Högre än 100fps i cs?

Permalänk
Medlem

Högre än 100fps i cs?

Går det att ha över 100fps i cs?

Det är så irreterande att om man har en bra dator sa kan man inte få upp den öevr 100.
Och just att den liksom stannar på 100 e värst... när det borde vara möjligt att fortsätta över. Eller är 3dmotorn för dålig helt enkelt?

Om det går.... Hur gör man?

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem

Haha. Du kan va nöjd du. Jag blir tvungen att lira med 25 fps... =/

Permalänk
Medlem

Jag e nöjd.

Men jag tycker det ser så fånigt ut att den står och fladdrar på 99 och 100 hela tiden...

Jag tycker den kan ju få dra på några hundra till som kan få svänga lite mer... För som det e nu behöver jag itne se fpsen för jag ahr liksom alltid samma =/

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem

HL-motorn klarar bara 100 fps, fråga mig inte varför..

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Inget att bråka om, vad ska man med mer till? Grafikkort tycker inte om att rendera för fort heller.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots
🎸 https://soundcloud.com/mburetorp

Permalänk
Medlem

Stäng av den jävla fps mätaren då. Varför gå över 100 när du ändå inte ser särskillt stor skillnad? kan tippa på att du inte skulle se skillnad på nått som var i konstant 100 fps eller nått som konstant var 150 fps. *suck* cs spelare ;P

Permalänk
Avstängd

inte skärmen heller (troligtvis)

Permalänk
Medlem

Hehe men jag tycker ju bara att de ser fånigt ut...

Jag klagar itne, det ser bara så löjligt ut, man sitter och kör UT2k3...200fps (ibland så =P) Men cs.... sina fjuttiga 100, jag har iofs paltt bildskärm så whatever! men d ser bra ut med mycke fps!!!! =D

Vad e kommandot i Q3 för fps? jag vill kolla den där me

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarvaz
Vad e kommandot i Q3 för fps? jag vill kolla den där me

cl_drawfps 1

cg_drawfps 1 kanske det var...

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Avstängd

Timerefresh kan du ju annars köra..

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Hedersmedlem

Innan du frågar nästa fråga, com_maxfps

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Precis du kan köra timerefresh i cs dock så kan du inte spela då men du ser ju hur hög fpsen verkligen kan gå...

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk

HL motorn är gammal som en rutten tomat...Den klarar inte mer än 100fps. Själv ligger jag på 100fps utan nerladdningar och mellan 60-70 med nerladdningar.

Vill du ha högre fps kan du skriva " fps_max 100 " i consolen.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha mer?
100 räcker gott och väl
själv när jag spelar cs ca 1 gång per år så kör jag med v-sync på..

60 eller 100 e sak samma right?

Visa signatur

,

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scoc
Varför ska du ha mer?
100 räcker gott och väl
själv när jag spelar cs ca 1 gång per år så kör jag med v-sync på..

60 eller 100 e sak samma right?

Ja men inte enligt CS-spelarna.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Apropå det kollar fps_max eller max_fps eller vad det nu heter
dom tog nämligen bort så att man kan gå över i 100fps
stod i´HL changelog på någon sida jag kollade på i veckan så...

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk

Om jag har cirka 60fps i cs och mätaren åker upp i 80-90fps, jag märker ingen större skillnad faktiskt

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Om jag har cirka 60fps i cs och mätaren åker upp i 80-90fps, jag märker ingen större skillnad faktiskt

Eftersom inte ögat inte uppfattar mer än 60 fps...

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Ögat uppfattar runt 80-90 bildrutor per sekund, problemet ligger dock i att skärmen (vid 60hz refreshrate) inte kan rendera fler än sextio bildrutor per sekund.

Visa signatur

Ein Sprung in den feindlichen Graben, da traf die Feindeskugel in sein Herz. Er stürzt auf den blutigen Rasen, und flüstert zu den Sternen voller Schmerz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abwehr
Ögat uppfattar runt 80-90 bildrutor per sekund, problemet ligger dock i att skärmen (vid 60hz refreshrate) inte kan rendera fler än sextio bildrutor per sekund.

