AMD Radeon R9 290X "Hawaii XT" i bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skulle chansa på att de sitter där om man kör 3-4 kort i crossfire och korten ligger på varandra, då kan korten få lite luft från sidorna.

Eftersom det är en centrifugal fläkt så kan den endast suga in luft från "mitten" och blåsa utåt. Den borde alltså endast kunna blåsa ut ur dom 3 kanalerna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirppi:

Eftersom det är en centrifugal fläkt så kan den endast suga in luft från "mitten" och blåsa utåt. Den borde alltså endast kunna blåsa ut ur dom 3 kanalerna.

Är förmodligen trött och har otur när jag tänker, men borde den inte suga in från alla hål och kanter? Alltså inte direkt blåsa ut något?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirppi:

Eftersom det är en centrifugal fläkt så kan den endast suga in luft från "mitten" och blåsa utåt. Den borde alltså endast kunna blåsa ut ur dom 3 kanalerna.

Tänkte det jag med men det enda jag kunde tänka på som skulle kunna få dem att sitta där, om det är inte for the lulz eller ljudnivå.

*shrugs*

Permalänk

Verkar som jag är en av få som tyckte kortet såg snyggt ut!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Är det en hög med retards som jobbar på AMD?

Vafan hände med streamen. Jag kan låtjäveln in och ut nu. Mitt finger gör ont från all F5 tryckande.

Holy fuck så flamed jag kommer bli nu.

Youtube verkar ha problem att leverera.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk

Gör fult var det men antar att de har valt en billig kylare för att få ner priset och där med bli mer konkurrenskraftig.
Titan är fan så mycket finare att titta på men om nu 290x presterar bättre, ja då är det bara för Nvidia att känna sig slagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirppi:

Undrar bara vad tanken med dom tre extra banorna är till för. Ser inte ut att vara några komponenter där som kunde utnyttja luftflödet?

Den suger väl in luft till fläkten där som sedan distribuerar det över kylflänsarna. Om du tittar på åt vilket håll fläktarna kommer snurra åt så blir det ganska uppenbart att den kommer fungera som en push/pull-fläkt.

EDIT: #13915526
(Jag sa fel, allt är rättat på den nya posten förhoppningsvis)

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av atego:

Foldar du? Eller vad använder du all din GPU kraft till?

Spelar?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Höljet var verkligen inge vidare snyggt, ser alldeles för överarbetat ut till den gräns där det istället blir löjligt.

Permalänk
Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Vad händer med Sweclockers? Det dyker upp en bild på ett grafikkort och genast börjar alla bråka om nvidia eller amd är bäst likt ett gäng femtonåriga pojkar som bråkar om vems moped som är snabbast, skäms på er och låt benchmarks tala! Folk blir arg och svarar att dom inte kan se in i framtiden när "klarar min dator bf4" trådar dyker upp
Men efter att ha sett en bild på ett graffe kan ni tydligen se in i framtiden och säga vad som är bäst?
Jag själv köper det jag känner för och struntar i andra så är ganska opartisk.
Ont nu efter lite gnällande så kan jag säga att jag gillar kylaren och hoppas kortet presterar likvärdigt ett gtx780 så det blir priskrig. Det gynnar ju oss alla
Puss <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Säkert bra prestanda/pris men RMA:n lär komma som ett brev på posten med den fläkten... den lär suga som liknande fläktar alltid gjort på AMD.

Permalänk
Medlem

Cool referens design!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

GO GO AMD

Undrar hur många NVIDIA fans som kommer säga Titan är bättre

Förvånar en inte direkt att AMD nu kommer upp med ett kort som är "bättre/snabbare?" än Titan då man tänker på tidperioderna mellan släppen.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Är förmodligen trött och har otur när jag tänker, men borde den inte suga in från alla hål och kanter? Alltså inte direkt blåsa ut något?

