Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående den här inställningar:
Adjust refresh rate to match video

När jag har igång den och sedan trycker på "info" knappen på fjärrkontrollen så visar den 1080p/24Hz precis som jag vill ha, men slår jag på en film som är 720p så blir det svarta kanter på högra och vänstra sidan. Var inte så i början förrän jag testade "Adjust refresh rate to match video"
Tittar jag då på 3D filmer 1080p så blir det mörka genomskinlig svarta kanter på högra och vänstra sidan.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Vet inte om man får ta upp detta här (ta i så fall bort detta inlägg eller något), men har nyss skaffat en Raspberry Pi där jag installerat Xbian. Jag har nu alltså försökt få ner Icefilms add-on till det, men det vill inte fungera. Jag har tryckt install och det står att det är enabled, men det går inte att starta. Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Vet inte om man får ta upp detta här (ta i så fall bort detta inlägg eller något), men har nyss skaffat en Raspberry Pi där jag installerat Xbian. Jag har nu alltså försökt få ner Icefilms add-on till det, men det vill inte fungera. Jag har tryckt install och det står att det är enabled, men det går inte att starta. Någon som har någon idé?

Passar bättre i forumsdelen för Enkortsdatorer.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Så xbmc fungerar som ett os? Eller är det ett program installerat i Windows?

Jag funderar starkt på ett skaffa en htpc och använda xbmc. Givetvis är det för jag vill kunna kolla filmer som jag har på min nas men jag hade likväl velat kunna kolla viaplay, twitch och Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Så xbmc fungerar som ett os? Eller är det ett program installerat i Windows?

Jag funderar starkt på ett skaffa en htpc och använda xbmc. Givetvis är det för jag vill kunna kolla filmer som jag har på min nas men jag hade likväl velat kunna kolla viaplay, twitch och Youtube.

Nej det är inte ett os. Du kan installera det på Windows men jag rekomenderar dig att ta ner XBMCUbuntu. Då behöver du inte windows.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Nej det är inte ett os. Du kan installera det på Windows men jag rekomenderar dig att ta ner XBMCUbuntu. Då behöver du inte windows.

okej, ser bra ut! Men i det fallet fungerar det som ett os, eller? Verkar som man kan göra det ganska personligt men vet du om det funkar med te.x viaplay, youtube och twitch? Kan man fortfarande styra det med en enhet med xbmc-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gothic30:

Hepp,
Jag har nyligen gjort ett addon för XBMC till swefilmer men är osäker på om det är något jag kan dela med mig av...
Någon som har koll på vad lagen säger?
Vad jag vet så är det tydligen en gråzon i svensk lag när det gäller streaming av skyddat material.

OT: Jag orkar inte gå igenom 30-tal sidor om frågan är ställd tidigare

Vad lagen säger har jag faktiskt inte en aning om. Men intresserad av detta Add-on är jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

okej, ser bra ut! Men i det fallet fungerar det som ett os, eller? Verkar som man kan göra det ganska personligt men vet du om det funkar med te.x viaplay, youtube och twitch? Kan man fortfarande styra det med en enhet med xbmc-appen?

Nej det är bara en färdig ubuntu med xbmc installerat i.
alla appar som fungerar i XBMC fungerar även i xbmcubuntu

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Jag har ett ytterst störande problem som jag söker lösning till.

Jag använder mig av Media center master när jag skannar in alla mina filmer så att varje film får var sin nfo fil samt scrapers och posters med mera.

När jag skannat in alla mina filmer i det programmet så står det att jag har 241 stycken filmer.
Även när jag går in i min film mapp så står det att jag har 241 objekt alltså borde den siffran stämma

När jag sedan går in xbmc och lägger till mina filmer så står det att jag har 240 stycken, Någon som har en enkel lösning på hur jag skulle kunna hitta vilken film den inte har läst in utan att gå igenom alla?

Eller kan det helt enkelt vara så att i en utav mina film mappar så saknas det en film?

