Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Medlem

Lös ekvationen grafiskt: tan x/2 = -sqrt(3). Jag ritade upp den här på grafräknaren och fick -120grader så då tycker jag att det borde bli x = -120grader + n*180 eftersom perioden för tangens är 180grader. Samma sak på en annan uppgift där jag ska lösa ekvationen tan x = sin(x+45grader), på den uppgiften blev perioden n*360? Varför då när man har tangens och sinus?

Sen på samma b) uppgiften på den frågan så ska jag lösa tan x = cos 2x grafiskt. Men på den blir perioden n*180, varför då? Det är ju ingen skillnad mot a) uppgiften förutom att sinus är cosinus och dessa har ju samma perioder(n*360). Någon som kan förklara varför det blir som det blir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mounte:

JesperT, ta en glutt på Python + numpy + matplotlib, där kan du skapa det mesta, finns många exempel att låna från.
Sedan har vi en av mina favoriter: http://code.enthought.com/projects/mayavi/
Enklaste sättet jag funnit att komma igång med Mayavi (och numpy, matplotlib m.m. för den delen) är att installera Python X,Y ( https://code.google.com/p/pythonxy/ ) där du får med alla paket på en gång. Du får med en editor som heter Spyder ... inte den bästa men ganska så kompetent, vidare så har du fristående interaktiva skal (IPython) som integrerar bra med plottar.

Lycka till

Tack för tipsen !

Har ingen erfarenhet av Python alls dock, fast det kanske inte direkt behövs så mycket.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Att kalla mig för desperat nu vore en underdrift av inte små proportioner. Försökt lösa dessa i några timmar nu men läroboken är totalt värdelös..

1. Behöver ett exempel på en graf med fem noder som har en hamiltoncykel och en öppen eulerväg. Det är den sista biten som knäcker mig, får bara till det med en sluten euler.

2. Och den här. Var borta i en vecka med kikhosta så jag vet inte ens vad det här är. https://dl.dropboxusercontent.com/u/94775142/2.jpg

// Har efter lite assistans löst dessa nu.

Permalänk
Medlem

Hej jag har ett problem som jag inte kan lösa själv och hoppas nån kan hjälpa mig.

Hur räknar man ut: roten ur 5 gånger roten ur 125.
Finns det något knep så man slipper prova alla möjliga tal? Jag får inte använda räknare.

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacke123:

Hur räknar man ut: roten ur 5 gånger roten ur 125.
Finns det något knep så man slipper prova alla möjliga tal? Jag får inte använda räknare.

Om man misstäner att det finns något snyggt svar kan man förmodligen skriva om det på något listigt sätt. I det här fallet kan man till exempel använda

Permalänk
Medlem

Ska lösa följande uppgift samt bestämma heltalslösnigar till ekvationen

y - 13 = 5x - 2y

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lopie:

y - 13 = 5x - 2y

Tack på förhand!

Vad har du försökt med? Vad är det du undrar över?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad har du försökt med? Vad är det du undrar över?

Vill få bort y men vet inte hur, blir ett y över hur jag en gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopie:

y - 13 = 5x - 2y

Tack på förhand!

Skrivet av Lopie:

Vill få bort y men vet inte hur, blir ett y över hur jag en gör.

kom ihåg att ax + bx = x(a+b)

Med den regeln kan du lösa problemet

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

För er som älskar integralkalkyl sprang jag in i denna lilla goding som jag kontinuerligt går bet på:

Integrera sin^6 x dx

Hur skriver jag det med text btw? Int(sin^6 x) dx <--kanske?

Har testat mig runt litegrann med att göra om det till Integralen av (sin^2 x)^3 dx i hopp om att få någon nytta av sambandet sin^2x = (1-cos 2x)/2 men utrycket som då blir (om jag nu tänker rätt, trig är tyvärr inte min starka sida) känns inte mycket enklare då jag inte vet hur jag ska lösa integralen till (1-cos^3 2x)/8 heller med mindre än att slå upp den. Ska jag kanske trolla om cos 2x till 2sinxcosx (vilket jag vill minnas är formeln för dubbla vinkeln av cos?) eller dylikt?

Kollade upp svaret i facit och försökte derivera det med en kamrat för att se hur det föll ut baklänges så att säga men tyvärr blev jag/vi inte mycket klokare av det. Jag antar att det är något enkelt trick som ska till men hittar det tamejtusan inte

EDIT: det slog mig nu att ((1-cos x)/2)^3 inte alls är det jag skrev ovan... tänkte inte på att det var ett minustecken

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Willhelm:

För er som älskar integralkalkyl sprang jag in i denna lilla goding som jag kontinuerligt går bet på:

Integrera sin^6 x dx

Hur skriver jag det med text btw? Int(sin^6 x) dx <--kanske?

