Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Med tanke på all negativ publicitet om Windows 8 och att Windows 8.1 har fått ett snäppet bättre mottagande är lite underligt att Windows 8.1 inte slår igenom bland sökmotorerna än.

Tittar man på Google Trends som uppdateras dagligen så syns knappt något. Det är ju samma nivå som Vista... Snacka om underwhelming.

12 månader
http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%20XP%2C%20Wind...

90 dagar
http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%20XP%2C%20Wind...

Jämför man med PS4 och Xbox så vinner de lätt och de har väl ungefär samma release.

http://www.google.com/trends/explore#q=PS4%2C%20%20XBox%2C%20...

Förhandsintresset är inte högt. Jag inser inte varför intresset är så lågt för windows 8.1, även om windows 8 har slutat sjunka.

Är förändringarna för få och små?

Om du frågar mig? Ja. 8.1 är år och da'r bättre än 8.0, men 7.0 är fortfarande bättre än 8.1, och då finns det inte mycket anledning att vara exalterad. Jag kommer självklart att testa RTM och se hur den skiljer sig från previewn, men detta med avsaknaden av startmenyn och Microsofts tjockskallighet i frågan retar mig något vansinnigt.

Vad gäller andra så tror jag det beror på namnvalet. 8.1 är fortfarande 8. Att man döpte Windows 7 till Windows 7 och inte till Windows Vista SE eller R2 hade ju sina förklaringar, och kanske är det likadant med Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog kanske en kombination av att en del ( som mig ) testat 8.1 och märkt att det är bättre men inte bra nog och därför väntar på ytterligare nått nytt och kanske att många testare har kört Bing för att det är förval och just för att testa så använder nog många fler just det paket som MS distribuerar utan att ändra så mycket som man kanske gör om det gäller en riktigt installation.
Jag upplever den integrerade sökningen i 8.1 som lite seg, allt som rör operativsystemet borde kanske inte blandas med bingsökningar.

Bra idé!

Hittade ett alternativ, www.spyfu.com

Det är väl inte den idealiska motorn, men det fungerar till viss del.

Citat:

Windows XP
40.5k Monthly Searches
Broad Phrase Exact
Local (us) 3.35m 2.74m 40.5k
Global 30.4m 24.9m 301k

Windows Vista
27.1k Monthly Searches
Broad Phrase Exact
Local (us) 1.50m 673k 27.1k
Global 11.1m 4.09m 135k

Windows 7

165k Monthly Searches
Broad Phrase Exact
Local (us) 13.6m 13.6m 165k
Global 124m 101m 1.22m

Windows 8
673k Monthly Searches
Broad Phrase Exact
Local (us) 7.48m 7.48m 673k
Global 45.5m 45.5m 5.00m

Windows 8.1
Looks like we’re missing that keyword.
We hadn't been tracking "Windows 8.1," but we just added it to our index and expect to have results starting next month.

Den ger ju faktiskt lite skoj resultat! Windows 8 ger mer än fyra gånger så många sökningar som Windows 7?

Om jag skulle söka efter hjälp till min egen dator skulle jag stoppa in "Windows 7". Jag förväntar mig att de flesta söker på det OS det faktiskt har själva, inte vad som kommer. Det låter väldigt nördigt att som jag och några till söka på uppkommande OS, varför fyra gånger fler sökningar för Windows 8 än för Windows 7 känns lite skumt. Så många nördar finns det väl inte jämfört med andra grupperingar?

EDIT:

Hittade även www.topsy.com

Citat:

Windows XP
Past 2 Hours
3,687
Topsy Sentiment Score: 58

Windows Vista
Past 14 Hours
3,017
Topsy Sentiment Score: 58

Windows 7
Past 1 Hour
7,149
Topsy Sentiment Score: 57

Windows 8
Past 2 Hours
3,230
Topsy Sentiment Score: 41

Windows 8.1
Past 1 Hour
101
Topsy Sentiment Score: 59

samt

http://topsy.com/analytics?q1=windows%20XP&q2=windows%207&q3=...

och

http://topsy.com/analytics?q1=windows%207&q2=windows%208&q3=w...

