Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Android-snubbar har fått frågan om dom skulle köpa en Nokia-lur om den körde Android:

http://www.swedroid.se/skulle-du-skaffa-en-lumia-fran-nokia-o...

51% svarar oavkortat "JA!". WP är ett sänke för Nokia. Dom sålde sin framtid till Microsoft och dom sålde den i slutändan rätt billigt.

Går ju knappast att ta som en seriös källa och det hoppas jag du även förstår själv.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Går ju knappast att ta som en seriös källa och det hoppas jag du även förstår själv.

Beror ju på hur man ser på det.

Androidanvändare som skulle kunna tänka sig köpa nokialurar är det ju.
De hade ju kunnat leverera både wp o android versioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Visst sjutton är det en seriös källa. Nokia är populärt även bland hard-core Android-användare, det är så jag tolkar det. Alldeles uppenbarligen beror populariteten inte på WP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Visst sjutton är det en seriös källa. Nokia är populärt även bland hard-core Android-användare, det är så jag tolkar det. Alldeles uppenbarligen beror populariteten inte på WP.

Fråga androidanvändare om Andriod. Klart dem svarar ja.
Är ju inte så svårt att veta vad svaret skulle bli.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Fråga androidanvändare om Andriod. Klart dem svarar ja.
Är ju inte så svårt att veta vad svaret skulle bli.

Frågan var inte om dom gillade Android, frågan var om dom gillade Nokia. Det finns gott om duktiga byggare av Androider, ändå svarade 51% obetingat ja på att dom skulle köpa en Nokia-lur med Android på.

Nokia har alltså ett urstarkt varumärke och ses som väldigt duktiga på att bygga telefoner, även bland dom som äger andra telefoner. Trots det stödet i ryggen har WP ännu inte nått upp till samma marknadsandel som t.ex. Zune en gång hade. Någonstans finns det en signal där.

Google hade kunnat köpa Nokia isf Motorola. Det gjorde man inte. Man behövde helt enkelt inte. Utan Nokia i ryggen har man ändå nått en 80% marknadsdominans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Frågan var inte om dom gillade Android, frågan var om dom gillade Nokia. Det finns gott om duktiga byggare av Androider, ändå svarade 51% obetingat ja på att dom skulle köpa en Nokia-lur med Android på.

Nokia har alltså ett urstarkt varumärke och ses som väldigt duktiga på att bygga telefoner, även bland dom som äger andra telefoner. Trots det stödet i ryggen har WP ännu inte nått upp till samma marknadsandel som t.ex. Zune en gång hade. Någonstans finns det en signal där.

Google hade kunnat köpa Nokia isf Motorola. Det gjorde man inte. Man behövde helt enkelt inte. Utan Nokia i ryggen har man ändå nått en 80% marknadsdominans.

Frågan var om de skulle köpa en Nokia med Android.

Jag hade förstått delar av ditt resonemang om man frågeställningen hade varit på en mer neutral sida. Då hade resultatet blivit mer rättvisande.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Frågan var om de skulle köpa en Nokia med Android.

Jag hade förstått delar av ditt resonemang om man frågeställningen hade varit på en mer neutral sida. Då hade resultatet blivit mer rättvisande.

För mig är det just poängen att det är en Android-sida, att även där har Nokia ett starkt varumärke. Dom kör ju inte Nokia just nu. Men dom vill. Något hindrar dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

För mig är det just poängen att det är en Android-sida, att även där har Nokia ett starkt varumärke. Dom kör ju inte Nokia just nu. Men dom vill. Något hindrar dom.

Det som hindrar Nokia är deras avtal med Microsoft som sägs sträcka sig till 2016:
http://www.unwiredview.com/2013/06/21/nokia-microsoft-windows...

Hur marknadsandelar och annat ser ut då tror jag är omöjligt att säga. Kanske det kan bli Android, eller så fortsätter de med Windows Phone.
Men i närtid lär de ha fullt upp med de kommande lanseringarna:
http://www.unwiredview.com/2013/08/29/nokias-6-inch-phablet-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Ja men det är ju som att fråga i ett windowsforum om Android, hur många vill köra Android där? Det är väl inte så konstigt att Windows Phone inte lockar på en Androidsida. Ibland får du faktiskt tänka själv.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Ja men det är ju som att fråga i ett windowsforum om Android, hur många vill köra Android där? Det är väl inte så konstigt att Windows Phone inte lockar på en Androidsida. Ibland får du faktiskt tänka själv.

