Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köp hos webhallen. Vägrar byta ut mina hörlurar.

Permalänk

Köp hos webhallen. Vägrar byta ut mina hörlurar.

Hej!

Jo det är såhär att jag köpte i December förra året ett par hörlurar. Turtlebeach Earforce Z6a, som jag har varit väldigt
nöjd med tills för några veckor sen. Jag hade tagit på mig mina hörlurar som vanligt och skulle justera dem så att dem satt bättre på huvudet, och
då gick plasten av som håller själva hörluren i bågen.
Jag har varit i kontakt med Webhallen i frågan men den vägrar att byta ut eller ge tillgodokvitto då detta anses vara handhavande fel.

Här nedan kommer lite mailkorespondens samt en mer utförlig felbeskrivning i sagd korespondens, börja ifrån botten av mailen!

Hej,

Det stämmer bra att det är ett års garanti på dessa hörlurar. Men det handlar även om att en fysisk skada av detta slag ytterst sällan går på garanti, oavsett hur lång denna period är.

Är det undermålig kvalitet på produkten går den i regel sönder inom 6 månader, vilket fastställts av konsumentverket som den tidsperiod där ett fel bör anses vara ursprungligt och säljaren har bevisbördan för motsatsen.

Vi kan som sagt skicka in dessa till vår leverantör och be dem göra en slutgiltig bedömning om du önskar.
Men notera då att undersökningsavgiften som tillkommer om hörlurarna inte godkänns kommer att debiteras vid returen.

Du kan antingen hämta ut hörlurarna från posten så skickar vi en ny fraktsedel, eller så kan du strunta i att hämta ut paketet så returneras det automatiskt till oss.
--
Med vänlig hälsning / Best regards

Webhallen Sverige AB - RMA

Elsa Brändströms gata 52
129 52 Hägersten
SWEDEN

08-673 60 00
http://www.webhallen.com
rma@webhallen.com

----------------------------------------------------------------------

Martin Lundberg skrev 2013-08-07 08:37:
Dock så är det ju så att jag bara justerade dem när dem satt på mitt huvud som jag har skrivit tidigare
och då är det såklart så att det blir fysisk påverkan. MEN dem skall inte gå sönder av att man justerar dem
det skall dem bara inte göra när dem ligger i den prisklassen.

Jag har inte gjort något fel i detta ärende och vill bara ha dem utbytta då dem inte alls är gamla och
inte har blivit dåligt behandlade av mig.

Ni har sålt en undermålig produkt till mig och jag kräver en ersättningsprodukt.

Här nedan följer lite länkar om produktens undermålighet:

http://www.amazon.com/Turtle-Beach-TBS-2214-Headset-Surround/...

(Gå in på feedback)
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168265020...

Jag vill återigen påpeka att min vän som också köpte dessa fick sina utbytta utan problem, och dem
var trasiga på exakt samma ställe. Samt att plasten har gått rakt av på mina hörlurar, inga "vita veck" som
ofta uppstår i plast vid åverkan. Utan plasten har gått rakt av.

Turtlebeach skriver även på sitt forum att dem har ett års garanti på dessa hörlurar och att man skall skicka in dem
om dem är trasiga så man får dem utbytta. Dock så vill jag inte ha Turtlebeach igen då dessa är så undermåligt konstruerade.

Mvh / Martin

----------------------------------------------------------------------

Date: Wed, 7 Aug 2013 07:56:03 +0200
From: rma@webhallen.com
To: martin********@********.com
Subject: Re: Ang. Returnerad produkt, ordernummer: ********

Hej Martin,

Vår reklamationsavdelning undersökte dina hörlurar och drog slutsatsen att det var fysisk åverkan/handhavande, vilket också medför att vi inte kan ta tillbaka dem på garanti.
Skador av denna typ uppstår inte naturligt så lång tid efter köpet.

Om du vill bestrida detta kan vi skicka dem till tillverkaren för ett utlåtande, men av erfarenhet vet vi att detta inte brukar hjälpa och då tillkommer även en undersökningskostnad vid retur.

