Blixt & dunder baktill under installation, dator nu död

Permalänk
Medlem

Blixt & dunder baktill under installation, dator nu död

Hej!

Jag är ny på sweclockers och hittar inte hur man skapar en ny tråd, men är i stort behov av hjälp så jag skriver mitt problem här eftersom det verkar vara lite av samma problem. Ni får gärna flytta den ifall den inte passar in.

Jag har för första gången byggt klart en stationär dator och det har fungerar fint. Datorn gick igång men under installationen av operativsystemet så smällde det plötsligt till och jag såg att det blixtrade till på baksidan om datorn. Jag kan inte säga exakt var den blixtrade till, men jag antar att det var nätaggregatet som small.

Datorn är helt död nu, jag har testat med ett säkert 6 år gammalt nätaggregat och ser att lampan på moderkortet lyser, har dock inte kunnat testa de andra komponenterna så jag vet inte om de påverkades av smällen.

Dessa delar har jag i min dator (om det kan hjälpa).

Processor: Intel Core i5-4430 Processor
RAM: Corsair Vengeance Pro 8GB 1600MHz
Moderkort: ASUS H87-PRO, Socket-1150
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Nätagg: Cooler Master B-series 500W PSU

Jag gissar på en kortslutning i nätagget, men har ingen aning om de andra komponeterna har blivit påverkade. Tips på vad jag kan göra? Har inte tillgång till en annan dator så att testa komponenterna för sig går inte.

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Om du scrollar upp denna sidan så ser du en knapp som heter "skriv svar" 1-2cm ovanför det första inlägget längst till vänster på exakt samma plats finns knappen "ny tråd" när du är i en kategori och det är den du ska trycka på för att skapa en ny tråd.

Sen vad du kan göra är tex som du sa prova allt i annan dator heller prova den "trasiga" datorn med ett annat nätagg som du vet klarar av att driva cpu,grafik,etc heller köpa ett nytt nätagg och prova datorn med det.

Det enda övriga "test" som du kan göra är att plocka ur allt och inspektera allt noga för att se om någonting är bränt och även lukta om det luktar bränd elektronik men det är långt ifrån ett säkert sätt och saker kan mycket väl vara trasiga även om allt ser bra ut och inte luktar och även om det ser bränt ut,luktar så kan det funka.

Det är helt enkelt omöjligt att svara på om allt,något,inget i datorn har tagit skada av nätaggets död om du hade haft två identiska datorer med exakt samma saker i och exakt samma tid använt med exakt samma prg,spel,etc så hade en av dom kunnat klarat alla delar medans den andra hade haft alla delar dött.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jo, men jag har inte tillgång till någon annan dator (bortsett från en laptop) så kan inte riktigt testa delarna. Jag försöker få nätagget reklamerat men vet inte om det kommer hjälpa med ett nytt likadant ( om jag får det). Har googlat runt en massa och fått upp att nätagget kanske inte klarade av resten av komponenterna i min dator.
Men om lampan på moderkortet lyser, betyder det att det fungerar då? Vet någon om det finns säkringar i alla nätaggregat? Vore ju skönt om det var säkringen som gick och andra komponenterna klarade sig.
Kan tillägga att det inte kom någon rök, eller luktade bränt när det small till.

Btw. jag ser verkligen ingen " Skapa ny tråd" -knapp. ( Bara reklam)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCaam:

Jo, men jag har inte tillgång till någon annan dator (bortsett från en laptop) så kan inte riktigt testa delarna. Jag försöker få nätagget reklamerat men vet inte om det kommer hjälpa med ett nytt likadant ( om jag får det). Har googlat runt en massa och fått upp att nätagget kanske inte klarade av resten av komponenterna i min dator.
Men om lampan på moderkortet lyser, betyder det att det fungerar då? Vet någon om det finns säkringar i alla nätaggregat? Vore ju skönt om det var säkringen som gick och andra komponenterna klarade sig.
Kan tillägga att det inte kom någon rök, eller luktade bränt när det small till.

Btw. jag ser verkligen ingen " Skapa ny tråd" -knapp. ( Bara reklam)

Att moderkortet lyser betyder bara att 5v standby ger ström. Andra bitar som 12v-linorna kan vara rökta. Har säkringen gått är hela agget dött vilket det inte är när moderkortet lyser.

Permalänk
Medlem

Nä, alltså moderkortet lyser när det gamla nätagget är inkopplat. Den som smällde till är helt dött.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Skapade en ny tråd åt dig.

Som andra sagt finns det en knapp uppe till vänster som heter Ny tråd och den syns när du är i något av forumet (men inte inne i en tråd, då heter den "Skriv svar").

Välkommen hit!

Edit: Tack grizzly666, bild och allt.

