Vad går förlorat om jag väljer en i3 processor istället för en i5, samt i5 istället för i7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

I beg to differ.. Beror helt på upplösning, uppkoppling och server skulle jag säga.

I beg to differ. Att ändra upplösning gör inte någon skillnad för cpu'ns arbete. Uppkopplingen är också ointressant. min fyrkärniga klarar inte 120fps. en tvåkärnig kommer antagligen ha det svårt med 60fps. Speciellt på 64man maps.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

i3<i5<i7
i3 har två kärnor och två virtuella kärnor (HT)
i5 har fyra kärnor
i7 har fyra kärnor och fyra virtuella kärnor (HT)
Det är de mesta skillnaderna. Titta även på eventuellt suffix. Du vill ha en med K eller om du nu köper i3 ska du ta en utan suffix.

I övrigt går jag mot strömmen lite här och säger en 8320 med ett 990FX typ detta, och man är redo för CF/SLI och överklockning till ett lägre pris. (jämfört med samma möjligheter på i5)

Fast alla i3'or har väl inte HT?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Varför skulle en i5 funka bäst för spelande, i7 är bättre på allt

Därför att det som gör en i7 bättre är nästan bara en sak och det är hyperthreading.
Inte alla spel stödjer det, sen är prisskillnaden något att tänka på samt att
prestandan egentligen inte är så enorm när det gäller spel.

Skrivet av deadich:

Fast alla i3'or har väl inte HT?

På stationära så har alla det. Men mobile versionerna (alltså för laptops) har inte HT.

Permalänk
Medlem

OM jag var fattig student skulle ja köpa som killen länkade en amd cpu 8320 eller vad den heter 1200kr , du får bara en i3a för det priset typ

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

Maldo(en Crysis-moddare) testade Crysis 3 med HT på och av och HT gav en prestandaförbättring. Processorn var en i7 2700k(4 kärnor, 8 trådar med HT på).
http://maldotex.blogspot.se/2013/02/hyperthreading-and-real-c...

Battlefield 3 multiplayer är väldigt processorkrävande, det är absolut bättre att välja i5 än i3. De flesta BF3-tester körs i single player, vilket är oerhört missvisande för multiplayer.
Battlefield 4 kommer säkert vara minst lika krävande.

Kanske kommer vi även att få se fler spel utnyttja fler än 4 kärnor nu när både PS4 och Xbox One har sexkärniga processorer.

Frågan är om man bara testade genomsnittlig FPS, något som definitivt kan öka något med HT, eller om de testade det (för upplevelsen) betydligt viktigare minimala FPS som jag har svårt att tro skulle öka m.h.a. HT.

Sedan har PS4 och XBone 8-kärniga CPUer. Alla kommer dock inte vara tillgängliga för spel och spekulationen är att minst 2 kommer vara reserverade för OSet på XBone och minst 1 kommer vara reserverad på PS4. Men dessa kärnor är Jaguar-kärnor på 1.6GHz, 8 av dessa drar rätt jämt med Core i3 3220 vad det gäller rå heltals/flyttalsprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är om man bara testade genomsnittlig FPS, något som definitivt kan öka något med HT, eller om de testade det (för upplevelsen) betydligt viktigare minimala FPS som jag har svårt att tro skulle öka m.h.a. HT.

Sedan har PS4 och XBone 8-kärniga CPUer. Alla kommer dock inte vara tillgängliga för spel och spekulationen är att minst 2 kommer vara reserverade för OSet på XBone och minst 1 kommer vara reserverad på PS4. Men dessa kärnor är Jaguar-kärnor på 1.6GHz, 8 av dessa drar rätt jämt med Core i3 3220 vad det gäller rå heltals/flyttalsprestanda.

Hehe, bra att du rättade mig där. Tänkte egentligen att det verkar som att minst sex kärnor ska vara tillgängliga till spelen (enligt Killzone Shadow Fall).

