Permalänk
Medlem

Square One.

Detta bygget kommer utifrån en rad olika byggen och nederlag, och har alltid hamnat tillbaka på ruta ett, om och om igen, därav namnet. För så värst fyrkantig är den ju egentligen inte.

Var meningen att jag skulle ha mjölkvit vätska först men insåg snabbt att detta hade blivit tråkigt bland allt det övriga svartvita. Sökte all info jag kunde hitta om röd vätska, för jag vet att det kan ge avlagringar och skit i systemet, den enda röda som tydligen ska funka är Aquacomputers DP Ultra, så körde på den, hoppas det stämmer nu bara.

Jag är grymt nöjd med lådan, och känner för första gången på länge att: "This is the one". (lådan jag kommer ha kvar bra mycket längre än 4 veckor. )

Kanske skulle berätta varför 3 stora radiatorer: Det är ju lownoisefläktar, så ville åt en så bra passiv kylning som möjligt för att få ner ljudnivån rejält, de kör på 1150rpm, och efter inbränning av pasta och resultat ska jag därefter testa att även sätta på medföljande motstånd för att få ner ljudet ännu mer, i nuläget går inte tempen över 50grader, och Gpu går inte över 45 grader under load, så mkt möjligt att jag kommer kunna köra i lägre varvtal. (en 280 radiator har ca samma cirkulära yta som en 360 radiator fast då med en fläkt mindre, tystare är målet.)

Loop: Cpu -> gpu -> gpu -> rad över moderkort -> rad över psu -> rad inlopp/front -> res.

Av alla delar i detta bygget så var det bara moderkortsplåten jag kunde hitta i Sverige. (inet) Resten är från overclockersuk och aquatuning.

8st corsair af Quiet Edition 140mm
3st alphacool nexxos ut60 280 rad
2mPrimochill 16/10 slang
2L Aquacomputer DP Ultra red
4st Bitspower mesh radgard 280
8st Bitspower kopplingar.
Lian Li mATX moderkortsplåt. (inet.se)
Lian Li PSU mount
Lian Li Washable Air filter (PSU)
Lian Li Mesh filter (insidan, inlopp, fläkt+radd)
11st EK 90böj
5st EK 45böj
2st Coolance 30böj.
D5 pump
Ek vattenblock CPU
2st EK vattenblock VGA HF supremacy
4st AKASA Dammfilter 140mm
2st 1slot sli koppling
1st 3slot sli koppling
4st 10mm fläktpackningar (front)
6mm plexi med vit botten, 5mm transparans, 3% transmission.
Aluvinklar 15x15x1mm i 1meterslängder, ca 40kr/st.
Massvis av m3, m4, m5 skruv.

Ska pinsamt erkänna att jag köpte 2 st core 1000 (efter Water core 1000 projektet) och skulle slå ihop dem på bredden, började såga sönder dem och ändrade "hela" lådan till det utförandet ni ser nedan, visste inte hur jag skulle få plats med allt och till slut fick jag för mig att jag skulle klä den med plexi och lacka lådan...

Blev fetskrot av hela skiten och åkte in i chassikyrkogården (förrådet) Tillbaka till ruta ett.
Sura pengar, 3 stycken Core 1000 har gått åt pipan, får se det som att jag stöttar Fractal Deisgn som faktiskt bryr sig om oss vattenkylare.

Square One.

Visa signatur

Intel i7 3770k | Corsair Dominator Platinum 1600mhz 8gb | Asus Maximus Gene V | Asus 6970 - CrossFire | Corsair TX850 | EK
Razer Deathstalker | Razer Deathadder | Razer Nostromo

Permalänk
Medlem

Läckert!

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge

Permalänk

ser det är 3x240.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt! Bra jobbat.

Var det jobbigt att bygga?

Orkar du tag några mer "Öppna bilder" så man kan se hur den är uppbyggd?

Är sjukt nyfiken.

5P

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Tjusigt värre! Kul att se lite akrylchassin, sen ser den ju lite mer praktisk ut om man jämför med ditt gamla bygge också.

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert chassie! På tok för lågt betyg imo, gav en femma och höjde det lite
Du tar fantastiska bilder också, bra mycket bättre än mina auto-mode bilder ^^

Hur ser det ut bakom moderkortsplåten? Och vad är det för saker i akryl mellan fläktar och radd?

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av biorrith:

Riktigt läckert chassie! På tok för lågt betyg imo, gav en femma och höjde det lite
Du tar fantastiska bilder också, bra mycket bättre än mina auto-mode bilder ^^

Hur ser det ut bakom moderkortsplåten? Och vad är det för saker i akryl mellan fläktar och radd?
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/07/17/Img_3215....