Har testat mig runt litegrann med att göra om det till Integralen av (sin^2 x)^3 dx i hopp om att få någon nytta av sambandet sin^2x = (1-cos 2x)/2 men utrycket som då blir (om jag nu tänker rätt, trig är tyvärr inte min starka sida) känns inte mycket enklare då jag inte vet hur jag ska lösa integralen till (1-cos^3 2x)/8 heller med mindre än att slå upp den. Ska jag kanske trolla om cos 2x till 2sinxcosx (vilket jag vill minnas är formeln för dubbla vinkeln av cos?) eller dylikt?

Kollade upp svaret i facit och försökte derivera det med en kamrat för att se hur det föll ut baklänges så att säga men tyvärr blev jag/vi inte mycket klokare av det. Jag antar att det är något enkelt trick som ska till men hittar det tamejtusan inte

EDIT: det slog mig nu att ((1-cos x)/2)^3 inte alls är det jag skrev ovan... tänkte inte på att det var ett minustecken

Ska man göra det för hand så är det enklaste ofta att reducera exponenten mha trigonometriska formler, och hålla utkik efter inre derivator.

I detta fall:
   ∫ sin⁶x dx =
      [sin² x = ½(1 − cos 2x)] = ⅛ ∫ (1 − cos 2x)³ dx
      [binomialutveckling] = ⅛ ∫ 1 − 3 cos 2x + 3 cos² 2x − cos³ 2x dx
Integranden av en summa är summan av integranderna. De första två termerna i integranden är triviala. Den tredje termen blir trivial genom cos² x = ½ (1 + cos 2x). För den sista kan man antingen fortsätta reducera och utveckla, eller ta en genväg genom att utnyttja en smart substitution:
   cos³ 2x = [trigonometriska ettan] = (1 − sin² 2x) cos 2x
Detta uttryck är trevligt, för första termen efter utveckling blir bara cos 2x, och i den andra termen så identifierar man cos 2x som en inre derivata, och alltså
   ∫ sin² 2x cos 2x dx = ⅙ sin³ x + C
Det var alla termer; bara att summera, använda fler reduktionsformler om man så önskar för att få en mer samlad form, och minnas integrationskonstanten. Inget steg är "svårt", men det kräver att man är noggrann och kontinuerligt kontrollerar att man skriver rätt.

Notera att svaret går att skriva på många olika former, så även om ditt facit inte svarar exakt som du gör, så kan det likväl vara samma uttryck. Wolfram Alpha är bra på att kontrollera sådant.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lopie:

y - 13 = 5x - 2y

Tack på förhand!

Först kan man notera att du har två obekanta, men bara en (linjär) ekvation, vilket inte ger en entydig lösning. Du kan testa med att sätta in vilket x du vill (t ex C, vilket motsvarar att lägga till ytterligare en ekvation: x = C, vilket ger sammanlagt två obekanta och två (linjära) ekvationer), och du får då ett entydigt y. Funktionen är alltså i sin nuvarande form lösbar för alla x. Vad du ska göra är att använda kravet på heltalslösningar för att bestämma en familj med lösningar, dvs specifika värden där både x och y råkar vara heltal.

Jag hade instinktivt börjat med att skriva y ensamt i vänsterledet:
   y = (5x + 13) ∕ 3
Du vill ha heltalslösningar för både x och y. Eftersom vänsterledet ovan alltså då är ett heltal så måste högerledet också vara det.

Skriv högerledet som
   (5x + 13) ∕ 3 = ((5x + 1) + 12) ∕ 3
Eftersom andra termen i täljaren är en jämn multipel av 3 vilket ger ett heltal kombinerat med nämnaren så är det bara den första termen kvar att fixa till. När är 5x + 1 en jämn multipel av 3? Jo, t ex när
   x = 3n + 1
där n är ett heltal. Notera att första termen 3n alltid är delbar med 3 oavsett heltalsfaktor, och att den andra termen kombinerar med multipeln 5 för att summeras med den återstående termen 1 ovan till 6, vilket också är delbart med 3.

Olika n ger alltså en familj av heltalslösningar x, vilka i sin tur bestämmer motsvarande heltalslösningar y.

Vi kan testa med t ex n = 6:
   x = 3⋅6 + 1 = 19
   y = (5⋅19 + 13) ∕ 3 = 36
och nog rackarns blev både x och y heltal, och den ursprungliga ekvationen ger:
   36 − 13 = 5⋅19 − 2⋅36
   ⇒ 23 = 23
vilket sannerligen stämmer.