Jaguars bristande enkeltrådiga prestanda borde väl ändå göra att utvecklarna satsar mycket på flertrådning? Det var ju när Xbox 360 kommit som även PC-versionerna började att gynnas av fler än två kärnor.

Tror du att avsaknaden av t.ex. AVX kan göra att t.ex. Nehalem åldras fortare ifall AVX nu börjar användas i spel?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

Hehe, bra att du rättade mig där. Tänkte egentligen att det verkar som att minst sex kärnor ska vara tillgängliga till spelen (enligt Killzone Shadow Fall).

Jaguars bristande enkeltrådiga prestanda borde väl ändå göra att utvecklarna satsar mycket på flertrådning? Det var ju när Xbox 360 kommit som även PC-versionerna började att gynnas av fler än två kärnor.

Tror du att avsaknaden av t.ex. AVX kan göra att t.ex. Nehalem åldras fortare ifall AVX nu börjar användas i spel?

De tunga bitarna i spel är väldigt svåra att effektivt köra på många CPU-kärnor. Även idag verkar som sagt minimal FPS väldigt mycket begränsas av enkeltrådprestanda och genomsnittlig FPS ökar långt mindre än linjärt med ökande antal CPU-kärnor.

Tror i så fall att avsaknaden av AVX är ett långt större hinder än att inte ha fler än 4 CPU-kärnor under ganska lång tid framöver. Men spel är överhuvudtaget inte speciellt beroende av CPU-flyttalsprestanda (även om många tror det, flyttalsprestanda i GPUn är däremot väldigt avgörande för spel), så avsaknaden av AVX är nog inte heller ett speciellt stort problem då det är först i AVX2 (som inte kommer finnas på PS4/XBone) man fick heltalsstöd, något som bl.a. kan användas automatiskt av GCC, LLVM och MSVC++ via auto-vectorization. För SSE var stödet för heltal väldigt begränsat fram till SSE4, så för spel är nog SSE4 betydligt viktigare än AVX1. Även de flyttalsdelar där AVX skulle kunna användas är tveksamma att de gynnar Jaguar speciellt mycket då den internt "bara" har en 128-bitars SIMD-del så vinsten att kör AVX över SSE är minimal (men ändå inte helt noll).

Och jag "rättade" inte dig, bara klargjorde hur 6 kärnor faktiskt verkar vara korrekt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

OM jag var fattig student skulle ja köpa som killen länkade en amd cpu 8320 eller vad den heter 1200kr , du får bara en i3a för det priset typ

Fast vill killen köra Intel i framtiden så är det smartare att köpa ett 1150 moderkort och en i3:a och sen bara byta ut CPU'n istället för att köpa AMD socket och sen behöva byta ut både moderkort och CPU vid uppgradering.

Så med andra ord läs vad TS har sagt innan du kommenterar.

Till TS:

Ett Z87 kort och en i5:a kommer hålla länge och som någon annan sa så är det bättre att köpa annat billigare eventuellt vänta med att köpa vissa saker fram tills du har råd än att snåla på CPU och moderkort.

Så mitt råd till dig köp ett Z87 kort och en i5 K modell så behöver du inte byta det nästa år utan kan istället lägga pengar på en SSD och mer ram då och kanske en ny GPU om du nu köper en budget GPU (kan vara värt att titta på en begagnad GPU fram tills du får lite mer $$$).

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Fast vill killen köra Intel i framtiden så är det smartare att köpa ett 1150 moderkort och en i3:a och sen bara byta ut CPU'n istället för att köpa AMD socket och sen behöva byta ut både moderkort och CPU vid uppgradering.

Så med andra ord läs vad TS har sagt innan du kommenterar.

Till TS:

Ett Z87 kort och en i5:a kommer hålla länge och som någon annan sa så är det bättre att köpa annat billigare eventuellt vänta med att köpa vissa saker fram tills du har råd än att snåla på CPU och moderkort.

Så mitt råd till dig köp ett Z87 kort och en i5 K modell så behöver du inte byta det nästa år utan kan istället lägga pengar på en SSD och mer ram då och kanske en ny GPU om du nu köper en budget GPU (kan vara värt att titta på en begagnad GPU fram tills du får lite mer $$$).