JAVISST!!!!!! Min poäng är att Nokia lockar. Dom hade inte behövt locka. Det naturliga på en Android-sida hade varit en gäspning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

JAVISST!!!!!! Min poäng är att Nokia lockar. Dom hade inte behövt locka. Det naturliga på en Android-sida hade varit en gäspning.

Nokia är (var) en stor spelare och många har ju ägt en lur sedan tidigare. Varumärket är riktigt starkt.
Så varför skulle inte nokia locka androidanvändare?

Vad är det som är så konstigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Nokia är (var) en stor spelare och många har ju ägt en lur sedan tidigare. Varumärket är riktigt starkt.

Hur kan man gå med på ett sådant avtal? På swedroid skulle 50% köpa en android nokia. Android har 80% av marknaden. Klirr i kassan hos nokia.

Permalänk
Avstängd

Hur man än vrider och vänder på olika OS för Nokia. Så sitter Nokia idag inlåst i ett mobil OS som har mindre än 4% av den globala mobilOS marknaden. Winphone fanbois kan ju nämna en tillverkare som säljer WP8 med vinst.

Vill man kan man ju vrida på alla positiva uttalanden om Winphone, så ratar över 96% av alla mobilköpare Winphone.
Man ratar Winphone med ett kraftfullt vapen, plånboken.

Att man sedan på Sweclockers i inlägg från ett halvdussin medlemmar, kan få intrycket att Winphone är Microsofts gåva till mänskligheten.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Hur kan man gå med på ett sådant avtal? På swedroid skulle 50% köpa en android nokia. Android har 80% av marknaden. Klirr i kassan hos nokia.

Microsoft har ju betalat en del för detta avtal:
http://betanews.com/2012/01/26/microsoft-invests-1-billion-to...

Swedroid är ju ett Android forum så det är klart de gillar Android.
Men Windows Phone användare kommer ju från det hållet också:
http://www.wpcentral.com/microsoft--23-user-upgrades-windows-...

Hur stor del har Samsung av dessa 80 % och hur ligger HTC, Sony och andra till?
Jag tror inte man kan hävda entydigt att bara för att man har Android är det liktydligt med framgång:
http://online.wsj.com/article/SB10000872396390444246904577574...

Nokia skulle i så fall ha gått tidigt ut med Android. Nu är jag inte så säker på att de skulle hinna ikapp Samsung oavsett.
Enligt min mening är Windows Phone deras chans/nisch i det här läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Jag tror inte man kan hävda entydigt att bara för att man har Android är det liktydligt med framgång:

Nokia skulle i så fall ha gått tidigt ut med Android. Nu är jag inte så säker på att de skulle hinna ikapp Samsung oavsett.

Jag begriper inte hur ni resonerar?

Dessutom så har väl ca 40-50% av de som sagt att de skulle köpa en android nokia redan en samsunglur i handen. (Tror samsung har ca 40% av androidmarknaden)

Samsung & HTC kan sälja både android och WP. Så det ena behöver inte utesluta det andra. Om man inte går med på ett helt obegripligt avtal dvs. Jag skulle gärna köpa en 1020 utan MS mjukvara & restrektioner på hårdvaran. Däremot så känns inte en HTC speciellt lockande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik6504:

Svarar på det fetade
Sony gjorde första halvåret en vinst för första gången sedan Tsunamin 2011 och skilsmässan med Ericsson.
HTC är sorgebarnet, de fortsätter kränga designmobiler som premiummobiler och liksom Apple med sin iphone förlorar marknadsandelar men till skillnad mot Apple, gör HTC stora förluster. Själv saknar jag de HTCs arbetshästarna som Desire och Desire HD.
LG gjorde en rekord halvår 2013 och dubblade nästan sin produktion, mycket tack vare Nexus4.

Samsung vann ytterligare marknadsandelar 2013 men det var en betydligt mindre än föregående halvår och kvartal.

Vad vann Nokia och WP på det nya operativsystemet WP8 från hösten 2012 och flera nya mobiler?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Hur man än vrider och vänder på olika OS för Nokia. Så sitter Nokia idag inlåst i ett mobil OS som har mindre än 4% av den globala mobilOS marknaden. Winphone fanbois kan ju nämna en tillverkare som säljer WP8 med vinst.

Vill man kan man ju vrida på alla positiva uttalanden om Winphone, så ratar över 96% av alla mobilköpare Winphone.
Man ratar Winphone med ett kraftfullt vapen, plånboken.

Att man sedan på Sweclockers i inlägg från ett halvdussin medlemmar, kan få intrycket att Winphone är Microsofts gåva till mänskligheten.