(Det går att välja annan numrering än just den form jag valde utan att det är fel; t ex x = 3m + 7 skulle också lösa problemet, där m skiftats två steg jfr m mitt n. Om du fått svaret på en annan form så kan den mycket väl också vara rätt.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

¬s∧(¬r→p)∧(r→s)∧(¬r∧p→q)⇒q

Denna ska lösas med reduktion, det jag har problem med är att motivera varför jag gör som jag gör.

1) Anta att slutledningen är falsk och att alla förutsättningar är sanna
2) ¬s
3) ¬s ger s falsk
4) s falsk ger r falsk (då... <- motivera)
5) ¬r sann (för att..)
6) ¬r sann ger p sann (för att...)
7) ¬r∧p sann
8) ¬r∧p sann ger q sann (för att..)
9) q sann är en motsägelse mot det första påståendet.

Jag är relativt säker på att allt är rätt (läraren klagar bara på att jag inte motiverar mig) Problemet är att jag missade föreläsningen om hur man gör det. Det tog mig ett par försök men jag har kommit såhär långt med lite hjälp och tydligen med fel metod (med rätt svar, roligt nog). De jag behöver hjälp med är alltså 4), 5), 6) och 8)

Vet inte om man får göra såhär eller inte, men om någon kan hjälpa mig med detta till ~10-11 imorgon bitti (korrekt..) kan jag visa min tacksamhet med ett humble bundle pack eller något på steam kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nomu:

4) s falsk ger r falsk (då... <- motivera)
5) ¬r sann (för att..)
6) ¬r sann ger p sann (för att...)

r→s säger ju att om r är sann så är s sann, så om s inte är sann kan inte heller r vara det. Och om r är falsk följer ju att ¬r är sann. Och om man köper det säger
¬r→p
att p är sann.

Permalänk
Medlem

Håller på med lite basbyten i linjär algebra, och har fastnat på en uppgift.

Om man har en vektor V=(x,y,z) (given) i basen u (given). Om man ska skriva denna på standardbasen e, hur gör man då?
Jag vet att om man ska föra över från en bas till en annan (icke-standardbas) så tar man inversen på den nya basen * vektorn * vektorns bas. Men nu blir ju inversen samma i.o.m. e^-1 = e, samt att e*vektorns bas blir vektorns bas. Går det då bara att skriva att den nya vektorn i standardbasen = vektorn*vektorns bas (dvs. V*u)? Eller ska man göra på något annat sätt?

Hoppas att det gick att förstå

Permalänk

Hej!
Jag har andra delen av ett prov imorgon som handlar om andragradsekvationer samt andragradsfunktioner. pq-formeln används en hel del och i den här andra delen av provet skall man tydligen bevisa pq-formeln som jag fixar genom kvadratkomplettering. Men sedan skall man även förklara varför man klämmer in (p/2)^2.

Någon som vet varför och kan förklara detta på ett inte alltför svårt sätt? Som sagt så har jag provet imorn.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Hej!
Jag har andra delen av ett prov imorgon som handlar om andragradsekvationer samt andragradsfunktioner. pq-formeln används en hel del och i den här andra delen av provet skall man tydligen bevisa pq-formeln som jag fixar genom kvadratkomplettering. Men sedan skall man även förklara varför man klämmer in (p/2)^2.
http://s22.postimg.org/oibhwqrul/Sk_rmklipp.png

Någon som vet varför och kan förklara detta på ett inte alltför svårt sätt? Som sagt så har jag provet imorn.

Tack på förhand

Om du löser det med kvadratkomplettering borde du väl redan veta svaret? Anyhow bär du kolla hur det löses på formen ax^2 + bx + c = 0 så får du svaret.

Wikipedia har en härledning här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Andragradsekvation

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Om du löser det med kvadratkomplettering borde du väl redan veta svaret? Anyhow bär du kolla hur det löses på formen ax^2 + bx + c = 0 så får du svaret.

Wikipedia har en härledning här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Andragradsekvation

Tackarr!

Permalänk
Medlem

Problem med derivator och integraler

Hej!
Jag sitter och repeterar inför ett matteprov om derivator och och integraler tills på onsdag. Men har fastnat på ett par uppgifter som jag inte lyckats lösa. Vet sen tidigare inlägg att det finns många kunniga här(en extra stor stjärna till dig JesperT) och tänkte därför se om någon skulle kunna hjälpa mig. Nu kommer uppgifterna:)

Uppgift 1: En doftkula har volymen 3.0(cm3). Kulans volym minskar med tiden t månader så att volymändringen per tidsenhet är proportionell mot kulans area. Efter 1 månad är doftkulans volym 2,0(cm3). Beräkna kulans volym efter 4 månader.

