Permalänk

Vilken TV ska jag välja?

Hej, jag funderar på att byta TV och har två alternativ jag gillar.

Vilken utav dessa skulle anses som "bäst" ? Har ingen direkt koll på TV-apparater. Om någon har tips på annan TV i samma prisklass så är det bara att länka.
Vill ha en relativt strömsnål och INTE plasma.

Här är de jag funderar på.
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Mvh

Permalänk
Medlem

Nu kommer du hata mig, men tycker som 90% av alla sweclockare, varför inte plasma?

Den här är grymt bra. Bildkvalitén i plasma är verkligen i toppklass.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682251

Permalänk
Medlem

Ena har stöd för 3D om du finner det intressant
Specs är rätt lika, men jag rekommenderar främst att du läser recensioner (reviews) där de tar en titt på bild- och skärmkvalité

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Om du kan gå ner till 46tum och lägga på några tusen så skulle jag tagit denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785091 15398kr inkl frakt.

Då ligger man inte så långt efter i bildkvaliten på Panasonics Plasma i 50tum klassen för 6298kr, + man sparar några dollar om året i strömförbrukning.

Om bildkvaliten kvittar ta vilken som passar bäst i antal hdmi uttag och smartapps funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Om du kan gå ner till 46tum och lägga på några tusen så skulle jag tagit denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785091 15398kr inkl frakt.

Då ligger man inte så långt efter i bildkvaliten på Panasonics Plasma i 50tum klassen för 6298kr, + man sparar några dollar om året i strömförbrukning.

Om bildkvaliten kvittar ta vilken som passar bäst i antal hdmi uttag och smartapps funktioner.

"bara" 8 tusen kronor dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

"bara" 8 tusen kronor dyrare...

Äsch för 8 lakan blir bildkvaliten nästan så bra! Lätt värt det ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Äsch för 8 lakan blir bildkvaliten nästan så bra! Lätt värt det ;P

Då kan man inte "bara" köpa plasma för hälften av det priset och få bättre bildkvalitet. Hahaha

Vet du varför plasma är så underskattat? Finns det någon dold nackdel eller är det bara trend att köpa led?

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Nu kommer du hata mig, men tycker som 90% av alla sweclockare, varför inte plasma?

Den här är grymt bra. Bildkvalitén i plasma är verkligen i toppklass.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682251

Har en gammal plasma nu och från vad jag hörde på de tiden då den var ny så var plasma skit.
Dessutom vill jag ha den hängades på väggen och en plasma väger väl x antal kilon mer?

Får lov att tänka om och börja kolla på plasma då antar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Har en gammal plasma nu och från vad jag hörde på de tiden då den var ny så var plasma skit.
Dessutom vill jag ha den hängades på väggen och en plasma väger väl x antal kilon mer?

Finns en massa trådar på sweclockers om just plasma. Är på mobilen så tar en timme att hitta dem men en snäll person kanske kan länka.
Plasma har bättrat på sig rejält. Speciellt Panasonics senaste serie.:)

Permalänk
Inaktiv

Det var först för en vecka sedan jag kom att tänka på att en smart TV inte är så himla smart om hårdvaran inte orkar med. En kompis har en smart TV och den orkar inte med Plex appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Då kan man inte "bara" köpa plasma för hälften av det priset och få bättre bildkvalitet. Hahaha

Vet du varför plasma är så underskattat? Finns det någon dold nackdel eller är det bara trend att köpa led?

Det är en mix av allt skulle jag tro. Trend är nog den första faktorn, sedan kommer missinformation baserad på stenåldersfakta + det skall vara strömsnålt, Plasman bränner fast bilden, Plasma-apparater är inte tunna, plasman kan ge ett buzzande ljud i ljusa scener, plasma har grådaskig bild, plasma ser kornigt ut, plasma-apparater syns inte så bra i direkt solljus.

Plasman Panasonics ST60Y är tunnare än min Sony LCD-LED W807, känns så iallafall.