Nej, Windows 8.1 finns inte i folks medvetande än.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Intressant att notera är att Julistatistiken för W3schools visar att Windows 8 stog helt still. http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Nu är det ju relativt selektiv statistik visserligen, men det är endå anmärkningsvärt att ett så pass nytt operativsystem stannar upp i ökningen redan efter 10 månader. Det hände inte ens med Vista.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ok, en grupp investerare har ledsnat och stämmer Microsoft

http://www.zdnet.com/class-action-suit-filed-against-microsof...

Citat:

The law firm Robbins Geller Rudman & Dowd has filed a class-action suit against Microsoft over what it claims was misleading information on the company's Surface RT sales.

Neowin.net posted about the suit on August 13, noting that it names as defendants Microsoft CEO Steve Ballmer, former Chief Financial Officer Peter Klein, Corporate Vice President Frank Brod and Executive Vice President of Marketing Tami Reller.

The case was filed in United States District Court for the District of Massachusetts on behalf of purchasers of Microsoft stock between April 18, 2013 and July 18, 2013 (the “Class Period”). The firm is seeking a lead plaintiff for the case.

[...]

The firm is claiming that Microsoft "issued materially false and misleading statements regarding the Company’s financial performance and its tablet computer, the Surface RT." It is claiming that the company's financial statements for the quarter ending March 31, 2-13 were "materially false and misleading" and that Microsoft officials made misleading positive statements about the Surface RT during the "class period."

Nu kanske vi får ett juridiskt utlåtande på vems fel det faktiskt var.

EDIT: Länk till stämningen http://www.rgrdlaw.com/media/cases/221_Complaint.pdf

Citat:

"Surface RT's commercial failings has been due, in large part, to the limitations associated with it operating system, Windows RT. Windows RT, a variant of Microsoft's new Windows 8 operating system [...]"

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ok, en grupp investerare har ledsnat och stämmer Microsoft

http://www.zdnet.com/class-action-suit-filed-against-microsof...

Nu kanske vi får ett juridiskt utlåtande på vems fel det faktiskt var.

EDIT: Länk till stämningen http://www.rgrdlaw.com/media/cases/221_Complaint.pdf

Ja, de enda som faktiskt bryr sig om huruvida surface blir en framgång eller inte är ju aktieägarna, så det är ju dem de har ljugit för, så det är väl logiskt att de blir stämda av dem också.

Haha! Min fru frågade precis vad jag satt och skrev om.. Jag sa att Microsoft blivit stämda över Surface RT "Över deras vaddåförnågot??" fick jag till svar, och då har hon endå en laptop med Windows 8.

Microsoft har verkligen gjort ett kanonjobb när det gäller marknadsföringen för Surface.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, de enda som faktiskt bryr sig om huruvida surface blir en framgång eller inte är ju aktieägarna, så det är ju dem de har ljugit för, så det är väl logiskt att de blir stämda av dem också.

Haha! Min fru frågade precis vad jag satt och skrev om.. Jag sa att Microsoft blivit stämda över Surface RT "Över deras vaddåförnågot??" fick jag till svar, och då har hon endå en laptop med Windows 8.

Microsoft har verkligen gjort ett kanonjobb när det gäller marknadsföringen för Surface.

Man kan undra om "Any news is good news" stämmer här.

Mainstream media har vaknat http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2021604914_mi...

"Then, on July 18, Microsoft announced it was taking a $900 million writedown for Surface RT inventory adjustments in its fiscal fourth quarter, ended June 30. That “inventory adjustment” related to a $150 price cut for the Surface RT that Microsoft had announced just days earlier.

Citat:

But “in truth ... the value of such inventory was materially impaired by March 31, 2013,” the lawsuit says.

That July news caused Microsoft stock to plunge 11.4 percent, down $4.04 to $31.40, erasing about $34 billion of the company’s market value, the lawsuit says.

[...]

What he found more concerning, he said, were the executives’ statements about the momentum of Surface.

“Based on those kinds of very positive statements, people could say they bought stock because they thought things were going swimmingly well,” when, in actuality, Microsoft executives may have known things weren’t going well, O’Connor said.

“That could be a problem for Microsoft.”"

