Permalänk
Skrivet av Marie96:

Är farbrorn med kameran mer mättad än omgivningen, eller är det en tillfällighet att han har mer färgstarka kläder? Han har en skön hållning i vilet fall som helst

Trots lite kortare skärpedjup så blev bilderna lite röriga med så mycket folk och färg så för att undvika hönsgårskänslan så är det min efterbehandling som försökt framhävt det jag "ser" i bilden.

Det jag hade velta göra om utrustning tillåtit är att "skiva ut" en gubbe ur en ganska tajt folksamling och ändå få med hel eller halvkropp, men det kräver ganska extrema bländare. Alla dessa bilder är tagna med f/2.8, hade även 85/1.8G med mig som skivar ut betydligt bättre men där har man inte samma flexibilitet i brännvidden.

Skrivet av Marie96:

B&W eller färg? Har svårt att bestämma mig, är inte helt nöjd med någon av dem..

Jag föredrar den i färg helt klart. Det som saknas är kanske de mer exotiska färgtonerna som fanns i de rosa bilderna. Jag blir själv ibland trött på grönt på sommarbilder. Liksom varenda bild man tar domineras av grönt, därför var det så fint med de rosa blommorna som skar igenom den gröna dominansen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Trots lite kortare skärpedjup så blev bilderna lite röriga med så mycket folk och färg så för att undvika hönsgårskänslan så är det min efterbehandling som försökt framhävt det jag "ser" i bilden.

Snyggt gjort isf! Subtilt så att man bara anar det.

Skrivet av Aristotele:

Jag föredrar den i färg helt klart. Det som saknas är kanske de mer exotiska färgtonerna som fanns i de rosa bilderna. Jag blir själv ibland trött på grönt på sommarbilder. Liksom varenda bild man tar domineras av grönt, därför var det så fint med de rosa blommorna som skar igenom den gröna dominansen?

Ok. Tack. Brudbrödet är ju ganska oansenligt. Fösökte dra upp det gula och röda i blommorna, men det såg bara konstigt ut..

Jag kan hålla med dig, speciellt riktigt mättat grönt blir jag trött på.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marie96:

Snyggt gjort isf! Subtilt så att man bara anar det.

Tackar! jo det ska ju inte vara för extremt då ser det billigt ut. Är mer nöjd med 2 och 3. På ettan är farbrorns skjorta faktiskt lite väl framträdande, den skulle dämpats lite mer.

Permalänk
Medlem

Ochlodes sylvanus by attila96, on Flickr

Summer in Sweden by attila96, on Flickr

Waiting for the Supermoon! by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Tack!
B&W eller färg?

Det är sällan jag gör just blommor till svartvitt, men i detta fall tycker jag det passar bättre. Man kan tänka att "om det inte är färgen som gör bilden ska den vara svartvit". Eftersom blomman som sådan är ganska oansenlig och inte har så mycket färg och bakgrunden bara är en "grön smet" så behövs eg inte färgen.
På samma sätt har jag tex en bild på en liljekonvalje som jag gjort till svartvit. Den blir, precis som din bild här, mycket mer "dramatisk" (hittar inte riktigt rätt ord just nu) eftersom man kan dra upp kontrasten mer utan att det ser helt koko ut.

Permalänk

Kul med barn som gillar att bli fotade!

Frej by bjoernfan, on Flickr

Frej by bjoernfan, on Flickr

Lustig beskärning på bild #2, men det är inte alltid man hinner med innan ungen är på väg på nya äventyr.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk

Hej!
Här kommer några bilder från mig. Alla är tagna med Xperia Acro S, så kvalitén är inte världens bästa.

Ingången till Intel Lab.

Stockholms stadshus, bilden tagen under stadsvandring med klassen i Gamla Stan.

Hässelby Golfklubb, bilden tagen under golfläger där.

Bilden tagen på min mammas kompis landställe, vid sjön Runn.

Ros utanför farmors hus i Sandviken.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Waiting for the Supermoon!

Gillar behandlingen, fett objektiv på den minimala kameran

Permalänk
Medlem

Jag är avundsjuk på att ni har såpass bra kameror Mina fotografier blir såpass grötiga, att detaljerna försvinner oftast helt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är sällan jag gör just blommor till svartvitt, men i detta fall tycker jag det passar bättre. Man kan tänka att "om det inte är färgen som gör bilden ska den vara svartvit". Eftersom blomman som sådan är ganska oansenlig och inte har så mycket färg och bakgrunden bara är en "grön smet" så behövs eg inte färgen.
På samma sätt har jag tex en bild på en liljekonvalje som jag gjort till svartvit. Den blir, precis som din bild här, mycket mer "dramatisk" (hittar inte riktigt rätt ord just nu) eftersom man kan dra upp kontrasten mer utan att det ser helt koko ut.