Plasman har en intensiv svart svärta med hög detaljrikedom som ingen LCD har. ST60Y har ett svagt buzzande ljud som hörs om man står bakom TV'n i ljusa scener. ST60Y tvättar bort IR. ST60Y har ett filter som tar bort onödig spegling och bilden klar och fin dagtid som kvällstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Det är en mix av allt skulle jag tro. Trend är nog den första faktorn, sedan kommer missinformation baserad på stenåldersfakta + det skall vara strömsnålt, Plasman bränner fast bilden, Plasma-apparater är inte tunna, plasman kan ge ett buzzande ljud i ljusa scener, plasma har grådaskig bild, plasma ser kornigt ut, plasma-apparater syns inte så bra i direkt solljus.

Plasman Panasonics ST60Y är tunnare än min Sony LCD-LED W807, känns så iallafall.

Plasman har en intensiv svart svärta med hög detaljrikedom som ingen LCD har. ST60Y har ett svagt buzzande ljud som hörs om man står bakom TV'n i ljusa scener. ST60Y tvättar bort IR. ST60Y har ett filter som tar bort onödig spegling och bilden klar och fin dagtid som kvällstid.

Det svarade på alla frågor tror jag:)

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Den drar dock förjävla mycket ström. Har ni inget annat tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Javisst Sony w905 och w805/807 samt Samsung 8005 serie. De drar inte så mycket ström, fast kalibreringarna säger "slå av eco mode" så de drar lite mer än normalt om du vill få bättre bildkvalite.

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Javisst Sony w905 och w805/807 samt Samsung 8005 serie. De drar inte så mycket ström, fast kalibreringarna säger "slå av eco mode" så de drar lite mer än normalt om du vill få bättre bildkvalite.

För dyra tyvärr. Kan inte betala mer än 10k i dagens situation. Dessutom tycks de flesta du tipsar om vara slut i lager.
Tackar iallafall för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Nja. Det är ändå tillräckligt lite för att det inte ska överväga fördelarna. Eller kanske hos en som dig som är lite skeptiskt mot plasma men överlag blir det inte så mycket pengar man sparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

För dyra tyvärr. Kan inte betala mer än 10k i dagens situation. Dessutom tycks de flesta du tipsar om vara slut i lager.

Då är faktiskt Panasonicen bäst. Mycket bra bild. Och med bra menar jag verklighetstrogen. Så det faktiskt ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Aj aj, de måste vara populära

Ok 10k hm kommer du att spela något överhuvudtaget på TVn?

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Aj aj, de måste vara populära

Ok 10k hm kommer du att spela något överhuvudtaget på TVn?

Skrivet av foxzox7:

Då är faktiskt Panasonicen bäst. Mycket bra bild. Och med bra menar jag verklighetstrogen. Så det faktiskt ser ut.

Har diskuterat med flickvännen och vi har kommit fram till att det blir den ni tipsat om. Såg att den fanns i lager på siba här, så det blir en vända dit imorgon.
TACK för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Mitt väggfäste för tv apparater klarar upp till 60kg. Min 50" plasma väger 28kg. Så ingen vidare ursäkt för att rata plasma apparater ;P

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Skrivet av MacPain:

Mitt väggfäste för tv apparater klarar upp till 60kg. Min 50" plasma väger 28kg. Så ingen vidare ursäkt för att rata plasma apparater ;P

Du kan prova läsa inlägget jag la 20 min innan ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Du kan prova läsa inlägget jag la 20 min innan ditt.

Att du blev övertalad att köpa en plasma? Jag kan väl ändå informera om att plasma TVs inte väger speciellt mycket mer och att det självklart går bra att hänga upp dem på väggen.

Men om det ska va den tonen.. Du kanske skulle läsa lite av de 50000 trådarna som finns på ett dussintals sidor om val av tv-apprater innan DU postar en tråd.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag svarade på din fundering.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Att du blev övertalad att köpa en plasma? Jag kan väl ändå informera om att plasma TVs inte väger speciellt mycket mer och att det självklart går bra att hänga upp dem på väggen.

Men om det ska va den tonen.. Du kanske skulle läsa lite av de 50000 trådarna som finns på ett dussintals sidor om val av tv-apprater innan DU postar en tråd.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag svarade på din fundering.

Nu sätter vi punkt för det innan det spårar ut.
Ts har fått sin hjälp.