34 miljarder dollar är över 200 miljarder kronor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Man kan undra om "Any news is good news" stämmer här.

Mainstream media har vaknat http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2021604914_mi...

"Then, on July 18, Microsoft announced it was taking a $900 million writedown for Surface RT inventory adjustments in its fiscal fourth quarter, ended June 30. That “inventory adjustment” related to a $150 price cut for the Surface RT that Microsoft had announced just days earlier.

34 miljarder dollar är över 200 miljarder kronor

Folk är nog rätt mätta i allmänhet. Det är sällan det skrivs något positivt om Microsoft sedan Windows 8 lanserades, med all rätt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De la ner 898 miljoner dollar på marknadsföring av Surface och Windows 8, dvs mer än de sen totalt sålde för.

(Eller rättare sagt, de ökade sin marknadsföringsbudget med 898 miljoner dollar i samband med lanseringen av Surface och Win8, så i själva verket spenderade de betydligt mer än så på marknadsföring.)

Det är alltså så att det går att sälja konserverad gröt men inte Windows 8 eller Surface RT med mördande reklam.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har faktiskt enbart sett reklam med win 8 på platta, inte en reklamsnutt i tv där de kört på stationär dator.
Sedan kan man diskutera om det var plattan eller win8 de visade upp, men hursomhelst... De verkar hopväxta i reklamen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har faktiskt enbart sett reklam med win 8 på platta, inte en reklamsnutt i tv där de kört på stationär dator.
Sedan kan man diskutera om det var plattan eller win8 de visade upp, men hursomhelst... De verkar hopväxta i reklamen.

Jag har själv svårt att hålla isär begreppen... Hur många procent som läser webben kommer snabbt ihåg att WinRT och Windows RT inte har så mycket med varandra att göra, eller att Modern UI och Metro är samma sak... Eller att Windows 8 är en annan sak än telefonen Win8, men samma sak som Windows RT...

Mord på gång?

Is Windows RT dead? With Asus jumping ship, and just one OEM left, it sure seems so
http://www.extremetech.com/computing/163715-windows-rt-is-on-...

That was quick! Asus abandons the Windows RT market to Microsoft and Dell
http://www.digitaltrends.com/computing/asus-abandons-windows-...

Windows RT - dead in the water?
http://www.brisbanetimes.com.au/digital-life/computers/blogs/...

Microsoft Doesn’t Want To Admit Windows RT Is Dead
http://techcrunch.com/2013/08/10/microsoft-doesnt-want-to-adm...

Mordet verkar kanske redan vara utfört och uppklarat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De förstärker alltså själva bilden av att det är ett "jävla surfplatte OS"... Smooth move Microsoft.

Om jag var dem skulle jag bara köra reklam med stationär PC och inget MUI, för att försöka visa på att det är mer än Modern UI som har hänt, men nej. De förstärker bilden av sitt eget dåliga rykte istället.

De som inte köper är ju de som inte vill veta av Modern UI. Att då fortsätta trycka upp Modern UI i ansiktet på ALLA, och dessutom på en platta, känns inte helt genomtänkt.

Jag bara går och väntar på ett nytt "Mojave experiment".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De förstärker alltså själva bilden av att det är ett "jävla surfplatte OS"... Smooth move Microsoft.

Om jag var dem skulle jag bara köra reklam med stationär PC och inget MUI, för att försöka visa på att det är mer än Modern UI som har hänt, men nej. De förstärker bilden av sitt eget dåliga rykte istället.

De som inte köper är ju de som inte vill veta av Modern UI. Att då fortsätta trycka upp Modern UI i ansiktet på ALLA, och dessutom på en platta, känns inte helt genomtänkt.

Jag bara går och väntar på ett nytt "Mojave experiment".

Varför vänta? Jupiterbroadcasting says: "Mojave experiment, eat it!"

https://www.youtube.com/watch?v=T3ID2CbtnKk

Grym video!

