Permalänk

Sony Online Store

Tja!
Ville ge en liten annorlunda bild av Sonys annars "proffsiga" bemötande.

Igår beställde jag en Vaio Multi-flip 15 fullspeccad, förutom en 256gb SSD istället för 512gb. Köpet gick igenom och jag fick ett ordernummer, men dom sa att betalningen var pendlande (normalt, kan ta ngn dag innan pengarna dras). Totalsumman blev 12 135kr.
Dessför innan hade jag problem med betalningen. Det krävde tre försök innan det gick igenom. För att vara på säkra sidan så ringde jag Sonys support idag. Killen var jättetrevlig och sa att han var tvungen att "häva" köpet för att man skulle slippa problem med betalningen, då dom hade haft problem med sitt betalningssystem igår. När vi är klara landar totalsumman på över 15 000kr. Han blir väldigt konfunderad när jag berättar att summan bör vara 12 135kr. Han försvinner i telefon en stund, för att sedan berätta att det låter som att det "bara varit ngt fel på sidan igår, och att nu kostar datorn över 15 000kr". Han säger att han ska prata med sin chef och se om det "går att göra ngt åt saken", för att sedan ringa upp.

Något samtal får jag aldrig under dagen, istället får jag ett autosvar att min order annullerats.

Tre timmar senare ringer jag upp och frågar vad som står på, och han ber mig återkomma senare i eftermiddag, då han kommer ha mer info.
15.00 Ringer jag upp igen, och han ber om att få återkomma inom en halvtimme, då han fortfarande inte hunnit prata med sin chef.

Deras support stänger enligt deras hemsida 18.00, så jag ringer (efter uteblivet återsamtal) upp 17.29 för att bara få ett svar att deras support stängt för dagen.
Jag har vid samtliga samtal hamnat först i kön i deras telefonkö för supporten, och hamnat hos samma person (som jag väljer att inte nämna vid namn). De har uppenbarligen inte haft mkt för sig, och jag känner mig lurad och förbannad.

Det han inte vet är att han glömde annullera samtliga beställningar. Jag har fortfarande 2st beställningar där den ena säger att betalningen håller på att genomföras, och står som "slutförd". Jag har tagit bilder på detta på "Mina sidor" på Sonys hemsida.

Idag blev det inget tentaplugg. Vad kan jag göra? Vad kommer hända? Har någon haft liknande erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Vad kan jag göra?

Nu vet jag inte riktigt hur långt dina beställningar kom egentligen men om köpet blev "slutfört", om du betalade, fick orderbekräftelse eller liknande så ska du ha rätt att köpa den till det avtalade priset. 12000 istället för 15000 är inte i närheten av så pass lågt att man borde inse att det är fel pris, vilket är vad som krävs för att dom ska få häva ditt köp efter att det genomförts på grunden att varan var felmärkt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Nu vet jag inte riktigt hur långt dina beställningar kom egentligen men om köpet blev "slutfört", om du betalade, fick orderbekräftelse eller liknande så ska du ha rätt att köpa den till det avtalade priset. 12000 istället för 15000 är inte i närheten av så pass lågt att man borde inse att det är fel pris, vilket är vad som krävs för att dom ska få häva ditt köp efter att det genomförts på grunden att varan var felmärkt.

Jag betalade med mitt kort på deras sida, med bankdosa, genomförde allt och kom till sidan där jag fick ett meddelande med ordernummer, att det är slutfört , men att "banken inte godkänt betalningen än" (jag hade dock täckning för köpet). På deras sida i Mina Sidor så står köpet fortfarande som "slutfört" och att de bearbetar betalningen.

Jag ska poängtera att jag inte fått någon orderbekräftelse på min mail, och att pengarna fortfarande inte dragits.

"Hårfint" fall... ?

Permalänk

Var går gränsen? Jag känner mig fortfarande lurad. Speciellt eftersom betalningen fortfarande står med ordernummer som slutförd, och att betalning bearbetas.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Hej,

Tror att du behöver en orderbekräftelse innan det hela kvalificeras som avslutat och ett hyfsat klart fall av där du bör få din dator.

Vad har hänt sen igår?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Tror att du behöver en orderbekräftelse innan det hela kvalificeras som avslutat och ett hyfsat klart fall av där du bör få din dator.

Vad har hänt sen igår?

Jag har blivit lovad vid två tillfällen att bli uppringd av chefen, men ingen har ringt. Jag har ringt dom idag igen, och blir för femte gången lovad att bli uppringd(ingen av dom tidigare gångerna har dom ringt upp).
Dom säger att dom behöver få ett svar från Sonys högkvarter för att reda ut saken. Att jag som kund ska behöva lida känns förjävligt.

