Köp hos webhallen. Vägrar byta ut mina hörlurar.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Flera av mina hörlurar har gått sönder vid vanlig användning i samma stil som trådskaparen. När dessa har haft garanti kvar så hade aldrig varit några problem att få ett par nya på garanti.

Jag anser att hörlurar skall klara av flera timmars av användare dagligen under så lång tid som garantin gäller. Jag anser även att hörlurarna skall klara att tappas i golvet ett par gånger under denna tid. Detta är vanligt användande och hörlurarna skall hålla soppas bra kvalité att klara av detta. Gör de inte det så skall de ersättas med nya under garantitiden.

Det är precis så det ska vara, men webhallen skiter fullständigt i vilket verkar det som... Dem lovar mycket men håller inte det dem lovar.

Visa signatur

MB: MSI B650M Gaming Plus WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU-Kylare: DeepCool AK500 Digital | Nätagg: MSI MPG A850G PCIE5 850W | Minne: Corsair 32GB (2K) DDR5 7200MHz RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Flera av mina hörlurar har gått sönder vid vanlig användning i samma stil som trådskaparen. När dessa har haft garanti kvar så hade aldrig varit några problem att få ett par nya på garanti.

Jag anser att hörlurar skall klara av flera timmars av användare dagligen under så lång tid som garantin gäller. Jag anser även att hörlurarna skall klara att tappas i golvet ett par gånger under denna tid. Detta är vanligt användande och hörlurarna skall hålla soppas bra kvalité att klara av detta. Gör de inte det så skall de ersättas med nya under garantitiden.

Jag anser att mina dricksglas ska klara flera timmars användande dagligen under en så lång tid som garantin gäller. Jag anser även att mina dricksglas skall klara att tappas i golvet ett par gånger under denna tiden. Det är vanligt användande, man har barn och de ska hålla sådan kvalite att klara av detta. Gör de inte det ska de ersättas med nya glas under garantitiden.

Hör du inte hur puckat det låter? Har du köpt ett plastheadset så ska det tålas att tappas? Bara för att du är klantig så ska alltså produkten klara detta? Ska en mobil också klara av att tappas i golvet då de fyller dina kriterier att man använder den många timmar per dag?

Webhallen har gjort helt rätt, skickar de in de till tillverkarna så kommer inte ta godkänna RMAn och de kommer inte få någon kreditering från företaget vilket betyder att de går 1000kr minus.

EDIT! Sen när är det vanligt användande att tappa grejer på golvet?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Kanske borde åka in ändå när jag skall till jobbet till fysisk butik i Göteborg istället faktiskt. Verkar som att folk lyssnar bättre där än vad dem verkar göra på ett e-mail.

Visa signatur

MB: MSI B650M Gaming Plus WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU-Kylare: DeepCool AK500 Digital | Nätagg: MSI MPG A850G PCIE5 850W | Minne: Corsair 32GB (2K) DDR5 7200MHz RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Är det så? :S

Ja om man läser alla recensionerna som jag har hittat är det tydligen ett väldigt vanligt fel på dessa hörlurar, (se några av mina senare posts)
Min vän kan gå i god för mig samt min sambo som satt bredvid mig. Men vet inte hur mycket detta hjälper mig dock...

Under garantitiden ligger bevisbördan hos säljaren/tillverkaren. Du har ju även tre års reklamationsrätt från köpdatum och då ligger bevisbördan hos dig.

Däremot har Webhallen inte gjort något fel i mina ögon. Om jag inte har missat något i tråden så har de gjort en undersökning av dina hörlurar utan kostnad och konstaterat att detta inte är något tillverkaren anser vara garanti. Webhallen är garanterat inte auktoriserade att göra en sådan bedömning utan ger bara en bedömning utifrån den erfarenhet de har från tidigare ärenden. Den enda som kan avgöra om skadan täcks av garanti eller inte är tillverkaren eller den auktoriserade verkstaden vilket de också erbjuder sig att göra. Praxis är att tillverkaren tar ut en felsökningsavgift om de anser att produkten inte omfattas av garantin för att täcka sina kostnader och det är denna avgift som Webhallen i sådana fall tar ut ifrån dig då det annars blir de som får betala.