Visa signatur

Permalänk

Vi har ju diskuterat Sinofsky:s roll i Windows 8-fiaskot, tänkte ni kanske kunde vara intresserade av att läsa en artikel jag snubblade över på nätet: http://www.theregister.co.uk/2012/11/13/sinofsky_caligula/
Den är inte ny, men bekräftar väl i stort sett den bild vi haft: att Metro är Sinofskys bäbis, att han kört över allt motstånd, och att han hela tiden haft Ballmer:s stöd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Vi har ju diskuterat Sinofsky:s roll i Windows 8-fiaskot, tänkte ni kanske kunde vara intresserade av att läsa en artikel jag snubblade över på nätet: http://www.theregister.co.uk/2012/11/13/sinofsky_caligula/
Den är inte ny, men bekräftar väl i stort sett den bild vi haft: att Metro är Sinofskys bäbis, att han kört över allt motstånd, och att han hela tiden haft Ballmer:s stöd.

Till slut blev nog Ballmer slänga ut honom innan hann själv blev hudflängd av en stor grupp av mindre aktieägare.

En annan faktor till Windows 8:s låga siffror kan vara Assange och Snowden...

http://investmentwatchblog.com/leaked-german-government-warns...

Citat:

According to leaked internal documents from the German Federal Office for Information Security (BSI) that Die Zeit obtained, IT experts figured out that Windows 8, the touch-screen enabled, super-duper, but sales-challenged Microsoft operating system is outright dangerous for data security. It allows Microsoft to control the computer remotely through a built-in backdoor. Keys to that backdoor are likely accessible to the NSA – and in an unintended ironic twist, perhaps even to the Chinese.

The backdoor is called “Trusted Computing,” developed and promoted by the Trusted Computing Group, founded a decade ago by the all-American tech companies AMD, Cisco, Hewlett-Packard, IBM, Intel, Microsoft, and Wave Systems. Its core element is a chip, the Trusted Platform Module (TPM), and an operating system designed for it, such as Windows 8.

Hmmm.

Det här sänker sannolikt då även Windows 8.1, eftersom den sannolikt också har samma backdoor.

Vilket företag i Europa vill släppa in amerikanska myndigheter i sina system? Hur sjukt som helst. Snowden har ju begått brott, men han har ju inte varit ensam om, vilket tyska federala myndigheter nu varnar för. Hur säger man "Federal Office for Information Security" på svenska? Undrar om de är motsvarigheen till datainspektionen?

Vad händer nu med Windows 8.1? Vem vill nu köpa det med det här ovanpå allt annat?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon15480:

Jag jobbar med datorer och klientoperativ sedan 10 år tillbaka. Jag hatar Windows 8.

Många personer jag jobbar med har väldigt lite förståelse för persondatorer. De hatar Windows 8.

Microsoft må ha gjort världens bästa OS men då de inte bryr sig om konsumenterna och hur deras användarupplevelse påverkar försäljningen så får de ta smällen.

Och det är nu ni inser att ni alla skulle valt Mac, eller vadå? De verkar ju hänga kvar med samma utséendeprinciper, dock blir dessa nu hackade på för att det inte förändras utan bara föråldras. Oavsett vilken väg ett företag som dessa väljer att gå kommer det alltid finnas folk som är trötta på utséendet eller vill tillbaka till det gamla. Sen är ju alltid folk välkomna med en egen åsikt, men då är det inte svårare än att välja bort just denna produkten.

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Skrivet av Nabstylez:

Och det är nu ni inser att ni alla skulle valt Mac, eller vadå?

Jag kan inte tala för de andra här, men jag har valt Windows 7 och Linux Mint.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag kan inte tala för de andra här, men jag har valt Windows 7 och Linux Mint.

Jag är inte intresserad av vad du personligen använder eller inte använder. Det var inte poängen med inlägget.

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk

Verkar som att finansmarknaden tyckte att det var Steve Ballmers/microsofts fel i alla fall: http://www.di.se/artiklar/2013/8/23/microsofts-aktie-rusar/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxenshtrudel:

Verkar som att finansmarknaden tyckte att det var Steve Ballmers/microsofts fel i alla fall: http://www.di.se/artiklar/2013/8/23/microsofts-aktie-rusar/

Det är inte utan att man nästan tycker lite synd om den stackaren. Snacka om tydligt bevis på ens inkompetens..

