Lista över TV-apparater för HC-gamern

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Grattis

Inte Panasonic plasma bildkvalité, men bra nog efter kalibrering. Det som stör mig mest är att svärtan får en lätt blå ton om man står snett vid Tv'n, men det gör man dock vanligtvist inte, förutom att ens polare gör det som redan äger en lyxplasma och trackar ner på ens icke intensivdjupa svärta i dålig betrakningsvinkel. I filmläge är det bättre då backlight är låg, men då man gamar dagtid så kan den som står vid sidan om TV'n se clouding då skärmen visar svart.

Ska inte trycka ner den dock för om du sitter rakt framför TV'n, då har den en otroligt bra bildkvalité även i mörka scener med hög detaljrikedom och riktig djupsvart svärta.

Input Lag? Tror inte du kan bli missnöjd. Sätt den på game-mode manuellt istället för auto-mode så får du vacker 60 hz IPS skärm på 6ms oavsett i valfritt, varmt, kallt, neutralt filter läge.

onej, vet jag, men vill icke ha plasma. de kan va hur bra som helst, men vill inte ha :).

Det låter bra det, ska sätta den i det.

Vilka kalibreringar har du gjort, vad har du satt brightness kontrast rgb osv på? har ingen kalibrator

Mina datorskärmar är kalibrerade, men de va för att jag frågade när jag köpte dem om de kunde göra det åt mig <3 eizo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

onej, vet jag, men vill icke ha plasma. de kan va hur bra som helst, men vill inte ha :).

Det låter bra det, ska sätta den i det.

Vilka kalibreringar har du gjort, vad har du satt brightness kontrast rgb osv på? har ingen kalibrator

Mina datorskärmar är kalibrerade, men de va för att jag frågade när jag köpte dem om de kunde göra det åt mig <3 eizo.

Jag kör efter den här med lite justeringar beroende på rums miljö, till dagsljus -- Mörklägger endast vid filmvisning då jag aktiverar mitt kalibrerade läge.

-Picture Mode Cinema 1
Backlight 2, en del kör dock på 1 eller 3. Dagtid kör jag upp till 7 och i spel till 9 med sol i rummet. "Lägre siffra för riktig svärta utan clouding eller blåton vid sidovinklar när du mörklägger".
Picture 81 - *Kontrast* kör även 83
Brightness 51 - kör även 53
Color 47 - 48
Hue 0
Color Temperature Warm 2 - ändrar ovanstående till högre siffran vid *warm1*
Sharpness 48 - 50
Noise Reduction Off
MPEG Noise Reduction OffDot Noise Reduction Off
Reality Creation Off
Video Area Detection Off
Resolution Min - 0ff
Noise Filtering Min - off
Smooth Gradation Off
Motionflow Off om filmen är i 24p - True cinema motion on! till allt!. Första TVn jag kör motion läge på vid filmvisning. Helt juggerfritt utan såpopera effekt. Ändra till general om du vill ha det 60fps mjukt utan såpopera effekt/sport.
CineMotion Auto

--Advanced Settings sub menu
Black Corrector Off
Adv. Contrast Enhancer Medium - körde low först eftersom high gjorde att bilden pulserade, men sätt den på Medium, blir helt suveränt, du får nu den där intensiva svärtan som TV´n saknade fabriksläge.
Gamma 0
LED Dynamic Control Low
Auto Light Limiter Off
Clear White Off
Live Color Off
White Balance [see below]
Detail Enhancer Off
Edge Enhancer Off
Skin Naturalizer Off
Display Speed Preference Off [greyed out]

--White Balance sub-menu
R-Gain 0
G-Gain 0
B-Gain -3 Fixar till blåtonen en hel del efter kalibrerings verktyg.
R-Bias 0
G-Bias 0
B-Bias 0

-Preferences
Scene Select: Cinema
Eco sub-menu
Power Saving: Off
Scene Select Syn c Off

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Grattis

Inte Panasonic plasma bildkvalité, men bra nog efter kalibrering. Det som stör mig mest är att svärtan får en lätt blå ton om man står snett vid Tv'n, men det gör man dock vanligtvist inte, förutom att ens polare gör det som redan äger en lyxplasma och trackar ner på ens icke intensivdjupa svärta i dålig betrakningsvinkel. I filmläge är det bättre då backlight är låg, men då man gamar dagtid så kan den som står vid sidan om TV'n se clouding då skärmen visar svart.

