Permalänk
Medlem

Lista över TV-apparater för HC-gamern

*Lista med länkar till prisjakt på varje TV längre ner i inlägget*

Sony har legat på fint med snabba TV-apparater för den riktigt inbitne gamern som sätter svarstid i fokus och förhoppningsvis kommer de att fortsätta med att tillverka skärmar i den högre tumstorleken som levererar en "input lag" i datorskärmsklass, de flesta, även Sony fokuserar på UHD, men de ser även till att tänka på gamern och framöver kanske vi får de första riktigt spelbara 4k-apparaterna från Sony. Nu har det äntligen kommit en nykomling i familjen (1080p, som tur är) som skall fylla upp den förlorade siffran som aldrig kom under förra året. (2013 - modellnamn W600, W800, W900) Nykomlingen 2014 är givetvis W700 serien och den nya modellen har testats i sin 42-tums storlek. Sony Bravia KDL-42W705 Den piskar den tidigare modellen i svarstid och levererar en input lag på 13,5ms LBT (även om den är näst intil identisk med w6 i alla andra lägen). Därav får vi be W600 stiga ner från tronen då W700 serien ligger i ungefär samma prisklass

Input lag?

Jag gjorde tidigare en tråd om "input lag" med lite mer fördjupat förklaring, länkar till sidor som testar, deras mätmetoder och hur det fungerar, m.m. Dock är den inte uppdaterad idag och innehåller apparater som är slutsålda:
HDTV för gamern - "Låg input lag"

Jag rekommenderar dock att man tar sig en titt på min gamla tråd om man inte riktigt vet vad input lag är och om man är en riktig "casual gamer". För då klarar man sig med en TV som har en tydlig input lag.

Dold text

Då jag har fått så många förfrågningar om TV apparater för spel-entusiaster tänkte jag att det är lika bra om jag listar några av de bästa skärmarna för sin input lag som testats "so far~".

Vilka märken är bäst för gamern?

Märkesvis ser det ut så här (första och "delad" andra plats) : Sony är bästa märket för HC gamer TV´n "dubbelt så snabb som snabbaste konkurrenten", sen kommer LG´s 5400 serie och Samsungs gamla 5000-serie, samt så kliver Toshiba in med en pjäs som ligger lika med Samsung och LG(i USA är det Toshiba på endast 18ms som visar att de också kan trycka ner sig på Sony nivå, däremot är de modellerna inte tillgängliga i EU, men jag väntar och hoppas att vi får se mätningar på de modeller som finns tillgängliga här). Samsung´s nyare serier "6000,7000,8000 har från 35ms - 90ms+ till nyaste serien som ligger på 45ms i input lag och rekommenderas inte för hc-gamern. Nya mätningar kommer hela tiden så vi kommer att få se andra märken visa upp sig snart. Man får dock räkna med ett plasmorna ligger bra till här också även om nya mätmetoder visar att de har högre input lag än vad äldre mätningar visat och för närvarande är det äldre Samsung/LG modeller och Panasonic modeller som är snabba, för de nya ligger Panasonics GT och VT bäst till, mer info längre ner angående Plasmor.

Dold text

Testmetod/teknik/verktyg

Testmetoden som används idag för att mäta input lag görs med ett verktyg som kallas "Leo Bodnar Input Lag Tester". En del gör dock mätningar genom den gamla metoden, som ger lite finare siffror, däremot så visar den nya mätmetoden riktigare siffror för respektive TV. Det har ställt om gamla mätningar ganska mycket där snabba plasmor visat sig ligga på ungefär 30ms med den nya mätmetoden där de tidigare visat 16ms med gamla mätmetoden. Att tillägga så finns det vissa teorier varför det är så stor skillnad mellan ny mätning och gammal på Plasmor.

Dold text

Jag listar bara de absolut snabbaste TV-apparaterna som är gjord för HC-gamern (Många äldre serie-modeller är på gränsen att försvinna från affärerna) Tar dock med Bonus plasma längst ner. *Erkänner mig som Panasonic fanboy ;p* För filmvisning. Lutar själv åt teorin att plasman får lite för höga siffror än vad den egentligen har i input lag mot den nya mätningen. Därför är det väldigt viktigt att Plasman inte undanhålls som ett alternativ till gamern.

Citat:

Jag är lite snällare i min klassning och låter 28ms LBT dra gränsen HC med "LBT" istället för 25ms Med Leo Bodnar Input Lag Tester som standaren anser mellan testarna (Annars är jag rädd att vi bara får se Sony i listan, fram tills nya tester kommer upp).

