Permalänk
Medlem

Bästa gratis forum?

Hej,

Jag funderar på att öppna ett forum men det finns en hel hög att välja från. Självklart förstår jag att gratis inte går att jämföra med betal när det gäller support och liknande men för ett enkelt forum borde gratis alternativ räcka.

De största verkar vara MyBB, phpBB och Simple Machines.

Vad har ni för erfarenhet? Och hur är det med säkerheten?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowJim:

Hej,

Jag funderar på att öppna ett forum men det finns en hel hög att välja från. Självklart förstår jag att gratis inte går att jämföra med betal när det gäller support och liknande men för ett enkelt forum borde gratis alternativ räcka.

De största verkar vara MyBB, phpBB och Simple Machines.

Vad har ni för erfarenhet? Och hur är det med säkerheten?

Hands down, phpBB.

Permalänk
Medlem

phpBB är skiten

Permalänk
Medlem

Ingen verkar dock lika säker/stabil som Vbulletin, som kostar pengar, det är relativt stökigt att hålla borta spambotar från de flesta fria forum men går att hålla på skaplig nivå med plugins(MODs) om man inte har tid att admina jämt. Tröttnat tillfälligt på att testa forum själv, just nu använder jag en wordpress-plugin som heter Mingle Forum ( http://cartpauj.icomnow.com/ ) som fungerar som ett ganska basic forum. Ser ut så: http://xeizo.com/blogg/?page_id=281 (nej, jag har inga besökare, jag gillar bara att prova webbfunktionalitet ibland)

Instämmer att phpBB verkar mest lovande om jag fick för mig att skapa något "riktigt" från fri mjukvara.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.

Har ni provat något alternativ till phpBB? ex MyBB?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ingen verkar dock lika säker/stabil som Vbulletin, som kostar pengar, det är relativt stökigt att hålla borta spambotar från de flesta fria forum men går att hålla på skaplig nivå med plugins(MODs) om man inte har tid att admina jämt. Tröttnat tillfälligt på att testa forum själv, just nu använder jag en wordpress-plugin som heter Mingle Forum ( http://cartpauj.icomnow.com/ ) som fungerar som ett ganska basic forum. Ser ut så: http://xeizo.com/blogg/?page_id=281 (nej, jag har inga besökare, jag gillar bara att prova webbfunktionalitet ibland)

Instämmer att phpBB verkar mest lovande om jag fick för mig att skapa något "riktigt" från fri mjukvara.

På vilket vis stör spambottarna en? Kan man inte bara införa kontroll frågor? Detta har ju de flesta forum nu förtiden?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

phpBB är bäst imo

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Ingen verkar dock lika säker/stabil som Vbulletin, som kostar pengar, det är relativt stökigt att hålla borta spambotar från de flesta fria forum men går att hålla på skaplig nivå med plugins(MODs) om man inte har tid att admina jämt. Tröttnat tillfälligt på att testa forum själv, just nu använder jag en wordpress-plugin som heter Mingle Forum ( http://cartpauj.icomnow.com/ ) som fungerar som ett ganska basic forum. Ser ut så: http://xeizo.com/blogg/?page_id=281 (nej, jag har inga besökare, jag gillar bara att prova webbfunktionalitet ibland)

Instämmer att phpBB verkar mest lovande om jag fick för mig att skapa något "riktigt" från fri mjukvara.

Visserligen har vBulletin stabilitet och oändligt bra mycket funktioner och inställningsmöjligheter, men hålla spambottar undan på en clean vBulletin install är katastrofalt mycket svårare än vad jag har upplevt på tex phpBB.

Olika captcha-system håller dem inte undan, byter man till frågor så byter dem från bots till mänskliga spam-bots. På min nuvarande vBulletin-installation (ca 500 aktiva användare) har vi blivit tvungna att rakt av IP-blockera flera länder, bland annat kina, ryssland, moldavien, delar av USA osv.

Ett alternativ med vilket jag än så länge sluppit spam på (men som har rätt begränsad funktionalitet) är SMF, värt att ta en titt på.

Permalänk
Medlem

Jag körde phpBB och det jag bittert fick lära mig är att det är noga med vilka filer man låter skrivrättigheterna vara kvar på. Jag hade nog varit för generös och fick mitt forum hackat. Så alltid läsa instruktionerna om säkerhet! Numera låter jag webbhotellet sköta sådant.

Permalänk
Medlem

Jag måste i alla fall säga PunBB, som tyvärr inte är så värst aktiv gällande uppdateringar, men deras forum (som bygger på just PunBB) är rätt så aktivt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Baba Tong:

Visserligen har vBulletin stabilitet och oändligt bra mycket funktioner och inställningsmöjligheter, men hålla spambottar undan på en clean vBulletin install är katastrofalt mycket svårare än vad jag har upplevt på tex phpBB.

Olika captcha-system håller dem inte undan, byter man till frågor så byter dem från bots till mänskliga spam-bots. På min nuvarande vBulletin-installation (ca 500 aktiva användare) har vi blivit tvungna att rakt av IP-blockera flera länder, bland annat kina, ryssland, moldavien, delar av USA osv.

Ett alternativ med vilket jag än så länge sluppit spam på (men som har rätt begränsad funktionalitet) är SMF, värt att ta en titt på.

Jag använder vbStopForumSpam på mitt vB forum (4.2.0) och det fungerar förbannat bra.
Har i detta läge 932 reggade användare men har enbart stött på 2st spambottar det senaste året.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

http://www.freeforums.org/ använder en klan jag är med i, den verkar rätt så nice.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Jag kör SimpleMachinesForums. Funkar mycket bra. Bra spam skydd går att hitta, hyfsat säkert, men går nog ganska enkelt att ta sig in med injections och allt vad hackare kan göra. Med phpBB får man oftast bara en massa spam från efterblivna försäljare som ockuperar ens trådar, så phpBB är inte mycket att ha. Svårt att hitta skydd till det dessutom.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

e107 med forumplugin fungerar för vår förening.

Finns på http://www.e107.org

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.