*Ny tråd skapad av flyttade inlägg från annan tråd*

Extrema budgetagg för väsentligt under 1kr/W (i detta fallet ~375kr) brukar aldrig vara en bra idé. Väldigt dålig spänningsreglering, speciellt på den livsviktiga 12V-linan (varierar utanför ATX-spec på 5%). Är inte 80+ och klarar inte ens 80% effektivitet vid högre belastningar. Cooler Master verkar fortsätta köra sitt hit-and-miss när det gäller kvalitet. Det sägs att det ska vara CWT-tillverkat, men saknar deras gröna transformatorer, kanske outsourcat till Weng-Long-Fi XplodaFab?

http://translate.google.com/translate?depth=1&hl=es&rurl=tran...

Vem rekommenderade dig ett så pass uselt nätaggregat? Det är en av datorns viktigaste delar.

Ett relativt billigt men mycket bättre nätagg som funnits med ett tag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961030

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det gick illa till med Nätagget! Jag vet inte om du är skadestånds berättigad om nu de andra delarna har tagit stryk pga ett mycket dåligt nätaggregat från Cooler Master. Kan vara något att ta en titt på.

Dessutom så ska du få aggregatet reklamerat utan några problem alls.
Gå till butiken (eller skicka in det) så borde du få ett nytt eller pengarna tillbaka. Vill säljarna vara tråkiga så kan det ta lite tid men det borde det inte göra.
Skulle starkt rekommendera dig att ta pengarna och köpa ett bättre nätagg. I annat fall vänta några månader om budgeten inte vill det just nu.

Kan tex rekommendera ett XFX Core 650w agg!

Använder ett själv och den har klarat av att driva min rigg utan några problem alls! Är ett erkänt kvalitets-agg bland många medlemmar här på SweC!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Är nätagget < 6 månader gammalt (dvs säljaren måste visa på handhavandefel för att slippa ansvar) så lär du få ett nytt utan det minsta tjafs. Är det > 6 månader gammalt men fortfarande inom reklamationstiden så kanske några mindre seriösa butiker tjafsar lite.

Notera även KKöpL 31§: "Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.". Har felet på nätagget (såvida inte du orsakat det själv) lett till att andra komponenter tagit skada kan du alltså ha rätt till ersättning för dessa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Är nätagget < 6 månader gammalt (dvs säljaren måste visa på handhavandefel för att slippa ansvar) så lär du få ett nytt utan det minsta tjafs. Är det > 6 månader gammalt men fortfarande inom reklamationstiden så kanske några mindre seriösa butiker tjafsar lite.

Notera även KKöpL 31§: "Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.". Har felet på nätagget (såvida inte du orsakat det själv) lett till att andra komponenter tagit skada kan du alltså ha rätt till ersättning för dessa också.

Tack för citatet! tänkte att det var någon sådan livlina inblandad.
(skrev något om ersättning tidigare)

Visa signatur

Futureproofing explained
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Tråkigt att det gick illa till med Nätagget! Jag vet inte om du är skadestånds berättigad om nu de andra delarna har tagit stryk pga ett mycket dåligt nätaggregat från Cooler Master. Kan vara något att ta en titt på.

Dessutom så ska du få aggregatet reklamerat utan några problem alls.
Gå till butiken (eller skicka in det) så borde du få ett nytt eller pengarna tillbaka. Vill säljarna vara tråkiga så kan det ta lite tid men det borde det inte göra.
Skulle starkt rekommendera dig att ta pengarna och köpa ett bättre nätagg. I annat fall vänta några månader om budgeten inte vill det just nu.

Kan tex rekommendera ett XFX Core 650w agg!

Använder ett själv och den har klarat av att driva min rigg utan några problem alls! Är ett erkänt kvalitets-agg bland många medlemmar här på SweC!

Nu tog du i lite på watten TS behöver inte mer än 550 watt eller 450 watt

Vem i skotton rekommenderade det agget till dig TS (trådskaparen)?

Ser ju ut som en dödsfälla.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu tog du i lite på watten TS behöver inte mer än 550 watt eller 450 watt

Vem i skotton rekommenderade det agget till dig TS (trådskaparen)?

Ser ju ut som en dödsfälla.

Nej det är klart, tog bara ett säkert kort

Visa signatur

Futureproofing explained

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar och för att MultiMan för att du flyttade tråden! ^^

Det var faktiskt ingen som rekommenderade mig nätagget utan jag själv som valde det. En kompis sa att jag kunde klara mig på 500W och då min budget var begränsad så tog jag den billigaste jag kunde hitta. Inser nu att det är dumt då nätagget tydligen är en viktigare del än vad jag först hade trott :).

Har dock också hört att jag behöver ett starkare nätagg och fått denna (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...) rekommenderad. Är det något att satsa på?