Uppgift 2: Inom akustik råder följande samband mellan ljudintensitet I och ljudnivå L. L = 10 * lg(I/I(0)) där I(0)= 1*10^(-12).
Beräkna ljudintensiteten från en maskin är 10^(-5) och ökar med 10% varje sekund. Hur fort ökar ljudnivån. Motivera.

Uppgift 3: Ett område begränsas av kurvan y=1/x, den positiva x-axeln samt linjerna x=1 och x=2. Bestäm volymen av den rotationskropp som bildas då detta område roterar kring y-axeln.

Uppgift 4: Vi får två rotationskroppar då området som begränsas av linjen y=2 och kurvan y=6-x^2 får rotera
A) kring y-axeln
B) kring linjen y=2
Bestäm förhållandet mellan de två rotationskropparnas volymer. Svara exakt.

Uppgift 5: Kurvan 2e^(0.5x) samt de räta linjerna x=2 och y=2 begränsar ett område som får rotera kring x-axeln. Bestäm rotationskroppens volym.

Uppgift 6: I en stad kan antalet invånare per kvadratkilometer beräknas enligt sambandet f(x)=10 000/(x*sqrt(x)) där x är avståndet till stadens centrum. Hur många personer bor på avstånd mellan 1 km och 4 km från stadens centrum?

Uppgift 7: I en triangel är två av sidorna 12 cm vardera. Triangeln får rotera kring den tredje sidan. Hur stor kan rotationskroppens volym högst vara? svara i exakt form.

Uppgift 8: Grafen till y=9-x^2 innesluter tillsammans med linjen y=5 ett område. Bestäm volymen av den rotationskropp som bildas då området roterar kring linjen y=4.

Så, det var allt, och tack på förhand för eventuella svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av timpan95:

Uppgift 1: En doftkula har volymen 3.0(cm3). Kulans volym minskar med tiden t månader så att volymändringen per tidsenhet är proportionell mot kulans area. Efter 1 månad är doftkulans volym 2,0(cm3). Beräkna kulans volym efter 4 månader.

Se ett av mina tidigare svar i tråden. Du får översätta "doftkula" till "klotformade magen på en snögubbe" och ändra några andra detaljer, men i övrigt är det samma uppgift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
Måste ha hjälp med lite radianer.
Hur får jag ut de exakta rötterna till denna ekvation:
sin 3v = (1/(2^(1/2)))
Fult skrivet men jag hoppas ni förstår, sin 3v = 1 dividerat med roten ur 2, beskrivet i text.
Ja, gärna en utförlig beskrivning då jag är helt borta här, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fåtölj:

Hej!
Måste ha hjälp med lite radianer.
Hur får jag ut de exakta rötterna till denna ekvation:
sin 3v = (1/(2^(1/2)))
Fult skrivet men jag hoppas ni förstår, sin 3v = 1 dividerat med roten ur 2, beskrivet i text.
Ja, gärna en utförlig beskrivning då jag är helt borta här, tack!

Studera enhetscirkeln för att hitta alla x som ger sin(x) = 1/sqrt(2)*. Dela sedan dessa med 3.

*Det här låter kanske lite besvärligt, men man bör associera värdet med några av "standardvinklarna" för sinus och cosinus. Livet blir lättare om man lär sig några sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Studera enhetscirkeln för att hitta alla x som ger sin(x) = 1/sqrt(2)*. Dela sedan dessa med 3.

*Det här låter kanske lite besvärligt, men man bör associera värdet med några av "standardvinklarna" för sinus och cosinus. Livet blir lättare om man lär sig några sådana.

Hej, tack.
Jag har alltså en formelsamling där sådana värden finns, det närmsta värdet är dock 1/2, eller pi/4, jag har stirrat mig sönder på dem. Kan jag förenkla ekvationen på något sätt, så jag kommer till ett annat värde?
Hmm, får läsa lite mer, men det känns dystert
Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fåtölj:

Jag har alltså en formelsamling där sådana värden finns, det närmsta värdet är dock 1/2, eller pi/4

Det låter som en torftig formelsamling. Bra vinklar är typiskt 0, pi/6, pi/4, pi/3, pi/2 och motsvarande för de andra kvadranterna. sin(pi/4) är dock inte 1/2 (om jag tolkade dig rätt ovan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fåtölj:

Hej, tack.
Jag har alltså en formelsamling där sådana värden finns, det närmsta värdet är dock 1/2, eller pi/4, jag har stirrat mig sönder på dem. Kan jag förenkla ekvationen på något sätt, så jag kommer till ett annat värde?
Hmm, får läsa lite mer, men det känns dystert
Mvh!