Jag har dock väldigt svårt att se hur Webhallen eller tillverkaren skulle kunna neka dig garanti om du påvisar att problemet är vanligt förekommande.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Jag anser att mina dricksglas ska klara flera timmars användande dagligen under en så lång tid som garantin gäller. Jag anser även att mina dricksglas skall klara att tappas i golvet ett par gånger under denna tiden. Det är vanligt användande, man har barn och de ska hålla sådan kvalite att klara av detta. Gör de inte det ska de ersättas med nya glas under garantitiden.

Hör du inte hur puckat det låter? Har du köpt ett plastheadset så ska det tålas att tappas? Bara för att du är klantig så ska alltså produkten klara detta? Ska en mobil också klara av att tappas i golvet då de fyller dina kriterier att man använder den många timmar per dag?

Webhallen har gjort helt rätt, skickar de in de till tillverkarna så kommer inte ta godkänna RMAn och de kommer inte få någon kreditering från företaget vilket betyder att de går 1000kr minus.

EDIT! Sen när är det vanligt användande att tappa grejer på golvet?

Vi är alla människor, detta innebär att vi alla gör misstag. I mitt exempel så är det att tappa hörlurarna. Det är inte direkt så att detta planeras. Jag tror att merparten av användarna här har tappat sina hörlurar minst en gång. Att klara ett par fall från 1 meters höjd är inte för mycket att begära. Jag tror även tillverkarna tänker på detta när de designar nya hörlurar. De väljer nog att förstärka dom lite mer för olycksfall då detta ses som kvalité.

När du ändå är inne på mobilspåret, varför tror du att mobiltelefontillverkare väljer att använda sig av GORILLA GLASS? Det hade varit mycket billigare att inte använda sig av den teknologin, men de vet att användarna gör misstag och kommer att tappa sin telefon. Därför är det bra om de gör den någorlunda tålig? Jag kan lova dig att när de designar nya mobiltelefonen så har de detta i åtanke de kan dock inte skydda sig mot allt, men de har garanterat det i åtanke.

Tycker det är dags för dig att sluta se allt svart och vitt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Vi är alla människor, detta innebär att vi alla gör misstag. I mitt exempel så är det att tappa hörlurarna. Det är inte direkt så att detta planeras. Jag tror att merparten av användarna här har tappat sina hörlurar minst en gång. Att klara ett par fall från 1 meters höjd är inte för mycket att begära. Jag tror även tillverkarna tänker på detta när de designar nya hörlurar. De väljer nog att förstärka dom lite mer för olycksfall då detta ses som kvalité.

När du ändå är inne på mobilspåret, varför tror du att mobiltelefontillverkare väljer att använda sig av GORILLA GLASS? Det hade varit mycket billigare att inte använda sig av den teknologin, men de vet att användarna gör misstag och kommer att tappa sin telefon. Därför är det bra om de gör den någorlunda tålig? Jag kan lova dig att när de designar nya mobiltelefonen så har de detta i åtanke de kan dock inte skydda sig mot allt, men de har garanterat det i åtanke.

Tycker det är dags för dig att sluta se allt svart och vitt.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, vem är det som ser i svart och vitt egentligen?

Om han nu vill ha ett par som tål att tappas, så köp ett par som är gjorda i stål då eller ett par som är bättre konstruerade. Hela din grundtanke är fel, du kan inte utgå från att grejer ska klaras att tappas bara pga du tycker det.
Hur många mobiler (%) på marknaden som säljs tror du är med Gorilla glass? Kan garantera dig att den siffran är under 0,1%. Du får det låta som det är något vanligt tillverkare gör. Om de nu dessutom gör det med Gorilla glass varför får du inte en ny mobil/glas på skärmen när gorilla glass mobilerna är trasiga? Med ditt tankesätt borde de ju få det??!!?!?