16ms För Plasmor med den gamla mätmetoden. Vad ska man säga?, det finns en klar fördröjning, frågan är om man skall tänka den som 20ms eller 30ms "LBT".

Vad ska man köra som HC-Gamer? Plasma eller LCD/LED?

Plasman kräver omvårdnad även om det inte är ett lika stort problem med inbränningar idag som det har varit tidigare. De finns fortfarande där men tvättas bort dagligen och man måste tänka sig för då man har statiska bilder igång så man slipper spendera mer tid med tvätt än gaming. Personligen skulle jag inte köra en Plasma som ren gamer-TV då jag inte bara är lat utan absolut inte vill chansa att plåga en LyxPlasma från Panasonic ;). Men det är helt upp till er vad ni vill köra på. Alternativet kan vara att ta en Lyxplasma för Film, Serier och köra en billig 27 tums datorskärm att gama på.

LCD är helt klart bäst då den känns som en datorskärm där den har låg input lag. Andra apparater med hög input lag är rena döden för gamern som sätter sig vid en TV för att spela. Valet här är redan gjort, man väljer spelglädje före filmglädje, men det finns varianter som har glädje åt båda hållen, men de kostar därefter. Sony´s w600,800,900 kostar mer men ger mest åt båda hållen. W905A ger dig mest för pengarna. Nu pratar jag aldrig om Smartfunktioner. Enbart Spelglädje och filmglädje.

Dold text

Äntligen kommer LG med i listan som många där ute nog blir glada över då priserna är låga och de räknas som budget-varianter för hardcore-gamern. Svårigheten med LG har varit att de enda modeller som visar låg input lag i tester inte har gått att få tag på här, men nu har en modell testats som faktiskt finns att få tag på i vårat avlånga land. (även om det är få försäljare).

LG 32LN5400 2 695:- inkl frakt. - Ej mätt men ligger mest troligt på samma nivå eller under 27/28ms som de större varianterna av samma modell.
LG 42LN5200 4 029:- inkl frakt. - 27ms.
LG 50LN5400 6 480:- med frakt. - 28ms.

Budget apparater från Samsung´s 5000 serier - Snabb svarstid, bilden fungerar bra att gama till i fullhd - Den skalar dock upp bilden dåligt, men visar en fin bild i 1080p/50Hz. Observera att en 50hz TV fortfarande kör 60Hz när du spelar. 5500 modellen är lite lyxigare och har lika låg input lag som 5000 Mätningarna är gjorda med HDMI porten omdöpt till "PC" för att lura TV´n till att förbättra game-mode. Samsungs Apparater har gått åt andra hållet för gamern efter 5000-serien. Den nya 8000 serien har 45ms i input lag och passar för Casual gamern.

Samsung UE32F5000 (LCD-TV) 2 990:- 28ms
Samsung UE42F5000 (LCD-TV) 4 219:- 28ms
Samsung UE46F5000 (LCD-TV) 4 990:- 28ms
Samsung UE22F5000 (LCD-TV) 2 099:- 21ms - 22 tum, rekomenderas inte att köpas då du kan skaffa en dator-skärm istället.

Samsungs LCD-TV apparater har i mätningar med båda metoderna mot varandra har visat rätt så lika ms med en skillnad på 2-3ms

Samsung UE42F5005 (LCD-TV) 4 290:- 28ms
Samsung UE46F5005 (LCD-TV) 4 890:- 28ms
Samsung UE32F5005 (LCD-TV) 3 290:- 28ms
Samsung UE50F5005 (LCD-TV) 7 990:- 28ms
Samsung UE22F5005 (LCD-TV) 2 490:- 21ms - 22 tum, rekomenderas inte att köpas då du kan skaffa en dator-skärm istället.