Fast det är väl Intel som alltid byter socklar jämt och ständigt?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Hej!

Håller på att bygga min allra första dator (om man räknar bort köp av färdigt paket). Jag vill helst komma rätt så billigt undan, men med möjlighet till uppgradering inom något år eller så.

Jag har fått tips om http://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-gh... men den känns lite dyr, och som sagt så vill jag komma billigt undan så det kan tänkas att processorn byts ut rätt snart. Jag har extremt dålig koll på processorer och vad som behövs för vilket ändamål. Mitt mål är främst spelande, såsom BF3.

Förutom socket, vad skiljer processorerna åt vad gäller rent användande?

Kolla marknaden här på SweC. Köpte ett 1månader gammalt ivybridge system för 6500, i5 o gtx660, SSD osv..

När man har tajt budget/ inte vill pröjsa för d senaste så e d begagnat som gäller..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I exempelvis i3 3220 finns det 2 st fysiska kärnor. Där är vi överens.
Det finns totalt 4 st logiska kärnor. Där är vi överens.
Det går alltså två logiska kärnor på varje fysisk kärna. Där är vi överens.
Jag kallar två av trådarna för virtuella, är det det som är problemet? Om det är fel, vad ska jag kalla dem? Eller ska jag säga att det går en tråd på en halv kärna?

Om vi tittar på en halv i3:a, att vi bara har en kärna som kan köra 2 trådar, eller går tillbaka till Pentium 4 med hyperthreading där du bara har en fysisk kärna om du måste ha en produkt som har gått att köpa.

Din beskrivning låter som att i ett hyperthreading-par så finns det en kärna som har alla resurser och en till virtuell som inte har några egna resurser. Att den ena kärnan inom ett hyperthreading-par är bättre än den andra. I ett sånt scenario så borde det ge bättre prestanda att använda rätt kärna inom ett hyperthreading-par.
Om kärna 0 och kärna 1 är på samma fysiska kärna så skulle det ge bättre prestanda att låsa det till att endast kärna 0 används, eftersom det är den som har alla fysiska resurser och sämre prestanda att låsa det till att endast kärna 1 används eftersom den inte har några egna resurser.

Men om jag har förstått implementeringen korrekt så är det två likvärdiga virtuella kärnor som delar resurser på en fysisk kärna. Att båda kärnorna inom ett hyperthreading par är lika bra. Så om man skulle låsa det till att endast en kärna inom ett hyperthreading-par används, så borde det inte göra någon skillnad om du använder kärna 0 eller 1.

Jag reserverar mig för att jag kan ha missförstått implementeringen av hyperthreading. Men om jag har tolkat det rätt så är det Jonssown och dansarn säger mer korrekt än din beskrivning.

Sen finns det en fråga i sammanhanget som inte har ställts.
Spelar det någon roll?

Om du bara ska använda datorn, exempelvis till att spela datorspel. Då är det enda som spelar roll om om det ger bättre eller sämre prestanda. Hur det fungerar "under huven" (bilanalogi) spelar ingen roll.
Om du ska programmera kan det ha betydelse, speciellt om du håller på med lågnivå som assembler eller direkt knacka maskinkod.
Om du ska designa processorer har det definitivt betydelse.

Så det är inget som egentligen har någon betydelse för vad Axelssonen (trådskaparen) ska välja för processor till sitt datorbygge.
Men, med reservation för att jag kan ha missförstått implementationen, så har du fel. Fast att det är på mer lågnivå än vad som är relevant för en normal konsument (däremot kan det vara kul att nörda ner sig i saker om man har tid/energi/intresse).

Permalänk
Skrivet av Lockis:

Fast vill killen köra Intel i framtiden så är det smartare att köpa ett 1150 moderkort och en i3:a och sen bara byta ut CPU'n istället för att köpa AMD socket och sen behöva byta ut både moderkort och CPU vid uppgradering.

