Lista över TV-apparater för HC-gamern

Permalänk
Medlem

Ok nej det stämmer ju. Och i Biograf kommer jag inte åt bild menyn över huvud taget så vet inte vad de kör där. Men bilden är lite mörkare så det känns som det är påslaget men det kan jag ju inte veta.

Jag har ett enkelt val av eller på i game läget ex

Att bilden skulle bli helt suddfri lhar du någon CRT som referens så du kan jämföra? Pixel respons tiden är 9 ms vad jag förstått på R473an. Allt är ju relativt mycket möjligt den är blur fri jämfört med de flesta lcd tv där ute. Betydligt snabbare än min gamla LCD TV i alla fall

Kör 60 hz nu och det flyter på bra för PC. Får väl testa 50 hz också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

For förbi elgiganten igen och fick tag på en fjärris så jag fick möjlighet att botanisera runt bland R473an, W6, W8 och W9.
Körde någon fotbollssändning.

Det är uppenbarligen samma funktion i alla fall. Även W6 har bara on eller off men de har döpt om till impulse. Måste upp i W8 för att få interpolering=motionflow vad det verkar? Eller döper de bara om funktionerna igen? Ingenting jag är ute efter iof.

Jag såg ingen säker skillnad återigen. W8 och W9 hade några bildjusteringar som jag nog gärna haft för tv-tittande ev hade faktiskt lite framgång där med sportsändningen de visade men ingenting värt dubbla prispengen för 40" eller något så det blev nog rätt direkt den här gången faktiskt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

For förbi elgiganten igen och fick tag på en fjärris så jag fick möjlighet att botanisera runt bland R473an, W6, W8 och W9.
Körde någon fotbollssändning.

Det är uppenbarligen samma funktion i alla fall. Även W6 har bara on eller off men de har döpt om till impulse. Måste upp i W8 för att få interpolering=motionflow vad det verkar? Eller döper de bara om funktionerna igen? Ingenting jag är ute efter iof.

Jag såg ingen säker skillnad återigen. W8 och W9 hade några bildjusteringar som jag nog gärna haft för tv-tittande ev hade faktiskt lite framgång där med sportsändningen de visade men ingenting värt dubbla prispengen för 40" eller något så det blev nog rätt direkt den här gången faktiskt.

Så länge du är nöjd

Nåja låg input lag är största kravet som hc gamer och den verkar snabb

Permalänk

http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/42LA667V/lg-4...
Hur är denna tv? Såg att den var rätt billig just nu, ca 5300 kr kostar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostronkungen:

http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/42LA667V/lg-4...
Hur är denna tv? Såg att den var rätt billig just nu, ca 5300 kr kostar den.

Har ingen mätning på den modellen. Jag vet dock att 660t har en mätning på 31ms med gamla mätmetoden.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/lg-42lm660t-47lm660t-201209092...

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Har ingen mätning på den modellen. Jag vet dock att 660t har en mätning på 31ms med gamla mätmetoden.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/lg-42lm660t-47lm660t-201209092...

Tackar för svar!
Hmm, kanske låter bli att köpa den då. Blir nog bättre med en Sony.
http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/KDL42W654ASAE...
Den passar väl bättre till att spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostronkungen:

Tackar för svar!
Hmm, kanske låter bli att köpa den då. Blir nog bättre med en Sony.
http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/KDL42W654ASAE...
Den passar väl bättre till att spela?

Den är helt anpassad till Hc-gamern. Perfekt om du kommer spela mycket online.

Permalänk
Medlem

Hur är denna tv att spela på? det är ju rätt bra rabatt på den!

http://www.dustinhome.se/product/5010751998/philips-46pfl9707...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikti:

Hur är denna tv att spela på? det är ju rätt bra rabatt på den!

http://www.dustinhome.se/product/5010751998/philips-46pfl9707...

Philips har inte varit ett högmärke på spelsidan, men de skall enligt vad folk säger finnas ok apparater hos dem som har låg input lag, vilket det kan göra även om de lyser med sin frånvaro.