Samsung UE40EH5000 (LCD-TV) 3 619:- 23/24ms
Samsung UE32EH5000 (LCD-TV) 4 120:- 23/24ms
Samsung UE40EH5005 (LCD-TV) 4 995:- 23/24ms

Samsung UE32F5500 (LCD-TV) 3 499:- 28ms
Samsung UE40ES5500 (LCD-TV) 4 862:- 28ms
Samsung UE42F5500 (LCD-TV) 4 699:- 28ms Ej i lager i någon butik, Ej beställbar (Sök själv efter denna i lokala butiker).
Samsung UE40F5500 (LCD-TV) 5 590:- 28ms
Samsung UE46F5500 (LCD-TV) 6 499:- 28ms

Samsung UE46F5505 (LCD-TV) 5 990:- 28ms
Samsung UE32F5505 (LCD-TV) 4 390:- 28ms
Samsung UE42F5505 (LCD-TV) 5 490:- 28ms
Samsung UE50F5505 (LCD-TV) 8 990:- 28ms
Samsung UE50ES5505 (LCD-TV) 7 979:- 28ms
Samsung UE40F5505 (LCD-TV) 5 490:- 28ms

__________________________________________________

Toshiba har några snabba TV-apparater som blivit testade i USA, men jag saknar tester på våran sida av planeten. Det har dock kommit en test som jag latat bort mig på och det visar att vi har en billigare variant med låga 28ms LBT. *Review*

Toshiba 39L4353DB 4290kr med frakt. 28ms.

Jag kommer att få mera mätningar gjorda i Sverige där jag hoppas att vi lyckas hitta en EU version på låga 18ms LBT.

___________________________________________________

Sony - Det märks att de planerat in sitt konsol släpp. Deras apparater fortsätter att prestera med en sådan låg input lag att du inte märker skillnad från dator-skärm eller din gamla tjockTV till nostalgi spelen.

*Nostalgi känsla mot CRT*

Jag äger själv W807 och gjorde ett litet klipp där jag spelar på 2 skärmar med min TV(6 ms/17msLBT) och en CRT (0 ms) som jämförelse. Det absolut härligaste är att man får den där känslan man hade då man var barn.

Dold text
Citat:

4:4:4 chroma för skarp uppskalad bild till de gamla konsolerna och den enda uppsättningen med apparater där du kan använda "led motion mode" för totalt suddfria svängningar i fps shooters med 60fps till en kostnad av 6ms på TV´ns befintliga input lag. Med Sony´s snabbaste w600 blir det en total avrundad input lag på 21ms.

Sony´s “Motionflow Impulse” Tekniken efterliknas CRT och ger ingen interpolation för att få skarpare bilder när man vrider på musen/handkontrollen.

Citat:

Several new Sony HDTV’s can eliminate motion blur using “Motionflow Impulse“, a CRT-style strobe backlight that does not use interpolation! This mode is very video-game friendly, and completely eliminates motion blur during 60 fps @ 60 Hz. Try this setting with consoles, computers, emulators, and sports!

W900-serien har en enormt fin bildkvalite för filmvisning och spel. input lagen är i top för HC-gamern, dock kostar det att att få allt i ett paket.
Sony Bravia KDL-55W905A (LCD-TV) 22 960:-
Sony Bravia KDL-46W905A (LCD-TV) 16 980:-
Sony Bravia KDL-40W905A (LCD-TV) 14 990:-
Dom här 3 pjäserna har en input lag på 8ms med den gamla mätmetoden och 19ms med den nya.

W800 serien har nästan lika bra bild som w905 men har en IPS panel från LG och lider därefter i bildkvaliten från sidovinklar och clouding vid hög backlight. Dock tryckte Sony ner input lag från 40-50ms till 6ms med den gamla mätmetoden och 16.7(17ms) med den nya mätmetoden. Den här skärmen var den snabbaste du kunde få med ynka 2ms. Dock blev den just slagen av Sonys budget variant.

Fråga mig inte hur de förvandlar om en siraps-seg panel till en dator-skärm, men den är helt underbar att gama på och känns som en stor 60HZ IPS skärm.

Sony Bravia KDL-55W805ABN (Nordic) (LCD-TV) 16 990:-
Sony Bravia KDL-47W805ABN (Nordic) (LCD-TV) 11 990:-
Sony Bravia KDL-55W807ASN (Nordic) (LCD-TV) 14 690:- Rea pris
Sony Bravia KDL-47W807ASN (Nordic) (LCD-TV) 12 490:-
Sony Bravia KDL-42W805ABN (Nordic) (LCD-TV) 9 990:-
Sony Bravia KDL-42W807ASN (Nordic) (LCD-TV) 9 995:-
Sony Bravia KDL-47W805A (LCD-TV) 11 999:-
6ms med den gamla mätmetoden och 16.7(17ms) med den nya mätmetoden.