Ett enkelt sätt att komma ihåg standardvinklarna är att rita upp 2 rätvinkliga trianglar som innehåller alla standardvinklar.

Triangel 1:

En triangel med kateter som båda är 1 långa och en hypotenusa som är sqrt(2). Vinklarna blir således pi/2, samt 2 vinklar som båda är pi/4.

Triangel 2:

En triangel med kateterna 1 och sqrt(3) samt hypotenusan 2. Vinklarna blir således pi/2, pi/3 samt pi/6.

Genom att rita upp dom där två och använda kända samband för de trigonometriska funktionerna så kan du lösa standardvinklarna.

Skrivet av Elgot:

Det låter som en torftig formelsamling. Bra vinklar är typiskt 0, pi/6, pi/4, pi/3, pi/2 och motsvarande för de andra kvadranterna. sin(pi/4) är dock inte 1/2 (om jag tolkade dig rätt ovan).

Men annars håller jag med ovan om att enhetscirkeln allt som oftast är the way to go

Visa signatur

Permalänk

Matte problem

Lös detta matteproblemet!
Butiksägaren har svårt att bestämma sig! En tröja kostar 500 kronor.
Först sänker hon priset med 50%, sen höjer hon priset med 50%.
Nästa dag gör hon samma sak med priset, först sänker hon priset med 50%, sen höjer med 50%. Hon har väldigt svårt att bestämma sig. Hon fortsätter att göra samma sak varje dag, först sänker 50%, sen höjer 50%.

Hur många dagar tar det innan du kan köpa tröjan för 0 kronor? Använd avrundningsreglerna.

Visa signatur

CM Storm Scout II Gaming Svart, XFX ProSeries Core Edition 650W PSU, Intel Core i5-3570K Processor 3,4 ghz,
MSI Z77A-G43 Socket-1155, Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA, BenQ 24" LED GL2450HM
Windows 7 Home Premium, Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT

Permalänk
Medlem

Ställ upp en formel för priset vid dag nummer t, baserat på ursprungspriset 500 kr, och prisförändringen per dag 50/100 * 150/100 = 75%. När priset understiger 50 öre så blir tröjan gratis, så sätt: 0.50 > formeln, förenkla uttrycket och logaritmera.
∴ Dag nummer 25.

Permalänk
Medlem

början av dag 23? då får jag att den kostar 0.45 avrundat lite. men kanske är trött

räknade med 500(0,5x1,5)^X=0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreeDog525:

Lös detta matteproblemet!
Butiksägaren har svårt att bestämma sig! En tröja kostar 500 kronor.
Först sänker hon priset med 50%, sen höjer hon priset med 50%.
Nästa dag gör hon samma sak med priset, först sänker hon priset med 50%, sen höjer med 50%. Hon har väldigt svårt att bestämma sig. Hon fortsätter att göra samma sak varje dag, först sänker 50%, sen höjer 50%.

Hur många dagar tar det innan du kan köpa tröjan för 0 kronor? Använd avrundningsreglerna.

Svaret beror helt på vilken betalningsmetod som används:
Kontanter: antalet dagar = antalet gånger som man måste sänka priset med 1/4 (0,5 * 1,5 = 0,75 = 1/4) för att priset ska komma under 50 öre.
Kort: Problemet saknar lösning. Rent teoretiskt kan du betala hur små summor som helst med kort. Tar du bort 1/4 så har du fortfarande 3/4 kvar och priset konvergerar mot 0 men blir aldrig 0.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Skrivet av Buffer:

Svaret beror helt på vilken betalningsmetod som används:
Kontanter: antalet dagar = antalet gånger som man måste sänka priset med 1/4 (0,5 * 1,5 = 0,75 = 1/4) för att priset ska komma under 50 öre.
Kort: Problemet saknar lösning. Rent teoretiskt kan du betala hur små summor som helst med kort. Tar du bort 1/4 så har du fortfarande 3/4 kvar och priset konvergerar mot 0 men blir aldrig 0.

Använd avrundningsreglerna

Visa signatur

CM Storm Scout II Gaming Svart, XFX ProSeries Core Edition 650W PSU, Intel Core i5-3570K Processor 3,4 ghz,
MSI Z77A-G43 Socket-1155, Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA, BenQ 24" LED GL2450HM
Windows 7 Home Premium, Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT