SweClockers drop!

Ny router- Asus rt-ac56u eller rt-ac66u = förvirrad

Permalänk
Inaktiv

Ny router- Asus rt-ac56u eller rt-ac66u = förvirrad

Är på jakt efter en ny router då min dir655 börjat bete sig konstigt. Har spanat in dessa två routrar. Som jag har fattat det skall ac66 vara "storebror" till ac56?
Läser man diverse tester verkar ac56 ha usb 3, ha högre throughput, snabbare processor osv. Ac56 har en dual core på 800MHz medan ac66 bara har en single core på 600MHz?
Har jag fått allt om bakfoten eller vad är det som gör ac66 till "storebror" och inte tvärt om?

Vilket är det bästa valet av dessa två? Ac56 verkar även vara billigare såvida man inte köper ac66 från t.ex tyskland.

Permalänk
Medlem

Du kommer helt säkert bli nöjd vilken du än väljer. men ta den dyrare för dyrare är oftast aldrig sämre

Permalänk
Medlem

jag har ac56. det är lite förvirrande, men ac56 är nyare än ac66. De har en 5x-serie och en 6x-serie, och ac66 blir snart ersatt av en nyare i 6x-serien. AC56 har lite fräschare features som usb3 som fungerar hyfsat (jag använder min som nas med ca 30 resp 50 MB/s läs och skriv), är lite mindre och långsammare(!) men fortfarande snabbare än det mesta på marknaden. AC66 har jag inte provat men jag är inte jätteimponerad av räckvidden på AC56 och det ska vara ett av de starkare korten i AC66 (med sina tre riktbara antenner o allt). AC56 var lite billigare när jag köpte den, och usb2 till nätverksdisk var not an option för mig. Hoppas det blir lite klarare (kontentan: köp ac56 eller vänta på "ac67" eller vad den kommer kallas)

Permalänk
Inaktiv

Aha, då kanske det är den kommande ac68 som är tänkt att vara "storebror" till den ac56 som finns nu. Dock verkar preliminära priset på ac68 vara runt 3000:- vilket känns lite väl häftigt. Är det några övriga bra funktioner ac56 har som inte ac66har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Aha, då kanske det är den kommande ac68 som är tänkt att vara "storebror" till den ac56 som finns nu. Dock verkar preliminära priset på ac68 vara runt 3000:- vilket känns lite väl häftigt. Är det några övriga bra funktioner ac56 har som inte ac66har?

förutom snabbare processor och usb3 som faktiskt fungerar (har hört att andra routrar med usb3 bara kommer upp i sub-usb2 hastigheter ibland) så tyckte jag det mesta som hade ändrats verkade kosmetiskt. Vissa tjänster har till exempel bytt namn men inte ikon så man anar att det handlar om smink och inget annat..

Permalänk

Har också gått från DIR-655 till AC56 med Merlin's FW och är efter lite konfig mycket nöjd. Det var priset på AC66 och att AC56 är nyare, kör ARM istf MIPS CPU och har custom FW stöd som avgjorde i augusti. Nu kanske prisbilden är lite annorlunda med efterföljaren AC68 på väg...

- Lillebror har "bara" 2x2 strömmar mot 3x3 men iom att det är relativt sällsynt med mer än 2x2 (finns t ex vad jag vet ingen smartphone/tablet med mer än 1x1..) på klienter så kan man sällan (om någonsin) nyttja den högre, teoretiska hastigheten. Bättre WiFikort i bärbara har oftast 2x2 och ibland (Intel Enterprise style) 3x3
- 5GHz snabbt men med 1-2 väggar så försvagas signalen (som förväntat, högre frekvenser släcks ju snabbare) ganska rejält. Hastigheten hålls iaf uppe ok men jag switchar ofta mellan 2,4 och 5 beroende på var i lgh jag befinner mig och vad jag sysslar med på nya Nexus 7. Detta gäller ju dock allmänt med 5GHz

Visa signatur

Asrock B650m PG Lightning | 9600X | Gigabyte 1070 Ti 8GB | 32GB Corsair 6000MT CL30 | Lian-Li Dan A3

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | FD Node 304

Permalänk

Bytte ut min AC56 mot en AC66 på grund av att AC56:an har en otroligt dålig räckvidd, t.o.m min gamla Asus N65 har betydligt bättre räckvidd.
Hastigheterna verkar vara likvärdiga trådlöst men räckvidden i AC56:an är ett skämt. Rekommenderar AC66 som är hyfsat billig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Bytte ut min AC56 mot en AC66 på grund av att AC56:an har en otroligt dålig räckvidd, t.o.m min gamla Asus N65 har betydligt bättre räckvidd.
Hastigheterna verkar vara likvärdiga trådlöst men räckvidden i AC56:an är ett skämt. Rekommenderar AC66 som är hyfsat billig nu.

oh? intressant, jag har inte just några stora avstånd att testa mot, routern sitter mitt i huset och längsta inomhusavståndet är nog 10m. Mottagningen har varierat lite men den har varit bättre på ex.vis iphone än på en dator med mycket dålig trådlös nic (Lenovo Ideapad Yoga 13)

Hur jämför sig AC66 mot AC56 efter dina tester?

