Macbook Air 2013 till bildbehandlingstrogen maka.

Permalänk
Medlem

Macbook Air 2013 till bildbehandlingstrogen maka.

Hejsan

Har funderat på att skaffa en Macbook Air 13tum till min kära maka, samt även lägga in windows8 som andra os. Hon är van vid Apples produkter, iPad, Iphone, Appletv, men ser en hel del Japanska serier som bara finns i Flash på en gammal hp Laptop(därav dubbla os). Hon arbetar mycket med Photoshop och andra bildbehandlings program, därför är det en fördel om färgerna är väldigt bra. Något som hon avskyr är kablar, därav känns det lite intressantare att batteritiden skall vara så pass bra med den nya versionen, samt att hon reser längre sträcker med flyg.

Är det någon som har en erfarenhet av Macbook air och just att använda dubbla os?

Hur fungerar det för ni, hur nöjd är ni med skärmen, färgerna. Känns det irriterande utan Retina?

Hur står sig andra alternativ, Sony Vaio?

Budget 10-12k

*Edit* Inser att flash fungerar i senaste OS*

Permalänk
Medlem

Tror inte jag skulle vilja redigera bilder på en 13" skärm, känns väldigt litet och plottrigt.. Annars är ju Apples skärmar rätt bra för användningsområdet.
I annat fall är det en laptop med IPS-skärm, då TN-paneler kan visa färgerna hur som helst..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Macbook Air har en väldigt dålig skärm för bildbehandling då den är "färglösast" av alla Apples skärmar. Lämpar sig mycket bra till annat, men inte bilder. Jag skulle direkt köpa retinan. 13" eller 15". Bra färger och fantastiskt skärpa!

Permalänk
Medlem

Tack för snabb input

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koreinu:

Tack för snabb input

Hej!

Vad är din budget?

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

Min budget är på 10 000, kan kanske sträcka mig till 12 000 som Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Min budget är på 10 000, kan kanske sträcka mig till 12 000 som Max.

Kör med Macbook Pro då. Om hon inte tycker den är för tung.

Om det är anime hon kollar på så kan hon ju bara använde en icke flash site för dem.

Jag har flash på min macbook utan att installera windows. Skumt.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Kör med Macbook Pro då. Om hon inte tycker den är för tung.

Om det är anime hon kollar på så kan hon ju bara använde en icke flash site för dem.

Jag har flash på min macbook utan att installera windows. Skumt.

Tack, Jag ska höra med henne ikväll vad hon lägger mest vikt på. Nu vet jag inte hur den reella batteritiden är på MacBook Pro mot "air" bara den skrivna tiden på Apple som jag antar är lite högre än verkligheten.

Sony Vaio ser inte så tokig ut med tanke på priset. Fast helt klart Retina på PRO kanske är något hon prioriterar och den starkare datorn för redigering. Hon ser Dorama och TV underhållning som vanligtvist läggs ut direkt efter sändning och Det är bara i Flash som hon kan se det i hd. Mp4 versionen är i väldigt lågt upplösning.

Edit: Oh shock moment mountain Lion har flash! ok då är det Inge problem!. För körd på IPad, iPhone

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koreinu:

Min budget är på 10 000, kan kanske sträcka mig till 12 000 som Max.

Sony Vaio Pro review:

Citat:

What can we say Sony, it worked. Within seconds of picking up the Pro we'd fallen in love with it. It's stylish, thin and light. The screen is gorgeous, and the touch control works. It has just about the best keyboard we've used on a laptop, and in Ultrabook terms it's miles ahead of the competition. The price, starting at £1,000 is going to be a problem for some, but considering the raw power you're getting with this machine, how light and beautiful it is, we honestly don't think there's another laptop on the market that's better suited for people who need power, but without losing the ability to travel.
Single Review, online available, Short, Date: 06/12/2013
Rating: Total score: 100%

Permalänk
Medlem

Ser ganska lockande ut

Permalänk
Medlem

Har tittat på tester på Macbook Air 2013, Sony Vaio PRO och Macbook Pro med "tanten". Alla ser fina ut i hennes ögon.

Hon gillar mest Macbook Pro, med tanke på Retina upplösningen och styrkan vid bildbehandling och renderingar. Batteritiden är sådär. Är det någon som har en pro och tycker batteritiden fungerar helt ok. Vad jag själv undrar är om det är bättre att vänta tills det antingen släpps mer nytt med Haswell?. Macbook Pro Retina är väl släppt i år?.

Edit - Läste att det troligtvist kommer en uppdaterad Macbook Pro Retina med Haswell i september. Frågan är om det inte är bättre att vänta isåfall, om det skulle visa sig att det blir samma enorma batterikapacitet som på Air.