Undrar vart man kan skicka sitt CV... ^_^

Permalänk
Skrivet av jika:

Det är inte utan att man nästan tycker lite synd om den stackaren. Snacka om tydligt bevis på ens inkompetens..

Undrar vart man kan skicka sitt CV... ^_^

Nja, med tanke på att han äger 300 miljoner aktier så har han tjänat över 800 miljoner dollar på att hoppa av om han säljer idag. Tror inte han behöver tänka så mycket på sitt CV...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxenshtrudel:

Nja, med tanke på att han äger 300 miljoner aktier så har han tjänat över 800 miljoner dollar på att hoppa av om han säljer idag. Tror inte han behöver tänka så mycket på sitt CV...

Vet inte om rik och allmänt "hatad" är att föredra framför fattig och älskad. Det är nog en personlig åsikt.

Menade mer (och högst skämtsamt) vart jag skulle skicka mitt CV.. De söker ju uppenbarligen en nu VD.
"How hard can it be" -Top gear, every season

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxenshtrudel:

Another one bites the dust

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Nu är det bara att hoppas på att man får en ny VD som inser att vissa vill jobba i desktop-läge hela tiden så att windows 9 blir mer som windows 8 med modernmix för de som väljer den inställningen.

Permalänk

Haha han var inte "too big to fail" trots allt. Jag trodde aldrig de skulle få bort honom. Undrar om Bill Himself är inblandad?

Skrivet av Nabstylez:

Jag är inte intresserad av vad du personligen använder eller inte använder. Det var inte poängen med inlägget.

Nej, din poäng var det logiska felet argumentum ad novitatem, för att vara snäll valde jag att ignorera det och istället framhäva att det finns fler (och bättre) alternativ än Windows 8 och OSX.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Så först fick Steven Sinofsky, skaparen och den som anses vara ansvarig för Modern UI och En-massa-OS-som-inte-är-kompatibla-med-varann-men-med-samma-UI Sparken.

Nu har Steve Ballmer, högsta hönset på Microsoft och den som stödde Steven Sinofsky. Insett att han inte kan stanna kvar i företaget... Även om han inte direkt blev/blir avskedad, så har han förstått var det brakade hän...

Undrar just vad Ballmer tycker om Strejfs monotona hyllande av allt Metro/Modern och Win8 idag. För ett år sedan var nog Steve Ballmer glad åt all propaganda för Win8 som Strejf bombat Swec med men idag... Tror nog Steve Ballmer önskar att han lyssnat mindre på sådana som Strejf och hans anhang och mer på kritikerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och nu ska Balmer sluta? Vad ska de göra nu? Sätta Julie Larsson-Green vid rodret?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och nu ska Balmer sluta? Vad ska de göra nu? Sätta Julie Larsson-Green vid rodret?

Bra fråga. Jag hoppas i alla fall att de tillsätter en VD som inser att många fortfarande vill jobba i skrivbordsläge framöver och sätter mer fokus på det i framtiden. Men det kan dessvärre också gå åt andra hållet att de tillsätter en VD som dumpar skrivbordsläget totalt och kör metro fullt ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxenshtrudel:

Bra fråga. Jag hoppas i alla fall att de tillsätter en VD som inser att många fortfarande vill jobba i skrivbordsläge framöver och sätter mer fokus på det i framtiden. Men det kan dessvärre också gå åt andra hållet att de tillsätter en VD som dumpar skrivbordsläget totalt och kör metro fullt ut...

Vi får se hur det går. Sinofsky och Balmer är i alla fall två personer som i allra högsta grad är medskyldiga till Modern UI, och nu har de fått sparken, förlåt, avgått... Så det går åt rätt håll.

Dock kan inte marknaden vara i "standby" hur länge som helst utan snart måste man välja riktning, och när det sker kommer det märkas ganske fort. Dock reagerade ju aktien positivt av att han avgår, så vad det än är som aktieägarna är missnöjda med, anser de ju att det till stor del är Balmers fel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vi får se hur det går. Sinofsky och Balmer är i alla fall två personer som i allra högsta grad är medskyldiga till Modern UI, och nu har de fått sparken, förlåt, avgått... Så det går åt rätt håll.

