max längd på USB 1.0?

Permalänk
Medlem

max längd på USB 1.0?

tja. finns det någon maxlängd hur lång en usb-kabel får vara? jag har tidigare postat angående jakt på en trådlös usb hub, men det blev ingen vidare succé. så.. hur lång kan en usb kabel vara innan impedansen blir för hög?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Nej det finns ingen maxlängd på USB kablar. Däremot finns det specar på distorsion, tidsfördröjning, brus, signalförlust etc etc, detta medför att de flesta kablar inte görs så långa....

Hur långt behöver du? Hur långa har du sett i butik? Tror min bror har skarvat ihopp lite USB kabel nångång, kan ju fråga hur långt han kom med det projektet.

Permalänk
Medlem

det handlar alltså om 7-10 meter.. ska förlänga usb-kabeln till min gamepad så den räcker till tv'n

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Tror inte att 10meter går bara sådär, finns ju dock "aktiva" USB kablar, dvs kablar med en liten signalförstärkare på, hittade detta:
http://www.usbgear.com/usa/item_48.html
De är på 5m men går att koppla flera i varandra upp till 25m. Dyrt.

Sen tror jag det kan bli problem med fördröjningar och sånt, läs USB specen (finns som pdf) Den är faktiskt ganska intressant (man kan ju skumma igenom den).

*EDIT*
Finns ju 5m kablar, två sådana och en liten USB hub mellan dom kanske?

Permalänk
Medlem

För att kunna dra längre USB-kablar än 5 meter, krävs en förstärkare tex. en hub eller en aktiv förlängningskabel.