Ska inte trycka ner den dock för om du sitter rakt framför TV'n, då har den en otroligt bra bildkvalité även i mörka scener med hög detaljrikedom och riktig djupsvart svärta.

Input Lag? Tror inte du kan bli missnöjd. Sätt den på game-mode manuellt istället för auto-mode så får du vacker 60 hz IPS skärm på 6ms oavsett i valfritt, varmt, kallt, neutralt filter läge.

Lol jag skulle kunna va din snobb kompis och jag kör Samsung plasma. Det är tragiskt med edge led men cloudingen är hyfsat under kontroll i alla fall även här. Jag sitter i en cockpit alltid centrerad men har inga tendenser till blått i alla fall. Ser cluding bara när jag referenstittar men vid direkt jämförelse med plasman så är det bara kross går inte skriva om det för min del. men står sig helt okej mot andra LCD apparater även i högre prisklasser. Jag körde ju sneak version R473a.

Funderar lite på 4K har någon sett några mätningar på ex Sonys 55" 4K LCD? Nu vet jag inte hur 4K fungerar på dator om dagens grafikkort kan sända en dylik signal eller om man ens kan välja den upplösningen i spel ännu. Minns när widescreen slog igenom och man var tvungen fixa fulfixar höger och vänster.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lol jag skulle kunna va din snobb kompis och jag kör Samsung plasma. Det är tragiskt med edge led men cloudingen är hyfsat under kontroll i alla fall även här. Jag sitter i en cockpit alltid centrerad men har inga tendenser till blått i alla fall. Ser cluding bara när jag referenstittar men vid direkt jämförelse med plasman så är det bara kross går inte skriva om det för min del. men står sig helt okej mot andra LCD apparater även i högre prisklasser. Jag körde ju sneak version R473a.

Funderar lite på 4K har någon sett några mätningar på ex Sonys 55" 4K LCD? Nu vet jag inte hur 4K fungerar på dator om dagens grafikkort kan sända en dylik signal eller om man ens kan välja den upplösningen i spel ännu. Minns när widescreen slog igenom och man var tvungen fixa fulfixar höger och vänster.

vet ingen ms eller så men displayport klarar det

http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Permalänk
Medlem

2013 84" LG 84LM9600 4K 240hz 3D LED HDTV AVG 75ms

LG's 4k har inga trevliga siffror för gamern "30hz"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lol jag skulle kunna va din snobb kompis och jag kör Samsung plasma. Det är tragiskt med edge led men cloudingen är hyfsat under kontroll i alla fall även här. Jag sitter i en cockpit alltid centrerad men har inga tendenser till blått i alla fall. Ser cluding bara när jag referenstittar men vid direkt jämförelse med plasman så är det bara kross går inte skriva om det för min del. men står sig helt okej mot andra LCD apparater även i högre prisklasser. Jag körde ju sneak version R473a.

Funderar lite på 4K har någon sett några mätningar på ex Sonys 55" 4K LCD? Nu vet jag inte hur 4K fungerar på dator om dagens grafikkort kan sända en dylik signal eller om man ens kan välja den upplösningen i spel ännu. Minns när widescreen slog igenom och man var tvungen fixa fulfixar höger och vänster.