Tack och tack! bakom plåten så sitter 2 ssd diskar, och lite kablar, ska nog ändå snart byta nätagg och ska ha modulärt så det blir att nysta det fint då, så ingen bild på det just nu. Akrylen är shrouds, vilket i princip gör din fläkts tryck fyrkantigt och tar bort fläktens döda mittpunkt, ger inte mer tryck, men ett jämnare tryck över hela kylaren. Och man eliminerar eventuell hummande som det kan bli ibland när fläkten ligger direkt emot galler/kylare etc. Jag var ute efter det sistnämnda. Man kan ju även sätta lysdioder i shroudsen, funderar på det istället för katoderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 3770k | Corsair Dominator Platinum 1600mhz 8gb | Asus Maximus Gene V | Asus 6970 - CrossFire | Corsair TX850 | EK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Sjukt snyggt! Bra jobbat.

Var det jobbigt att bygga?

Orkar du tag några mer "Öppna bilder" så man kan se hur den är uppbyggd?

Är sjukt nyfiken.

5P

Tack! Det är egentligen bara vinkelprofiler 15x15mm i alu, som är gängade med gängtapp, och vissa saker är fastsatta i akrylen med gängor. Men ska se om jag kan lägga upp mer bilder i dagarna, just nu är det festival i byn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haudrock:

Tack och tack! bakom plåten så sitter 2 ssd diskar, och lite kablar, ska nog ändå snart byta nätagg och ska ha modulärt så det blir att nysta det fint då, så ingen bild på det just nu. Akrylen är shrouds, vilket i princip gör din fläkts tryck fyrkantigt och tar bort fläktens döda mittpunkt, ger inte mer tryck, men ett jämnare tryck över hela kylaren. Och man eliminerar eventuell hummande som det kan bli ibland när fläkten ligger direkt emot galler/kylare etc. Jag var ute efter det sistnämnda. Man kan ju även sätta lysdioder i shroudsen, funderar på det istället för katoderna.

Vart har du köpt dessa fina saker?

Permalänk
Medlem

Du är duktig på att lägga ut finna bilder på datorn, men vi vill gärna se hur stora komponenter du ha och va dom heter.
Så mitt råd är att skriv lite mer information om datorn.

Du fick trots 5 poäng trots dålig beskrivning.

Mvh Macke_BMRSweden

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

snygg burk! läcker med frostad/vit belyst inifrån, synd bara på skruvarna, jag är inte så värst förtjust i MC6S skallen, du borde ha haft MF6S istället, det är de som är försänkta

visst är det en 21:9 skärm du har? jag är bra sugen på en sådan! skulle dock inte vilja gå ner från mina 1200 höjdpixlar =/

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

snygg burk! läcker med frostad/vit belyst inifrån, synd bara på skruvarna, jag är inte så värst förtjust i MC6S skallen, du borde ha haft MF6S istället, det är de som är försänkta

visst är det en 21:9 skärm du har? jag är bra sugen på en sådan! skulle dock inte vilja gå ner från mina 1200 höjdpixlar =/

Hehe, jag har letat efter den kullriga varianten med insex, så kan du beteckningen på den så är jag tacksam. 😉 Och även m3 brickor i svart. Hittar inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haudrock:

Hehe, jag har letat efter den kullriga varianten med insex, så kan du beteckningen på den så är jag tacksam. 😉 Och även m3 brickor i svart. Hittar inte.

hmmm... jag jobbar ju med sådant, dock mot industrisektorn =/ skruven heter K6S och finns bl a hos ett företag som heter Arvid Nilsson i deras PDF katalog på sidan 74 (i katalogen är det sidan 30, pdf:en 74) M3 finns i 5, 6, 8, 10, 12, 16, 20, 25mm längd, på sidan 352(pdf 396) hittar du en variant på bricka

Dessa är obehandlade, dvs de är svarta och fina MEN de rostar om de hamnar i vatteni i inomhusklimat lär de hålla sig fina hur länge som helst
en annan hake är att de är i kartong om 500... men å andra sidan brukar det inte vara så värst många ören i styckpris

jag kan KANSKE hjälpa dig att få fram dessa men kan inget lova, bästa är om du kan hitta en återförsäljare till Arvid Nilsson på din ort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha bilder från själva bygget ?

5 av 5 ostar, skitsnyggt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

hmmm... jag jobbar ju med sådant, dock mot industrisektorn =/ skruven heter K6S bl a hos ett företag som heter Arvid Nilsson i deras PDF katalog på sidan 74 (i katalogen är det sidan 30, pdf:en 74) M3 finns i 5, 6, 8, 10, 12, 16, 20, 25mm längd, på sidan 352(pdf 396) hittar du en variant på bricka

Dessa är obehandlade, dvs de är svarta och fina MEN de rostar om de hamnar i vatteni i inomhusklimat lär de hålla sig fina hur länge som helst
en annan hake är att de är i kartong om 500... men å andra sidan brukar det inte vara så värst många ören i styckpris

jag kan KANSKE hjälpa dig att få fram dessa men kan inget lova, bästa är om du kan hitta en återförsäljare till Arvid Nilsson på din ort.