--
Med vänlig hälsning / Best regards
Webhallen Sverige AB – RMA

Webhallen Sverige AB
Elsa Brändströms gata 52
129 52 Hägersten
SWEDEN

08-673 60 00
http://www.webhallen.com
rma@webhallen.com

----------------------------------------------------------------------

Martin skrev 2013-08-06 17:07:
Ja, jag har mailat till eran RMA-avdelning utan svar och fått höra att
dem jag har pratat med skall ringa upp igen om mitt ärende men ingen har ringt tillbaks
eller skickat ett mail tillbaks till mig med information.

Jag funderar på om det har blivit något missförstånd eftersom detta är ett garantiärende och jag har blivit hänvisad till retur.

Det är så att mitt garantiärende Turtlebeach hörlurarna har skickats tillbaks från er utan att
något åtgärdades och utan att jag fått reda på orsaken. Som det står i min felanmälan så gick dem sönder
när jag justerade dem när dem satt på mitt huvud. Jag använde inte våld och hörlurarna är inte äldre än åtta månader.

Dem kostade runt tusen kronor och då tycker jag att dem skall hålla för att sitta på huvudet.
Det tyckte även eran kundtjänst som sade åt mig att skicka in dem med felbeskrivning och att
det inte skulle vara några problem att få dessa utbytta. Senast igår när jag pratade med någon annan
på kundtjänst om mitt ärende sade han att det är så ni brukar göra med sådana ärenden.

Jag har läst många reviews om dessa hörlurar och plasten i dessa hörlurar är undermålig och
går väldigt lätt sönder.

Nu har jag även fått mail samt sms att dem kan hämtas ut hos mitt postombud.
Men jag vill ha dessa utbytta och vill därför inte hämta ut dem, eftersom detta skall garantin täcka.

Jag skulle uppskatta om jag kunde få ett tillgodokvitto på detta eller att jag kan välja ett annat par hörlurar
då jag inte vill ha dessa igen.

Mvh / Martin

----------------------------------------------------------------------

> Date: Tue, 6 Aug 2013 16:32:44 +0200
> From: rma@webhallen.com
> To: martin********@********.com
> Subject: Ang. Returnerad produkt, ordernummer: ********
>
> Hej, Martin
>
> Fick höra från kundtjänst att ni hade lite frågor kring varför er retur
> nekades. Vänligen återkom med eventuella frågor till oss om något är oklart.
>
> --
> Med vänlig hälsning / Best regards
> Webhallen Sverige AB – RMA
>
>
> Webhallen Sverige AB
> Elsa Brändströms gata 52
> 129 52 Hägersten
> SWEDEN
>
> 08-673 60 00
> http://www.webhallen.com
> rma@webhallen.com
>
----------------------------------------------------------------------

Jag har till och med varit i kontakt med mitt lokala konsumentombud och dem sade att jag skulle dra det vidare
till ARN. Detta gjordes idag och jag fick avslag eftersom hörlurarna kostade 990kr och lägsta kostnad på hårdvara/
kringutrustning skall vara minst 1000kr för att ärendet ens skall tas upp av ARN.

Då till min fråga, hur fasen skall jag göra nu? Jag vet inte mer vad jag kan göra än att tjata på dem och försöka skicka
in dem igen. Finns det inget mer jag kan göra som konsument? Och i sådana fall vad? Jag kan ju alltid gå till en fysisk webhallen-butik och se om det
kanske hjälper att prata med någon face-to-face istället.

Jag tycker det är riktigt tråkigt att det skall bli såhär. och som man klan läsa på recensioner av dessa lurar är att kvalitén på
konstruktionen är undermålig och har brister. Men det bryr dem sig inte om alls.

Tack på förhand!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem

Face-to-face kan ju iofs funka men det du beskriver är så in i h-e godtyckligt: hur mycket kraft kan man/bör man använda för att rätta till hörlurar, vad är definitionen av "lite" eller "medel"-kraft, hur mycket bör hörlurar tåla, osv, osv?

Snårigt problem...