Med den logiken så bestämmer sig alla smartphoneägare, världen, att när WP8 lanseras att köpa en ny telefon och gör där valet på OS som motsvarar den statistiken. Inte riktigt så det funkar, eller hur?

Permalänk
Avstängd

På bara ett års sikt kanske de inte vann så mycket. Men jag hävdar att smartphone kriget är ett maratonlopp och inget hundrameterslopp:
http://www.forbes.com/sites/ewanspence/2013/08/10/smartphone-...
http://allaboutwindowsphone.com/news/item/18040_Kantar_data_s...

Det är väl först i det sista kvartalet Windows Phone har börjat växa nämnvärt. Mycket beroende på Lumia 520 och 521.

Om man ser ytterligare några år framåt kan det se annorlunda också:
http://appleinsider.com/articles/12/06/06/idc_projects_window...

Det är väl Nokias såväl Microsoft strategi att växa. Visst var de sent ute, men jag tror det blir en livaktig tredje plattform trots allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Med den logiken så bestämmer sig alla smartphoneägare, världen, att när WP8 lanseras att köpa en ny telefon och gör där valet på OS som motsvarar den statistiken. Inte riktigt så det funkar, eller hur?

Hur det funkar eller hur det har funkat, är frågan?
Svar: Ja över 96% av alla mobilköpare har ratat WinPhone oberoende om det har varit version 7, 7,5, 7,8 eller 8.

Hur ser framgångarna för Winphone och Nokia sedan 2011 ut, i din verklighetsuppfattning?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Kan säga att jag, men många bekanta, hade valt en Nokia utan minsta tvekan om de hade haft Android-modeller i utbudet. Det är få mobiltillverkare som har riktigt bra kvalitet i sin hårdvara.

Säg vad man vill, men Nokias beslut om att inte ha med Android i produkt-portföljen var ett av Nokias sämsta, om inte det allra sämsta beslutet de tagit.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Om 51% av Android-användare vill köpa en Nokia-lur och om Android har 80% av marknaden, varför ligger då Nokia på 3%?

Permalänk
Medlem

Skulle lätt gått över till nokia igen om du började leverera lurar med android, bättre byggkvalitet samt kameror för en okej prislapp får man leta efter! har faktiskt en nokia x6 som digitalkamera som fungerar utmärkt.

har också försökt installera android på min nokia n9 men gick inte något vidare så får väl leva vidare med att jag måste köra en nexus 4

3310'n har jag ramat in!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna skaffa en Nokia smartphone, om dom inte envisades med detta jämra WP8.

Nokia gör bra hårdvara och med bra kameror, men kan inte med detta fula modern UI skadade OS, så spelar ingen roll vad för hårdvara dom har eller får, eller om så får Systemkamera FX kvalitet på kameran, väljer ändå tyvärr nått annat än Nokia PGA det.

Däremot har jag i dagarna skaffat en Nokia 301 som behövs när man inte alltid har tillgång till el på några dagar ibland, lång lång batteri tid

Nokia kommer säkert överleva, fast ryktas ju att dom ska göra en Windows RT platta, så lite orolig kan man ju bli varför dom vill satsa på en sånt extremt osäkert kort nu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle gärna skaffa en Nokia smartphone, om dom inte envisades med detta jämra WP8.

Nokia gör bra hårdvara och med bra kameror, men kan inte med detta fula modern UI skadade OS, så spelar ingen roll vad för hårdvara dom har eller får, eller om så får Systemkamera FX kvalitet på kameran, väljer ändå tyvärr nått annat än Nokia PGA det.

Kan bara hålla med. Sålänge de kör windows så spelar det ingen roll vad de hittar på.
Jolla däremot ska bli intressant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik6504:

<klipp>

Det är väl Nokias såväl Microsoft strategi att växa. Visst var de sent ute, men jag tror det blir en livaktig tredje plattform trots allt.

Att etablera en plattform och ett ekosystem är ett segt och trögt och dyrt arbete, i synnerhet när det redan finns etablerade plattform/ekosystem. Om det ens går. Där bedömer jag att loppet är kört för WP. I dagsläget i alla fall. Om Microsoft orkar byta affärsmodell, helt eller delvis, tror jag dom kan komma tillbaka som relevant aktör. Ska bli spännande att se vad Steve Ballmers efterträdare drar igång.