Det med att jag även kan få andra komponenter ersatt låter ju kanon! Är lite orolig för att fler delar i datorn har tagit skada då jag inte kan testa om något av de fungerar nu. Jag antar att jag just nu får vänta och reklamera nätagget för att sedan kontrollera så att inga andra delar har tagit skada (vilket jag verkligen hoppas på).

Att det var fel på nätagget är bara en slutsats som jag har dragit. Det kan ju vara något annat också men då det inte går igång antar jag att det var den som small och inte någon annan komponent

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nope Corsairs CX och GS serier är inte bra då dom innehåller dom sämsta kondingarna man kan hitta på marknaden idag.
Och dom äldre CX aggen är bara skräp i alla avseenden det finns ett bra CX agg och det är det första som kom ut och då enbart i version1 (och det slutade tillverkas för ett par år sedan) version2 var mycket sämre.
Sen finns även nya CX600M som i alla fall mäter bra (vilket dom äldre inte var specielt bra på) MEN det har fortfarande skräp kondingar och det gör att det inte är ett bra köp (inte heller ett skapligt köp) för det kommer inte hålla så länge.

Bättre att köpa ett som är bra istället för ungefär samma pengar dvs mellan 50-300:- mer.
Ta ett av dessa så får du ett bra nätagg http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s131051478

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Nope Corsairs CX och GS serier är inte bra då dom innehåller dom sämsta kondingarna man kan hitta på marknaden idag.
Och dom äldre CX aggen är bara skräp i alla avseenden det finns ett bra CX agg och det är det första som kom ut och då enbart i version1 (och det slutade tillverkas för ett par år sedan) version2 var mycket sämre.
Sen finns även nya CX600M som i alla fall mäter bra (vilket dom äldre inte var specielt bra på) MEN det har fortfarande skräp kondingar och det gör att det inte är ett bra köp (inte heller ett skapligt köp) för det kommer inte hålla så länge.

Bättre att köpa ett som är bra istället för ungefär samma pengar dvs mellan 50-300:- mer.
Ta ett av dessa så får du ett bra nätagg http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s131051478

BeQuiets lägre modeller som görs av FSP innehåller precis samma budgetkondensatorer som CX/GS-serien och givetvis FSP själva, så du får nog rensa i listan. FSP650-80EGN är t ex 100% CapXon rakt igenom sist jag tittade. Oavsett vad nasarna från BeQuiet eller FSP säger så använder de sämre kvalitet än de bästa sorterna och när man kan välja, varför ta det sämre alternativet?

Vi vet ju inte heller om Fractal verkligen bytt ut Teapo-kondingarna som "råkat" hamna i deras 100% japanska kondensator-agg. Nu har ju Teapo iaf visat sig vara mycket bättre än CapXon.

Corsair CX v3 är dock mycket bättre än v1 och 2 konstruktionsmässigt (räknar CX400 som v0), på en helt annan plattform än tidigare skitet CWT DSA och inget jag avråder ifrån så länge man accepterar lite kortare livslängd än de bästa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av CCaam:

Tackar för alla svar och för att MultiMan för att du flyttade tråden! ^^

Det var faktiskt ingen som rekommenderade mig nätagget utan jag själv som valde det. En kompis sa att jag kunde klara mig på 500W och då min budget var begränsad så tog jag den billigaste jag kunde hitta. Inser nu att det är dumt då nätagget tydligen är en viktigare del än vad jag först hade trott :).

Har dock också hört att jag behöver ett starkare nätagg och fått denna (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...) rekommenderad. Är det något att satsa på?

Det med att jag även kan få andra komponenter ersatt låter ju kanon! Är lite orolig för att fler delar i datorn har tagit skada då jag inte kan testa om något av de fungerar nu. Jag antar att jag just nu får vänta och reklamera nätagget för att sedan kontrollera så att inga andra delar har tagit skada (vilket jag verkligen hoppas på).

Att det var fel på nätagget är bara en slutsats som jag har dragit. Det kan ju vara något annat också men då det inte går igång antar jag att det var den som small och inte någon annan komponent

Corsair har svärtat ner sitt goda ryckte med just CX och GS serien. Men är väll också konsumenternas fel.

Det agget du länkar till hör till gen 2 och det är inget jag skulle ta. watt är inte allt. Jag skulle tagit detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Kan knappt med gått samvete rekommendera Corsairs agg, speciellt i dom lägre klasserna.

Skrivet av grizzly666:

Be Quiet har bottennapp agg, och power 7 är ett av dom

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-... Är ett bra nätaggregat. Kommer orka driva datorn fint.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593204 <- har jag haft i 4 eller 5 år och flyttat mellan 3 datorer. Fungerar fortfarande felfritt och klarar min i7 2600k och GTX 680 i sli. Är en gammal modell men den håller för mig!