Permalänk

Webhallens RMA chef i Fruängen är en riktigt jobbig person att ha och göra med, *** raderat *** De nekade retur på min Asus dator 4 ggr när jag varje gång fick den utbytt på garantin av Asus själva. Mitt tips är att kontakta tillverkare direkt, få ett utlåtande från dem och sedan försök ta det vidare till webhallen, för att sedan få pengarna tillbaka för produkten. Alternativt får de byta den mot en ny.

Lycka till!

Kan uppfattas som hot
Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd

Jag har ett par Alessandro (Grado) MS-1 där metallbläcker som fäster i plasten på sidorna har släppt också. Det verkar vara limmat. Men det är väl bara att limma igen men ja, där hände det uppenbarligen fast då efter längre än en och kanske längre än tre år med.

Kabeln ser klämd ut där den delar sig från en till två delar men de verkar ha fungerat bra trots det.

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Webhallens RMA chef i Fruängen är en riktigt jobbig person att ha och göra med, *** raderat ***. De nekade retur på min Asus dator 4 ggr när jag varje gång fick den utbytt på garantin av Asus själva. Mitt tips är att kontakta tillverkare direkt, få ett utlåtande från dem och sedan försök ta det vidare till webhallen, för att sedan få pengarna tillbaka för produkten. Alternativt får de byta den mot en ny.

Lycka till!

Okej, då vet jag vad för person jag har att göra med.
Jag får väl helt enkelt gå via tillverkaren hämta tillbaks mina tillbakaskickade lurar och ta det den vägen helt enkelt.

Man köper ju produkten hos en återförsäljare för att slippa detta. Men det kanske dem på Webhallen inte har förstått.

Tack för input! Jag vill gärna ha mer information om det är fler som haft problem med Webhallens RMA avdelning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Avstängd

Retur fyra gånger?

Låter ju äkta Sweclockers.

"Åh det är backlight bleeding / whatever"

"Åh det var det på det här exemplaret också"

"Oj på det här med..."

I fallet ovan hade det ju varit bra om folk bara fattade att de uppenbarligen anser att det är ok med backlight bleeding och att kvaliten inte är högre. Vill man ha högre så får man väl köpa en bättre tillverkad produkt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Att hörlurar spricker och går sönder på grund av handhavande fel är inte speciellt ovanligt. Även förklaringar "jag satt dom endast på huvudet", "jag vaknade sen var dom spruckna", "jag sköter dessa som det vore mitt egna barn" hör till vardagen när det kommer till sådana ärenden och i många fall endast rent skitsnack.

Nu säger jag inte att du inte varit varsam men du måste förstå att kommer något in sprucket som inte hör till vanligheterna så är det något som inte kan anses vara ett fabriksfel varav du blev nekad.

Nu har du i alla fall blivit erbjuden att dom skickar ditt headset vidare till tillverkaren för beslut MEN att om även dom anser samma sak så får du betala en felsökningsavgift. Och detta är inte unikt för endast webhallen utan hade nog skett hos andra återförsäljare också.

Permalänk
Medlem

Webhallen suger, köpte ett par lurar för nån vecka sedan och det var fel på dom, och jag ville ha tillbaka pengarna men dom sa testa ett till par, samma fel på dom. Då fick jag bokstavligt talat skälla ut dom för att få tillbaka pengarna och inte nåt jävla tillgodokvitto eller andra lurar.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

Att hörlurar spricker och går sönder på grund av handhavande fel är inte speciellt ovanligt. Även förklaringar "jag satt dom endast på huvudet", "jag vaknade sen var dom spruckna", "jag sköter dessa som det vore mitt egna barn" hör till vardagen när det kommer till sådana ärenden och i många fall endast rent skitsnack.

Nu säger jag inte att du inte varit varsam men du måste förstå att kommer något in sprucket som inte hör till vanligheterna så är det något som inte kan anses vara ett fabriksfel varav du blev nekad.

Nu har du i alla fall blivit erbjuden att dom skickar ditt headset vidare till tillverkaren för beslut MEN att om även dom anser samma sak så får du betala en felsökningsavgift. Och detta är inte unikt för endast webhallen utan hade nog skett hos andra återförsäljare också.