Denna modell verkar ha en varierad mätning som sträcker sig lägst från 37 ms upp till 45 ms i game-mode och räknas som en TV för *casual gamer* Singleplayer FPS, RPG fungerar hur bra som helst, det går även ok att köra rally och fighting men det blir en klart märkbar försening. Mp online är inte första rekommendationen.

Citat:

Using the “Game” or “PC” options from the “Game or computer” menu, the Philips 46PFL9707 lagged by about 45ms compared to a lag-free CRT display. That makes it acceptable for most game usage, but means that it doesn’t offer the buttery-smooth gameplay that ultra-fast HDTVs – which are rare at the high end – offer.

PHILIPS 46PFL9707 input lag with review

Permalänk

Förstår mig noll på det här med input lag snälla vilken TV är bäst för spel? Som jag har förstått det så är den här ganska populär http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/KDL42W654ASAE... fast vad är skillnaden på den och den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganderish:

Förstår mig noll på det här med input lag snälla vilken TV är bäst för spel? Som jag har förstått det så är den här ganska populär http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/KDL42W654ASAE... fast vad är skillnaden på den och den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785090

Färgen på ramen. Aluminiumgrå eller svart.

Permalänk
Medlem

W650n kan du spara lite på. Vad det kan skilja på den vete gudarna antagligen inga väsentliga grejer.

Input lag är väldigt enkelt fördröjning från det kommando du ger ger verkan på skärmen. Om det är något du kommer anmärka på även om du hämtar hem en seg tv är nog högst individuellt som allt. Jag kan casual lira på min 55ms sony LCD utan problem men den höll inte för seriös racing, och lite annat reaktionskrävande så har kört futtiga monitorer fram till nu då

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

W650n kan du spara lite på. Vad det kan skilja på den vete gudarna antagligen inga väsentliga grejer.

Input lag är väldigt enkelt fördröjning från det kommando du ger ger verkan på skärmen. Om det är något du kommer anmärka på även om du hämtar hem en seg tv är nog högst individuellt som allt. Jag kan casual lira på min 55ms sony LCD utan problem men den höll inte för seriös racing, och lite annat reaktionskrävande så har kört futtiga monitorer fram till nu då

Har R473 55ms i input lag? Har du fått en test?

Permalänk
Medlem

vad är de för skillnad mellan w653 och 654?

tänkte slänga upp den på väggen, men fotstödet används som vesa fäste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

vad är de för skillnad mellan w653 och 654?

tänkte slänga upp den på väggen, men fotstödet används som vesa fäste?

Färgen på ramen och man skall kunna använda fotstödet som väggfäste, men det finns andra alternativ, som universal fästen. Har inte fördjupat mig på fästen ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Har R473 55ms i input lag? Har du fått en test?

Haha nej då hade jag nog märkt av det. Det är min gamla sony LCD TV som har 55ms+ typ.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Haha nej då hade jag nog märkt av det. Det är min gamla sony LCD TV som har 55ms+ typ.

Du gjorde mig orolig där hehe. Ska uppdatera så fort jag får info om din så vi vet var den ligger, men förstår att den måste ligga under 20ms

Om jag går efter din info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Du gjorde mig orolig där hehe. Ska uppdatera så fort jag får info om din så vi vet var den ligger, men förstår att den måste ligga under 20ms

Om jag går efter din info.

Ja jag äter min hatt om den har 20 ms eller mer med den snälla metoden. Men jag har ingen CRT att bänka mot och LCD känns inte helt tillförlitligt att mäta mot då de varierar en del emellanåt ändå.

Kört en hel massa pro pinball och kan fortfarande inte uppleva något lagg.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja jag äter min hatt om den har 20 ms eller mer med den snälla metoden. Men jag har ingen CRT att bänka mot och LCD känns inte helt tillförlitligt att mäta mot då de varierar en del emellanåt ändå.

Kört en hel massa pro pinball och kan fortfarande inte uppleva något lagg.

Jag räknar med under 10ms med den snälla metoden

Tar snart min CRT och kommer över!

Permalänk
Medlem

Gör det du lyckas månne kränga crtn samtidigt lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Jag räknar med under 10ms med den snälla metoden

Tar snart min CRT och kommer över!