Den glada nyheten för de som vill ha det bästa men inte har råd med en värsting Sony är att det just har gjorts en mätning på W600 serien. Det visade sig att den har samma resultat som W800: 6ms med gamla mätmetoden, men den slår W800 med det nya mätverktyget som avrundar den till 15ms. Observera att det är 42tum varianten av W653 som har lägst input lag, 32tums versionen är dubbelt så hög i input lag och läggs ej med i listan, fram till fler mätningar som kan påvisa annat gjorts. Till fler bekräftningar på W600 lägger jag de andra modellerna separat för fler tester men låter de ligga kvar i listan. Uppdatering - Nya Sony Bravia KDL-42W705 har visat fina mätningen 13.5ms LBT, det blir avrundat 14ms, så med en väldigt väldigt liten skillnad går Sony mot rätt håll. Släpps i 32, 42 och 50 tum, observera än så länge är bara 42tums-versionen testad av nya W700 serien Review - HDTVTEST

Sony Bravia KDL-42W705 (LCD-TV) 6 869:-

Sony Bravia KDL-42W653A (LCD-TV) 6 949:-
Sony Bravia KDL-42W654A (LCD-TV) 6 995:-

Skillnaden mellan W653/654 är färgen på ramen.

----separerade från 100%--- bekräftat, dock sagda lika låga som runt 15ms LBT.
Sony Bravia KDL-50W656A (LCD-TV) 7 990:-
Sony Bravia KDL-32W656A (LCD-TV) 5 069:-
Sony Bravia KDL-32W654A (LCD-TV) 5 499:-
Sony Bravia KDL-42W655A (LCD-TV) 6 815:-
6ms med den gamla mätmetoden och 15ms med den nya mätmetoden w653(enbart 42tums versionen)/654,655,656. w6 serie review - highly recommended

Citat:

Sony Bravia KDL-32W650A (LCD-TV) 4 019:- 25ms (osäker källa, omärkt)
Sony Bravia KDL-42W650A (LCD-TV) 5 619:- 25ms (---lägger dem utanför så länge)

Uppdatering Sony W653a i 32tum.
"enbart 32tums versionen" har högre input lag än sin 42tums variant så därför har jag plockat bort den från listan. 42tum ligger på 15ms LBT och den nya mätningen på 32tums versionen visade 33ms LBT, de gjorde ingen klockad foto test för att bekräfta om det berodde på verktyget, så för stunden får man helt enkelt avvakta om man är intresserad av denna pjäs som HC-gamer (jag rekommenderar dock att man istället tittar på en datorskärm när man inte behöver större apparat än 32tum för gaming). Review här

Citat:

Clocking an input lag of 33ms in [Game] mode as measured using a Leo Bodnar device, the Sony 32W6 didn’t quite hit the heights of the 42W6 in terms of gaming responsiveness. It still belongs in the upper echelons as far as gaming TVs go, and should satisfy all but the most demanding of gamers. Engaging [LED Motion="Motion" Mode="Mode"] in [Game] mode increased the input lag slightly to 38ms which is still serviceable; whereas [Cinema] mode roughly doubled this number to 73ms. Full 4:4:4 reproduction was intact in [Game] and [Graphic] modes.

Att tillägga så finns det en modell som ryktas att ligga bra till på input lag i samma klass som w600 serien, men som jag ej har sett en riktig mätning på, så den måste man själv prova hur den är, eller vänta på bekräftelse efter en mätning.

Denna TV har ej Impulse läget och har antagligen en input lag runt 20ms dock ej bekräftat. *Edit* bekräftat nu riktigt hög input lag på 42ms, alltså en TV som klassas som casual.

Sony Bravia KDL-46R473A, 46tum för 6 617:-

___________________________________________________________________

Bonus förslag~

Citat:

Plasmorna ritar upp varje bild på hela skärmen medan LCD ritar från en sida till den andra. Man tror, i en ren teori att Leo Bodnar Input Lag tester missräknar responstiden tillsammans med svarstiden och ger en högre siffra på plasman på grund av oilkheterna mellan hur de ritar upp bilden. Om man vill fördjupa sig och få en mer korrekt förklaring än min dagisnivå så kan man gärna läsa mer här: http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag - Skrolla ner. -

Lyx-Plasma - Input lag här har varierat mycket, men för Panasonics nya och antagligen sista plasma-serie så är VT och GT modellen klart bäst för HC gamern som vill ha absolut bästa bild för film.