Fast nu har jag lite kött på benen med tanke på mängden recensioner på till ex. amazon och div. andra sidor där 50% av sagda
recensioner är enstjärniga och med texten: Cheaply built, flimzy built, plastics are really cheap and break easily, plastics broke when i put them on my head osv. Då är det liksom inte en engångsgrej utan händer ganska titt som tätt.
Detsamma gällde ju min polare som hade exakt samma headset och där det gick av på exakt samma ställe. Han är som mig han tar hand om sina grejer. Han fick sina utbytta av SIBA utan problem när han gick in med dem.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Webhallen suger, köpte ett par lurar för nån vecka sedan och det var fel på dom, och jag ville ha tillbaka pengarna men dom sa testa ett till par, samma fel på dom. Då fick jag bokstavligt talat skälla ut dom för att få tillbaka pengarna och inte nåt jävla tillgodokvitto eller andra lurar.

Vad var det för fel på dem?

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Avstängd

Om nu Webhallen suger så är det ju inte svårare än att folk slutar handla där så löser det ju sig självt tillslut.

Permalänk
Entusiast

Rent juridiskt kanske du har rätt, svårt att yttra sig utan att veta hur våldsam du faktiskt var men efter ett halvår är det du som ska bevisa att det var ett ursprungligt fel, något som i det här fallet är mer eller mindre omöjligt. Är det ett vanligt fel så att många andra haft samma problem? Om inte så är det bara att acceptera att saker går sönder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Finns porer i plastytan där de gått sönder ?

isf kan man hävda tillverkningsfel (otorkat/överhettat/nedbrutet/felprocessat material)

Lägg upp en så tydlig bild på felet som möjligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliquise:

Retur fyra gånger?

Låter ju äkta Sweclockers.

"Åh det är backlight bleeding / whatever"

"Åh det var det på det här exemplaret också"

"Oj på det här med..."

I fallet ovan hade det ju varit bra om folk bara fattade att de uppenbarligen anser att det är ok med backlight bleeding och att kvaliten inte är högre. Vill man ha högre så får man väl köpa en bättre tillverkad produkt helt enkelt.

Så om du tex. får en produkt som gått sönder hemskickad till dig.. Skulle du ge samma råd då?

Skrivet av YspiloN^:

Fast nu har jag lite kött på benen med tanke på mängden recensioner på till ex. amazon och div. andra sidor där 50% av sagda
recensioner är enstjärniga och med texten: Cheaply built, flimzy built, plastics are really cheap and break easily, plastics broke when i put them on my head osv. Då är det liksom inte en engångsgrej utan händer ganska titt som tätt.
Detsamma gällde ju min polare som hade exakt samma headset och där det gick av på exakt samma ställe. Han är som mig han tar hand om sina grejer. Han fick sina utbytta av SIBA utan problem när han gick in med dem.

Bevisar ingenting. Recensioner är till för att ev. se till att folk inte köper produkten och inte som ett bevis att de kan gå sönder. Till en återförsäljare som Webhallen så håller de recensionerna ungefär samma klass som om du skulle säga något rakt ut. Tyvärr ligger bevisbördan på ditt bord eftersom det gått mer än 6 månader sedan du köpte dina hörlurar.

Skrivet av aliquise:

Om nu Webhallen suger så är det ju inte svårare än att folk slutar handla där så löser det ju sig självt tillslut.

Nu handlar detta om support och inte Webhallen som företag. De brukar oftast ha bra personal men det finns alltid chans för rötägg och folk som vill bara sätta sig på tvären.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av YspiloN^:

Hej!

Jo det är såhär att jag köpte i December förra året ett par hörlurar. Turtlebeach Earforce Z6a, som jag har varit väldigt
nöjd med tills för några veckor sen. Jag hade tagit på mig mina hörlurar som vanligt och skulle justera dem så att dem satt bättre på huvudet, och
då gick plasten av som håller själva hörluren i bågen.
Jag har varit i kontakt med Webhallen i frågan men den vägrar att byta ut eller ge tillgodokvitto då detta anses vara handhavande fel.

Här nedan kommer lite mailkorespondens samt en mer utförlig felbeskrivning i sagd korespondens, börja ifrån botten av mailen!