Öh, okej... då skulle du se när ljusrör blinkar som fan.. en ljusrör "blinkar" 50 gånger per sekund... 50Hz eller som 50FPS på en monitor..

Om man kollar på spelet OutWars som har 25FPS som spärr märker man inget hackande eller sådant skit.. så 80-90FPS är heavy bullshit typ

EDIT: FPS dropps är märkbart om det är 90 och ner till 40 t ex.
Konstigt nog... men det tolkas oftast fel som att man skulle märka stor skilnad mellan 60 och 90 FPS.. om det är konstant samma FPS så märker man minimalt, ögat "ställer in" sig på ett viss Hz och om den ändras hastigt märker man det oftast som negativt om det går ner och positivt när den ökar till en viss gräns..

Så ifall någon undrar varför det finns FPS eller Hz spärrar så är svaret att om man har extremt hög Hz bild så kan det hända att hjärnan uppfattar signalerna fel och kan utlösa stress, ångest och andra psykiska störningar.
Detta läste jag i någon bok som handla om några tester som man utförde på marin soldater, friviligt så klart (pengar får vem som helst att göra det). Testen handla om att konstruera en "ofarligt" vapen, eventuelt smart krigsföring.
Effekten blev mass spy anfall, tänk er att 50 soldater spyr samtigt... över allt och alla skulle du kunna slåss med spya över dig? men detta skulle varit skiftande från 60 till 200Hz under en längre stund..

Min teori, och icke fakta :
Men i spelens värld är det bara för att slippa effekten på FPS dropps... skärmen gör 60Hz och grafiken "bakom" skiftar mellan 60 till 100 så märker man ingen skilnad på att det gör det.. och kunden som har köpt mjukvaran upplever det som behagligt... men sen kommer grafikkorts jättarna med fixar som gör att man får högre FPS, och gör allt att få bort Hz spärren så att kunden ska känna att det är befagligare med högre Hz, dock så kommer det otrevliga FPS dropps... och kunden tycker att det är obehagligt.. kunden köper en kraftigare kort...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Hedersmedlem

Ögat klarar extremt mycket mer än 100 fps, men det flyter fortfarande med ~90+.
Printscreen: Snarare i CS, än CS-spelarna. I CS kräver jag 85+ fps (om man kör räknar i 100Hz OSYNKAT), men i UT2003 nöjer jag mig med 60 som perfekt flyt. Jag märker dock lite skillnad upp mot 70 i UT2003 också.
Däremot så är 85 synkat mycket skönare än 100 utan vsync, oavsett spel...

Citat:

How many frames per second can the human eye see?

This is a tricky question. And much confusion about it is related to the fact, that this question is NOT the same as:
How many frames per second do I have to have to make motions look fluid?

And it's not the same as
How many frames per second makes the movie stop flickering?

And it's not the same as
What is the shortest frame a human eye would notice?

Test 1: Smoothness of motion

Imagine yourself watching movie of an unbelievably slow fog. You don't see edges and sharp borders. Now play the movie with 10fps. It will look fluid. Why? Because the difference from one frame to the other is very low. The extreme would be a totally unmoving wall: Then 1 fps would equal 1000 fps.

Now take your hand and move it slowly in front of your face. Then move it faster until it's blurry. How many frames per second do you see? It must be little, because you see only a blurred hand without being able to distinguish every change per millisecond, but it must be many, because you see a fluid motion without any interruption or jump. So this is the eye's trick in both examples: Blurring simulates fluidity, sharpness simulates stuttering. (It's similar to "rotation simulates gravity".)

Motion blur example1: Capture from a live performance of The Corrs "What can I do" at MTV Unpluged

Motion blur example2: Capture from "Basic Instinct", where you see a woman plunging an ice pick into a man's body while sitting on him.

The fact is that the human eye perceives the typical cinema film motion as being fluid at about 18fps, because of its blurring.