Panasonic Viera TX-P50VT60Y (Plasma-TV) 14 890:-
Panasonic Viera TX-P65VT60Y (Plasma-TV) 36 890:-
Panasonic Viera TX-P55VT60Y (Plasma-TV) 23 755:-
Panasonic Viera TX-P55VT30Y (Plasma-TV) 24 990:-
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (Plasma-TV) 24 990:- VT modellerna sträcker sig runt 20ms/30ms "VT60" vissa som VT50 har gett 40ms
Panasonic Viera TX-P50VT30E (Plasma-TV) 17 390:-
Panasonic Viera TX-P55VT30E (Plasma-TV) 24 590:-

*VT 30,50 är utgående modeller och finns knappt att få tag på*

Även GT Serien ligger på samma ms som VT serien. Till ett lägre pris.

Panasonic Viera TX-P50GT60Y (Plasma-TV) 12 990:-
Panasonic Viera TX-P42GT60Y (Plasma-TV) 10 990:-

För HC gamern som gränsar till Casual och vill ha plasma så är det Panasonic Viera TX-P50UT50Y som gäller 6 289:- och då får man en riktigt fin plasma som har en input lag på 39ms. Tyvärr finns bara 42 versionen kvar av denna pjäs. UT50Y i 50 tum är slutsåld landet runt.

ST60 Serien har väldigt hög input lag och jag kan helt enkelt inte rekommendera den om man inte är en extremt casual gamer som helst vill se film och serier/sport.

*Sidor som har information om input lag på olika modeller*

www.hdtvtest.co.uk Helt underbar sida, förklarar verktygen de använder för sina test, hur det fungerar och vad som anses som Superb, bra och kass "input lag". Mätningar med båda metoder.

www.displaylag.com Förenklad variant av ovanstående som använder sig av det nyaste verktyget för sina tester.
uppdaterat med en massa LG apparater och Datorskärmar.
www.avforums.com Samlings site för mer än TV som även gör "input lag"-tester med det senaste verktyget.

Samt Danska sidan www.flatpanelshd.com där du även kan ladda ner ett eget test för att kolla "input lag" på din nyvarande TV med en PC. (Det här kan hjälpa andra, eftersom många apparater saknar information om "input lag" sina modeller) Det bästa är fortfarande att skaffa det nya mätverktyget, som dock kostar runt 700kr.

Leo Bodnar Input Lag tester i video nedan

Dold text
Uppdaterad 2014
Permalänk
Medlem

Tummen upp för listan!

Vad ligger input laget på en standard PC skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Tummen upp för listan!

Vad ligger input laget på en standard PC skärm?

Under 10ms på bra skärmar, över 30 på dåliga.

Exempel (snott från http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_pa248q.htm):

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker du kan lägga till Panasonic P42/50GT60Y till listan. Samma input lag som VT60-serien, men med en lite mindre prislapp.

Dessutom så tycker jag VT30-serien är ganska överflödig eftersom den i princip inte går att få tag på idag hur som helst.

I övrigt en väldigt bra lista. Tummen upp!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Någon svensk med Bodnars mätare som mätt på de nordiska modellerna av dessa själv? Eller på andra modeller som säljs/är populära här.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kika på http://www.displaylag.com/display-database/ också.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Någon svensk med Bodnars mätare som mätt på de nordiska modellerna av dessa själv? Eller på andra modeller som säljs/är populära här.

Det finns en som mätt w807 serien på AVforum. Hans testresultat blev avrundat 17ms. Det är en svensk kille, skulle vilja veta ifall han finns här på SweC så vi får lite exakta mätningar. Han nämde även att Sony´s w600 var så snabb att han trodde verktyget var trasigt. Det var före det senaste testet gjordes.

Är själv sugen att köpa den (LBT) för runt 700 kr, men bor i en håla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Tycker du kan lägga till Panasonic P42/50GT60Y till listan. Samma input lag som VT60-serien, men med en lite mindre prislapp.

Dessutom så tycker jag VT30-serien är ganska överflödig eftersom den i princip inte går att få tag på idag hur som helst.

I övrigt en väldigt bra lista. Tummen upp!

Japp lägger till den i bonus listan under dagen. Måste iväg så jag skummar igenom lite först bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Jag har bara tagit med de riktiga HC-gamer TV´s som finns testade just nu. Dvs de under 29ms. Jag har dock länkat den sidan på min tidigare tråd, samt andra sidor som testar input lag. Det finns även ett program ifall man vill testa genom det gamla testet hemma hos sig själv.