Mycket lättare att komma in som en ny tillverkare inom ett redan etablerat ekosystem. Man ser det t.ex. på hur snabbt omkastningarna sker mellan Android-tillverkarna. En ny "het" modell och du har världen för din fötter. Du kan ta fram den på några månader. På den tiden hinner inte så himla mycket att hända i ett litet ekosystems uppförsbacke gentemot större och redan etablerade ekosystem.

Det är avtalet med Microsoft som stoppar Nokia att lansera en Android, inte inträdeströskeln till Android-marknaden. Inträdet på marknaden handlar mest om ett starkt varumärke och det har Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om 51% av Android-användare vill köpa en Nokia-lur och om Android har 80% av marknaden, varför ligger då Nokia på 3%?

Nu missförstod du mig. Läs om mitt inlägg och det inlägg som jag svarade på.
Förövrigt är det inte 51% som skulle skaffat en Nokia med Android utan snarare skulle kunna tänka sig en. En ganska stor skillnad i praktiken.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Nu missförstod du mig. Läs om mitt inlägg och det inlägg som jag svarade på.
Förövrigt är det inte 51% som skulle skaffat en Nokia med Android utan snarare skulle kunna tänka sig en. En ganska stor skillnad i praktiken.

50-51% säger att dom skulle skaffa en Nokia, punkt. Inget "kanske" utan ett rakt "ja". Ytterligare 33% säger att dom "kanske" skulle skaffa en, det som motsvarar ditt "skulle kunna tänka sig".

Normalt när man frågar en kundgrupp om man skulle kunna tänka sig att köpa en ny lur från en ny (för just denna produkten) men ändå välkänd tillverkare så skulle jag tänka mig att man får ett rätt välvilligt men inte särskilt förpliktande svar. Skulle man föreslå en lur från typ Dell, HP eller Toshiba tror jag man skulle få typ 10-20% som skulle svara "tja, om den är snygg och har rätt pris så varför inte ...". Lite avmätt så där. Rätt många skulle inte bry sig särskilt mycket.

Att 50-51% så tydligt och oreserverat markerar intresse, är för mig en mycket hög siffra. Extremt hög. Därav att jag tyckte den var värd att nämnas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Därför att Nokia inte tillverkar någon mobil med Android som 80% av världens mobilköparna kan tänka sig.
Därför att WinPhone har 3,9% av marknaden sommaren 2013 och då får Nokia konkurrera med Samsung, HTC och Huawei om dessa 3,9%.

Finns många trevliga talesätt på svenska språket att kalla Nokias strategiska affärsbeslut för att rusta Nokia för framtiden genom att skippa Android och flera andra OS för WinPhone för: Ur askan i elden, Hoppa i galen tunna, Sk-ta i det blåskåpet.

Finns det fler talesätt som beskriver Nokia och deras självdestruktiva äventyr med Winphone?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

50-51% säger att dom skulle skaffa en Nokia, punkt. Inget "kanske" utan ett rakt "ja". Ytterligare 33% säger att dom "kanske" skulle skaffa en, det som motsvarar ditt "skulle kunna tänka sig".

Normalt när man frågar en kundgrupp om man skulle kunna tänka sig att köpa en ny lur från en ny (för just denna produkten) men ändå välkänd tillverkare så skulle jag tänka mig att man får ett rätt välvilligt men inte särskilt förpliktande svar. Skulle man föreslå en lur från typ Dell, HP eller Toshiba tror jag man skulle få typ 10-20% som skulle svara "tja, om den är snygg och har rätt pris så varför inte ...". Lite avmätt så där. Rätt många skulle inte bry sig särskilt mycket.

Att 50-51% så tydligt och oreserverat markerar intresse, är för mig en mycket hög siffra. Extremt hög. Därav att jag tyckte den var värd att nämnas.

Det är fortfarande inget riktigt "Ja" som du verkar tro. Det är ingen undersökning att tala om. Eller du kanske tror på aftonbladets webbundersökningar med? Så nej det ör inget värt att nämnas, är så stora felmarginaler.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Det är fortfarande inget riktigt "Ja" som du verkar tro. Det är ingen undersökning att tala om. Eller du kanske tror på aftonbladets webbundersökningar med? Så nej det ör inget värt att nämnas, är så stora felmarginaler.

Förutsättningarna för undersökningen är kända, inklusive vad de olika svarsalternativen är och vad man kan dra för slutsatser av deras inbördes förhållanden i tolkningshänseende. Och jag tycker då att siffrorna för Nokia är anmärkningsvärt höga. Vilket väl är kul för Nokia att dom är så respekterade.

Om Aftonbladets webbundersökningar har jag ingen åsikt. Läser inte Aftonbladet, inte heller på nätet.