EDIT! Deusstom är det så många andra grejer som kan gå sönder i mobilen när du tappar den än skärmen, då borde ju alltså ditt tankesätt också appliceras? Vad är skillnaden med att tappa en mobil någongång och att tappa ett headset?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

I det här fallet har webbis utan tvekan lagen på sin sida. Det har passerat sex månader och du måste bevisa att skadan uppkommit på grund av ett ursprungligt fel och inte ett fel som orsakats av dig, vilket såklart tyvärr är väldigt svårt i det här fallet. Ett tips till nästa gång är att köpa kvalitetsgrejer Enbart genom att titta på bilder på hörluren i fråga ser man att det är plastigt skräp, något som bekräftas när man läser runt bland recensioner. Det säger lite sig själv att man inte får kvalitet om man köper surroundhörlurar med headset och kontrolldosa på kabeln för 700 kr, jag skulle säga att det är övre budgetklassen att bara köpa vanliga enkla stereohörlurar i den prisklassen.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Skrivet av cruZZade:

I det här fallet har webbis utan tvekan lagen på sin sida. Det har passerat sex månader och du måste bevisa att skadan uppkommit på grund av ett ursprungligt fel och inte ett fel som orsakats av dig, vilket såklart tyvärr är väldigt svårt i det här fallet. Ett tips till nästa gång är att köpa kvalitetsgrejer Enbart genom att titta på bilder på hörluren i fråga ser man att det är plastigt skräp, något som bekräftas när man läser runt bland recensioner. Det säger lite sig själv att man inte får kvalitet om man köper surroundhörlurar med headset och kontrolldosa på kabeln för 700 kr, jag skulle säga att det är övre budgetklassen att bara köpa vanliga enkla stereohörlurar i den prisklassen.

Dock så kostade dessa 990kr när jag köpte dem och dem var på specialpris eftersom det var runt jul, så dem har allt legat på en övre prisklass. Runt 1300kr och då tycker man att det skall vara lite kvalité på grejerna. Men tack för visat intresse!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Webhallens RMA chef i Fruängen är en riktigt jobbig person att ha och göra med, jag önskar att jag någon gång kunde möta honom face to face det hade inte blivit kul för honom då. De nekade retur på min Asus dator 4 ggr när jag varje gång fick den utbytt på garantin av Asus själva. Mitt tips är att kontakta tillverkare direkt, få ett utlåtande från dem och sedan försök ta det vidare till webhallen, för att sedan få pengarna tillbaka för produkten. Alternativt får de byta den mot en ny.

Lycka till!

Skrivet av SwedZi:

Webhallen suger, köpte ett par lurar för nån vecka sedan och det var fel på dom, och jag ville ha tillbaka pengarna men dom sa testa ett till par, samma fel på dom. Då fick jag bokstavligt talat skälla ut dom för att få tillbaka pengarna och inte nåt jävla tillgodokvitto eller andra lurar.

Skrivet av Sneaky_rhino:

om bara inet tog paypal så skulle jag sj sluta handla på webhallen... man får de här besvären hela tiden där.

Skrivet av sherekhan:

Det märks att Webbhallen har kopplingar till Pixmania.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska inte enbart klaga på webhallen. Själv fungerade det mycket bra för mig. Dock så var det efter bara 2 månader. Jag fick ett par nya in-ear lurar efter 4 arbetsdagar från och med att jag fick mailet från dom där dom förklarade hur jag skulle skicka det till dom.
Det var helt enkelt
"Hur ska jag göra?" -> "Skicka det till oss på detta sätt" -> en dag till webhallen -> en dag hem -> klart.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Man ska inte enbart klaga på webhallen. Själv fungerade det mycket bra för mig. Dock så var det efter bara 2 månader. Jag fick ett par nya in-ear lurar efter 4 arbetsdagar från och med att jag fick mailet från dom där dom förklarade hur jag skulle skicka det till dom.
Det var helt enkelt
"Hur ska jag göra?" -> "Skicka det till oss på detta sätt" -> en dag till webhallen -> en dag hem -> klart.