Permalänk
Avstängd

Jag har beställt en Asus RT-AC56U och har innan en Asus RT-AC66U och ska brygga dem trådlöst 5 meter + garderobsdörr emellan. Kommer bjuda på tester sedan. Men ångrar mig lite efter att folk i denna tråd skrivit om dålig täckning.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag kikar också på någon av dessa.
Verkar som min nuvarande router gett upp, går inte att nå interface och den ger endast dator1 nätåtkomst (i ca 5 minuter). Inte ens reset löser det..>_<
Synd att kassera min kära d-link DGL-4300... Jag hade wifi täckning i bilen utanför porten (bor på 4:e våningen)...2.4ghz men ändå..:)

Permalänk
Skrivet av runeman:

oh? intressant, jag har inte just några stora avstånd att testa mot, routern sitter mitt i huset och längsta inomhusavståndet är nog 10m. Mottagningen har varierat lite men den har varit bättre på ex.vis iphone än på en dator med mycket dålig trådlös nic (Lenovo Ideapad Yoga 13)

Hur jämför sig AC66 mot AC56 efter dina tester?

Har börjat märka problem med min AC66 nu som att när routern är varm så dippar den trådlösa hastigheten nåt otroligt, från 300 Mbit/s till typ runt 50-60 Mbit/s så den routern åker också tillbaks. Har provat en hel uppsjö av olika firmwares men det verkar som routern är väldigt känslig för värme. Där var AC56 bättre men räckvidden satte stopp för den.

Så nu får jag gå tillbaks till min gamla stabila Asus N65 utan AC men där ligger jag iallafall stabilt på 150-160 Mbit/s trådlöst på 5 GHz bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Har börjat märka problem med min AC66 nu som att när routern är varm så dippar den trådlösa hastigheten nåt otroligt, från 300 Mbit/s till typ runt 50-60 Mbit/s så den routern åker också tillbaks. Har provat en hel uppsjö av olika firmwares men det verkar som routern är väldigt känslig för värme. Där var AC56 bättre men räckvidden satte stopp för den.

Så nu får jag gå tillbaks till min gamla stabila Asus N65 utan AC men där ligger jag iallafall stabilt på 150-160 Mbit/s trådlöst på 5 GHz bandet.

troligen pga ASUS var tvugna att sänka effekten på senare firmware därför att dom fuskade FCC certet.

http://www.pcworld.com/article/2046202/netgear-accuses-asus-o...

Permalänk
Skrivet av darel:

troligen pga ASUS var tvugna att sänka effekten på senare firmware därför att dom fuskade FCC certet.

http://www.pcworld.com/article/2046202/netgear-accuses-asus-o...

Vet du i vilka firmware versioner dom sänkte effekten på gällande Asus routerar ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cokeman 1337:

Har börjat märka problem med min AC66 nu som att när routern är varm så dippar den trådlösa hastigheten nåt otroligt, från 300 Mbit/s till typ runt 50-60 Mbit/s ....

Skrivet av cokeman 1337:

Vet du i vilka firmware versioner dom sänkte effekten på gällande Asus routerar ?

Hade den sista FW innan strypningen och ingen skillnad mot senaste FW som är den stabilaste tills nu och till och med är lite bättre i farten. Men som cokeman skriver, AC66 blir varm och dippar. Slår nog hårt mot det rykte Asus arbetat sig upp till, med N66.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Nej, det var ganska nyss och dom släpte nytt till alla asus wireless produkt. Kolla detta http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=9229 kankse hjälper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Jag har beställt en Asus RT-AC56U och har innan en Asus RT-AC66U och ska brygga dem trådlöst 5 meter + garderobsdörr emellan. Kommer bjuda på tester sedan. Men ångrar mig lite efter att folk i denna tråd skrivit om dålig täckning.

Inga problem med täckningen där jag vill att det ska fungera. Kör till min Vu+Duo och inga problem att spela in 2 HD-program till min NAS och samtidigt titta på ett HD avsnitt. Fungerar perfekt och har ställt Asus RT-AC56U som Media Bridge till min Asus RT-AC66U.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en Asus AC56U, men just nu har jag inga AC-enheter utan enbart N-enheter (iPhone5 och iPadAir). Tanken är att köra på 5GHz-bandet eftersom båda mina N-enheter (iPhone5+iPadAir) stödjer dual-band, men frågan är hur bra AC56U (och AC66/68U) är på att hantera N-enheter på 5GHz-bandet?

Använder ni som har AC56U (eller AC66U/AC68U) er router med enbart N-enheter eller blandat N- och AC-enheter? Tappar man mycket av routerns potentiella hastighet/styrka om man ställer in den på att hantera N-enheter eller blandat N/AC-enheter via 5GHz-bandet?

Visa signatur

// Mattias