Om jag inte är helt ute och cyklar så borde fläktar av den typen endast kunna suga in luft från det runda hålet i kåpan, och sedan blåsa ut det i tvärström.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Finns inget bättre att köpa. Gammalt? kanske, skit? nej.

Detta säger ju att 7990 är bättre än Titan och rätt jävla mycket också.
http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990...

Asus ROG Ares är ju också snabbare, så tjiv fick ni!
Så AMD har det snabbaste kortet atm.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Lite snålt med bara tre titan.

Permalänk
Medlem

Fruktar att den kommer crasha!

http://www.livestream.com/amdlivestream

12 000 på några minuter!

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Detta säger ju att 7990 är bättre än Titan och rätt jävla mycket också.
http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990...

Så AMD har det snabbaste kortet atm.

7990 är dubbel GPU, prova köra 2st 7990 vs 2st Titan. Du får 4 GPUer, du kommer inte ha annat än problem. 7990 är bara 2st 7970, Titan är betydligt bättre än 7970.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

7990 är dubbel GPU, prova köra 2st 7990 vs 2st Titan.

Spelar ingen roll om det är dubbel GPU, jag tror 2st 7990 knäcker 2st Titan eftersom nvidia ger dig kanske 50-60% prestanda ökning medans AMD pumpar upp till 95% ibland.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Skrivet av AlexHjelm:

Detta säger ju att 7990 är bättre än Titan och rätt jävla mycket också.
http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990...

Asus ROG Ares är ju också snabbare, så tjiv fick ni!
Så AMD har det snabbaste kortet atm.

Ja - och det som låter högst och drar mest ström också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Spelar ingen roll om det är dubbel GPU, jag tror 2st 7990 knäcker 2st Titan eftersom nvidia ger dig kanske 50-60% prestanda ökning medans AMD pumpar upp till 95% ibland.

Godnatt.

Permalänk
Medlem

Äh, orka bry sig om kylare på toppkort. Man byter ändå ut dem mot vattenblock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Diverse otrevliga och framförallt meningslösa inlägg rensade.

http://www.sweclockers.com/forum/regler#1

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shockwave:

Den suger väl in luft till fläkten där som sedan distribuerar det över kylflänsarna. Om du tittar på åt vilket håll fläktarna kommer snurra åt så blir det ganska uppenbart att den kommer fungera som en push/pull-fläkt.

Nej det är en radialfläkt. Den kan bara ta luft från mitten och skicka ut den åt sidorna. Det enda luftintaget är i mitten av fläkten. Det är fysikaliskt omöjligt för en sådan fläkt att dra in på ena sidan och ut på andra. Så de där kanalerna är antingen bara design eller så är det en lite konstig design eftersom det inte ger så mycket att kyla där. Om de nu inte satt en stor fläns över VRM långt ute i kanten eller något. Lite skumt ser det i alla fall ut om det nu ska blåsa luft där. Antar att vi vet mer sen när alla testsidor börjar lägga upp bilder på sönderskruvade exemplar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

jag får då inte någon stream att funka, brusar lite lätt då o då

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Referenskylaren ser ganska plastig ut, hoppas den åtminstone år lite tystare än den som sitter på HD 7970

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är en radialfläkt. Den kan bara ta luft från mitten och skicka ut den åt sidorna. Det enda luftintaget är i mitten av fläkten. Det är fysikaliskt omöjligt för en sådan fläkt att dra in på ena sidan och ut på andra. Så de där kanalerna är antingen bara design eller så är det en lite konstig design eftersom det inte ger så mycket att kyla där. Om de nu inte satt en stor fläns över VRM långt ute i kanten eller något. Lite skumt ser det i alla fall ut om det nu ska blåsa luft där. Antar att vi vet mer sen när alla testsidor börjar lägga upp bilder på sönderskruvade exemplar.

tänkte lite i samma banor med vrm, men ifall man ser på pcb bilderna så verkar det vara tomt vid just det området. Kanniske de använder kanalerna för att blöda ut luft för att undvika turbulens i den annars slutna endan av grafikkortet?