Saknar behörighet till mina Word Dokument

Permalänk
Medlem

Saknar behörighet till mina Word Dokument

Hej!
Undrar ifall någon skulle kan ge mig råd på hur jag skall göra med att få åtkomst till mina word dokument.
Upptäckte när jag idag försökte öppna ett word dokument att jag inte kommer åt det. Får upp ett meddelande som informerar om detta:

"Dokument kan inte öppnas: användaren har inte åtkomstbehörighet"

Efter ett tag upptäcker jag att jag inte har behörighet till någon av min Word dokument i min mapp "Mina dokument". Detta gäller enbart word- dokumenten, både.doc och .docx filer men inte .odt eller .txt filer.

Den enda användare, utöver "Gäst" som är aktiv men inte används, är min egna användare som har administratörs behörighet.

Det som göra det ännu mer lustigt är att när jag skapar ett nytt word dokument så kan jag sedan inte öppna det pga att jag inte har åtkomstbehörighet.

Hur göra jag för att lösa detta problem?

Jag är inte allt för avancerad när det gäller datorer men kan ofta navigera mig fram föra att lösa det flesta problem, hittar bara tidigare trådar där personen i frågan installerat om operativsystemet och sedan inte kan öppna gamla sparade word dokument. Jag har inte heller försökt kryptera eller ändrat på behörigheten i denna mapp. Det jag kan ha pillat på är delningsbehörigheten om det skulle ha någon betydelse?

Hade uppskatta alla hjälp, det handlar om nästan tusentals dokument! :/

Permalänk
Medlem

Ligger alla i samma mapp? I så fall kan du troligen bara ändra behörigheten på hela mappen.
Högerklick på mappen och välj "Egenskaper/Säkerhet/Redigera"
Markera "Användare" och bocka i allt utom "Fullständig behörighet"
Funkar inte det, så måste du ändra ägarförhållanden först... men det tar vi i nästa avsnitt.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!
Allt detta är förbockat i säkerheten.
Dock upptäckte jag att om jag klipper ut allt dokument och placerar dem i en annan mapp (dvs inte en mapp som ligger i "Mina dokument) så får jag behöright till dem igen. Med andra ord kan jag få tillgång till alla dokument igen men känns ju skumt att inte kunna använda sig av "Mina dokument" :S

Permalänk
Medlem

Hur ser behörigheten ut för "Mina dokument" då?

Permalänk
Medlem

Så här ser fungerande standardinställningar ut...

Autentiserade användare

SYSTEM

Administratörer

Användare