If you could see your moving hand very clear and crisp, then your eye needed to make more snapshots of it to make it look fluid. If you had a movie with 50 very sharp and crisp images per second, your eye would make out lots of details from time to time and you had the feeling, that the movie is stuttering.

Also 25fps but without motion blur: Footage from BBC's story about Ed Gein, the murderer, who's case inspired Hitchcock to make "Psycho" and Jonathan Demme to make "Silence of the Lambs". The music is from CNN's "Marketmakers" (0.52 MB).

Just think of modern games: Have you ever played Quake with 18fps? There is no motion blur in those games, thus you need a lot of frames per second more.

However, you see the spots and the dirt of single frames in a cinema film, don't you? And those movies are played at 24fps. So there is a difference between seeing motions fluid and seeing that there's something (dirt) at all. Read on.

Test 2: Sensitivity to darkness

Imagine you look at a shining white wall. Now this wall turns totally black for 1/25th of a second. Would you notice it? You surely would. 1/50th of a second, well maybe harder. 1/100th of a second? Very difficult. Think of your 100Hz TV sets. They are called flickerfree, because at flicker rates of 100 times per second you stop to notice the blackness of the TV screen, though the TV screen isn't shining all the time, but pulsating 100 times per second. Brightness eats darkness.

Take again "Test 1: Smoothness of motion". You have a fluid film with 24 fps. The film roll has to roll thru the projector. To not see it rolling you have to make the picture black while the film rolls on. You would have to blacken the screen 24 times per second. But 24 black moments are too visible. Thus you have smooth motions but flicker.
The solution is: Show each frame 3 times and make the screen black 3 times per frame. This makes the black moments shorter and more frequent: "Triple the refresh rate". So you see about 72fps in the cinema, where 3 consecutive frames are the same. Strange solution? Solution of an analog world. And an example how "Brightness eats darkness".

Test 3: Sensitivity to brightness

Let's do the opposite test to "Sensitivity to darkness". Let's talk about, how sensitive the eye is to brightness.

Imagine yourself in a very dark room. You have been there for hours and it's totally black. Now light flashes right in front of you. Let's say as bright as the sun. Would you see it, when it's only 1/25th of a second? You surely would. 1/100th of a second? Yes. 1/200th of a second? Yes. Tests with Air force pilots have shown, that they could identify the plane on a flashed picture that was flashed only for 1/220th of a second.

That is identifying. So it's pretty safe to say, that recognizing, that SOME light was there is possible with 1/300th of a second. Now if you take into consideration, that you have two eyes with different angles and different areas of sensitivity (you probably know, that you see TV flickering best, when you don't look directly into the TV screen, but with the sides of your eyes) and you can move/rotate/shake your head and your eyes to a different position, you probably needed flashes as short as 1/500th of second to make sure, nobody sees them in any case.

Now, what happens if I flashed you 1/500th of a second once in a second for 365 days directly into your eye? Would you feel something strange? Would it feel different than without it? Would you notice that something is wrong?

So, we should add a security value, to make sure nobody sees ANYTHING even unconsciously and feels comfortable about it.

Maybe the industry didn't add enough security factor to CDs and that's why many people still feel that analog is sometimes better. It's like in a room full of neon lights. You just know that something isn't right.

The reasons for the results of Test 2 and Test 3 are afterimages. Bright light creates an afterimage in the eye. The same way you see light in your eye seconds AFTER the doctor shined a light into it. This afterlight makes it possible to see what was there seconds ago. The brightness of the afterimage of the cinema canvas produces such afterimages and thus helps the movie to be flickerfree.

So the question "How many frames do I need to make the movie flickerfree" = to not see the blackness between the frames (about 70-100 fps) doesn't answer the question "How short can a bright image be to see it?" = the Airforce question and this doesn't answer the question "How short can a (not bright) image be to see it?".

So the conclusion is: To make movies/Virtual Reality perfect, you'd have to know what you want. To have a perfect illusion of everything that can flash, blink and move you shouldn't go below 500 fps.