Permalänk
Medlem

En generell kommentar angående det här med att någon lovar att ringa upp och sedan inte gör det; de allra flesta företag använder sig av dolda nummer när de ringer ut och det finns en hel del personer som konsekvent inte svarar på dolda nummer eller har appar som automatiskt avvisar nummer de inte känner igen/saknas i deras kontaktlista/är dolda etc.
Det har hänt ett otal gånger att en kund hävdar att jag inte ringt upp dem som lovat, jag påpekar att jag försökt nå dem två-tre gånger och får förklara ovanstående. Naturligtvis händer det att företag missar att ringa eller helt enkelt häver ur sig detta för att bli av med en jobbig kund, men om det händer fem gånger med ett såpass stort företag som Sony är det dags att börja fundera på om inte felet ligger i den andra änden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

En generell kommentar angående det här med att någon lovar att ringa upp och sedan inte gör det; de allra flesta företag använder sig av dolda nummer när de ringer ut och det finns en hel del personer som konsekvent inte svarar på dolda nummer eller har appar som automatiskt avvisar nummer de inte känner igen/saknas i deras kontaktlista/är dolda etc.
Det har hänt ett otal gånger att en kund hävdar att jag inte ringt upp dem som lovat, jag påpekar att jag försökt nå dem två-tre gånger och får förklara ovanstående. Naturligtvis händer det att företag missar att ringa eller helt enkelt häver ur sig detta för att bli av med en jobbig kund, men om det händer fem gånger med ett såpass stort företag som Sony är det dags att börja fundera på om inte felet ligger i den andra änden.

Tack för tipset! Tittade mina inställningar och kan konstatera att allt är i sin ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Tja!

Det han inte vet är att han glömde annullera samtliga beställningar. Jag har fortfarande 2st beställningar där den ena säger att betalningen håller på att genomföras, och står som "slutförd". Jag har tagit bilder på detta på "Mina sidor" på Sonys hemsida.

Om du känner för det så kan du säkerligen fullfölja köpet. Kanske rentav fullfölja båda beställningarna. Bra att du tagit bilder ( men "print screen" är också bra ( bättre kanske)).

Logga in och ta Print screen occkså. Bra att ha när du skall driva frågan i domstol eller Allmänna Reklamationsnämnden.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Om du känner för det så kan du säkerligen fullfölja köpet. Kanske rentav fullfölja båda beställningarna. Bra att du tagit bilder ( men "print screen" är också bra ( bättre kanske)).

Logga in och ta Print screen occkså. Bra att ha när du skall driva frågan i domstol eller Allmänna Reklamationsnämnden.

Screenshot håller knappats som avtal i domstol och ARN hanterar reklamationer. Däremot mot Sony kan det vara bra att ha om man nu vill slutföra ett köp trots allt strul...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Screenshot håller knappats som avtal i domstol och ARN hanterar reklamationer. Däremot mot Sony kan det vara bra att ha om man nu vill slutföra ett köp trots allt strul...

Näää kanske inte ARN, men däremot i domstol /tingsrätt. En annan tråd beskriver ju hur trådskaparen vunnit en strid i tingsrätten, där företaget hänvisar till "felskrivning", brister i "systemet" och allt annat som man kan hitta på. Detta ärende har likheter då priset plötsligt ändrats och order annullerats.

Ring företaget och fråga hur du skall betala, då systemet inte klarade av att överföra beloppet.

Att skriva här kan verka löjligt, men Sony (kanske) kommer att ändra uppfattning när man märker att man får negativ publicitet. Det handlar om ca 2800 kr och det är förvånande att man inte står för sitt pris.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Det sista som hände igår var att jag blev tvungen att ringa upp efter att ha blivit bortglömd igen. Jag kommer fram till samma säljare ännu en gång(dom har bara En svensk säljare!) som nu nämner två andra svenska personer som är fått ta del av "ämnet". Han säger också att det är fler än jag som har problemet.. han försöker rent allmänt ge mig intrycket att dom Nu tar mig på allvar, och säger att dom återkommer till mig när dom får veta mer från ngn högre makt inom Sony.

som Grabben! skrev, jag borde egentligen bara ringa och fråga hur jag ska betala.. men jag kan ju inte undgå att bli lite paranoid för hur han vill Annulera dom ordrar jag pratar om. Jag har just nu 2st kvar som är vid liv, som jag vägrat ge ordernumren till