Har fortfarande CRT hemma hos oss. Är också nyfiken

Permalänk
Medlem

tack så mycket koreinu.

du gjorde mitt beslut enkelt nu när ja ska köpa tv, blir en 654a så fort vi får den i lager i butiken ).
Gjorde att jag också kan ge mer detaljerad information till kunder som har dessa krav!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Motionflow impulse är väl Sonys namn för blinkande bakgrundsbelysning (PWM). Länken koreinu hänvisar till beskriver det som Lightboost fast för TV-apparater. Antar att den är svart medan den pulserar, därför kan det upplevas lite ljussvagare. Interpolering kan man inte använda vid spelande hur som helst utan monster-fördröjningar. Så gillar man en sådan teknik så passar det nog dator/spel bra.

Fast hur ser menyerna ut, vilka val får du upp? I manualen kan jag bara som sagt se de förvalda som bio, spel och filmläge till auto/av. Betyder XR100 att den blinkar bakgrundsbelysningen i 100Hz, behöver du inte då 50Hz-signal för att ens använda det? Det samma borde väl gälla vid interpolering om den ens kör det. Finns ingen referens i manualen alls för din modell vad jag kunnat se.

"lightboost" motsvaras av "scanning backlight" i TV världen.
Och det är inte samma sak som PWM flimmret som uppkommer i vissa skärmar då ljusstyrkan regleras ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

tack så mycket koreinu.

du gjorde mitt beslut enkelt nu när ja ska köpa tv, blir en 654a så fort vi får den i lager i butiken ).
Gjorde att jag också kan ge mer detaljerad information till kunder som har dessa krav!

Ah du jobbar i butik! Skaffa mätverktyget! Allt du mäter lägger jag ut

Något jag saknat i butik är just det, också en av orsakerna till att jag själv fördjupade mig med sömnlösa nätter för att läsa på, leta tester, hitta testare och slutligen hitta TV'n för mig.

Produkt placering, estetisk mix och proffesionell kunskap med vad gamern söker skulle nog göra mycket när de nya konsolerna släpps.

Ett exempel på oturlig placering och uppsättning som jag varit med om är en dator med world of Warcraft kopplad till en LG Tv med en input lag på 100ms, antagligen mer än 100ms och ej i Pc-läge.

• För kunden som aldrig provat wow, men har hört så mycket bra om det och funderar på att handla känns musen sladdrig och kunden kopplar det genast till att wow är segt och nästan ospelbart.

• För kunden som spelar wow men aldrig provat koppla datorn till Tv känns musen superseg och spela på Tv är helt idiotiskt.

Man förlorar direkt 2 kunder där.

Permalänk
Medlem

Jobbar i en liten butik. Vi har en som är väldigt "kunnig" om tv apparater. kan allt men kan ingenting om du är med hur ja menar xD.

"bara" jobbat där i ca 6 mån, det är så otroligt mycket som ligger bakom kulisserna som vanliga kunder aldrig ser, lär sig nytt varje dag.

Eftersom jag är pc nörd så är ju detta en av de sakerna jag absolut vill kunna.
Är redan goto personen för folk som letar efter pc orienterade produkter, bärbara/stationära, kringutrustning osv. mycket på grund av att jag har/har provat väldigt mycket olika saker. och är djupt påläst och produkt testat mycket.

Sådana här saker på tv apparater är inget jag tänkt på innan, och för den vanliga kunden är detta inte jätte viktigt.

Men för de som spelar konsoller mycket och kopplar tv'n till datorn och spelar är detta det absolut viktigaste.

Ska skaffa fram ett mätverktyg så jag kan mäta på det vi har i butiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Jobbar i en liten butik. Vi har en som är väldigt "kunnig" om tv apparater. kan allt men kan ingenting om du är med hur ja menar xD.

"bara" jobbat där i ca 6 mån, det är så otroligt mycket som ligger bakom kulisserna som vanliga kunder aldrig ser, lär sig nytt varje dag.

Eftersom jag är pc nörd så är ju detta en av de sakerna jag absolut vill kunna.
Är redan goto personen för folk som letar efter pc orienterade produkter, bärbara/stationära, kringutrustning osv. mycket på grund av att jag har/har provat väldigt mycket olika saker. och är djupt påläst och produkt testat mycket.

