Permalänk

Låg FPS i arma 3 pga processor?

Hej
Jag köpte arma 3 för cirka 20 min sedan. Men i spelet har jag väldigt låg fps i t.ex städer runt ~10fps. Det blir ingen skillnad i fps om jag sänker grafiken till "low" eller höjer till "very high". Jag kör med en AMD phenom II x6 1055T (6 cores, 2.8GHz). Till det har jag 2 st ASUS gtx 560 ti som jag kör i SLI

Samtidigt har jag en kompis som har runt 30 fps på samma ställe när han bara har ett ASUS gtx 560ti. Men han kör en Intel Core i7-2600K CPU @ 3.40GHz (8 CPUs), ~3.40GHz processor.

Så det jag börjar undra är: Har processorn i detta fallet något med fps:n att göra?

Permalänk
Medlem

Processorn går inte i så hög GHZ kaske clocka upp lite så borde du få 5-10 extra fps?
annars kan det vara så att du kanske har massa andra processer som körs samtidigt?

Permalänk
Skrivet av tazk3n:

Processorn går inte i så hög GHZ kaske clocka upp lite så borde du få 5-10 extra fps?
annars kan det vara så att du kanske har massa andra processer som körs samtidigt?

Vet inte riktigt om jag vågar överklocka, prossor blir redan riktigt var ~70 grader i lagom load. :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av warblinghat:

Vet inte riktigt om jag vågar överklocka, prossor blir redan riktigt var ~70 grader i lagom load. :/

Där har du ditt problem...
Phenom II-processorerna throttlar vid 62C, köp en bättre kylare.

Din processors prestanda per kärna är inte hög men sådär låg FPS bör du inte få, det är helt klart temperaturens fel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

arma är väldigt cpu krävande, så kort svar, ja.

amd cpuer är inte bra till arma alls, inte ens fx serien

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair rm1000x - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Där har du ditt problem...
Phenom II-processorerna throttlar vid 62C, köp en bättre kylare.

Din processors prestanda per kärna är inte hög men sådär låg FPS bör du inte få, det är helt klart temperaturens fel.

Skrivet av Prophet^:

arma är väldigt cpu krävande, så kort svar, ja.

amd cpuer är inte bra till arma alls, inte ens fx serien

Jag läste runt lite på nätet och har sett att man kan överklocka varje kärna ända upp till 4.0Ghz om man har rätt kylning! Hade någon kunnat länka en bra kylare som hade kunnat tillåta mig att komma upp i minst 3.4Ghz?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av warblinghat:

Jag läste runt lite på nätet och har sett att man kan överklocka varje kärna ända upp till 4.0Ghz om man har rätt kylning! Hade någon kunnat länka en bra kylare som hade kunnat tillåta mig att komma upp i minst 3.4Ghz?

Den här är helt klart den prisvärdaste kylaren du kan få tag på: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Men om du kan nå 4.0GHz med den är inte 100% säkert men nära kommer du nog i alla fall!

PS. Vilket chassi har du? Kylaren är nämligen ganska stor så du måste se till att den får plats.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av warblinghat:

http://www.sweclockers.com/testcenter/kylning

den överklockningen kommer tyvärr inte hjälpa mycket i arma, men lite kommer det ge

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair rm1000x - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

http://www.sweclockers.com/testcenter/kylning

den överklockningen kommer tyvärr inte hjälpa mycket i arma, men lite kommer det ge

Överklockade precis till 3.4 Ghz och fick en ökning på 2 fps.... Men vad är det du menar med "den överklockningen"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warblinghat:

Överklockade precis till 3.4 Ghz och fix en ökning på 2 fps.... Men vad är det du menar med "den överklockningen"?

2 fps är precis vad jag menade med det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av warblinghat:

Överklockade precis till 3.4 Ghz och fix en ökning på 2 fps.... Men vad är det du menar med "den överklockningen"?