Hej,

Det stämmer bra att det är ett års garanti på dessa hörlurar. Men det handlar även om att en fysisk skada av detta slag ytterst sällan går på garanti, oavsett hur lång denna period är.

Är det undermålig kvalitet på produkten går den i regel sönder inom 6 månader, vilket fastställts av konsumentverket som den tidsperiod där ett fel bör anses vara ursprungligt och säljaren har bevisbördan för motsatsen.

Vi kan som sagt skicka in dessa till vår leverantör och be dem göra en slutgiltig bedömning om du önskar.
Men notera då att undersökningsavgiften som tillkommer om hörlurarna inte godkänns kommer att debiteras vid returen.

Du kan antingen hämta ut hörlurarna från posten så skickar vi en ny fraktsedel, eller så kan du strunta i att hämta ut paketet så returneras det automatiskt till oss.
--
Med vänlig hälsning / Best regards

Webhallen Sverige AB - RMA

Elsa Brändströms gata 52
129 52 Hägersten
SWEDEN

08-673 60 00
http://www.webhallen.com
rma@webhallen.com

----------------------------------------------------------------------

Martin Lundberg skrev 2013-08-07 08:37:
Dock så är det ju så att jag bara justerade dem när dem satt på mitt huvud som jag har skrivit tidigare
och då är det såklart så att det blir fysisk påverkan. MEN dem skall inte gå sönder av att man justerar dem
det skall dem bara inte göra när dem ligger i den prisklassen.

Jag har inte gjort något fel i detta ärende och vill bara ha dem utbytta då dem inte alls är gamla och
inte har blivit dåligt behandlade av mig.

Ni har sålt en undermålig produkt till mig och jag kräver en ersättningsprodukt.

Här nedan följer lite länkar om produktens undermålighet:

http://www.amazon.com/Turtle-Beach-TBS-2214-Headset-Surround/...

(Gå in på feedback)
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168265020...

Jag vill återigen påpeka att min vän som också köpte dessa fick sina utbytta utan problem, och dem
var trasiga på exakt samma ställe. Samt att plasten har gått rakt av på mina hörlurar, inga "vita veck" som
ofta uppstår i plast vid åverkan. Utan plasten har gått rakt av.

Turtlebeach skriver även på sitt forum att dem har ett års garanti på dessa hörlurar och att man skall skicka in dem
om dem är trasiga så man får dem utbytta. Dock så vill jag inte ha Turtlebeach igen då dessa är så undermåligt konstruerade.

Mvh / Martin

----------------------------------------------------------------------

Date: Wed, 7 Aug 2013 07:56:03 +0200
From: rma@webhallen.com
To: martin********@********.com
Subject: Re: Ang. Returnerad produkt, ordernummer: ********

Hej Martin,

Vår reklamationsavdelning undersökte dina hörlurar och drog slutsatsen att det var fysisk åverkan/handhavande, vilket också medför att vi inte kan ta tillbaka dem på garanti.
Skador av denna typ uppstår inte naturligt så lång tid efter köpet.

Om du vill bestrida detta kan vi skicka dem till tillverkaren för ett utlåtande, men av erfarenhet vet vi att detta inte brukar hjälpa och då tillkommer även en undersökningskostnad vid retur.

--
Med vänlig hälsning / Best regards
Webhallen Sverige AB – RMA

Webhallen Sverige AB
Elsa Brändströms gata 52
129 52 Hägersten
SWEDEN

08-673 60 00
http://www.webhallen.com
rma@webhallen.com

----------------------------------------------------------------------

Martin skrev 2013-08-06 17:07:
Ja, jag har mailat till eran RMA-avdelning utan svar och fått höra att
dem jag har pratat med skall ringa upp igen om mitt ärende men ingen har ringt tillbaks
eller skickat ett mail tillbaks till mig med information.

Jag funderar på om det har blivit något missförstånd eftersom detta är ett garantiärende och jag har blivit hänvisad till retur.