Sådana här saker på tv apparater är inget jag tänkt på innan, och för den vanliga kunden är detta inte jätte viktigt.

Men för de som spelar konsoller mycket och kopplar tv'n till datorn och spelar är detta det absolut viktigaste.

Ska skaffa fram ett mätverktyg så jag kan mäta på det vi har i butiken!

Blir intressant att se, hoppas verkligen du får tag i ett verktyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"lightboost" motsvaras av "scanning backlight" i TV världen.
Och det är inte samma sak som PWM flimmret som uppkommer i vissa skärmar då ljusstyrkan regleras ner.

Nej, men Motion impulse i spelläge är inte heller samma sak som 200/400/500Hz eller motionflow då ingen interpolering sker. Impulse är 60Hz bild med blinkande PWM-styrd bakgrundsbelysning. Det är dock synkat och på-tiden av LED:erna är anpassad för det hela för att du ska uppleva minskningen i blur. Scanning backlight styrs med PWM delvist men här handlar det om strobed backlight – TVn är ju edge-lit, då det är LED faktiskt i just frekvensen de påstår "tvn" kör i när de pratar om frekvenser som är över panelns. 240Hz CMR/PMR är 240Hz PWM t ex. De modellerna råkar ha 120Hz panel, medan 240Hz-paneler finns men är reserverade för t ex 480-960Hz mumbojumbo-modell (med något "häftigt" marknadsföringsnamn). CCFL har självklart högfrekvent AC (xx kHz) som drivkälla. Därför det inte märks något flimmer där som vid t ex CCFL-lampor som körs i 100Hz i hemmet.

Sen att billiga skärmar dimmar genom att sänka duty cycle tills den upplevs flimrig i kombination med PWM-frekvensen och att många hellre vill se ren DC-reglering av LED-belysningen är en annan sak. Där blinkar den bara av misstag och inte som en funktion.

Killens XR100-tv har t ex en 50/60Hz panel, så där sker ingen interpolering och det är inte gjort för att ge samma effekt som Motionflow Impulse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Har fortfarande CRT hemma hos oss. Är också nyfiken

Blev själv nyfiken, då det känns som om jag spelar på CRT redan med min TV nu. Gjorde en väldigt ovetenskaplig jämförelse mot min CRT-skärm.

Så här ser det ut i jämförelse mot CRT när man spelar på Sony W807 och en CRT-Monitor (P991). *nedan*

Den lilla skärmen är CRT-monitorn. Duh. Ljudet kommer ifrån Stereon som är kopplad från TV´n. Man kan enklast se på Lilla CRT skärmen och lyssna på ljudet för att se att de är väldigt nära varandra. *Edit* eller behöver nog 120fps slowmotion för att lyckas se, men 6ms klockade foto tekniken ser bra ut. (17ms avrundat med LBT)

Dold text
Permalänk
Medlem

Slog på stort å tog en w807 ist faktiskt ca 9500. Kände att ska ja köpa kan ja lika gärna köpa bättre

kommer antagligen på ons nästa vecka.

återkommer med mina åsikter om den efter det :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Slog på stort å tog en w807 ist faktiskt ca 9500. Kände att ska ja köpa kan ja lika gärna köpa bättre

kommer antagligen på ons nästa vecka.

återkommer med mina åsikter om den efter det :).

Grattis

Inte Panasonic plasma bildkvalité, men bra nog efter kalibrering. Det som stör mig mest är att svärtan får en lätt blå ton om man står snett vid Tv'n, men det gör man dock vanligtvist inte, förutom att ens polare gör det som redan äger en lyxplasma och trackar ner på ens icke intensivdjupa svärta i dålig betrakningsvinkel. I filmläge är det bättre då backlight är låg, men då man gamar dagtid så kan den som står vid sidan om TV'n se clouding då skärmen visar svart.

Ska inte trycka ner den dock för om du sitter rakt framför TV'n, då har den en otroligt bra bildkvalité även i mörka scener med hög detaljrikedom och riktig djupsvart svärta.

Input Lag? Tror inte du kan bli missnöjd. Sätt den på game-mode manuellt istället för auto-mode så får du vacker 60 hz IPS skärm på 6ms oavsett i valfritt, varmt, kallt, neutralt filter läge.