Menar du att jag måste överklocka extremt mycket eller köpa en ny prossor för att få hyfsad FPS i arma 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warblinghat:

Menar du att jag måste överklocka extremt mycket eller köpa en ny prossor för att få hyfsad FPS i arma 3?

japp, jag körde min fx-8350 i 4.8 ghz och fick runt 35 fps på bra servrar i arma 3 wasteland, vilket är betydligt lägre än med i5an jag har nu

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

japp, jag körde min fx-8350 i 4.8 ghz och fick runt 35 fps på bra servrar i arma 3 wasteland, vilket är betydligt lägre än med i5an jag har nu

Så du skulle rekomendera att skaffa en bra intel prossor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warblinghat:

Så du skulle rekomendera att skaffa en bra intel prossor?

om du vill spela mycket arma 3, ja!

valfri i5 2/3/4k processor kommer funka fint, ska du streama utan capture card så kör på i7

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

om du vill spela mycket arma 3, ja!

valfri i5 2/3/4k processor kommer funka fint, ska du streama utan capture card så kör på i7

Jag tror tyvärr inte det är värt att slänga ut runt 2500 kr för att få bättre fps i ett spel.

Ps. I singelplayer har jag ~50-60 fps så det kan ju vara servrarna också.

Permalänk
Skrivet av warblinghat:

Hej
Jag köpte arma 3 för cirka 20 min sedan. Men i spelet har jag väldigt låg fps i t.ex städer runt ~10fps. Det blir ingen skillnad i fps om jag sänker grafiken till "low" eller höjer till "very high". Jag kör med en AMD phenom II x6 1055T (6 cores, 2.8GHz). Till det har jag 2 st ASUS gtx 560 ti som jag kör i SLI

Samtidigt har jag en kompis som har runt 30 fps på samma ställe när han bara har ett ASUS gtx 560ti. Men han kör en Intel Core i7-2600K CPU @ 3.40GHz (8 CPUs), ~3.40GHz processor.

Så det jag börjar undra är: Har processorn i detta fallet något med fps:n att göra?

Tror att spelet fortfarande har grava problem att utnyttja flera processorkärnor på ett bra sätt. Finns nog fulhack som löser det delvis.

Köp en vettig cpukylare och klocka upp processorn. Sänk de mest cpu intensiva inställningarna.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av warblinghat:

Jag tror tyvärr inte det är värt att slänga ut runt 2500 kr för att få bättre fps i ett spel.

Ps. I singelplayer har jag ~50-60 fps så det kan ju vara servrarna också.

i singel player har jag 70-120 fps, runt 45 medel i multiplayer med datorn i sig, servrarna har betydelse, men inte upp till 50-60 fps på en amd cpu. testa sa-matras wasteland tex, dom är bra

Skrivet av Albinfiskare:

Tror att spelet fortfarande har grava problem att utnyttja flera processorkärnor på ett bra sätt. Finns nog fulhack som löser det delvis.

Köp en vettig cpukylare och klocka upp processorn. Sänk de mest cpu intensiva inställningarna.

spelet använder flera kärnor, prestandan kommer inte bli mycket bättre på amd cpuer tyvärr, det var samma i arma 2

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

i singel player har jag 70-120 fps, runt 45 medel i multiplayer med datorn i sig, servrarna har betydelse, men inte upp till 50-60 fps på en amd cpu. testa sa-matras wasteland tex, dom är bra

spelet använder flera kärnor, prestandan kommer inte bli mycket bättre på amd cpuer tyvärr, det var samma i arma 2

Följde den här guiden: http://www.battleguns.net/forum/m/7737561/viewthread/6153624-...

Fick runt 50% fps boost

Tyvärr gör det inte särskillt mycket när man bara har 5-8 fps

Permalänk
Medlem

OM din CPU verkligen blir 70 grader varm,
så klockar den ner sig(throttlar) för att inte brinna upp.

Det är tämligen meningslöst att testa andra saker,
innan du försäkrat dig om att kylningen är tillräcklig.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av warblinghat:

Hej

Nu är det Arma 3 på bordet och jag vet inte vilka förändringar som gjorts sedan Arma 2 i grundkoden för synkning av omvärlden (finner inte bättre ord) saken är den att i Arma 2 så synkas i princip alla händelser som sker på banan i realtid till datorn, detta kräver väldigt mycket av din hårddisk/disk varpå skillnaden mellan vanlig hårddisk och SSD är markant, en anledning till att vissa kör RAMdisk på sitt Arma (borde finnas guide) men om du sitter på hårddisk kan du vilja överväga en SSD!