För er som inte pallar klicka in på länken, är en Cooler master GX 750w

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! En kompis kom över med sitt nätagg och vi kunde konstatera att inga andra delar har tagit skada! :). Nu väntar retur av nätagget och ett nytt ska skaffas. Vad får http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657685 för betyg?
Tack igen för alla svar! ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCaam:

Goda nyheter! En kompis kom över med sitt nätagg och vi kunde konstatera att inga andra delar har tagit skada! :). Nu väntar retur av nätagget och ett nytt ska skaffas. Vad får http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657685 för betyg?

Vilken tur att inget annat skadades. Håll bara koll på delarna, det kan i värsta fall visa sig längre fram. Det agget är det som Jocke och Broken-Arrow rekommenderade. Köp det.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCaam:

Det hade jag inte trott men vad skönt att de andra klarade sig!

Det nätagget är något av de bästa du kan få för ca 500kr Samma nätag på inet med gratis frakt

Permalänk

Detta visar ju hur viktigt det är att välja psu med huvudet och inte plånboken, än en gång, för dom som skall bygga nytt, satsa en riktig slant

på agget! Det lönar sej i längden! (jag köpte ett Corsair AX 750 fast jag inte behöver den kraften till mitt mediokra bygge- 2500K,6850, 2st 1tb diskar

2 ssd) Tanken var att jag kunde använda samma agg till nästa bygge..-rätt eller fel?

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Det är ett bra val med det xfx nätagget det finns en sak att påpeka dock vilket är.
Enligt tester som jag läst så har dom nippon kondingar (dom bästa) men finns en del raporter på nätet av användare att dom hittat teapo,Su’scon och 2-3 andra märken (DVS inte dom bästa men inte heller dom sämsta) dock så har jag ej sett något om att dom använt dom allra sämsta kondingarna som tex capxon (vilket är bra).
Många av användarna har även haft nippon kondingar så det verkar vara lite lotteri vilket man får.

Tester finns här http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/xfx-p...

Allt som allt ett bra köp så länge 550w räcker till i alla fall vilket det bör göra.
Enligt http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine psucalculator så rekomenderar dom 390w för din dator med 3st sata hd,1dvdrw,3st 140mm fläktar,3 usb enheter4st ram stickor och dom räknar alltid lite högt för att vara på säkra sidan så 400w borde räcka det med.
Om du bytte grafikkort till ett nvidia 680 så bör ett 460watt räcka enligt psucalc.

Sen är ett nätagg som mest effektivt (dvs omvandlar så lite ström till värme som möjligt) när det belastas till ca 50% och nästan lika bra mellan 25-75% över,under detta så sjunker effektiviteten ganska mycket så mitt råd är att ta ett nätagg som psucalc rek och sen lägga till ca 50w för att då hamna inom 25-75% när allt används på full snurr.
Dels för strömförbrukningen (men det är inte många kr om året vi talar om) men mestadels för värmen (som gör att nätagget åldras fortare) och då även indirekt tystare fläkt då den inte behöver gå på 100%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är ett bra val med det xfx nätagget det finns en sak att påpeka dock vilket är.
Enligt tester som jag läst så har dom nippon kondingar (dom bästa) men finns en del raporter på nätet av användare att dom hittat teapo,Su’scon och 2-3 andra märken (DVS inte dom bästa men inte heller dom sämsta) dock så har jag ej sett något om att dom använt dom allra sämsta kondingarna som tex capxon (vilket är bra).
Många av användarna har även haft nippon kondingar så det verkar vara lite lotteri vilket man får.

Tester finns här http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/xfx-p...

Allt som allt ett bra köp så länge 550w räcker till i alla fall vilket det bör göra.
Enligt http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine psucalculator så rekomenderar dom 390w för din dator med 3st sata hd,1dvdrw,3st 140mm fläktar,3 usb enheter4st ram stickor och dom räknar alltid lite högt för att vara på säkra sidan så 400w borde räcka det med.
Om du bytte grafikkort till ett nvidia 680 så bör ett 460watt räcka enligt psucalc.

Sen är ett nätagg som mest effektivt (dvs omvandlar så lite ström till värme som möjligt) när det belastas till ca 50% och nästan lika bra mellan 25-75% över,under detta så sjunker effektiviteten ganska mycket så mitt råd är att ta ett nätagg som psucalc rek och sen lägga till ca 50w för att då hamna inom 25-75% när allt används på full snurr.
Dels för strömförbrukningen (men det är inte många kr om året vi talar om) men mestadels för värmen (som gör att nätagget åldras fortare) och då även indirekt tystare fläkt då den inte behöver gå på 100%.

Håller samxon lika dålig kvalite som capxon?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Håller samxon lika dålig kvalite som capxon?

Nej, bättre.

Senaste XFX 550 jag köpte var iaf japanskt 100%.

Visa signatur