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för W905 som jag har i 40 Tum, första spelet jag spelade med den och för första gången i HD var Halo 4, första matchen så vann mitt lag och jag på top med en K/D på 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Jag vill slå ett slag för W905 som jag har i 40 Tum, första spelet jag spelade med den och för första gången i HD var Halo 4, första matchen så vann mitt lag och jag på top med en K/D på 34

Om man tittar sig runt omkring på de apparater som har riktigt dålig input lag så är du en legal fuskare ;p

När du fått din frag, tagit en kopp kaffe och är redo att stänga av TV´n då poppar det upp på deras siraps-sega apparater att de just blivit fraggad av Rasmus117.

Permalänk
Medlem

Är ett input lag på 43 ms ok som spelskärm?
Har tittat på Samsung UE65F6475 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1729353

Vill gärna ha en 65" tv som inte kostar allt för mycket.
Enligt http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-ue40f6400-201305042929... så ska den vara helt ok om man inte är riktigt känslig för input lag.

Någon som kanske sett och provat denna modell?
Finns där någon bättre i denna storlek som ligger runt samma prisklass?
Har kollat på VT60 65" men den ligger på 30k vilket är lite i överkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Är ett input lag på 43 ms ok som spelskärm?
Har tittat på Samsung UE65F6475 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1729353

Vill gärna ha en 65" tv som inte kostar allt för mycket.
Enligt http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-ue40f6400-201305042929... så ska den vara helt ok om man inte är riktigt känslig för input lag.

Någon som kanske sett och provat denna modell?
Finns där någon bättre i denna storlek som ligger runt samma prisklass?
Har kollat på VT60 65" men den ligger på 30k vilket är lite i överkant.

Den är helt ok om du är casual.

Jag ser att Sharp Aquos LC-70LE741S inte finns att få tag på längre. Den hade 16ms med den gamla mätningen och var relativt billig ett tag på 20 000kr.

*Edit* kan vara möjligt att ta in genom leverantörer om du frågar i butik, men kostar antagligen 25k då.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för tipset om Sharp tv:n och länken.
Tror nog att det lutar åt UE65F6475, att den dessutom fått utmärkelse "great" i displaylag testet gör att det känns ännu mer rätt.

Är inte direkt någon HC gamer utan den kommer användas en hel del till filmer och serier med. SÅ tror nog att det kommer bli en bra kompromiss som kommer duga utmärkt för mig att spela på och dessutom för en rimlig summa.

Har ni någon koll på prisutvecklingen? Den har legat på 30k innan enligt prisjakts statistik, tror ni den kommer sjunka ännu mer innan jul?

Sorry om jag går för mycket OT här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Tack för tipset om Sharp tv:n och länken.
Tror nog att det lutar åt UE65F6475, att den dessutom fått utmärkelse "great" i displaylag testet gör att det känns ännu mer rätt.

Är inte direkt någon HC gamer utan den kommer användas en hel del till filmer och serier med. SÅ tror nog att det kommer bli en bra kompromiss som kommer duga utmärkt för mig att spela på och dessutom för en rimlig summa.

Har ni någon koll på prisutvecklingen? Den har legat på 30k innan enligt prisjakts statistik, tror ni den kommer sjunka ännu mer innan jul?

Sorry om jag går för mycket OT här...

Den verkar ha börjat försvinna på en del lager så det är ju svårt att spekulera. Jag bevakade själv 70tums sharp'n jag länkade och den försvann nu hehe

Permalänk
Medlem

Vilken underbar tråd! Jag har snöat in lite på Sony redan känner jag. Har någon hittat en jämförelse mellan Sony KDL-46R473a och Någon ur W600 serien. Jag är lite intresserad av motion flow 100 vs 200 framför allt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vilken underbar tråd! Jag har snöat in lite på Sony redan känner jag. Har någon hittat en jämförelse mellan Sony KDL-46R473a och Någon ur W600 serien. Jag är lite intresserad av motion flow 100 vs 200 framför allt.