Think of that, too

If your screen refreshes at 85Hz and your game runs at 50Hz (=50fps): Are you sure that you don't need to synchronize them? Are you sure, you don't need to play with a multiple of 85 to enjoy synchronized refresh updates? So the game running at 85fps may better than at 100fps. Maybe even a TFT display was better. It displays only with about 40fps but progressively.
Even though single eye cells (rods and cones) may have their limitations due to their chemical reaction times and due to the distance to the brain, you cannot be sure how they interact or complement or synchronize. If 1 cell is able to perceive 10fps, 2 cells may be able to perceive 20fps by complementing one another. So don't confuse "The human eye" with "The cell".
Some eye cells are reacting only when a stimulus is moving. Some react when it's moving from A to B, some when it's moving from D to Z. This may complicate frame-based simulation of reality.
Motion of your body could alter the way how you perceive. Do you get headaches after watching 3 movies in the cinema in a row? Maybe that's because you didn't move with the filmed motion? This is the reason for front-passengers' indispositions (= somebody else moved the car) and seasickness (=the sea moved the ship suddenly). Maybe this is the reason why 3D gaming glasses will never work perfectly. And this has nothing to do with frame rates.
When you look straight (= with the center of your eyes) it's not the same as if it was with the sides of your eyes. The sides are more sensitive to brightness and to flickering.
Sensitivity to blue is different than to green: You see green best, even when it's dark, e.g. leaves in a forest at night. So "blue frames per second" may differ from "green frames per second"
Do you like to play Quake? Do you think "More is better"? Maybe that's why you think 200fps is better than 180fps.
Do you think moving in 3D games is stuttering? Maybe your mouse scans motion with too little dpi (Dots Per Inch) or fps (Frames Per Second)?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abwehr
Ögat uppfattar runt 80-90 bildrutor per sekund, problemet ligger dock i att skärmen (vid 60hz refreshrate) inte kan rendera fler än sextio bildrutor per sekund.

och sen när rederas grafiken utav monitorn?

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Att spela med konstant 60 FPS är en sak, men att sedan falla från 100 - 60 hela tiden är en annan.

Visa signatur

Levnadsstandarden i Sverige är numera så hög att endast ett fåtal når upp till den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n

och sen när rederas grafiken utav monitorn?

Förlåt. Inte renderas, utan visas.

Visa signatur

Ein Sprung in den feindlichen Graben, da traf die Feindeskugel in sein Herz. Er stürzt auf den blutigen Rasen, und flüstert zu den Sternen voller Schmerz.

Permalänk
Medlem

Hz märker jag lätt av och fps är beroende på spel det hjälper givetvis inte att vissa skitspel(Q3) har fysiken syncat med FPS´en.

Permalänk
Medlem

när jag lirar q3 kör jag 800x600x32 125hz vsync... mjuk och fint..

vsync rockar. blir mycket mjukare.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

nån som överhuvetaget vet att epelepsi är ett känt faktum?? ni vet sånna där lampor som mna har på disco? binkar as fort å allt ser ut att "lagga" (ni fattar när ni ser det) en person som har fått anfall nån gång i sitt liv får nästan garanterat ett nytt anfall av en sån lampa..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal

Eftersom inte ögat inte uppfattar mer än 60 fps...

enligt min fysiklärare, så uppfattar ögat inte mer än 40 Hz = 40fps.

det kan nog stämma ganska bra då gamla TV-apparater ligger just på 40 Hz....

Visa signatur

Intel C2D E6400 @ 2.13GHz || Zalman CNPS9500LED • Gigabyte GA-965P-DS3 v.3 || Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2x1GB || PowerColor Radeon X1900XT 256MB GDDR3 || Hiper Type-M 580W 18dB || Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Dubalizer: Varför ser man då att en skärm med 60hz flimrar JÄVLIGT mycket ? :X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ooije
Dubalizer: Varför ser man då att en skärm med 60hz flimrar JÄVLIGT mycket ? :X

kan bero på att ögat får en ny bild just då skärmen byter.... fast då borde det flimra mer med högre Hz... nåja...