Det sade kundtjänst till mig med, att det inte skulle vara några problem alls. "Det är så vi brukar göra med trasiga headset att dem byts ut."

Skönt att det går bra för någon iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

I det här fallet har webbis utan tvekan lagen på sin sida. Det har passerat sex månader och du måste bevisa att skadan uppkommit på grund av ett ursprungligt fel och inte ett fel som orsakats av dig, vilket såklart tyvärr är väldigt svårt i det här fallet.

Nu fanns det ju iofs en ettårig garanti, vilket gör att bevisbördan ligger hos säljaren/tillverkaren (beroende på om det är säljaren som lämnat garantin eller om det är en tillverkargaranti).

Webhallen har de dock inte gjort något formellt fel; de har tagit in produkten, undersökt den och kommit till en slutsats. Om TS anser att de inte uppfyllt sin bevisbörda vad gäller denna slutsats kan han få detta prövat, antingen av ARN (vilket inte funkar i detta fall p.g.a. värdet på varan) eller i rätten (ett "småmål" är inte speciellt dyrt att driva). Skulle tro att TS har hyfsade chanser att vinna i rätten då det finns gott om liknande fall med produkten ifråga, vilket styrker att det är ett design- eller tillverkningsfel.

Permalänk

Vad är problemet? Om ts nu är så säker på att det är ett ursprungligt fel så är det ju bara att skicka dem till tillverkaren. Med tanke på vad som står på nätet så lär ts få ett par nya.

Om man inte vill göra det så osar det rutten fisk och man tror att ts gör en fuling. ...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Vad är problemet? Om ts nu är så säker på att det är ett ursprungligt fel så är det ju bara att skicka dem till tillverkaren. Med tanke på vad som står på nätet så lär ts få ett par nya.

Om man inte vill göra det så osar det rutten fisk och man tror att ts gör en fuling. ...

Jag gillar att folk läser hela tråden!
Jag skall höra av mig till tillverkaren direkt idag istället eftersom jag redan har fått dem hem ifrån webhallen som jag skrev i en föregående post, men det kanske du missade?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av YspiloN^:

Dock så kostade dessa 990kr när jag köpte dem och dem var på specialpris eftersom det var runt jul, så dem har allt legat på en övre prisklass. Runt 1300kr och då tycker man att det skall vara lite kvalité på grejerna. Men tack för visat intresse!

Högt pris innebär däremot inte hög kvalitet. Det har det aldrig gjort. Det är inte så att en Mac håller bättre för att den kostar det dubbla heller, eller att en iPhone håller dubbelt så bra som en HTC om den tappas.

Tvärt om brukar dyrare headset ofta vara mer ömtåliga än billigare, och de låter inte 3 ggr bättre för att de kostar 3 ggr mer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Högt pris innebär däremot inte hög kvalitet. Det har det aldrig gjort. Det är inte så att en Mac håller bättre för att den kostar det dubbla heller, eller att en iPhone håller dubbelt så bra som en HTC om den tappas.

Tvärt om brukar dyrare headset ofta vara mer ömtåliga än billigare, och de låter inte 3 ggr bättre för att de kostar 3 ggr mer.

Det har du iofs rätt i! Men som sagt så vill man att grejerna skall hålla när man lägger ut lite mer pengar på dem.
Dock så är det väldigt bra ljud i just dessa eftersom dem använder mitt pci-express ljudkort istället för onboard-kort eller
ett usb-ljudkort!