Det är så att mitt garantiärende Turtlebeach hörlurarna har skickats tillbaks från er utan att
något åtgärdades och utan att jag fått reda på orsaken. Som det står i min felanmälan så gick dem sönder
när jag justerade dem när dem satt på mitt huvud. Jag använde inte våld och hörlurarna är inte äldre än åtta månader.

Dem kostade runt tusen kronor och då tycker jag att dem skall hålla för att sitta på huvudet.
Det tyckte även eran kundtjänst som sade åt mig att skicka in dem med felbeskrivning och att
det inte skulle vara några problem att få dessa utbytta. Senast igår när jag pratade med någon annan
på kundtjänst om mitt ärende sade han att det är så ni brukar göra med sådana ärenden.

Jag har läst många reviews om dessa hörlurar och plasten i dessa hörlurar är undermålig och
går väldigt lätt sönder.

Nu har jag även fått mail samt sms att dem kan hämtas ut hos mitt postombud.
Men jag vill ha dessa utbytta och vill därför inte hämta ut dem, eftersom detta skall garantin täcka.

Jag skulle uppskatta om jag kunde få ett tillgodokvitto på detta eller att jag kan välja ett annat par hörlurar
då jag inte vill ha dessa igen.

Mvh / Martin

----------------------------------------------------------------------

> Date: Tue, 6 Aug 2013 16:32:44 +0200
> From: rma@webhallen.com
> To: martin********@********.com
> Subject: Ang. Returnerad produkt, ordernummer: ********
>
> Hej, Martin
>
> Fick höra från kundtjänst att ni hade lite frågor kring varför er retur
> nekades. Vänligen återkom med eventuella frågor till oss om något är oklart.
>
> --
> Med vänlig hälsning / Best regards
> Webhallen Sverige AB – RMA
>
>
> Webhallen Sverige AB
> Elsa Brändströms gata 52
> 129 52 Hägersten
> SWEDEN
>
> 08-673 60 00
> http://www.webhallen.com
> rma@webhallen.com
>
----------------------------------------------------------------------

Jag har till och med varit i kontakt med mitt lokala konsumentombud och dem sade att jag skulle dra det vidare
till ARN. Detta gjordes idag och jag fick avslag eftersom hörlurarna kostade 990kr och lägsta kostnad på hårdvara/
kringutrustning skall vara minst 1000kr för att ärendet ens skall tas upp av ARN.

Då till min fråga, hur fasen skall jag göra nu? Jag vet inte mer vad jag kan göra än att tjata på dem och försöka skicka
in dem igen. Finns det inget mer jag kan göra som konsument? Och i sådana fall vad? Jag kan ju alltid gå till en fysisk webhallen-butik och se om det
kanske hjälper att prata med någon face-to-face istället.

Jag tycker det är riktigt tråkigt att det skall bli såhär. och som man klan läsa på recensioner av dessa lurar är att kvalitén på
konstruktionen är undermålig och har brister. Men det bryr dem sig inte om alls.

Tack på förhand!

Tänk dig från Webhallens sida och du skulle stå i butiken.

A) Det kan kosta företaget pengar för det kanske inte blir RMA och du kan bli utskälld av chefen för att mottagit det som RMA.

B) Hur många sådana ärenden om headset som är sönder där det är brutet tror du dom får? Ska de tro på alla?

C) Ja brukar du inte ha de inställda från början? Inte direkt så att ditt huvud ändrar skepnad på 1 dag.

D) Jag försöker vara opartisk men vad skulle du göra om någon kom till dig och sa: De gick sönder när jag satte på dom även fast han brutit av dom för att få ny inom garantin. Du hör själv hur fan ska dom veta detta?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

om bara inet tog paypal så skulle jag sj sluta handla på webhallen... man får de här besvären hela tiden där.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Det märks att Webbhallen har kopplingar till Pixmania.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av sherekhan:

Det märks att Webbhallen har kopplingar till Pixmania.