Här hittade jag en diskution angående ämnet där en kille påstår sig ha känt en markant skillnad med SSD disk!
http://forums.bistudio.com/showthread.php?157892-I-solved-the...)

Lycka till!

Permalänk
Medlem

en annan sak du borde göra är att sätta alla grafikkorts krävande inställningar på medium eller high, minska objects och terrain quality till low, minska viewdistance till 1k, eller 7-800 om det behövs, stäng av PIP

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

en annan sak du borde göra är att sätta alla grafikkorts krävande inställningar på medium eller high, minska objects och terrain quality till low, minska viewdistance till 1k, eller 7-800 om det behövs, stäng av PIP

Om han inte får någon skillnad i fps mellan very high och low settings så gör jag min personliga bedömning att det inte har med grafikkortet att göra i någon större mån. Delvis för att jag själv upplevt problemet.

Ville bara få det sagt! Fortsatt trevlig natt!

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

Kanske det, men vissa inställningar gav nästa ingen visuell skillnad medans de gjorde grov inverkan på fpsen. Har inte testat Arma 3, men på min 955a gick det att få upp fpsen rätt högt som man justerade inställningarna rätt i Arma 2, utan att det såg skit ut ( nu var ju inte arma 2 supersnyggt, men du fattar vad jag menar).

Om TS sitter på en 1055T idag ser jag ingen anledning att byta upp sig, det är inte så stor skillnad i prestanda än. Om syftet inte är att BARA spela arma, då kan det vara värt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av eddmaan:

Nu är det Arma 3 på bordet och jag vet inte vilka förändringar som gjorts sedan Arma 2 i grundkoden för synkning av omvärlden (finner inte bättre ord) saken är den att i Arma 2 så synkas i princip alla händelser som sker på banan i realtid till datorn, detta kräver väldigt mycket av din hårddisk/disk varpå skillnaden mellan vanlig hårddisk och SSD är markant, en anledning till att vissa kör RAMdisk på sitt Arma (borde finnas guide) men om du sitter på hårddisk kan du vilja överväga en SSD!

Här hittade jag en diskution angående ämnet där en kille påstår sig ha känt en markant skillnad med SSD disk!
http://forums.bistudio.com/showthread.php?157892-I-solved-the...)

Lycka till!

Hmm en SSD kan vara värt och skaffa, destuom har jag länge haft planer på att skaffa en. Jag får tänkt lite mer men jag tror att jag kommer sticka till inet och köpa en. Någon som har förslag på en prisvärd SSD? Den här såg bra ut http://www.inet.se/produkt/5315282/corsair-ssd-force-gs-serie...

Permalänk
Skrivet av warblinghat:

Hmm en SSD kan vara värt och skaffa, destuom har jag länge haft planer på att skaffa en. Jag får tänkt lite mer men jag tror att jag kommer sticka till inet och köpa en. Någon som har förslag på en prisvärd SSD? Den här såg bra ut http://www.inet.se/produkt/5315282/corsair-ssd-force-gs-serie...

Det är viktigt att man inte läser sig blind på läs/skrivhastigheten, Corsairs Force är populär och jag tror utan tvekan att den fungerar bra (jag har inte personliga erfarenheter) jag kör på en Samsung 830 som fungerar klockrent, inga problem. Men den är lite utdaterad och återförsäljarna erbjuder nu iställtet Samsung 840 basic/pro edition samt Samsung 840 EVO, en hyllad ssd disk, den är snäppet billigare per gigabyte mot Corsair: http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Personligen så skulle jag handlat en ssd i storleken över 180-240 gb, den här erbjuds från webhallen till bra pris exempelvis, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1641979 (Intel är ju hyllad för sin stabilitet)

Samsung 840 EVO 250gb från CDON för 1485:- är också en idé dubbla kapaciteten! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414

Lycka till!