Visa signatur

Permalänk

Jag har nu hört av mig till supporten för Turtlebeach i Sverige med samma information som jag har gett webhallen om mitt ärende och hoppas att detta går mycket smidigare än mitt ärende hos webhallen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Om webhallen lämnar ett års garanti är det de som har bevisbördan i ett år.

Garanti är inte reglerat i lag, detta är totalt felaktigt. Villkoren på garantin är helt upp till tillverkaren/butiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Om webhallen lämnar ett års garanti är det de som har bevisbördan i ett år. Vad trådskaparen kan göra är ändå att samla in så mycket information som möjligt angående detta felet och skicka det till webhallen eller tillverkaren. Om många personer haft samma problem så är det svårt att påstå att det är yttre åverkan.

Finns ingen lag som kräver att de lämnar garanti utan det är helt goodwill från företaget ifråga. De kan alltså välja och vraka i vad de anser är garanti och inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Hej!

Jo det är såhär att jag köpte i December förra året ett par hörlurar. Turtlebeach Earforce Z6a, som jag har varit väldigt
nöjd med tills för några veckor sen. Jag hade tagit på mig mina hörlurar som vanligt och skulle justera dem så att dem satt bättre på huvudet, och
då gick plasten av som håller själva hörluren i bågen.
Jag har varit i kontakt med Webhallen i frågan men den vägrar att byta ut eller ge tillgodokvitto då detta anses vara handhavande fel.

Här nedan kommer lite mailkorespondens samt en mer utförlig felbeskrivning i sagd korespondens, börja ifrån botten av mailen!

Hej,

Det stämmer bra att det är ett års garanti på dessa hörlurar. Men det handlar även om att en fysisk skada av detta slag ytterst sällan går på garanti, oavsett hur lång denna period är.

Är det undermålig kvalitet på produkten går den i regel sönder inom 6 månader, vilket fastställts av konsumentverket som den tidsperiod där ett fel bör anses vara ursprungligt och säljaren har bevisbördan för motsatsen.

Vi kan som sagt skicka in dessa till vår leverantör och be dem göra en slutgiltig bedömning om du önskar.
Men notera då att undersökningsavgiften som tillkommer om hörlurarna inte godkänns kommer att debiteras vid returen.

Du kan antingen hämta ut hörlurarna från posten så skickar vi en ny fraktsedel, eller så kan du strunta i att hämta ut paketet så returneras det automatiskt till oss.
--
Med vänlig hälsning / Best regards

Webhallen Sverige AB - RMA

Elsa Brändströms gata 52
129 52 Hägersten
SWEDEN

08-673 60 00
http://www.webhallen.com
rma@webhallen.com

----------------------------------------------------------------------

Martin Lundberg skrev 2013-08-07 08:37:
Dock så är det ju så att jag bara justerade dem när dem satt på mitt huvud som jag har skrivit tidigare
och då är det såklart så att det blir fysisk påverkan. MEN dem skall inte gå sönder av att man justerar dem
det skall dem bara inte göra när dem ligger i den prisklassen.

Jag har inte gjort något fel i detta ärende och vill bara ha dem utbytta då dem inte alls är gamla och
inte har blivit dåligt behandlade av mig.

Ni har sålt en undermålig produkt till mig och jag kräver en ersättningsprodukt.

Här nedan följer lite länkar om produktens undermålighet:

http://www.amazon.com/Turtle-Beach-TBS-2214-Headset-Surround/...

(Gå in på feedback)
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168265020...

Jag vill återigen påpeka att min vän som också köpte dessa fick sina utbytta utan problem, och dem
var trasiga på exakt samma ställe. Samt att plasten har gått rakt av på mina hörlurar, inga "vita veck" som
ofta uppstår i plast vid åverkan. Utan plasten har gått rakt av.

Turtlebeach skriver även på sitt forum att dem har ett års garanti på dessa hörlurar och att man skall skicka in dem
om dem är trasiga så man får dem utbytta. Dock så vill jag inte ha Turtlebeach igen då dessa är så undermåligt konstruerade.