Permalänk
Skrivet av Gothic30:

Hepp,
Jag har nyligen gjort ett addon för XBMC till swefilmer men är osäker på om det är något jag kan dela med mig av...
Någon som har koll på vad lagen säger?
Vad jag vet så är det tydligen en gråzon i svensk lag när det gäller streaming av skyddat material.

OT: Jag orkar inte gå igenom 30-tal sidor om frågan är ställd tidigare

Du gör inget brottsligt genom att dela med dig av en addon. Brottet ligger hos hemsidan/servrarna där innehållet finns. Om du gjort denna addon skulle jag och flera med mig tacksamt ta emot en kopia. Har du lagt till en inloggning så man kommer åt allt innehåll på swefilmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Har en fråga angående den här inställningar:
Adjust refresh rate to match video

När jag har igång den och sedan trycker på "info" knappen på fjärrkontrollen så visar den 1080p/24Hz precis som jag vill ha, men slår jag på en film som är 720p så blir det svarta kanter på högra och vänstra sidan. Var inte så i början förrän jag testade "Adjust refresh rate to match video"
Tittar jag då på 3D filmer 1080p så blir det mörka genomskinlig svarta kanter på högra och vänstra sidan.

Har för mig det är Overscan inne på Catalyst-kontrolpanelen. Men inställningen gäller för den upplösning du har just då, så ändra skrivbordet till 720p och ändra Overscan en gång till.

Någon som haft problem med distande ljud med optiskt ut @ DTS och DD? Har inte problemet i stereo/pro-logic. Det märks vid actionscener/hög volym, ej annars. Tips?

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att koppla ihop telefonen med xmbc är genom att öppna en port eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Det enda sättet att koppla ihop telefonen med xmbc är genom att öppna en port eller?

nej. jag har inte öppnat någon port... Om telefonen och xbmc är på samma nätverk så ställer du bara in vilken port den skall lyssna på i XBMC. Sen anger du ip och port i telefonens app.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade fungerande 24p läge innan senaste formateringen, efter den så hackar alla filmer. Jag kör Windows 7 ultimate, gtx680 hdmi till onkyo tx-nr616. Har provat alla tips i de guider som jag har hittat men det har inte hjälpt. Enda gången som jag får det att funka är när jag kör 1080p24 läge i förstärkaren, men då hackar digital tvn istället

Edit: med 23hz inställt på datorn så funkar det.

Permalänk
Medlem

Går att sortera ut filmer i kategorier så som 720,1080,xvid var för sig?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Går att sortera ut filmer i kategorier så som 720,1080,xvid var för sig?

Verkar så:
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Smart_playlists#Smart_pl...

Permalänk

Låt säga att jag har 3 mappar på min HDD tex xvid,dvd,x264 då måste jag ju lägga till varje mapp i xbmc. Men min fråga är går det att få så man ser innehållet i dessa 3 mappar i en och samma lista?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Låt säga att jag har 3 mappar på min HDD tex xvid,dvd,x264 då måste jag ju lägga till varje mapp i xbmc. Men min fråga är går det att få så man ser innehållet i dessa 3 mappar i en och samma lista?

Funkar det inte att lägga till själva huvudmappen

om vi säger tex Hårddisk(D:)/Film

Väljer du den borde alla mappar som ligger i Film komma i listan i xbmc utan att du blandar ihop dina filmer i datorn.

Permalänk
Medlem

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Media_sources

MOVIES
hd1/movies
hd2/movies
hd3/movies

Så ser det ut hos mig. Sedan i library när jag går in på filmer kommer alla filmer upp. Content är satt till filmer. Du kan lägga till x antal "källor" för varje content.
Fungerar utmärkt.

Sen är frågan om du vill använda någon scraper. Men jag tror inte det är nån skillnad.

Edit: Utvecklade svaret lite.