Ska spana efter test på Sony's gigant, men jag förväntar mig inga superlåga siffror. Om man bara blir kapabel att gama i 60hz så

Permalänk
Medlem

Ultra HD är ganska poänglöst för gaming då konsoler ändå måste mata 30/60 fps 1920x1080 @ 60Hz p/i. HDMI 1.4a 3GHz i kombination med HDMI-receivers i TV-apparaterna – från dator betyder max 30Hz vid 3840x2160. För grafikkorten är det möjligt att HDMI 2.0 fortfarande är några generationer bort och 60Hz 4k med vsync, nej det orkar de ändå inte med bra inställningar. Det finns anledning till att nästa generation konsoler bara stödjer bilder/video i 4k och inte spel. Så med 4k börjar allt handla om skalning igen. 4k 60 fps kör de inte ens ut till biograferna för den delen. Gammal film är 24 fps. Vettig 4k distribution till hemmen är en bra bit bort, och det handlar om nerladdningstjänster med specialbyggda boxar. Därför återigen så kommer det till stor del handla om skalning. Det är inget man måste hoppa på ännu, modeller med DisplayPort är ytterst ovanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ultra HD är ganska poänglöst för gaming då konsoler ändå måste mata 30/60 fps 1920x1080 @ 60Hz p/i. HDMI 1.4a 3GHz i kombination med HDMI-receivers i TV-apparaterna – från dator betyder max 30Hz vid 3840x2160. För grafikkorten är det möjligt att HDMI 2.0 fortfarande är några generationer bort och 60Hz 4k med vsync, nej det orkar de ändå inte med bra inställningar. Det finns anledning till att nästa generation konsoler bara stödjer bilder/video i 4k och inte spel. Så med 4k börjar allt handla om skalning igen. 4k 60 fps kör de inte ens ut till biograferna för den delen. Gammal film är 24 fps. Vettig 4k distribution till hemmen är en bra bit bort, och det handlar om nerladdningstjänster med specialbyggda boxar. Därför återigen så kommer det till stor del handla om skalning. Det är inget man måste hoppa på ännu, modeller med DisplayPort är ytterst ovanliga.

Nä det ligger några i framtiden innan vi kan nyttja det och låsa allt till 30fps då man gamar med en SLI/CF rigg hjälper föga om inte för Skärmdumpen ;).

Har vi ens börjat nyttja h.265 än?. Jag vet inte själv, men jag antar att det är vad de sänder med i Japan för att köra 4k sändningar till TV.

Permalänk
Medlem

Konsoler? Vi snackar ju givetvis PC. Det är inte ens säkert PS 4 ex kommer köra 1080p i intern upplösning :). 30 hz är väl tveksamt om det skulle kännas bekvämt för racing men i strategi lir eller annat hade det ju inte gjort så värst mycket med LCD tekniken.

Kanske går att seriekoppla uttag på något sätt som de som kör trippla monitorer gör om nu inte den nya hdmi 2.0 standarden räcker till. 17 gb/s eller vad det nu är

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Nä det ligger några i framtiden innan vi kan nyttja det och låsa allt till 30fps då man gamar med en SLI/CF rigg hjälper föga om inte för Skärmdumpen ;).

Har vi ens börjat nyttja h.265 än?. Jag vet inte själv, men jag antar att det är vad de sänder med i Japan för att köra 4k sändningar till TV.

Mobiler, grafikkort, AMDs och Intels integrerade grafikprocessorer i processorerna osv stödjer ännu inte H.265/HEVC i sina video-avkodningsblock som är separat och i de flesta fallen fixed-function så det måste in ny hårdvara.

Eller tja, tekniskt sett så finns hårdvaran i Exynos 5410/5420 och Snapdragon 800, men mjukvaran måste in också. VP8/WebM behöver också ha hårdvaruaccelererad avkodning på datorer för att bli vettigt för webben. Det finns också bara i mobilchip än så länge. HEVC är ju inte standardiserad ännu, vi kan anta att det är FPGA och testprodukter för japanska 4k sändningar. NTT DoCoMo kör också en mjukvaruavkodare som kräver 3 trådar på Ivy-Bridge. Inget en dual-core laptop orkar med med andra ord.

Vi får se om de uppdaterat video-hårdvaran i AMDs Hawaii som kommer när som helst. När det gäller bärbara är det ju först Broadwell eller senare som eventuellt får stöd. I dagsläget finns det filmtjänster i staterna i H.264 med specialbox som filmerna nedladdas till och det finns Sonys 4k-nedladdningstjänst med ett 70-tal filmer, på en Ivy-Bridgedator.