Mvh / Martin

Date: Wed, 7 Aug 2013 07:56:03 +0200
From: rma@webhallen.com
To: martin********@********.com
Subject: Re: Ang. Returnerad produkt, ordernummer: ********

Hej Martin,

Vår reklamationsavdelning undersökte dina hörlurar och drog slutsatsen att det var fysisk åverkan/handhavande, vilket också medför att vi inte kan ta tillbaka dem på garanti.
Skador av denna typ uppstår inte naturligt så lång tid efter köpet.

Om du vill bestrida detta kan vi skicka dem till tillverkaren för ett utlåtande, men av erfarenhet vet vi att detta inte brukar hjälpa och då tillkommer även en undersökningskostnad vid retur.

--
Webhallen Sverige AB – RMA

Webhallen Sverige AB
Elsa Brändströms gata 52
129 52 Hägersten
SWEDEN

08-673 60 00
rma@webhallen.com

Martin skrev 2013-08-06 17:07:
Ja, jag har mailat till eran RMA-avdelning utan svar och fått höra att
dem jag har pratat med skall ringa upp igen om mitt ärende men ingen har ringt tillbaks
eller skickat ett mail tillbaks till mig med information.

Jag funderar på om det har blivit något missförstånd eftersom detta är ett garantiärende och jag har blivit hänvisad till retur.

Det är så att mitt garantiärende Turtlebeach hörlurarna har skickats tillbaks från er utan att
något åtgärdades och utan att jag fått reda på orsaken. Som det står i min felanmälan så gick dem sönder
när jag justerade dem när dem satt på mitt huvud. Jag använde inte våld och hörlurarna är inte äldre än åtta månader.

Dem kostade runt tusen kronor och då tycker jag att dem skall hålla för att sitta på huvudet.
Det tyckte även eran kundtjänst som sade åt mig att skicka in dem med felbeskrivning och att
det inte skulle vara några problem att få dessa utbytta. Senast igår när jag pratade med någon annan
på kundtjänst om mitt ärende sade han att det är så ni brukar göra med sådana ärenden.

Jag har läst många reviews om dessa hörlurar och plasten i dessa hörlurar är undermålig och
går väldigt lätt sönder.

Nu har jag även fått mail samt sms att dem kan hämtas ut hos mitt postombud.
Men jag vill ha dessa utbytta och vill därför inte hämta ut dem, eftersom detta skall garantin täcka.

Jag skulle uppskatta om jag kunde få ett tillgodokvitto på detta eller att jag kan välja ett annat par hörlurar
då jag inte vill ha dessa igen.

Mvh / Martin

> Date: Tue, 6 Aug 2013 16:32:44 +0200
> From: rma@webhallen.com
> To: martin********@********.com
> Subject: Ang. Returnerad produkt, ordernummer: ********
>
> Hej, Martin
>
> Fick höra från kundtjänst att ni hade lite frågor kring varför er retur
> nekades. Vänligen återkom med eventuella frågor till oss om något är oklart.
>
> --
> Med vänlig hälsning / Best regards
> Webhallen Sverige AB – RMA
>
>
> Webhallen Sverige AB
> Elsa Brändströms gata 52
> 129 52 Hägersten
> SWEDEN
>
> 08-673 60 00
> http://www.webhallen.com
> rma@webhallen.com
>

Jag har till och med varit i kontakt med mitt lokala konsumentombud och dem sade att jag skulle dra det vidare
till ARN. Detta gjordes idag och jag fick avslag eftersom hörlurarna kostade 990kr och lägsta kostnad på hårdvara/
kringutrustning skall vara minst 1000kr för att ärendet ens skall tas upp av ARN.