Tack till alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Det sista som hände igår var att jag blev tvungen att ringa upp efter att ha blivit bortglömd igen. Jag kommer fram till samma säljare ännu en gång(dom har bara En svensk säljare!) som nu nämner två andra svenska personer som är fått ta del av "ämnet". Han säger också att det är fler än jag som har problemet.. han försöker rent allmänt ge mig intrycket att dom Nu tar mig på allvar, och säger att dom återkommer till mig när dom får veta mer från ngn högre makt inom Sony.

som Grabben! skrev, jag borde egentligen bara ringa och fråga hur jag ska betala.. men jag kan ju inte undgå att bli lite paranoid för hur han vill Annulera dom ordrar jag pratar om. Jag har just nu 2st kvar som är vid liv, som jag vägrat ge ordernumren till

Tack till alla svar!

skratt "som jag vägrar ge ordernumren till"
Det enda som händer då är att dom raderar dom ordrarna också.

Snart får du besked om att datorn (datorerna) är på väg.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Haha ja vi får väl se.. jag ville ju egentligen bara ha en, men till dethär priset blir det nog en till mammsen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Näää kanske inte ARN, men däremot i domstol /tingsrätt. En annan tråd beskriver ju hur trådskaparen vunnit en strid i tingsrätten, där företaget hänvisar till "felskrivning", brister i "systemet" och allt annat som man kan hitta på. Detta ärende har likheter då priset plötsligt ändrats och order annullerats.

Nja, då har du nog missförstått vad tingsrätten dömde efter i fallet du refererar till. I det fallet hade kunden och företaget ingått avtal, företaget ville ändra priset i efterhand. I detta fall har TS och Sony inte ingått avtal då de inte bekräftat/slutfört ordern. Som säljare har man rätt att ändra priset fram till att avtal har ingåtts. Hade betalningen gått igenom och Sony hade skickat en orderbekräftelse så hade saken vart annorlunda. Så... screenshot gäller inte i domstol.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Nja, då har du nog missförstått vad tingsrätten dömde efter i fallet du refererar till. I det fallet hade kunden och företaget ingått avtal, företaget ville ändra priset i efterhand. I detta fall har TS och Sony inte ingått avtal då de inte bekräftat/slutfört ordern. Som säljare har man rätt att ändra priset fram till att avtal har ingåtts. Hade betalningen gått igenom och Sony hade skickat en orderbekräftelse så hade saken vart annorlunda. Så... screenshot gäller inte i domstol.

Självklart så skall det vara en orderbekräftelse för att ordern skall gälla. Ett dåligt tecken är att Sony inte kan se TS lagda ordrar- ordern har alltså stoppats pga att betalningen misslyckades. Trots tre försök så har samtliga ordrar ej slutförts, alla av samma anledning. TS berättar ju att han varit i kontakt med Sony, och att ärendet lyfts upp i organisationen, eftersom flera personer råkat ut för samma sak. ( misslyckad transaktion).

Jag tror Sony kommer att leverera en dator till TS. Detta är ett stort företag med miljoner i omsättning, och man klarar säkert av ett goodwillärende. Även om bilder och screenshots är ovidkommande bevis, så är det ett bevis på att personen gjort upprepade försök att beställa.

Du undrar ju om TS vill slutföra ordern trots allt strul. Underförstått enl. dig så borde han be Sony "flyga och fara".

Från början så uppfattade jag det som att TS hade kommit längre i beställningsprocessen, än vad det visar sig vara fallet, eftersom han såg ordernumret tidigt i beställnings- processen. Normalt är väl att kunden ser ordernumret först i orderbekräftelsen, men jag kan ta fel där.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Sådär! Nu fick denna historia ett lyckligt slut.

Jag blev idag uppringd av samma glada försäljare, och blev informerad att jag får datorn till 12125kr. Samma specifikationer och allt, till priset som deras hemsida sa från början.
Datorn verkar dock komma lite senare än som sas vid första köptillfället, 22a Nov istället för 13e. Sket Samme säger jag och tackar för allas input här på resans väg!

Mvh
En nöjd kund!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Sådär! Nu fick denna historia ett lyckligt slut.

Jag blev idag uppringd av samma glada försäljare, och blev informerad att jag får datorn till 12125kr. Samma specifikationer och allt, till priset som deras hemsida sa från början.
Datorn verkar dock komma lite senare än som sas vid första köptillfället, 22a Nov istället för 13e. Sket Samme säger jag och tackar för allas input här på resans väg!

Mvh
En nöjd kund!

Bra gjort av Sony Online Store! Heders..!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...