Jag la till den enbart på rykten (Sony KDL-46R473a), så jag kan ej bekräfta vad den ligger på i input lag. Väntar på en Test då jag inte har Leo Bodnar Lag tester själv

Spelare runt om i världen som inte känner av svarstiden är så himla olika per person så jag kan verkligen inte rekommendera ett köp före du testar

Jag äger själv w807 i 55 tums klassen och är enormt nöjd. Den känns som en stor IPS-skärm i 60Hz. När jag kör Crysis i 1080p/ultra (GTX680 SLI) och aktiverar game mode med motionflow *impulse* så ser det så otroligt vackert ut. Jag kör detsamma i Dota 2. Det blir inga suddiga musrörelser eller svepningar. Ser iof helt ok ut som vanligt också, men om man är petig så tar jag gärna 6ms för lite finare bild i sp iallafall, men känns helt ok för mp också. Jag kommer antagligen alltid att köra med det. Det går dock inte att se TV eller Serier/film med det aktiverat då *flimmrar* bilden som en gammal CRT skärm, i spel flimmrar det dock ingenting alls -> (60Hz).

Permalänk
Medlem

Låter bra. Det är i spel den ska prestera har en plasma jag väl inte tror det kommer ruckas på för film men vem vet. W600 serien har ju A-MVA panel frågan är hur det blir med betraktningsvinklarna bara då jag kommer ha tvn rätt nära. 6 ms gör inte någon vidare skillnad nej om det fungerar så

Går det justera motion flow till lägre uppdateringssekvens eller är den fast? Nyfiken på skillnaden mellan 100, 200 och 400 som sagt om det verkligen går att få att fungera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Låter bra. Det är i spel den ska prestera har en plasma jag väl inte tror det kommer ruckas på för film men vem vet. W600 serien har ju A-MVA panel frågan är hur det blir med betraktningsvinklarna bara då jag kommer ha tvn rätt nära. 6 ms gör inte någon vidare skillnad nej om det fungerar så

Går det justera motion flow till lägre uppdateringssekvens eller är den fast? Nyfiken på skillnaden mellan 100, 200 och 400 som sagt om det verkligen går att få att fungera.

Edit, tror inte jag kan justera den på min utan det är fasta lägen

Du kan ju köra motion interpolation men den dödar input lagen totalt. Högsta mjuka varianten ger min TV runt 120ms, de andra visserligen mindre men du kommer att känna av det. Sonys Led motion impulse använder en teknik som liknar CRT därför ritar den inte upp några extra bilder, utan fungerar som man vill ha den, men enligt en testare gav den visserligen 6ms mer i input lag iallafall.

Jag vet inte hur pass skillnaden är i MS med de andra inställningarna. film-mässigt är TVn helt judderfri i 24p på w600, w800, w900.

Permalänk
Medlem

Fick hem 46R473An faktiskt. Första testerna så håller den jämt skägg med BenQ XL2410Tn i 60 hz tester??? Ibland före ibland efter. Har bänkat min G2400W mot CRT tidigare och funnit att XL2410Tn är något snabbare än G2400Wn och ska ha mellan 0-5 ms jämfört med CRTn jag körde då. Får testa DVI sedan men förväntar mig ingen större skillnad direkt. Har ingen HDMI splitter så det är ju inte den mest exakta testen men mindre än 20 ms känns inte alls otroligt.

Det smetar betänkligt när man panorerar men det har nog mycket med storleken att göra att det blir så tydligt också. 4ggr bildytan av min gamla 24".

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fick hem 46R473An faktiskt. Första testerna så håller den jämt skägg med BenQ XL2410Tn i 60 hz tester??? Ibland före ibland efter. Har bänkat min G2400W mot CRT tidigare och funnit att XL2410Tn är något snabbare än G2400Wn och ska ha mellan 0-5 ms jämfört med CRTn jag körde då. Får testa DVI sedan men förväntar mig ingen större skillnad direkt. Har ingen HDMI splitter så det är ju inte den mest exakta testen men mindre än 20 ms känns inte alls otroligt.

Det smetar betänkligt när man panorerar men det har nog mycket med storleken att göra att det blir så tydligt också. 4ggr bildytan av min gamla 24".

Underbart! Om du har möjlighet kör en klockad ms test mot din CRT

Om du har kvar den dvs. Kan vara intressant att jämföra mot gamla metoden iallafall

http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1...

Edit låter iallafall som om den kan ligga utmed de andra. Har impulse motion mode på den också?

Permalänk
Medlem

Har inte kvar någon CRT tyvärr. Jo den har XR 100 eller vad det heter. Jag har inte utvärderat på eller av kört med det på i alla fall

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har inte kvar någon CRT tyvärr. Jo den har XR 100 eller vad det heter. Jag har inte utvärderat på eller av kört med det på i alla fall

Xr100 har jag ingen aning om. Testa ifall den blir helt suddfri aktiverad.