Då till min fråga, hur fasen skall jag göra nu? Jag vet inte mer vad jag kan göra än att tjata på dem och försöka skicka
in dem igen. Finns det inget mer jag kan göra som konsument? Och i sådana fall vad? Jag kan ju alltid gå till en fysisk webhallen-butik och se om det
kanske hjälper att prata med någon face-to-face istället.

Jag tycker det är riktigt tråkigt att det skall bli såhär. och som man klan läsa på recensioner av dessa lurar är att kvalitén på
konstruktionen är undermålig och har brister. Men det bryr dem sig inte om alls.

Tack på förhand!

Förstår inte varför du köpte dessa hörlurar från första början då många reviews talar mot dom pga den högst tveksamma kvaliteten, du visste ju uppenbarligen att det var dålig kvalité på dessa och dessutom är dom för högt prissatta enligt min mening.

Du skapar en "snyfttråd" i syfte att få lite medömkan och skapa missnöje mot en av dom bästa nätbutikerna som dessutom har fysiska butiker och kunnig och trevlig personal...

Dålig stil tycker jag, se ditt köp som lärpengar och köp kända märken med erkänt god kvalité från så får du mindre problem i framtiden.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av YspiloN^:

Det har du iofs rätt i! Men som sagt så vill man att grejerna skall hålla när man lägger ut lite mer pengar på dem.
Dock så är det väldigt bra ljud i just dessa eftersom dem använder mitt pci-express ljudkort istället för onboard-kort eller
ett usb-ljudkort!

Det är det i mina Koss SB45 och UR40-lurar också, vilka kostar en tredjedel, just eftersom jag använder riktigt ljudkort (Xonar DG). Det ligger mer i ljudkortet än i lurarna.

Fortfarande vet jag att mina SB45'or i originalutförande bara håller i ca 1 år eftersom jag bryter sönder dem i gångjärnen när jag ligger i soffan med dem på. Skillnaden där är väl att jag vet var mina går sönder och att det är enkelt att förstärka dem redan när jag köper dem med lödpenna och epoxy. Mina nuvarande kan jag slå ihjäl någon med - de är förstärkta med glasfiberväv.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Men ser ju på bilderna att det är riktigt skit kvalité ala Steelseries här. Lär dig av misstaget och köp kända hifi märken istället.

Permalänk
Skrivet av YspiloN^:

Jag gillar att folk läser hela tråden!
Jag skall höra av mig till tillverkaren direkt idag istället eftersom jag redan har fått dem hem ifrån webhallen som jag skrev i en föregående post, men det kanske du missade?

Jag har läst hela tråden men förstår fortfarande inte problemet?

Citat:

Date: Wed, 7 Aug 2013 07:56:03 +0200
From: rma@webhallen.com
To: martin********@********.com
Subject: Re: Ang. Returnerad produkt, ordernummer: ********

Hej Martin,

Vår reklamationsavdelning undersökte dina hörlurar och drog slutsatsen att det var fysisk åverkan/handhavande, vilket också medför att vi inte kan ta tillbaka dem på garanti.
Skador av denna typ uppstår inte naturligt så lång tid efter köpet.

Om du vill bestrida detta kan vi skicka dem till tillverkaren för ett utlåtande, men av erfarenhet vet vi att detta inte brukar hjälpa och då tillkommer även en undersökningskostnad vid retur.

--
Webhallen Sverige AB – RMA

Webhallen Sverige AB
Elsa Brändströms gata 52
129 52 Hägersten
SWEDEN

08-673 60 00
rma@webhallen.com

Efter som att du är så pass säker på att det är fabrikations fel så är det ju bara att skicka dem till tillverkaren, de ser att det är samma skit som alla andra fått och du får ett par nya hörlurar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Inaktiv

Till TS,

Lurarna har hållt i 8 månader. Antingen gör du en ghetto-lagning ala silvertejp, eller så köper du nya lurar (efter lite research/reviews).

Permalänk
Skrivet av mguzd:

Till TS,

Lurarna har hållt i 8 månader. Antingen gör du en ghetto-lagning ala silvertejp, eller så köper du nya lurar (efter lite research/reviews).