Tack för info! Har ju varit på Järnia, där hittade jag inte min skruv, efter kollat Arvids sida så ser jag att ahlsell också har deras sortiment, ska dit nästa vecka och prova lyckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Du råkar inte ha bilder från själva bygget ?

5 av 5 ostar, skitsnyggt.

Nej tyvärr, bara tråkiga bilder på uppritade plexi och liknande inget givande för att förstå processen. Kul att du gillar det. 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haudrock:

Nej tyvärr, bara tråkiga bilder på uppritade plexi och liknande inget givande för att förstå processen. Kul att du gillar det. 😀

Kanske lite fräckt att fråga men skissade du någon ritning som du kan tänkas dela med dig ?

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Kanske lite fräckt att fråga men skissade du någon ritning som du kan tänkas dela med dig ?

Inte fräckt alls, gör alltid skiss i Google Sketchup först, enda problemet som inte var löst var hur sidopanelerna skulle kunna öppnas på enklaste sätt. tog en dag, och som jag nämnt innan så sitter styrkan i sidopanelerna i själva konstruktionen både fram och tillbaka likt ikeas möbler med den tunna boardskivan som bakstycke.

Sidopanelerna har en "krok" upp och nere som hakar i en pinne framtill sen trycker man in sidan och skruvar en stoppskruv baktill, syns på en av bilderna som visar bakstycket. svårt att förklara, försökte fota det och det går lixom inte att visa där heller. men här är en bild på det iaf.

http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img191/948...
(bilden blev liten, vet inte varför...)

Baksidan skulle vara som en "skygglapp" för stoppskruvar och kablar, men det blev inte så i slutresultatet.

är ingen jävel på sketchup, men håll till godo

Skisser:
http://imageshack.us/a/img826/802/uke4.jpg
http://imageshack.us/a/img838/7365/hdfb.jpg
http://imageshack.us/a/img694/4296/7f60.jpg
http://imageshack.us/a/img809/1819/3mns.jpg

Edit: på bilderna är det shroud i fronten, men det går inte att hitta en 60mm lång m3 skruv, så det blev 10mm shroud i form av en packning. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haudrock:

Tackar ödmjukast

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haudrock:

Tack för info! Har ju varit på Järnia, där hittade jag inte min skruv, efter kollat Arvids sida så ser jag att ahlsell också har deras sortiment, ska dit nästa vecka och prova lyckan.

På Ahlsell jag jobbar.... =P vi har dock inte hemma dem i våran butik men vilken butik är det? du kan ju ringa dit och fråga innan du åker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haudrock:

hittade på Wurth de brukar ha väldigt mycket skruv hemma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

swedoll har mkt sånt ^^

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Inte illa!! Riktigt schysst. Bra jobbat.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt men måste fråga, trivs du med skärmen? Är själv sugen på en ny och ultra wide verkar lite intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Snyggt men måste fråga, trivs du med skärmen? Är själv sugen på en ny och ultra wide verkar lite intressant.

Jag trivs, det är ett snällare surround än eyefinity, mer lättdrivet och ändå tillräckligt, har spelat ett antal spel sen köpet, bara warframe som inte stödde native, vissa spel kan återge tex subtitles för långt ner nästan utanför bilden för den fattar inte förhållandet även när det funkar kanon med grafiken. Märker ju att antalet mer pixlar krävde mer kraft,men det finns skärmar med värre upplösning, denna är ju 2560x1080.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haudrock:

Jag trivs, det är ett snällare surround än eyefinity, mer lättdrivet och ändå tillräckligt, har spelat ett antal spel sen köpet, bara warframe som inte stödde native, vissa spel kan återge tex subtitles för långt ner nästan utanför bilden för den fattar inte förhållandet även när det funkar kanon med grafiken. Märker ju att antalet mer pixlar krävde mer kraft,men det finns skärmar med värre upplösning, denna är ju 2560x1080.

Låter väldigt intressant. Ska ta mig en rejäl funderare.

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt chassi!
Håller själv på med ett och trodde mitt blev bra, men ditt är sjukt imponerande, och gillar hur du har gjort lösngingen med den löstagbara sidan samt hur du optimerar kylning/ljudnivå-förhållandet Är själv sugen på detta men känner att det går över min tillfälliga budget :/

Permalänk

nice bygge och hörna 5/5, men vad är det för skärm?

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk

Riktigt snyggt!