Permalänk

Hp ProLiant ML350 G6 och DL380 G5

Hejsan!

Jag ska utföra ett projekt i 3:an på gymnasiet. Projektet ska vara hosting av olika spel samt även någon enstaka VPS men hjälp av VMware.

(Ska uppdatera detta galleri inom snar framtid)

Hp ProLiant ML350 G6 och DL380 G5

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem

Give me!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Kul!! Jag och en polare hade liknande projekt i trean

Kan passa på att rekommendera att du kikar på XenServer med. Personligen tycker jag det är överlägset WMware på många vis, bland annat behöver du ingen licens utan du får med alla funktioner gratis

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Har installerat några ML350 G6 och de är helt ok. ML350 G5 däremot kom med många fabriksfel, måfå omstarter och annat tråkigt så de var inte alls lika roligt att ha stående hos kund...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Ett bra projektarbete!

Tips:
Se till att du installerar en HP ESXi -bundle istället för en ren ESXi.
Exempelvis: https://my.vmware.com/web/vmware/details?productId=285&downlo...
(OBS, finns nog nyare)

Detta gör att du får med alla godsaker så som hardware monitoring etc utan massvis med efterpill.

Lycka till!

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Skrivet av Mowge:

Kul!! Jag och en polare hade liknande projekt i trean

Kan passa på att rekommendera att du kikar på XenServer med. Personligen tycker jag det är överlägset WMware på många vis, bland annat behöver du ingen licens utan du får med alla funktioner gratis

Skrivet av MjoO:

Ett bra projektarbete!

Tips:
Se till att du installerar en HP ESXi -bundle istället för en ren ESXi.
Exempelvis: https://my.vmware.com/web/vmware/details?productId=285&downlo...
(OBS, finns nog nyare)

Detta gör att du får med alla godsaker så som hardware monitoring etc utan massvis med efterpill.

Lycka till!

Har ni några bra idéer? Jag själv har hjärnsläpp p.g.a allt skolarbete.

Något som jag skulle vilja ha är en VPN mellan servrarna och skolans nät (ilO t.ex) (Har tillåtelse). Problemet är att jag inte fattar hur man gör trots flera olika sidor om VPN, samt gudier och uppsättningar på YouTube.

Mvh M79

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Något som jag skulle vilja ha är en VPN mellan servrarna och skolans nät (ilO t.ex) (Har tillåtelse). Problemet är att jag inte fattar hur man gör trots flera olika sidor om VPN, samt gudier och uppsättningar på YouTube.

Mvh M79

Kanske virtualisera pfSense i varje ände och tunnla?

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Mvh M79

Vad har du för nätverksutrustning på de olika siterna spelar stor roll. Har du lust att speca vilken utrustning som finns tillgängligt?

Mycket av den utrustningen jag arbetar med stödjer IPSec. Ta en titt på det.
Om du saknar utrustning så finns det gott om routrar som stödjer IPSec, för en billig peng.

Kommer servrarna befinna sig hemma hos dig eller på skolan?

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Skrivet av MjoO:

Vad har du för nätverksutrustning på de olika siterna spelar stor roll. Har du lust att speca vilken utrustning som finns tillgängligt?

Mycket av den utrustningen jag arbetar med stödjer IPSec. Ta en titt på det.
Om du saknar utrustning så finns det gott om routrar som stödjer IPSec, för en billig peng.

Kommer servrarna befinna sig hemma hos dig eller på skolan?

Mitt modem/router är en ASUS DSL-N55U, ska skaffa fiber 100/100 så länge ekonomin tillåter

Olika switchar:

Hp ProCurve 2724, funkar men har lite problem med en fläkt
3com 4400 24p
Allied Telesyn AT-8724-XL

Visa signatur