Konsolerna är relevanta för det är dem som kommer leverera 24p 4k-innehåll. De har inte hårdvara för H.265. Konsolerna har samma hårdvara som PCs idag. Jaguar som cpu bara, men gpun är GCN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mobiler, grafikkort, AMDs och Intels integrerade grafikprocessorer i processorerna osv stödjer ännu inte H.265/HEVC i sina video-avkodningsblock som är separat och i de flesta fallen fixed-function så det måste in ny hårdvara.

Eller tja, tekniskt sett så finns hårdvaran i Exynos 5410/5420 och Snapdragon 800, men mjukvaran måste in också. VP8/WebM behöver också ha hårdvaruaccelererad avkodning på datorer för att bli vettigt för webben. Det finns också bara i mobilchip än så länge. HEVC är ju inte standardiserad ännu, vi kan anta att det är FPGA och testprodukter för japanska 4k sändningar. NTT DoCoMo kör också en mjukvaruavkodare som kräver 3 trådar på Ivy-Bridge. Inget en dual-core laptop orkar med med andra ord.

Vi får se om de uppdaterat video-hårdvaran i AMDs Hawaii som kommer när som helst. När det gäller bärbara är det ju först Broadwell eller senare som eventuellt får stöd. I dagsläget finns det filmtjänster i staterna i H.264 med specialbox som filmerna nedladdas till och det finns Sonys 4k-nedladdningstjänst med ett 70-tal filmer, på en Ivy-Bridgedator.

Konsolerna är relevanta för det är dem som kommer leverera 24p 4k-innehåll. De har inte hårdvara för H.265. Konsolerna har samma hårdvara som PCs idag. Jaguar som cpu bara, men gpun är GCN.

Med andra ord låter det som om vi får vänta ännu längre. Tack för ditt svar, som alltid informativt och vackert

Permalänk
Medlem

Snackar du film nu Petter? Jag snackar spel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

LG inlagd i listan.

Söker någon med *Leo Bodnar Input Lag Tester*. Har inga pengar att ge, men av plikt för mänskligheten och empatisk medkänsla för SweC-members, samt patriotiskt fighting spirit för hc-gamern inom oss alla så får du ett hedersomnämnande i min lista

Min tidigare *väpnare* är för svår att nå.

Jag är otroligt intresserad av tester på Toshibas EU´modeller då Amerikanska modellen fått mätningar på Sony´s nivå. Samt så skulle jag vilja ha någon som kan bekräfta otillförlitliga tester och utföra en check på redan testade modeller.

Bara en önskan. Skulle själv ha testat om jag bodde i en Stad och inte i en liten håla.

"Hoppas på Qwal ;D"

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

LG inlagd i listan.

Söker någon med *Leo Bodnar Input Lag Tester*. Har inga pengar att ge, men av plikt för mänskligheten och empatisk medkänsla för SweC-members, samt patriotiskt fighting spirit för hc-gamern inom oss alla så får du ett hedersomnämnande i min lista

Min tidigare *väpnare* är för svår att nå.

Jag är otroligt intresserad av tester på Toshibas EU´modeller då Amerikanska modellen fått mätningar på Sony´s nivå. Samt så skulle jag vilja ha någon som kan bekräfta otillförlitliga tester och utföra en check på redan testade modeller.

Bara en önskan. Skulle själv ha testat om jag bodde i en Stad och inte i en liten håla.

"Hoppas på Qwal ;D"

Hahahaha ja gärna! jag ska bara få tag på en mätare, kan ju mäta på allt vi får in i typ alla prisklasser, hittar du en för vettigt pris på ebay eller var som, säg till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Hahahaha ja gärna! jag ska bara få tag på en mätare, kan ju mäta på allt vi får in i typ alla prisklasser, hittar du en för vettigt pris på ebay eller var som, säg till

Underbart

Ska hålla ögonen öppna, men lite övertalning till din chef så kanske Hen kan köpa in en

Permalänk
Medlem

Vad är den stora skillnaden mellan dessa två, bortsett att den dyrare inte har 3D men det förklarar inte priset:
Sony Bravia KDL-50W656A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1960544
Sony KDL-50W685
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2121605

?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anthons:

Vad är den stora skillnaden mellan dessa två, bortsett att den dyrare inte har 3D men det förklarar inte priset:
Sony Bravia KDL-50W656A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1960544
Sony KDL-50W685
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2121605

?

