Permalänk

Ladda ner via skolans internet

Hejsan. Min skola har väldigt snabbt internet vilket gynnar för nerladdning. Men problemet är att datorn är döpt till mitt namn så det skulle inte vara svårt för skolan att spåra mig. Finns det något sätt så jag kan gömma mig? Typ en proxy innan trafiken ens når modemet.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du skall ladda ner? Det gynnar dock inte skolan att du laddar ner stora filer på deras nätverk vilket kan sega ner det för andra som sitter på nätet.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Beror ju på vad du skall ladda ner? Det gynnar dock inte skolan att du laddar ner stora filer på deras nätverk vilket kan sega ner det för andra som sitter på nätet.

Tänkte på filer från piratebay och detta nätverk är så stort och starkt att det knappt märks. Det som kommer sega är min hårddisk.

Permalänk
Medlem

Nej, andra har redan gjort detta så ta exemel från dem: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.400912/15-aring-friad-f...

Visst, använder du en proxy så kan du dölja att du fildelar, men en sådan proxy (t.ex. Ipredator, Anonine mfl) kostar en del och skyddar inte från att skolan undersöker innehållet i din dator, vilket kan vara fallet om de ser att du belastar skolans nätverk onormalt mycket.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Nej, andra har redan gjort detta så ta exemel från dem: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.400912/15-aring-friad-f...

Visst, använder du en proxy så kan du dölja att du fildelar, men en sådan proxy (t.ex. Ipredator, Anonine mfl) kostar en del och skyddar inte från att skolan undersöker innehållet i din dator, vilket kan vara fallet om de ser att du belastar skolans nätverk onormalt mycket.

Hade tänkt ta och lägga in det ner laddade materialet på ett Usb eller skicka till en annan dator så att min dator bara blir en mellanhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av warblinghat:

Tänkte på filer från piratebay och detta nätverk är så stort och starkt att det knappt märks. Det som kommer sega är min hårddisk.

Måste fråga, har du inblick i skolans nätverk? Bandbredd? Serverar? Hårdvara? m.m.

§ 5 bortredigerat.
Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Detta bryter mot § 7 i reglerna samt att detta troligen inte tillåts av din skola.

För mer information om § 7, se denna tråd.