USB-styrenheter "En relaterad drivrutin startades inte"

Permalänk
Medlem

USB-styrenheter "En relaterad drivrutin startades inte"

Hej.

Min egenskruvade dator har plötsligt börjat krångla och nära på alla spel börjat spontanlåsa sig efter ett tags spelande med det klassiska meddelandet 'Tvingas stängas efter ett problem, du kommer meddelas om det finns någon lösning på problemet" osv.

BF3 är helt ospelbart.

OS är relativt nyinstallerat och SSD'n nyformaterad. Drivrutiner är uppdaterade. Men när jag går kontrollerar just detta så märker jag meddelandet som står i rubriken "En relaterad drivrutin startades inte" under flera av mina USB-styrenheter. Vad menas med detta och hur åtgärdar jag problemet? Och kan detta vara orsaken till instabiliteten jag upplever när jag spelar?

Mvh

Johan

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Behövs det mer info eller anser du att svar på min fråga redan finns? Jag finner ingen info om detta någonstans här, dock.

CPU: Intel 3570k (Överklockad)
GPU: Asus Nvidia Geforce 660 Ti (Överklockad via fabriksmjukvara)
RAM: 16gig DDR 3 corseair
Lagring: Samsung SSD 256gig
MB: Asus p8z-77v
Ljud: Inbyggdt från MB, realtec.

Upplever som skrivet just nu stor instabilitet när jag spelar alla mina spel, allt ifrån Skrym till farcry 3 fryser efter X-minuters spelande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JayE:

Behövs det mer info eller anser du att svar på min fråga redan finns? Jag finner ingen info om detta någonstans här, dock.

CPU: Intel 3570k (Överklockad)
GPU: Asus Nvidia Geforce 660 Ti (Överklockad via fabriksmjukvara)
RAM: 16gig DDR 3 corseair
Lagring: Samsung SSD 256gig
MB: Asus p8z-77v
Ljud: Inbyggdt från MB, realtec.

Upplever som skrivet just nu stor instabilitet när jag spelar alla mina spel, allt ifrån Skrym till farcry 3 fryser efter X-minuters spelande.

Det var främst den totala avsaknaden av lista över din hårdvara som gjorde att jag visade dig länken. Nu får du invänta, förhoppningsvis bra, svar.

Det jag kan säga direkt är att du måste ta bort all överklockning innan du börjar felsökning, annars blir felsökningen försvårad. Vad är överklockningens fel och vad är inte? Överklockningsrelaterade problem ska inte heller ligga i det här forumet.

Jag kan inte se att du angett märke och modell på nätaggregatet, trots att det är mycket viktig information.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur många usb saker har du inkopplat?, kan vara så att alla inte får tillräckligt med ström (dåligt nätagg/mobo fel)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Låter som ostabil clock, dåliga temperaturer eller ESD-skadat!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Låter som ostabil clock, dåliga temperaturer eller ESD-skadat!

Hej.

Tack för svar.
Jag har jobbat så mycket på slutet och har inte haft ork att ens ta itu med datorn. Jag har nollställt all överklockning, och temperaturerna är helt okej för både CPU & GPU. Jag hade hoppats att de senaste drivisarna från Nvidia skulle hjälpa, men ack.
Stängde ned ljudkortet i bios också, och spelen fortsatta att frysa så det är inget fel där.

BF3 fryser efter ca 15-30sec, Farcry 3 efter ca 10min.
Gamla spel fungerar dock hyfsat bra!

Vad är "ESD" som du skriver om?

Vänlig hälsning

Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hur många usb saker har du inkopplat?, kan vara så att alla inte får tillräckligt med ström (dåligt nätagg/mobo fel)

Hej.

Endast Keyboard och headset, ibland något stick. Nätagget är kraftigt, så det torde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayE:

Hej.

Tack för svar.
Jag har jobbat så mycket på slutet och har inte haft ork att ens ta itu med datorn. Jag har nollställt all överklockning, och temperaturerna är helt okej för både CPU & GPU. Jag hade hoppats att de senaste drivisarna från Nvidia skulle hjälpa, men ack.
Stängde ned ljudkortet i bios också, och spelen fortsatta att frysa så det är inget fel där.

BF3 fryser efter ca 15-30sec, Farcry 3 efter ca 10min.
Gamla spel fungerar dock hyfsat bra!

Vad är "ESD" som du skriver om?

Vänlig hälsning

Johan

ESD är när man kör en elektrostatiskt urladdning genom en av komponenterna.
Det kan ta lång tid innan skadorna visar sig.

Mitt före detta moderkort slutade fungera på PCI-E port 1 helt slumpmässigt efter ca ett års användande. Monterade datorn utan ESD sladd och misstänker att det var de som dödade den.

Monterade du datorn eller gjordes det av en butik? Har du garanti kvar?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

www.whocrached.com
Kolla vad som krashar, är det nvidia drivers så kan det vara graffakortet som är trasigt.
Testa med annat kort.

Ang usb biten, är det usb2 eller usb3 som ger felen, testa att inaktivera dom var för sig om du inte vet vilka som spökar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

ESD är när man kör en elektrostatiskt urladdning genom en av komponenterna.
Det kan ta lång tid innan skadorna visar sig.

Mitt före detta moderkort slutade fungera på PCI-E port 1 helt slumpmässigt efter ca ett års användande. Monterade datorn utan ESD sladd och misstänker att det var de som dödade den.

Monterade du datorn eller gjordes det av en butik? Har du garanti kvar?

Jag monterade själv. Dock använde jag mig av skydd mot just detta via jordningsarmband.
Det som är knasigt här att är att lite äldre spel fungerar utmärkt, medan de nya fryser efter X-antal minuter, med BF3 som toppar ligan med bara några sekunder.
Jag klurar på om det är någon fail-safe för CPU'n som slår ifrån p.g.a värme eller dylikt, dock har jag en eftermarknadskylare, så det bör inte var några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

www.whocrached.com
Kolla vad som krashar, är det nvidia drivers så kan det vara graffakortet som är trasigt.
Testa med annat kort.

Ang usb biten, är det usb2 eller usb3 som ger felen, testa att inaktivera dom var för sig om du inte vet vilka som spökar.

Hur inaktiverar jag dessa?

Permalänk
Skrivet av JayE:

Jag monterade själv. Dock använde jag mig av skydd mot just detta via jordningsarmband.
Det som är knasigt här att är att lite äldre spel fungerar utmärkt, medan de nya fryser efter X-antal minuter, med BF3 som toppar ligan med bara några sekunder.
Jag klurar på om det är någon fail-safe för CPU'n som slår ifrån p.g.a värme eller dylikt, dock har jag en eftermarknadskylare, så det bör inte var några problem.

Hur jordade du? Till chassit? Isf bra. Om du jordat till ex. element kan du ha orsakat skadan du försökte förebygga.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