Grå respektive svart ram?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd som jag missat.

Började titta efter ny tv och sitter med en några år gammal panasonic 42VT som jag är supernöjd med men det börjar klia i fingrarna :). Jag vill att någon hjälper och knuffar mig i rätt riktning, dvs köpa mera prylar.

Innan jag hittade denna tråden var jag inne på:

sony 55w905
Panasonic 55VT60Y
Panasonic 65VT60Y

men såg att sony nu kommer med en 65 tummare som är snarlik 55w905:

sony 65w855 (ca 32000:- men räknar med att den dyker lite i pris). Vet inte input lag på denna men antar att det är bra som övriga Sony.

Använding är mest tv, film idag men kommer en PS4 snart och ska testa konsol för första gången på länge. Har inte varit rädd för IR på plasma tidigare så kanske man vågar sig på plasma ?

Tanken är att dessa skall klara sig 3-4 år sen blir det OLED 4k all in :).

Skall jag köpa nu och höja BNP eller vänta har ingen direkt brådska ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Trevlig tråd som jag missat.

Började titta efter ny tv och sitter med en några år gammal panasonic 42VT som jag är supernöjd med men det börjar klia i fingrarna :). Jag vill att någon hjälper och knuffar mig i rätt riktning, dvs köpa mera prylar.

Innan jag hittade denna tråden var jag inne på:

sony 55w905
Panasonic 55VT60Y
Panasonic 65VT60Y

men såg att sony nu kommer med en 65 tummare som är snarlik 55w905:

sony 65w855 (ca 32000:- men räknar med att den dyker lite i pris). Vet inte input lag på denna men antar att det är bra som övriga Sony.

Använding är mest tv, film idag men kommer en PS4 snart och ska testa konsol för första gången på länge. Har inte varit rädd för IR på plasma tidigare så kanske man vågar sig på plasma ?

Tanken är att dessa skall klara sig 3-4 år sen blir det OLED 4k all in :).

Skall jag köpa nu och höja BNP eller vänta har ingen direkt brådska ?

Skulle köra på VT60 från panasonic. Bättre bild finns helt enkelt inte och det är mycket låg input lag!

Permalänk
Medlem

Underbart bra tråd med precis all info jag letat efter! Blir förmodligen en SONY KDL-55W805 alldeles snart men tänkte fråga er här i tråden speciellt du koreinu som har en sådan. Hur är högtalarna i denna tv? Är det acceptabelt ljud eller bör man komplettera med ett separat ljudsystem? Har i så fall funderat på http://tinyurl.com/qcsm5ah som jag lyssnat lite på i en mediamarkt butik, tyckte det lät helt okej faktist (ingen audiophil) Annars har jag ett par Corsair SP2500 till datorn som jag undrar om man kan koppla till den tv'n?

Detta är förmodligen lite överkurs men hade varit kul att veta hur det funkar egentligen eftersom man själv är novis inom detta ämne.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en SONY KDL-55W805 igår efter att läst denna tråden och är otroligt nöjd med den måste jag säga. Men när det kommer till ljudet så är det ju utan tvekan subjektivt, men för min del så räckte det inte långt. Jag har inte stora krav på ljudet egentligen men brukar lyssna på musik igenom tvn och kände direkt att jag ville nog ha lite mera än den erbjöd. Är inte allt för insatt i ämnet så jag vet inte vad som räknas som bra ljud för en TV, men min fem år gamla philips hade definitivt bättre.
Jag och köpte iaf en HW-F551 idag så jag skulle utan tvekan rekommendera och köpa till någon annan ljudlösning. Men det skadar ju aldrig att testa ljudet först som jag gjorde och avgöra själv ifall du känner att du behöver något mer.

