Youtube hävdar copyright för låt ur en remix

Permalänk
Medlem

Youtube hävdar copyright för låt ur en remix

Jag använder detta klipp som intro till ett av mina videoklipp på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=Mky_5DoRkn8

Idag noterade jag att det fanns ett "copyright claim" på videon, vilket verkar naturligt eftersom jag använder mig av låten Duck Sauce av Barbra Streisand.

Men känslan av att allt inte står rätt till kommer då jag läser vilket verk som Youtube tror att mitt intro använder.
"Blanco y Negro presenta Hits Mix by Dj Tedu (Promo Mix)", 0:08
sound recording administered by: Blanco y Negro (Base79)

Min tanke är följande: Blanco y Negro har licensierat låten av Barbra Streisand för användning i deras remix. Men det är ju fortfarande Barbra Streisand som äger upphovsrätten till sin låt. Då är det ju inte rätt att jag låter Blanco y Negro få rättigheterna över låten i min video, och eventuellt få inkomster från mina visningar.

Så vad kan jag göra åt saken? Då jag trycker på "Dispute" så får jag upp följande lista med alternativ:

I believe this copyright claim is not valid because:

  • I own the CD / DVD or bought the song online.

  • I'm not selling the video or making any money from it.

  • I gave credit in the video.

  • The video is my original content and I own all of the rights to it.

  • I have a license or written permission from the proper rights holder to use this material.

  • My use of the content meets the legal requirements for fair use or fair dealing under applicable copyright laws.

  • The content is in the public domain or is not eligible for copyright protection.

Dold text
Permalänk
Medlem

Immaterialrätten är en djungel. T ex äger Sony rättigheterna att distribuera spelmusik från Microsoft spelstudios. Så allting är inte så svart på vitt som man vill tro.

Om du inte har som mål att tjäna pengar på reklamintäkter så anser jag "I'm not selling the video or making any money from it"-alternativet att vara rimligt.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Jag använder detta klipp som intro till ett av mina videoklipp på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=Mky_5DoRkn8

Idag noterade jag att det fanns ett "copyright claim" på videon, vilket verkar naturligt eftersom jag använder mig av låten Duck Sauce av Barbra Streisand.

Men känslan av att allt inte står rätt till kommer då jag läser vilket verk som Youtube tror att mitt intro använder.
"Blanco y Negro presenta Hits Mix by Dj Tedu (Promo Mix)", 0:08
sound recording administered by: Blanco y Negro (Base79)

Min tanke är följande: Blanco y Negro har licensierat låten av Barbra Streisand för användning i deras remix. Men det är ju fortfarande Barbra Streisand som äger upphovsrätten till sin låt. Då är det ju inte rätt att jag låter Blanco y Negro få rättigheterna över låten i min video, och eventuellt få inkomster från mina visningar.

Så vad kan jag göra åt saken? Då jag trycker på "Dispute" så får jag upp följande lista med alternativ:

I believe this copyright claim is not valid because:

  • I own the CD / DVD or bought the song online.

  • I'm not selling the video or making any money from it.

  • I gave credit in the video.

  • The video is my original content and I own all of the rights to it.

  • I have a license or written permission from the proper rights holder to use this material.

  • My use of the content meets the legal requirements for fair use or fair dealing under applicable copyright laws.

  • The content is in the public domain or is not eligible for copyright protection.

Dold text

När det kommer till copyright är det ingen som vet vad som är rätt
Tyvärr

Lite off tread här
Men läste din specs och märkte att du hade ace nätagg
Undrar om det bara är utdaterade specs eller om du vet om Ace skandalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Lite off tread här
Men läste din specs och märkte att du hade ace nätagg
Undrar om det bara är utdaterade specs eller om du vet om Ace skandalen?

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk

Youtube sänder ofta ut idiotiska automatiserade meddelande. Jag gjorde en gång en musikvideo för ett mindre produktionsbolag, där jag använde mig av material från Nosferatu, som är i Public Domain. Jag förklarade naturligtvis för bolaget varifrån materialet var och vad eventuella konsekvenser av att använde det kunde innebära. Då videon var fem före klar laddade jag upp den på youtube, men flaggade den som privat. Skickade sedan lösenordet till bolaget så att de kunde se och godkänna den. De gjorde det och sedermera publicerade de videon under sitt eget konto på youtube.

Cirka ett halvt år senare får jag ett mail från youtube om att jag har laddat upp upphovsrättsskyddat material och att verket kommer att tas bort. Detta är alltså en video med material från Public Domain som endast finns bakom lösenord. Skrattade gott åt de övernitiska upphovsrättsreglerna och struntade i hela saken. Jag har dock för mig att Youtube just då hade tagit i bruk någon slags automatisk igenkänningsmetod för copyrightat bildmaterial. Varför Nosferatu ens var med övergår mitt förstånd.

Så jo, håller med Jacke3, copyright har blivit en djungel. Jag är dessutom lärare i medieämnen, och har årligen en lektion om upphovsrätt med min klass. Vettefan om jag eller de blir något klokare av den, men det brukar bli bra diskussioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

När det kommer till copyright är det ingen som vet vad som är rätt
Tyvärr

Lite off tread här
Men läste din specs och märkte att du hade ace nätagg
Undrar om det bara är utdaterade specs eller om du vet om Ace skandalen?

Ace gör faktiskt även saker som inte är helt åt helvete

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Ace gör faktiskt även saker som inte är helt åt helvete

aha, så de åtgärdade det
Mitt misstag