jefflar! Trodde tråden hann dö innan någon svara!

Just nu verkar det som Zowies alternativ lockar bäst.. Sensorn verkar reko - vilket är prio 1. Dock byggkvalitén? hur är den?

Var förövrigt inne på elgiganten en snabbis och fick klämt på Logitech G300. Den var alldeles för liten. Hur är storleken mot G300?

Tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte testat G300 men Zowie AM är liten, och FK verkar upplevas mindre. Microsoft Wheel Mouse Optical är ett bra alternativ ifall man klarar sig på 400dpi, annars skulle jag nog ta Steelseries Sensei. Visst, lasersensorn har lite acceleration, men på en bra matta så är det inte så mycket ändå.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Zowie AM är på tok för smal i mitten, många som får kramp av den.
G300 är ett skämt till mus.
Zowie FK är en bra mus om du kan leva med fasta dpi settings. (Den är som sensei att hålla i känsla, betydligt bättre än AM)
Zowies custom huano switchar (musknapparna) kan upplevas hårda att "spamma" för en del. (mer på AM/FK än EC serien)
Annars finns som sagt sensei / raw med lasersensor.

Finns ingen optimal ambi mus tyvär, jag har letat efter år efter år, sen är jag dock mer kräsen än average joe när det gäller just möss,musmattor

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Zowie AM är på tok för smal i mitten, många som får kramp av den.
G300 är ett skämt till mus.
Zowie FK är en bra mus om du kan leva med fasta dpi settings. (Den är som sensei att hålla i känsla, betydligt bättre än AM)
Zowies custom huano switchar (musknapparna) kan upplevas hårda att "spamma" för en del. (mer på AM/FK än EC serien)
Annars finns som sagt sensei / raw med lasersensor.

Finns ingen optimal ambi mus tyvär, jag har letat efter år efter år, sen är jag dock mer kräsen än average joe när det gäller just möss,musmattor

För mig var det helt tvärtom, blev trött och krampade av FK men inte av AM. Sen är FK ännu smalare och lägre än AM, dock inte mycket men ändå. FK är nog ideal om man använder clawgrip, för palmgrip måste man ha mikroskopiska händer om det inte ska vara okomfortalbelt. Storleksmässigt kändes Sensei som en tegelsten och FK som en tändsticksask, däremot har dom formen på sidorna gemensamt men den är nog det enda också.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligist_137:

För mig var det helt tvärtom, blev trött och krampade av FK men inte av AM. Sen är FK ännu smalare och lägre än AM, dock inte mycket men ändå. FK är nog ideal om man använder clawgrip, för palmgrip måste man ha mikroskopiska händer om det inte ska vara okomfortalbelt. Storleksmässigt kändes Sensei som en tegelsten och FK som en tändsticksask, däremot har dom formen på sidorna gemensamt men den är nog det enda också.

FK har inte det väldigt konstiga greppet AM hade, utformning har mer betydelse än mm i detta fallet.
/\ greppet på AM var en ren dödare för mina händer, extrem kramp.
V greppet är lite mer normalt och passar imo fler grepp.
AM är rätt likt 1.1 i greppet och jag kunde aldrig hålla den musen bekvämt heller utan att typ dö ;>
FK är likt sensei utformning.

Takasa har en rätt bra review av den för dom som är intresserade av både AM o FK.
http://www.overclock.net/t/1369780/zowie-fk-gaming-mouse-revi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Jag vet faktiskt inte. Det tog mig faktiskt några dagar innan jag blev helt van vid denna låga lift-off distance. Det blir lite enklare nu om man spelar på lägre sens och man lyfter musen ofta!

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Jag vet faktiskt inte. Det tog mig faktiskt några dagar innan jag blev helt van vid denna låga lift-off distance. Det blir lite enklare nu om man spelar på lägre sens och man lyfter musen ofta!

Ja lirar ju mest Path of exile/diablo och väldigt lite FPS..så ja kör inte med så låg sens.

Permalänk
Medlem

Nu fick det bli en Steelseries Kana eftersom ingen av Zowiemössen fanns i lager nånstans..ska bli spännande att prova!

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Nu fick det bli en Steelseries Kana eftersom ingen av Zowiemössen fanns i lager nånstans..ska bli spännande att prova!

Skriv gärna vad du tycker om musen sen! Drar förmodligen förbi Inet på fredag.

Visa signatur