Samsung Galaxy S3 - Beter sig konstigt efter tur i toaletten

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S3 - Beter sig konstigt efter tur i toaletten

Hej! En samsung Galaxy S3 råkades bli tappad i toaletten, Låg helt under "ytan" i ungefär 10 sekunder.

Tog ur batteriet och lät hela mobilen ligga i ris en stund, för att sedan testa en startup, men nu beter den sig konstigt, lampan blinkar och den scrollar till höger och vänster lite som den vill, och S-Voice kommer upp av sig självt.

Är den körd eller vad rekommenderas att göra?

Permalänk

Japp den är rätt körd. Vatten/fuktskador går inte att laga, rosten som finns på kretsarna kommer bara att sprida sig och döda telefonen i de få fall den fungerar.

Ibland så fungerar telefonerna i flera år efter vattenskador, ibland i en dag och allt däremellan.

Kolla med din hemförsäkring.

Permalänk
Medlem

Står du å smsar när du pissar eller?

Permalänk
Medlem

Hehe, det var inte min mobil i fråga

Den fungerar utan problem "just nu" - vi avvaktar och ser hur det går

Permalänk
Medlem

Skruva upp skalet och tvätta den, avsluta tvätten med något som inte ordsakar följdproblem, destvatten till exempel. Låt torka i svag värme under ganska lång tid, prova sedan igen. Så hade i alla fall jag gjort. Men att ansluta batteriet efter några minuter i ris kan ha förvärrat eventuella skador.

Permalänk
Medlem

Skönt att den verkar fungera nu, men måste bara fråga. Nuddade den bajset? Kanske det isåfall var det som räddade luren, det agerade som en vattentätande sköld så att det lättrinnande vattnet ej kom åt telefonen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ställa dig i duschen med den men använd bra balsam inge billig skit

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Skrivet av macroy:

Hej! En samsung Galaxy S3 råkades bli tappad i toaletten, Låg helt under "ytan" i ungefär 10 sekunder.

Tog ur batteriet och lät hela mobilen ligga i ris en stund, för att sedan testa en startup, men nu beter den sig konstigt, lampan blinkar och den scrollar till höger och vänster lite som den vill, och S-Voice kommer upp av sig självt.

Är den körd eller vad rekommenderas att göra?

Prova lägga den i ungen i typ 50grader

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Japp den är rätt körd. Vatten/fuktskador går inte att laga, rosten som finns på kretsarna kommer bara att sprida sig och döda telefonen i de få fall den fungerar.

Ibland så fungerar telefonerna i flera år efter vattenskador, ibland i en dag och allt däremellan.

Kolla med din hemförsäkring.

Kretsar rostar inte, inte guld heller. Däremot blir det kortis pga rester av vätskan, som i sin tur (kan) förstör(a) saker.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Hur lång tid är "en stund"? Låter nästan som att du bara lät den ligga i typ 20 minuter...
Skruva isär den och låt den torka ordentligt och hoppas på det bästa. Folk är väldigt ivriga med att starta sina prylar efter att de varit med om en tur i vatten och gör det oftast innan enheten torkat ordentligt.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av bonno:

Hur lång tid är "en stund"? Låter nästan som att du bara lät den ligga i typ 20 minuter...
Skruva isär den och låt den torka ordentligt och hoppas på det bästa. Folk är väldigt ivriga med att starta sina prylar efter att de varit med om en tur i vatten och gör det oftast innan enheten torkat ordentligt.

Håller med, skruva isär, lägg den i ris typ 24 timmar, byt riset och låt den ligga 2 dagar till

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Om man blöter ner elektronik ska man tvätta/skölja den i rikligt med fin-sprit, minst 97%-ig, och låta den torka på svag värme. Aldrig mer vatten då det är korrosivt. Ledningarna på kretskort är av koppar som ärgar av fukt.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Hehe, det var inte min mobil i fråga

Den fungerar utan problem "just nu" - vi avvaktar och ser hur det går

Det förvånar mig faktiskt inte att den fungerar. Jag råkade nämligen själv ha kvar min Samsung S3 i fickan på brallorna när jag stoppade in dom i tvätten... Sen 2 timmar senare när tvätten var klar hittade jag den. Då var jag helt övertygad om att det var kört, 2 timmar i en tvättmaskin liksom... Tog ut batteriet och lade den på tork, inget ris eller sånt.

Dagen därpå stoppade jag i batteriet igen och testade trycka på start knappen och då voila! Startar upp som vanligt och jag börjar går runt i menyerna och märker verkligen ingen skillnad och allt fungerar. Jag blev verkligen överraskad för jag trodde det skulle vara kört. Det var bara mikrofonen i telefonen som lät lite dåligt i någon vecka efter men sen blev den som vanligt också. Använder den fortfarande än i dag.

Innan den telefonen hade jag en HTC One X som jag köpte vid release. Hade bara haft den i någon månad när jag skulle bada och glömde att den låg i badbyxorna... Då var den bara nere under vattnet i 5-10 sekunder och jag tog direkt ut batteriet och torkade den och sen fick den ligga på torkning under natten. På morgonen stoppade jag i batteriet igen och hade då förhoppningen att den ska fungera, den var ju ändå bara i vattnet i några sekunder. Men när jag tryckte på startknappen började bara notis-lampan blinka rött ett par gånger. Testade flera dagar i rad utan framgång. Som tur fick jag tillbaka pengar från försäkringsbolaget i alla fall. Jag gjorde faktiskt en tråd här om det.

Så utifrån min erfarenhet verkar Samsungs telefoner klara av vatten mycket bättre än andra.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Du borde sluta lägga telefoner i fickan ^^

Permalänk
Medlem

Tappade min i en vattenpöl i våras, märkte inte ens det själv. Så den hann nog ligga där i 10min innan den vart upplockad. Drog ut batteriet för att förhindra kortis. La sedan den på fönsterbrädan ovanför ett element i två dygn o lät vattnet avdunsta innan jag vågade sätta i batteriet.
Mirakulöst nog så klarade sig mobilen sig helskinnad, visade bara vitt i nedersta hörnet på skärmen i början så lät den torka mera. Slutligen så fungerade den felfritt igen, så det finns nog hopp då din bara låg i vattnet i tio sekunder...

Skickades från m.sweclockers.com