Så med andra ord läs vad TS har sagt innan du kommenterar.

Till TS:

Ett Z87 kort och en i5:a kommer hålla länge och som någon annan sa så är det bättre att köpa annat billigare eventuellt vänta med att köpa vissa saker fram tills du har råd än att snåla på CPU och moderkort.

Så mitt råd till dig köp ett Z87 kort och en i5 K modell så behöver du inte byta det nästa år utan kan istället lägga pengar på en SSD och mer ram då och kanske en ny GPU om du nu köper en budget GPU (kan vara värt att titta på en begagnad GPU fram tills du får lite mer $$$).

Du har helt rätt i det du skriver. Kommer köra på http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176508-asus_z87-a-atx... om det inte dyker upp ett bättre erbjudande

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Ok vad är en i5a bättre på en en i7a?. Jag skrev inte att en i7a är det bästa alternativet att spela på, men den spöar en i5a i allt förutom vissa spel där det är likvärdigt

Priset Einstein.
Om du bara ska eller mestadels ska spela så är det rätt onödigt att lägga ett par extra hundralappar för HT som man inte använder i spel ändå.
I5 och I7 är i stort sett samma prolle fast det är Ht i I7 så i spel så presterar dom ganska likvärdigt ja

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Bra CPU till billig peng är ju amd 965 4 kärnor 3.4 ghZ

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Jag reserverar mig för att jag kan ha missförstått implementeringen av hyperthreading. Men om jag har tolkat det rätt så är det Jonssown och dansarn säger mer korrekt än din beskrivning.

Det fungerar ungefär såhär:
Problemet man villl lösa med hyperthreading är att det tar ganska så lång tid att byta tråd i en dator. Man måste spara undan alla register som används, låsa flaggor, flytta stackpekare etc. Genom att ha lite mer minne så kan man virtualisera detta ett steg, så att processorn direkt kan växla mellan två uppgifter. Så länge processorn inte har fullt upp med att genomföra en tung beräkning så kommer den jättesnabbt att kunna köra flera program. Det är alltså alltid bättre med riktiga kärnor då den inte behöver dela på beräkningskraften.

Här kan du läsa mer om du är intresserad https://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

Men det är alltid snabbare med en snabb kärna än flera långsamma. (Alltså om en single core utför beräkning x på 1 sekund är alltid bättre än 2 st som utför beräkning x på 2 sekunder). Det är dock väldigt svårt att göra så snabba processorer!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon81912:

Det fungerar ungefär såhär:
Problemet man villl lösa med hyperthreading är att det tar ganska så lång tid att byta tråd i en dator. Man måste spara undan alla register som används, låsa flaggor, flytta stackpekare etc. Genom att ha lite mer minne så kan man virtualisera detta ett steg, så att processorn direkt kan växla mellan två uppgifter. Så länge processorn inte har fullt upp med att genomföra en tung beräkning så kommer den jättesnabbt att kunna köra flera program. Det är alltså alltid bättre med riktiga kärnor då den inte behöver dela på beräkningskraften.

Här kan du läsa mer om du är intresserad https://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

Men det är alltid snabbare med en snabb kärna än flera långsamma. (Alltså om en single core utför beräkning x på 1 sekund är alltid bättre än 2 st som utför beräkning x på 2 sekunder). Det är dock väldigt svårt att göra så snabba processorer!

Tiden det tar att spara ner gamla / ladda in nya register är väldigt kort på i princip alla moderna CPUer och det är extra billigt på x86 som har relativt få register och kan spara ner / ladda in alla register med en enda instruktioner. Så det är en ganska liten anledning till att ha HT.