Skickades från m.sweclockers.com

Men förfan ... Detta är en fysisk skada vilket Webbhallen ej får RMA från tillverkarena ska de bara betala nya lurar helt utan att veta om han ens kanske inte ens säger sanningen?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Jag har också haft problem flera gånger med dem. Det värsta var när jag inte fick min samsung skärm att gå i 120 hz. Fick inte den fixad för att jag inte hade kartongen kvar. Som tur var hade de annonserat ut en egenskap som inte de europeiska versionerna av skärmen hade utan bara de amerikanska. Då fick jag byta. Tror jag tom fick pengarna tillbaka :). Köpte den på något annat ställe och då fungerade den perfekt.

Ibland köper jag småsaker där som inte är värda några pengar för det är relativt nära för mig till butiken men allt annat inhandlas på seriösa ställen.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Vet att det är tragiskt att vara klok i efterhand. Men jag köper väldigt lite saker på nätet som jag inte känt på i verkligheten. Särskiljt när det kommer till kringutrustning som ska tåla en del.

Jag måste ändå påstå att jag förstår webbhallen. Inget ska på grund av bristande kvalitet behöva så långt tid på sig att gå sönder. Särskiljt inte hörlurar, då man tar av och på sig dem hela tiden. Gränsen mellan kvalitet och handhavande är svår och man får tyvärr lära sig att världen är orättvis.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vet att det är tragiskt att vara klok i efterhand. Men jag köper väldigt lite saker på nätet som jag inte känt på i verkligheten. Särskiljt när det kommer till kringutrustning som ska tåla en del.

Jag måste ändå påstå att jag förstår webbhallen. Inget ska på grund av bristande kvalitet behöva så långt tid på sig att gå sönder. Särskiljt inte hörlurar, då man tar av och på sig dem hela tiden. Gränsen mellan kvalitet och handhavande är svår och man får tyvärr lära sig att världen är orättvis.

Kan vara ett bevis på att han varit väldigt försiktig.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Lite synd bara att folk googlar och läser recensioner efter att dom köpt undermåliga produkter...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Det där med bevisbörda före/efter 6 månader behöver inte vara avgörande. Det kan vara så att man får ha lite fingertoppskänsla och lita på sina kunder, annars kan man förlora många kunder. Men nu jobbar kanske inte serviceavdelningen med PR också, vilket är synd.

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Tänk dig från Webhallens sida och du skulle stå i butiken.

A) Det kan kosta företaget pengar för det kanske inte blir RMA och du kan bli utskälld av chefen för att mottagit det som RMA.

B) Hur många sådana ärenden om headset som är sönder där det är brutet tror du dom får? Ska de tro på alla?

C) Ja brukar du inte ha de inställda från början? Inte direkt så att ditt huvud ändrar skepnad på 1 dag.

D) Jag försöker vara opartisk men vad skulle du göra om någon kom till dig och sa: De gick sönder när jag satte på dom även fast han brutit av dom för att få ny inom garantin. Du hör själv hur fan ska dom veta detta?

Dessa lurar drar ur sig själva pga den tunga vikten i själva lurarna som sitter runt öronen, du tror inte att dem kanske
ställer om sig lite då och då? Du ställer aldrig om dina lurar alls? Inte så att dessa lurar hade den bästa kvalitén, dock ett hyffsat högt pris.

Låt mig tillägga att konsumentverket sa till mig att detta var ett klart fall för ARN. Dock så var dem 10kr för "billiga" för att ARN skulle lägga sig i tvisten.
Vilket personen på RMA-avdelningen tydligt påpekade i ett senare mail.

Skrivet av Karaff:

Finns porer i plastytan där de gått sönder ?

isf kan man hävda tillverkningsfel (otorkat/överhettat/nedbrutet/felprocessat material)

Lägg upp en så tydlig bild på felet som möjligt.

Här kommer två bilder på själva "brottet"

http://i240.photobucket.com/albums/ff276/ErniE__/20130807_231...

http://i240.photobucket.com/albums/ff276/ErniE__/20130807_231...

Som man kan se på andra bilden så är hörluren alldeles för stor för den tunna plast som håller hörluren på plats i min mening.
Den klarar aldrig av den tyngden i lurarna och påfrestningen som blir under en längre tid när man tar av och på sig dem så ofta som man faktiskt gör.