SONY KDL-55W805 Kostar föresten 14000 just nu på Mediamarkt här i Eskilstuna/Västerås så om du ska köpa den så passa på där.

Tack för all info koreinu!

Permalänk
Medlem

Tack koreinu för input.

Jag vet inte vad jag vill....men försöker överleva tills OLED är var mans egendom. Idag innebär det att jag köper dyra produkter tills det fungerar..ie sony eller panasonic skärmar :).

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Jag är tacksam för den positiva respons jag får då det hjälper många.

Som sagt så låg jag själv i den sitsen och blev frustrerad över att det fanns så lite information om det som faktiskt berör gamern. Framför allt med tanke på de nya konsolerna, e-sport, focus på hardcore-gaming i en större utsträckning och som i sin tur lockar många riktigt inbitna pc-spelare över till konsol världen.

Just i det läget blir det än mer viktigt för TV tillverkarna att leverera låg input lag på sina TV-apparater och Sony är just nu helt överlägsen.

Det finns tester på en av Toshiba´s modeller i USA som skall ligga på Sony´s nivå och jag kommer inom en snar framtid att få in en massa tester på Toshiba och på flera andra märken som då kan klättra ner till en hc-nivå på åtminstone "under" 28ms.

@Krippaz Har du pengarna och vill ligga enbart på full HC-nivå skall du köpa Sony W905 i 55 tum för absolut bästa av båda världar, som LCD är denna pjäs helt underbar. Annars tar du en VT60Y för dubblerad input lag´n (fortfarande snabb dock) och går på filmkvalite. Eller så väntar du in på kommande tester av W855.

@MomoSWE - Nej jag är inte nöjd med ljudkvaliten på min Sony W807. Jag kör ett 2.1 system från ett par gamla högtalare på en Panasonic förstärkare jag letat ihop. Av alla de platt TV apparater jag sett och provat har ingen levererat ett bra ljud, man får helt enkelt skaffa något vid sidan om för att få ett tillfredställande ljud. Även med en Fet Panasonic plasma

För att tillägga så blir man lätt skadad på samma sätt som då man sett en film på en Panasonic plasma när man hör ljudet från en riktigt bra anläggning. Ingen TV kan prestera ett sådant bra ljud över huvud taget. jag är dock intresserad av vad Sony´s 4k pjäs har för ljud då den ser ut att kunna leverera ett riktigt "ok" ljud. *Fast den ser så fruktansvärt ful ut på bild* ;p

Dold text
Permalänk
Medlem

Elgiganten har den Sonyn. Men de har inget ljud på den. Jag ser inte riktigt vitsen dock. Bort med högtalarna helt i stället de är ju inte värda vatten.

Samsung gör bästa plasman 2013 för konsument för övrigt vinner de flesta testerna så glöm inte bort koreanerna

Har en fundering ala Sony. Är båda HDMI uttagen lika snabba? Det kan skilja en del ibland lite beroende på om de sitter på samma chip.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Elgiganten har den Sonyn. Men de har inget ljud på den. Jag ser inte riktigt vitsen dock. Bort med högtalarna helt i stället de är ju inte värda vatten.

Samsung gör bästa plasman 2013 för konsument för övrigt vinner de flesta testerna så glöm inte bort koreanerna

Har en fundering ala Sony. Är båda HDMI uttagen lika snabba? Det kan skilja en del ibland lite beroende på om de sitter på samma chip.

Hej
Vilken Sony pratar du om ? är nog ett missförstånd du kankse menar x905 ?.
Samsung plasma kanske är bra och kollar på dessa också.....men litar mer på Panasonic än så länge.

HDMI Sony: vet ej men 1.2 och 1.4 lär vara ok för 1080 p, men ny tv med HDMI 2.0 kommer snart som klarar ultra HD och finns redan förberett i en LG skärm tror jag. Standard 2.0 krävs för full ultra HD i 60 hrz vad jag förstått:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krippaz:

<Text>

Använding är mest tv, film idag men kommer en PS4 snart och ska testa konsol för första gången på länge. Har inte varit rädd för IR på plasma tidigare så kanske man vågar sig på plasma ?