Permalänk
Medlem

Näh helt suddfri blir den aldrig. Jag ser ärligt talat ingen större skillnad på eller av för bluray. Ska försöka testa än mer för spel nu då svårt upptäcka allt på en gång. Men den är inte onormalt suddig för att va LCD TV om vi säger så.

Verkar va en helt okej tv ändå jag har inga direkta problem med bilden. Gjorde en jämförelse med plasman men det blev en liten överkörning. Inte så att R473n gör en massa fel bara att plasman gör typ allt något bättre :). Bortsett input lag då där är det ingen match.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Näh helt suddfri blir den aldrig. Jag ser ärligt talat ingen större skillnad på eller av för bluray. Ska försöka testa än mer för spel nu då svårt upptäcka allt på en gång. Men den är inte onormalt suddig för att va LCD TV om vi säger så.

Verkar va en helt okej tv ändå jag har inga direkta problem med bilden. Gjorde en jämförelse med plasman men det blev en liten överkörning. Inte så att R473n gör en massa fel bara att plasman gör typ allt något bättre :). Bortsett input lag då där är det ingen match.

Kör XR 100 i game mode på 60Fps spel så får vi se om det är samma teknik, du borde märka av en stor skillnad iallfall om det är detsamma som i de andra modellerna.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att den kör XR 100Hz "motionflow" på en 60Hz 60fps/30fps ingång/källa. Impulse har den inte. Vet inte heller vad den visar 24p i för uppdateringshastighet, om den kör 3:2 pulldown, 2:2, 3:3 eller 4:4. Det är en europeisk version så man ska nog inte vänta 2:2 på 60Hz iaf, eller att någon rörelseförbättring sker. Att den har CineMotion borda väl betyda att den kan göra mer än 3:2, men jag kan inte se att det finns några inställningar alls utöver filmläge auto/av. Folk ska titta på resultaten här och förstå hur inställningarna påverkar. Marknadsföringsspråk säger inte vad den i slutändan kommer visa eller om det är en bra implementering. Eller vilka preferenser tittaren har.

oqvist, du kör inte PC eller spel-läge?

Permalänk
Medlem

R473an har ledbelysningskontrollen men den har ingen interpolering alls vad jag kan hitta. Spel läget kör jag för spel det gör skillnad gällande input lag så jag lär fortsätta använda det läget dära. Det läge där jag inte kommer åt att justera alls är biografläget av någon anledning. Känns som att de kanske har ledbelysningskontrollen aktiverat i det läget.

Har försökt testa motion flow men det gör ingen större skillnad för min del mer än att bilden blir mörkare med den funktionen aktiverat. Så den lär va av för att om möjligt snabba upp än lite till om jag inte får någa heureka moments. Det är interpoleringen som ska göra skillnaden eller är jag blind. Kanske går att fånga något på kamera med någon bra video

Vad är impulse för övrigt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Motionflow impulse är väl Sonys namn för blinkande bakgrundsbelysning (PWM). Länken koreinu hänvisar till beskriver det som Lightboost fast för TV-apparater. Antar att den är svart medan den pulserar, därför kan det upplevas lite ljussvagare. Interpolering kan man inte använda vid spelande hur som helst utan monster-fördröjningar. Så gillar man en sådan teknik så passar det nog dator/spel bra.

Fast hur ser menyerna ut, vilka val får du upp? I manualen kan jag bara som sagt se de förvalda som bio, spel och filmläge till auto/av. Betyder XR100 att den blinkar bakgrundsbelysningen i 100Hz, behöver du inte då 50Hz-signal för att ens använda det? Det samma borde väl gälla vid interpolering om den ens kör det. Finns ingen referens i manualen alls för din modell vad jag kunnat se.

Permalänk
Medlem

Japp som Petterk säger så skall du inte kunna nyttja något annat läge än impulse motionflow på en Sony i spel-läge/grafik"Pc"-läge. Det ger en mörkare bild som du får justera in då det är aktiverat. Genom den effekten kommer bilden bli helt suddfri då du gamar.

Citat:

TIP: Make sure you turn OFF the ambient light sensor to obtain a brighter picture during Sony Motionflow Impulse! This will prevent the TV from dimming the picture.

Min Tv har lägena, motion-flow: standard, movie, soft och impulse. Ska kolla sen då jag kommer hem för att bekräfta.