Skrivet av Zotamedu:

Rent juridiskt kanske du har rätt, svårt att yttra sig utan att veta hur våldsam du faktiskt var men efter ett halvår är det du som ska bevisa att det var ett ursprungligt fel, något som i det här fallet är mer eller mindre omöjligt. Är det ett vanligt fel så att många andra haft samma problem? Om inte så är det bara att acceptera att saker går sönder.

Ja hade dem varit fem månader gamla så hade allting varit så mycket enklare. Ja det är ett vanligt fel på just dessa lurar som det står i mitt mail.
Min kompis som köpte dessa lurar fick också detta felet att dem gick av på exakt samma ställe. Dock hade han köpt sina på SIBA och kunde byta dem i butik nästa dag till ett tillgodokvitto. Det finns en uppsjö av recensioner där det står att man inte skall köpa dessa lurar på grund av den dåliga kvalitén på plasten och att dem går sönder väldigt lätt.

Gå in på länken och läs kommentarerna: http://www.amazon.com/Turtle-Beach-TBS-2214-Headset-Surround/...

Det är inte bara jag som har detta problem.

Frågan är om man lägger ner så mycket tid och energi på en sådan här sak om man inte vill ha rätt i ärendet? Det var snart tre veckor sen detta hände med lurarna. Och jag tror inte att många drar sådana här saker till ARN för att få rätt om man inte har rätt så att säga. Jag kan dock ha väldigt fel och att alla gör som jag gör.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Lite synd bara att folk googlar och läser recensioner efter att dom köpt undermåliga produkter...

Jag lyssnade på min polare som sa att dem hade grymt ljud, vilket dem har! Men några månader senare gick hans par sönder och två månader efter det gick mina sönder. Jätteroligt.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Kan vara ett bevis på att han varit väldigt försiktig.

Jag har till och med en upphängningsanordning på mitt rack bredvid mig för att dem inte skall ligga på skrivbordet och ramla ned av misstag

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk

Jag skall faktiskt höra av mig till tillverkaren direkt imorgon och prata med dem istället. Jag vill inte ha något mer med webhallens RMA-avdelning att göra. Så detta får bli mitt sista försök till upprättelse annars så får jag helt enkelt limma eller göra en egen bygel helt enkelt. Dock jävligt trist för dem pengarna. Men jag verkar inte ha så mycket mer till val i detta ärende...

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Rent juridiskt kanske du har rätt, svårt att yttra sig utan att veta hur våldsam du faktiskt var men efter ett halvår är det du som ska bevisa att det var ett ursprungligt fel, något som i det här fallet är mer eller mindre omöjligt. Är det ett vanligt fel så att många andra haft samma problem? Om inte så är det bara att acceptera att saker går sönder.

Om webhallen lämnar ett års garanti är det de som har bevisbördan i ett år. Vad trådskaparen kan göra är ändå att samla in så mycket information som möjligt angående detta felet och skicka det till webhallen eller tillverkaren. Om många personer haft samma problem så är det svårt att påstå att det är yttre åverkan.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Flera av mina hörlurar har gått sönder vid vanlig användning i samma stil som trådskaparen. När dessa har haft garanti kvar så hade aldrig varit några problem att få ett par nya på garanti.

Jag anser att hörlurar skall klara av flera timmars av användare dagligen under så lång tid som garantin gäller. Jag anser även att hörlurarna skall klara att tappas i golvet ett par gånger under denna tid. Detta är vanligt användande och hörlurarna skall hålla soppas bra kvalité att klara av detta. Gör de inte det så skall de ersättas med nya under garantitiden.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Om webhallen lämnar ett års garanti är det de som har bevisbördan i ett år. Vad trådskaparen kan göra är ändå att samla in så mycket information som möjligt angående detta felet och skicka det till webhallen eller tillverkaren. Om många personer haft samma problem så är det svårt att påstå att det är yttre åverkan.

Är det så? :S

Ja om man läser alla recensionerna som jag har hittat är det tydligen ett väldigt vanligt fel på dessa hörlurar, (se några av mina senare posts)
Min vän kan gå i god för mig samt min sambo som satt bredvid mig. Men vet inte hur mycket detta hjälper mig dock...

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670