Tanken är att dessa skall klara sig 3-4 år sen blir det OLED 4k all in :).

Skall jag köpa nu och höja BNP eller vänta har ingen direkt brådska ?

Jag kan inflika lite angående Panasonic Plasma. Jag har en P55VT60 och har haft flertalet längre spelsessioner, huvudsakligen Halo 4 multiplayer, och jag kan personligen inte känna någon skillnad i input lag jämfört mot när jag spelar på min datorskärm (Asus PB278Q). Aldrig haft några inbränningsproblem heller, men skulle det ske så finns det ett läge i TVn inställningar som heter "skärmtvätt" som man kan använda för att "tvätta" bort IR.

Sen att bildkvalitén är 5 gånger bättre än både min förra LCD TV och min nuvarande datorskärm är ju inte heller helt fy skam.

Precis som koreinu säger så är Sonyn snabbare, men dessa sista millisekunderna är nog viktigast om man spelar på en rätt så seriös nivå. Och eftersom ditt huvudsakliga användningsområde är film så rekommenderar jag plasma, även om jag kanske inte är helt opartisk.

Om du ska köpa nu eller sen får du bestämma själv, men det kommer som sagt alltid att finnas något bättre runt hörnet, så vänta inte för länge bara.

Skrivet av oqvist:

Samsung gör bästa plasman 2013 för konsument för övrigt vinner de flesta testerna så glöm inte bort koreanerna

Samsung vs Panasonic Plasma:
- Fler tum per krona
- Bildkvalitén är mer eller mindre lika bra
- Input lag är i grova drag dubbelt upp från Panasonics toppmodeller (GT, VT, ZT)
- Inget filter vilket gör att reflektioner blir tydligare
- En hel del ljusstarkare, bra i väldigt ljusa rum

"Bäst" är väldigt subjektivt. Ska man spela så är Panasonic bättre, men ser man bara på film så är det ganska hugget som stucket. Även om en TV har vunnit en massa priser så måste man ändå se över om den passar för ens egna användningsområden

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

W-serien plus R-serien. Misstänker de beter sig rätt lika. I alla fall W6 och R serien som verkar ha samma setup i stort sätt när det gäller ingångarna.

Det är input lagget på dem jag är nyfiken på. Får väl ta och fultesta men jag gillar inte de inkonsekventa resultat jag får lol.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

W-serien plus R-serien. Misstänker de beter sig rätt lika. I alla fall W6 och R serien som verkar ha samma setup i stort sätt när det gäller ingångarna.

Det är input lagget på dem jag är nyfiken på. Får väl ta och fultesta men jag gillar inte de inkonsekventa resultat jag får lol.

Om jag har förstått det rätt så är det bara W-serien som har "superlågt" input lag.

Angående ingångarna så brukar Samsung bara ha en HDMI-ingång, märkt "PC", som man brukar kunna kapa av några extra millisekunder på om man döper om den till "PC" i menyerna också. Hur det är på Sony vet jag inte, men det kanske ger en liten fingervisning i alla fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Sony har samma input lag i game-mode som pc-mode *graphic mode.

Samsung och LG däremot har bättre input lag om man döper om HDMI porten till PC. En del av dem har en dedikerad PC HDMI slot annars fungerar det att döpa om HDMI porten genom TVn. Andra tester på nyare apparater hos Samsung har visat att game-mode nu fungerar lika bra som att byta om namnet på HDMI porten så jag antar att det kommer att försvinna på LG också framöver. Eller bra kanske man inte ska säga då det har varit ganska hög input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om jag har förstått det rätt så är det bara W-serien som har "superlågt" input lag.

Angående ingångarna så brukar Samsung bara ha en HDMI-ingång, märkt "PC", som man brukar kunna kapa av några extra millisekunder på om man döper om den till "PC" i menyerna också. Hur det är på Sony vet jag inte, men det kanske ger en liten fingervisning i alla fall.

Nope R473 är väl så snabb om inte snabbare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x