Långsam filkopiering!

Permalänk
Medlem

Långsam filkopiering!

Hejsan Bullen, jag är en kille på 19 år som har ett problem. (Om jag inte använder helt korrekt terminologi så ber jag er ha överseende med detta

Det är nämligen så att det går ohyggligt långsamt för mig att kopiera filer i Windows (XP). Jag har en AMD XP1800+ och 256 meg minne (PC2100) och en Seagate Barracuda IV 80 gig samt en Maxtor 120 gig. Barracudan är på 7200 varv och Maxtorn är på 5400.

Men det går både väldigt segt när jag ska kopiera filer mellan hårddiskarna och när jag gör en kopia av en befintlig fil till samma hårddisk.

Ok, jag inser att det kanske är omöjligt att ge något svar på vad som är problemet, men någon kanske har något litet tips eller .."har du kollat att.." osv.

En sak som bekymrar mig också, är att när jag startar datorn ser jag i biosen att alla mina IDE-enheter (2HDD, CD-Rom, DVD-Rom) står som IDE33. Det låter grymt o-bra tycker jag.

Jag köpte nyligen en ny IDE-kabel där det står IDE66/100 på åtminstone, uhm. Kan detta ha något att göra med mina långsamhetsproblem? Isf, vad kan jag göra för att åtgärda skiten?

/Johan

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk
Medlem

kan du utveckla "långsam"? Hur lång tid tar det att kopiera exempelvis 100MB?

Permalänk

ide33 ska det ju inte vara

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk

Sitter bägge diskarna på samma kabel?

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Du ska ändra IDE33 till IDE 100 eller 133...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Om du sätter en HDD på samma kabel som en CD kommer CD'n dra ner hårddisken till 33 istället för ex. 100 eftersom det rättar sig efter det långsammaste.

Permalänk
Medlem

Hmmm jag har bägge diskarna på samma kabel. Jag är iofs inte säker på vilken hastighet kabeln tillåter, det var en som följde med moderkortet. En fil på 200 meg tog 2 min och 15 sekunder att kopiera.

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk
Hedersmedlem

1.5MB/s, det är ju grymt dåligt, om inte diskarna är fulla och fragmenterade. Har du kollat att DMA är aktiverat?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Man ser ju lätt skillnad på en 40 och 80 trådig ide kabel.
Dom borde automatiskt gå i vad diskarna klarar förutsatt att mobot kalrar det med men dit bör la klarar ATA 100 i alla fall.
Vet du vad diskarna klarar så tvinga på dom det i bios... kolla att du har rätt kablar och att diskarna är rätt byglade.

Permalänk
El-nisse

har du aktiverat 32-bitars överföring?

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem

Ooh om jag jämför min nya IDE-kabel som för närvarande sitter i CD/DVD så med den som sitter i diskarna, så ser det mycket ut som om den har dubbelt så många trådar, dvs HD-kabeln är 40 och den andra 80?

Är det detta som är problemet?

Vet ej hur det är med DMA och 32-bitars överföring, var ställer jag in sånt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du byter så att hårddiskarna får den 80-trådiga kabeln så kommer du att märka rejäl skillnad. För den med 40 trådar klarar endast ATA33, för att man ska kunna köra ATA66/100/133 så måste man ha den 80 trådiga kabeln.

Visa signatur

In the Absence of Light, Darkness Prevails

Permalänk
Medlem

Hmmm jag bytte nu, och mycket riktigt så körs nu ena disken i ATA100 och andra i ATA133.

uhm men det gick fan fortfarande lika långsamt att kopiera filer :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som någon herre tidigare sade frågade (kan hända att jag missade svaret) så måste jag också fråga: sitter hårddiskarna på samma kontroller (vilket de tydligen gör, eftersom de sitter på samma kabel) så rekommenderar jag dig att köpa en till kabel och låta hårddiskarna sitta på en varsin kabel

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bävermannen
Om du sätter en HDD på samma kabel som en CD kommer CD'n dra ner hårddisken till 33 istället för ex. 100 eftersom det rättar sig efter det långsammaste.

Nej! Har svarat tusen ggr på den här missuppfattningen.
UDMA gränssnittet är gjort för att kunna köra separata hastigheter på olika enheter således går det utmärkt att kombinera t ex en UDMA 133 hårddisk och en UDMA33 cdrom på samma IDE kabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Ace

Nej! Har svarat tusen ggr på den här missuppfattningen.
UDMA gränssnittet är gjort för att kunna köra separata hastigheter på olika enheter således går det utmärkt att kombinera t ex en UDMA 133 hårddisk och en UDMA33 cdrom på samma IDE kabel.

Undra vad han fick det i från?
Spelar ingen roll om den ena är går på ATA 33 och den anndra ATA 100 dom kör sina egna hastigheter ändå.

Permalänk
Medlem

Uhm OK, jag tror jag helt enkelt får köpa en till 80-trådskabel och köra diskarna på varsin tillsammans med en CD/DVD

Men hur kollar jag inställningarna som ni skrivit högre upp? Att DMA är aktiverat samt 32-bitars överföring?

Visa signatur