Dock kan inte marknaden vara i "standby" hur länge som helst utan snart måste man välja riktning, och när det sker kommer det märkas ganske fort. Dock reagerade ju aktien positivt av att han avgår, så vad det än är som aktieägarna är missnöjda med, anser de ju att det till stor del är Balmers fel.

Jo, jag ser det som ett rejält misstag från microsoft. Metro UI var inget som desktop-användarna efterfrågade utan bara blev påtvingade troligtvis för att få upp intresse för surface och andra windows 8 baserade plattor. Men de floppade totalt då de var prissatta högre än konkurrenterna. Ska man slå sig in på ett nytt segment måste man ha ett lägre pris eller erbjuda någonting mer. Windows baserade plattor uppfattas fortfrande som sämre än IOS eller Android-baserade plattor då de har sämre utbud av appar vilket för de flesta betyder mer än hårdvaran.

Sedan tror jag de har missbedömt varför folk använder windows. Jag tror att de flesta använder windows för att köra office-paketet som funkar bäst på windows eller kanske för att de vill köra någon av de miljoner andra program som finns för windows. Det är nog rätt få personer som kör windows för att de gillar operativsystemet i sig. De flest vill nog slippa det och alla problem de haft med det i sitt arbete på sin fritid.

För att verkligen slå igenom på marknaden för surflplattor skulle de ha fixat så att gamla windows-program fungerade dugligt på surfplattor eller haft ett lägre pris än motsvarande Android och IOS plattor. Genom att inte ha stöd gamla windowsprogram i Metor UI så har microsoft tappat den ända konkurensfördel som de har mot andra plattformar. Jag kan inte se att Metro UI som utmärker sig i större del mot Android eller IOS så att det skulle vara att föredra eller på något sätt uppväga mot det mindre utbud av appar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Så först fick Steven Sinofsky, skaparen och den som anses vara ansvarig för Modern UI och En-massa-OS-som-inte-är-kompatibla-med-varann-men-med-samma-UI Sparken.

Nu har Steve Ballmer, högsta hönset på Microsoft och den som stödde Steven Sinofsky. Insett att han inte kan stanna kvar i företaget... Även om han inte direkt blev/blir avskedad, så har han förstått var det brakade hän...

Undrar just vad Ballmer tycker om Strejfs monotona hyllande av allt Metro/Modern och Win8 idag. För ett år sedan var nog Steve Ballmer glad åt all propaganda för Win8 som Strejf bombat Swec med men idag... Tror nog Steve Ballmer önskar att han lyssnat mindre på sådana som Strejf och hans anhang och mer på kritikerna.

Först och främst så är det Jensen Harris som är designchef på Microsoft. Julie Larsson-Green har även "tagit åt sig äran" för Modern UI och flera av de grafiska element som det medförde. Båda de två är kvar på Microsoft. Sen var Steven Sinofsky Windowschef och Steve Ballmer förstås ytterst ansvariga för det som Microsoft släppte ut på marknaden. Ingen av dessa herrar har officiellt fått sparken, enligt Microsoft började man planera Ballmers avgång för 3-4 år sedan. Alltså innan man släppte Windows 8. Sen så vet vi alla att Windows 8 inte har blivit någon försäljningssuccé och det har säkerligen bidragit till att båda dessa herrar nu lämnat Microsoft även om Windows bara tillför en fjärdedel av Microsofts inkomster.

Jag undrar var du fått uppfattningen att jag monotont hyllar Modern UI? Jag använder själv Modern UI ganska lite då jag sällan känner någon dragningskraft. Jag har däremot hyllat Windows 8 för den enorma tekniska framgången som det är och har listat i mina 80+ punkter. Det fullkomligt krossar Windows 7 i punkt efter punkt, rent tekniskt. Sen finns det ett par/tre punkter som handlar om det nya gränssnittet och vilka tekniska fördelarna den nya plattformen ger.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Windows 8 är genialiskt uttänkt och planerat. Utförandet i vissa områden (främst inkonsekvent gränssnitt och brist på guider) är dock tyvärr tveksamt. Mycket av det rättas i Windows 8.1 och jag hoppas förstås att det tas emot väl när det släpps till allmänheten.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...