Det är i princip två anledningar till varför HT ger någon effekt

  1. skrivning till / läsning från minne kan helt missa CPU-cachen och då tar det väldigt lång tid (sett ur CPUns synvinkel) att utföra operationen. Har man HT så kan CPU-kärnan fortsätta utföra vettigt arbete så länge som någon av trådarna har den data som behövs. Detta är den klart viktigaste anledningen till varför HT är så bra på servers då de arbetslaster som en server ser typiskt är väldigt stora. På desktop-program är det väldigt sällan som CPU-cachen inte räcker till

  2. en CPU består av en eller flera ALU- och en eller flera AGU-enheter. Sandy/Ivy Bridge har 3 ALU och 3 AGU, Haswell har 4 AGU och 4 AGU per fysisk kärna. Här är också området där AMDs moduldesign skiljer sig från HT, varje CPU-tråd i en modul har 2 ALU och 2 AGU som inte delas med den andra CPU-tråden i samma modul. Framför ALU/AGU-enheterna sitter det en schemaläggare som försöker lura ut ett optimalt sätt att köra instruktionerna på så man utnyttjar de tillgängliga resurserna så bra som möjligt (ALU/AGU är till stor del specialiserade och kan bara utföra en delmängd av operationerna). Med HT får man två instruktionsströmmar som är helt oberoende av varandra, så det ger en helt del extra flexibilitet i att hitta den optimala mixen.

Den andra punkten är extremt viktigt på Atom som är en så simpel CPU och anledningen till att HT ger 50% boost där (i vissa fall ännu mer), medan det är mindre viktigt på SNB/IVB då de kan "titta" upp till 150 instruktioner framåt för att hitta saker som är oberoende. I Haswell ökade man detta till ungefär 200 instruktioner så effekten av HT är nog än mindre på HSW än SNB/IVB än de 20-30% man hade tidigare.

Så HT är alltid bra om målet endast är att utföra så mycket arbete som möjligt per tidsenhet, helt utan att bry sig om tiden det tar att utföra en specifik uppgift. I.e. HT är bra på problem som är begränsade av "throughput", spel tillhör inte den kategorin... I spel är det i.o.f.s. viktigt att utföra relativt mycket arbete, men det absolut viktigaste är att den maximala tiden det tar att utföra uppgiften är så lång som möjligt och att den inte varierar så mycket. HT försämrar dessa egenskaper då varje tråd, i genomsnitt, får mindre resurser och det är inte heller helt deterministiskt när den får tillgång till en viss resurs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE=Yoshman;13709154]
Det är i princip två anledningar till varför HT ger någon effekt

  1. skrivning till / läsning från minne kan helt missa CPU-cachen och då tar det väldigt lång tid (sett ur CPUns synvinkel) att utföra operationen. Har man HT så kan CPU-kärnan fortsätta utföra vettigt arbete så länge som någon av trådarna har den data som behövs. Detta är den klart viktigaste anledningen till varför HT är så bra på servers då de arbetslaster som en server ser typiskt är väldigt stora. På desktop-program är det väldigt sällan som CPU-cachen inte räcker till

  2. en CPU består av en eller flera ALU- och en eller flera AGU-enheter. Sandy/Ivy Bridge har 3 ALU och 3 AGU, Haswell har 4 AGU och 4 AGU per fysisk kärna. Här är också området där AMDs moduldesign skiljer sig från HT, varje CPU-tråd i en modul har 2 ALU och 2 AGU som inte delas med den andra CPU-tråden i samma modul. Framför ALU/AGU-enheterna sitter det en schemaläggare som försöker lura ut ett optimalt sätt att köra instruktionerna på så man utnyttjar de tillgängliga resurserna så bra som möjligt (ALU/AGU är till stor del specialiserade och kan bara utföra en delmängd av operationerna). Med HT får man två instruktionsströmmar som är helt oberoende av varandra, så det ger en helt del extra flexibilitet i att hitta den optimala mixen.

[/QUOTE]

Punkt ett där tänkte jag inte alls på Väl skrivet!

Permalänk
Skrivet av matte70:

Ok vad är en i5a bättre på en en i7a?. Jag skrev inte att en i7a är det bästa alternativet att spela på, men den spöar en i5a i allt förutom vissa spel där det är likvärdigt

Den spöar då inte priset/prestanda på en i5:a

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.