Permalänk

Gothic30, om du verkligen har gjort en addon till Swefilmer, dela med dig av den i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Ja så blir det ju per automatik?

Iaf har jag så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Network finns ju inte under setting?!

Försöker ställa in android remoten...

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Om man har en mapp med +2000st mapps i och vill bara lägga till drygt 900 av dom.
Hur fixar man det lättast utan att sitta och klicka på varje av dom i xbmc, tar ju en evighet att klicka i menyn där och lägga till varje.

Det går inte att sortera om på datorn dom ska ligga som dom gör på datorn, så är i xbmc det behöver fixas.

Tycker att det "självklara" vore vara att ha som i utforskaren bara.
Markera alla du vill ha och importera typ. (Som när man markerar för att flytta vissa filer i en mapp till en annan)

Inte hittat någon sådan funktion dock.

Permalänk

Är det någon här som kör med nya AMD A8 6000+ serien och har bra flyt i XBMC? Jag har följt guiden så gott det går i början på denna tråd. Men oavsett om jag kör dvd eller 1080p så upplever jag småhack, sen även att bilden kan uppfattas som grynig i vissa lägen. Möjligt att det kan bero på filmfilen men kör man tex 1080p borde då inte bilden bli klistallklar?

Kör med senaste Catalyst 13 Beta 6 , är det någon speciell grej jag behöver ändra i CCC ?

Min setup:
ASUS F2A85-M LE
AMD A8 6600K
Crucial Ballistix Sport 16GB
Samsung 840 120GB

Kör med denna tv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844464 som är kopplad med HDMI till min förstärkare RX-V771 och vidare till datorn

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tredent:

Om man har en mapp med +2000st mapps i och vill bara lägga till drygt 900 av dom.
Hur fixar man det lättast utan att sitta och klicka på varje av dom i xbmc, tar ju en evighet att klicka i menyn där och lägga till varje.

Det går inte att sortera om på datorn dom ska ligga som dom gör på datorn, så är i xbmc det behöver fixas.

Tycker att det "självklara" vore vara att ha som i utforskaren bara.
Markera alla du vill ha och importera typ. (Som när man markerar för att flytta vissa filer i en mapp till en annan)

Inte hittat någon sådan funktion dock.

Jag hade ändrat i sources.xml

Permalänk

Har ett problem, inte alltför stort men smått irriterande i varje fall. Det involverar upnp.

Det är så att jag har min dator i mitt sovrum, där har jag XBMC uppsatt som server och i vardagsrummet har jag min Raspberry Pi som klient. Klienten hittar XBMCn i mitt sovrum, och det går att komma in på den och spela upp media.

Men ofta får jag ett meddelande när jag försöker gå in på den som lyder "Could not connect to remote server" och då väntar jag 5-10 minuter sen provar att gå in på den igen och då funkar det oftast. Andra lösningar jag har provat är att starta om routern vilket också funkar, men skulle vilja slippa det.

Så om någon har en lösning till det här så uppskattar jag det hemskt mycket, tack!

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

när jag ska spela upp en film får jag upp att den måste packa upp data_files.zip ja/nej vad man är gör så crashar xbmc...nån som vet vad felet är?

Permalänk
Medlem

Har nu uppdaterat guiden med fungerade bilder i grundmanualen eftersom de gamla legat på en domän som lagt ner, bilder för övriga inställningar kommer inom kort.

Permalänk
Medlem

Va länge sen jag frågade... men är det nån lösning på gång angående osynkat ljud och och 24hz filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Va länge sen jag frågade... men är det nån lösning på gång angående osynkat ljud och och 24hz filmer?

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=96916

"I just submitted a patch which enables setting global AV delay. Some displays have complex video processing and can introduce a noticeable delay in video. This functionality can be used to compensate for this within XBMC. The patch enables specifying different delays based on display refresh rate. It can also be used for working around the infamous 24p 250 msec audio delay bug (or whatever it is Smile )."