Erfarenheter kring spänning, vrm och överklockning

Permalänk

Erfarenheter kring spänning, vrm och överklockning

Hej!

Jag uppgraderade min dator nyligen med en i5 3570k och ny mobo. Efter detta så var jag såklart sugen att se hur det förändrade min spelupplevelse i de lite mer moderna titlarna i mitt bibliotek. När jag köpte BF3 så försökte jag överklocka mitt ASUS dcu II gtx570, men allt över stock-frekvens(740MHz) gav ganska snabbt krasch eller freeze. Den gången gav jag upp rätt snabbt då jag insåg att min core 2 duo-CPU förmodligen flaskade iallafall, men nu när jag skaffat nya prylar så var jag sugen på att testa igen.

Så jag prövade att överklocka genom att endast höja core och mem -clocks vilket i Furmark funkade utmärkt till 840/2050MHz, men så fort jag testade i BF3 så blev skärmen en grön myrstack. Jag insåg rätt snabbt att Furmark inte riktigt passade som stabilitetstestare utan funkade bättre för att kolla maxtemperaturer så jag prövade Unigine Heaven, vilket verkade reagera mycket mer likt BF3. Det var samma sak där som med BF3; Höjde klockan lite och så en snabb krasch. Så vad gjorde jag då? Jo jag började pilla på spänningen på kortet vilket gav resultat. Nu är jag uppe i 815MHz på 1.050V och temperaturen på core är runt 70 i BF3(vilket iofs verkar vara ett ganska lågt resultat med så pass hög spänning som 1.050V). Det jag inte kan övervaka är temperaturen på minnena på kortet, vilket oroar mig lite nu när jag höjt spänningen då jag läst att det inte är en helt ovanlig orsak till att kort dör när spänningen höjts.

1. Jag undrar lite över er andras erfarenheter och kunskaper kring spänningshöjningar på grafikkort?
2. Vad anser ni vara en säker nivå på spänningen på kortet om jag någon gång skulle få för mig att försöka gå ännu längre med överklockningen?

Tack på förhand!

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem

Här kan du som en liten referens och se hur andra har lyckats med sina överklockningar.

http://www.overclock.net/t/891918/gtx-570-overclocking-thread

Var dock ändå försiktig, bara för att andra kör på hög volt borde inte du göra det. Men kolla runt och se vad de flesta kör på och prova dig upp till deras nivå på ett ungefär.