Tack! jag är med på vad du menar, det såg just kocko ut när jag drog upp kontrasten på färgbilden.

Skrivet av Aristotele:

Gillar behandlingen, fett objektiv på den minimala kameran

Tack! Tyvärr blev det inga månbilder, tvärmulet..

En bild från i våras.

Foggy.. by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många fina foton i tråden, är imponerad!

Trodde det skulle vara fullt med månbilder här från igår kväll. Bidrar med ett blygsamt bidrag på "supermånen", första gången jag ens testat helt manuella inställningar. Dock bara med ett 55-200-objektiv.

Permalänk
Medlem

Lite bilder från Kolmården när jag var där med jobbet:

Zebraskugga

Lat panda

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1781 by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade några trollsländor

Permalänk
Medlem

Följer Dumbos råd om när inte färger tillför något...ännu en sån bild som blev helt knasig i färg när jag drog upp kontrasten.

Aphantopus hyperantus by attila96, on Flickr

Camouflage by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visserligen från förra sommaren, och har inte hunnit gå igenom alla foton. Men hoppas att ni godtar det.

Vattenspegel by skog1s, on Flickr

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

240613 by Linussj, on Flickr

240613 by Linussj, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite delfiner från Kolmården:

Delfiner #1

Delfiner #2

Permalänk
Medlem

Med D7000 på sensorrengöring fick jag damma av D60n. Även en 5 år gammal kamera kan man fota med, kanske något att tänka på för oss ska-alltid-ha-senaste-tekniken-nördar..

Lilium Martagon 'Album' by attila96, on Flickr

Lilium Martagon by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Längesen jag var ute nu, på god väg att jobba ihjäl mig. Fick bli en dags paus i kaoset och åka ut till sommarstugan med målet stjärnfotografering för första gången. Några stjärnor fanns dock inte iom molnen men blev en invigning av stativet o långa slutartider ändå. Fick även nobelt besök av en ank madame som var hungrig eftersom hon fick i sig en hel tekaka.

Hela albumet: 13-06-29

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Cetonia aurata by attila96, on Flickr

Ringlets by attila96, on Flickr

Leucanthemum vulgare by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har fotat i cirka 3 månader nu, de här är mina bästa bilder hittils!

Vad tycker ni?

Mvh

fixade till länkarna
Permalänk
Medlem

tog lite bilder på feta amerikanska muskelbilar idag. Bland annat denna:

Här finns fler bilder och lite fakta om dem

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk

Bara en av dina bilder verkar fungera atm i alla fall hos mig. Länkarna fungerar men inte bilderna i inlägget.

Edit: Nu är de fixade. Mycket bra bilder! Gillade speciellt den första, mycket bra fångat ögonblick. Och den på Volvon, bra vinkel/perspektiv och sköna ljusa reflektioner i lacken

Skrivet av Crippa^:

Har fotat i cirka 3 månader nu, de här är mina bästa bilder hittils!

Vad tycker ni?

Mvh

Idag kom jag äntligen ut med kameran och fick en släng av sug efter svartvitt. Hade perioder med gamla D80n förut då jag tog svartvita bilder direkt i kameran och tyckte det var kul, kändes lite old school att skippa redigeringen. Idag gjorde jag dock svartvitt efteråt.

Kramfors - Sollefteå GIF (Div 3)

Här kan man se hur mycket knott det var xD (iaf i full storlek)

Full storlek: http://i.imgur.com/ioq5Vco.jpg

Känslan som uppstår när Sollefteå sätter 0-1

Full storlek: http://i.imgur.com/Et9sL1i.jpg

Full storlek: http://i.imgur.com/0L1Up7Q.jpg

Närmast, sambons lillebror (17 år) som precis fått inbjudan att komma och provträna med Hammarby.

http://i.imgur.com/HNp7NEG.jpg

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Det här är väl en fin sommarbild. Tagen i Furuviksparken.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 WIFI Plus D4 - CPU: Core i7 12600k
Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5 - Grafik: Sapphire RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27"

Permalänk

Var i Öregrund på Lördagen. Fick några enstaka jag tyckte om och fler som inte blev helt hundra. Gillade denna, det är HDR men inte överdriven bearbetning.

öregrund 1 by Martinpersson74, on Flickr

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Med D7000 på sensorrengöring fick jag damma av D60n. Även en 5 år gammal kamera kan man fota med, kanske något att tänka på för oss ska-alltid-ha-senaste-tekniken-nördar..

http://farm8.staticflickr.com/7341/9150714300_8772330fa1.jpg

Lilium Martagon 'Album' by attila96, on Flickr

Hej Marie vi verkar ha hittat samma blomma
tog denna igår.. när det var uppehåll i regnet, men började spöregna strax efter.

Permalänk
Medlem

Några från England 'Sissinghurst Castle and gardens' Sony RX100

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5