Eller så är felet via känt hos tillverkaren och han skickar dem dit och får nya.

Hade det varit ett par logitech så hade man klippt av sladden och skickat den i ett kuvert och fått ett par nya direkt....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Garanti är inte reglerat i lag, detta är totalt felaktigt. Villkoren på garantin är helt upp till tillverkaren/butiken.

När påstod jag att garanti är reglerat i lag?

Skrivet av Tumnus:

Finns ingen lag som kräver att de lämnar garanti utan det är helt goodwill från företaget ifråga. De kan alltså välja och vraka i vad de anser är garanti och inte.

Spelar ju ingen roll att garantin inte är reglerad i lag. Webhallen har ju valt att lämna ett års garanti och således kommer ett ansvar med detta.

Enligt denna länk från konsumentverket har säljaren bevisbördan under garantitiden

http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/k...

Exemplet gäller förvisso en bil men jag har svårt att tro att det skulle gälla något annat bara för att det är hemelektronik. Om ni hittar någon källa som säger att andra regler gäller för hemelektronik så upplys gärna om detta.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att välja Inet

Skrivet av Naxos:

Men ser ju på bilderna att det är riktigt skit kvalité ala Steelseries här. Lär dig av misstaget och köp kända hifi märken istället.

This.

Jag har haft mina Sennheiser HD25 mk II i lite över tre år och använt dom dagligen. Fortfarande nyskick!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Förstår inte varför du köpte dessa hörlurar från första början då många reviews talar mot dom pga den högst tveksamma kvaliteten, du visste ju uppenbarligen att det var dålig kvalité på dessa och dessutom är dom för högt prissatta enligt min mening.

Du skapar en "snyfttråd" i syfte att få lite medömkan och skapa missnöje mot en av dom bästa nätbutikerna som dessutom har fysiska butiker och kunnig och trevlig personal...

Dålig stil tycker jag, se ditt köp som lärpengar och köp kända märken med erkänt god kvalité från så får du mindre problem i framtiden.

Fast nu är det ju så att jag läste reviews EFTER att jag köpt dem och inte innan eftersom min polare rekommenderade dem till mig. LÄS HELA TRÅDEN! Ska det vara så förbannat svårt?

Turtlebeach i min mening är ganska känt märke i USA eller har jag fel?

Bara en person kan inte skapa missnöje mot en av dem "BÄSTA" nätbutikerna, det är nog inte bara jag som kanske har haft problem med webhallen lilla vän!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasBoot_swe:

Eller så är felet via känt hos tillverkaren och han skickar dem dit och får nya.

Hade det varit ett par logitech så hade man klippt av sladden och skickat den i ett kuvert och fått ett par nya direkt....

Dock så har TS tidigare sagt att han inte vill ha dessa hörlurar igen, vilket han i bästa fall kommer få.

Jag ser inte att Webhallen har gjort något fel i ärendet och tycker att detta resulterar i onödig smutskastning.

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag har läst hela tråden men förstår fortfarande inte problemet?

Efter som att du är så pass säker på att det är fabrikations fel så är det ju bara att skicka dem till tillverkaren, de ser att det är samma skit som alla andra fått och du får ett par nya hörlurar.

Dem hade redan skickat tillbaks dem till mig, och nu har jag tagit kontakt med turtlebeach sverige för att skicka in dem via dem istället.

Jag har som sagt i tidigare inlägg tagit kontakt med turtlebeach sverige. Och väntar nu på svar hur dem vill gå tillväga.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av elev10:

Jag har haft mina Sennheiser HD25 mk II i lite över tre år och använt dom dagligen. Fortfarande nyskick!

Viss skillnad på dina DJ-lurar och deras datorheadset dock - allt Sennheiser gör är inte skräp, och HD25 är riktigt bra.

Visa signatur